Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

caromania Forummoderator
15 december 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Eleeb90 skrev:
Ja tror det kan handla om att många kanske vill ha en rolig bil med mycket hästar i och ofta är de inte så miljövänliga om det inte är en tesla eller typ v90 t8 men alla har ju knappast råd med en sådan.

Visst är det så. Men flera kvicka doldisar finns ju som tack vare hybridtekniken både är rappa och snåla. Jag vet inte vad Volvos lilla D6 kostar numera som begagnad men den gör 0-100 på under 7s, närmare 6. Förra generationen Lexus GS450h får man för under hundringen, men det är klart då har den gått en bit. Den gör 0-100 på närmare 5. Sedan är ju Leaf och de andra elbilarna snabbare i starten än vad folk tror.

Jag straffar budbilar vid rödljusen med min lilla löjliga franska elbil. Suger iväg raskt, det är svårt för de som inte testat att greppa det där.
Jag vet givetvis hur bra en GS450H sticker iväg, utan antispinn skulle däckkontot bli högt med tung högerfot. Den var ju inte världens snabbaste hybrid när den anlände för intet.

Jag borde provköra en leaf. En ful jävel, visst, men jag har ju en del fula bilar på mitt samvete.
GS450h vaknar till liv vid 110. Tror fan den är snabbare 100-200 än vad den är 0-100. Sjukt att den ligger på maxvarv heeeela tiden. big_smile
Min har snittat 0.77 sedan jag köpte den. Jag kör med dykarskor...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2019 · 17 376 Inlägg

caromania skrev:

Ivel skrev:

caromania skrev:

Visst är det så. Men flera kvicka doldisar finns ju som tack vare hybridtekniken både är rappa och snåla. Jag vet inte vad Volvos lilla D6 kostar numera som begagnad men den gör 0-100 på under 7s, närmare 6. Förra generationen Lexus GS450h får man för under hundringen, men det är klart då har den gått en bit. Den gör 0-100 på närmare 5. Sedan är ju Leaf och de andra elbilarna snabbare i starten än vad folk tror.

Jag straffar budbilar vid rödljusen med min lilla löjliga franska elbil. Suger iväg raskt, det är svårt för de som inte testat att greppa det där.
Jag vet givetvis hur bra en GS450H sticker iväg, utan antispinn skulle däckkontot bli högt med tung högerfot. Den var ju inte världens snabbaste hybrid när den anlände för intet.

Jag borde provköra en leaf. En ful jävel, visst, men jag har ju en del fula bilar på mitt samvete.
GS450h vaknar till liv vid 110. Tror fan den är snabbare 100-200 än vad den är 0-100. Sjukt att den ligger på maxvarv heeeela tiden. big_smile
Min har snittat 0.77 sedan jag köpte den. Jag kör med dykarskor...

Just det där med att bilen suger iväg begriper nog bara en elbilsförare. Maken till acc får man leta efter. I alla fall upp till 60-70 km/h då bilen hela tiden blinkar irriterat med ESP-lampan för att undvika att hela motorpaketet försvinner ut i fjärran genom grillen som en vilsekommen kryssningsmissil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
15 december 2019 · 3 109 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:

Jag straffar budbilar vid rödljusen med min lilla löjliga franska elbil. Suger iväg raskt, det är svårt för de som inte testat att greppa det där.
Jag vet givetvis hur bra en GS450H sticker iväg, utan antispinn skulle däckkontot bli högt med tung högerfot. Den var ju inte världens snabbaste hybrid när den anlände för intet.

Jag borde provköra en leaf. En ful jävel, visst, men jag har ju en del fula bilar på mitt samvete.
GS450h vaknar till liv vid 110. Tror fan den är snabbare 100-200 än vad den är 0-100. Sjukt att den ligger på maxvarv heeeela tiden. big_smile
Min har snittat 0.77 sedan jag köpte den. Jag kör med dykarskor...

Leif? Jag har en franskrost, Zoe'ga kallar Hybris den för. Men prova en Leif ochvar beredd på att byta bort din Toylåda exklusive mot den.
Din är nog som du skriver, i lägre farter blinkar ju bara antispinn mest hela tiden.
Den ligger på effekttoppen hela tiden när du stämplar och just den tekniska lösningen ger att full effekt alltid finns till hands på en sekund och där är den svårslagen i responstid.

Provkör gärna en Model S performance (glöm inte att aktivera ludacris mode i menyn) hos Tesla också, man behöver inte köpa men man får känna lite på elbilarnas verkliga potential smile

Cuefa Ain't no place like home...
16 december 2019 · 4 628 Inlägg

Jag tyckte Audi e-Tron drog förbannat hårt med sportläget aktiverat, så jag kan bara föreställa mig en Tesla i kanonkule-mode.
Har ju kört VW's e-Up! och e-Golf. Bägge bilar är sjukt roliga, framför allt i stadstrafik. Men så fort det blir halt ute (snö/is/löv/någonting annat än torr asfalt) så blinkar den där lilla lampan för jämnan.
Mycket vrid och framhjulsdrift är sällan en bra kombination.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
panda666
16 december 2019 · 4 228 Inlägg

De enda dom saknar är motorljudet, man åker ju fram väldigt fort och det låter ingenting. Känns tråkigt för mig med bara hastighet..räcker me nått som klarar 0-100 på runt 7 sec men ljudet är jätteviktigt. Helst såklart ska man kunna köra motorväg med ganska låg kupeljud för att slappna av men när man trycker ner pedalen ska det låta fint med tex v8 eller v12^^^ vet att tex e39 m5 har av de finaste v8 ljuden ja har nånsin lyssnat på och Ferarri the ferarri har av dom finaste v12 ja har lyssnat på. Även om dom fuskar me nått syntetisk motorljud för elbilar kommer det inte vara samma sak.. man kommer sakna de där v8a ljudet som man hade i en gammel bmw.

zemet
16 december 2019 · 4 030 Inlägg

panda666 skrev:
De enda dom saknar är motorljudet, man åker ju fram väldigt fort och det låter ingenting. Känns tråkigt för mig med bara hastighet..räcker me nått som klarar 0-100 på runt 7 sec men ljudet är jätteviktigt. Helst såklart ska man kunna köra motorväg med ganska låg kupeljud för att slappna av men när man trycker ner pedalen ska det låta fint med tex v8 eller v12^^^ vet att tex e39 m5 har av de finaste v8 ljuden ja har nånsin lyssnat på och Ferarri the ferarri har av dom finaste v12 ja har lyssnat på. Även om dom fuskar me nått syntetisk motorljud för elbilar kommer det inte vara samma sak.. man kommer sakna de där v8a ljudet som man hade i en gammel bmw.

Håller med dig. Men hur många kör V8a till vardags?

Jag kommer knappast sakna min 2.5 eller 1.6 l diesel motors ljud.

2,5an kan låta lite mysigt på låga varv vid hög belastning men det kan jag gärna leva utan när man jämför fördelarna med el mot dieseln:)

Cargo1980
16 december 2019 · 245 Inlägg

panda666 skrev:
De enda dom saknar är motorljudet, man åker ju fram väldigt fort och det låter ingenting. Känns tråkigt för mig med bara hastighet..räcker me nått som klarar 0-100 på runt 7 sec men ljudet är jätteviktigt. Helst såklart ska man kunna köra motorväg med ganska låg kupeljud för att slappna av men när man trycker ner pedalen ska det låta fint med tex v8 eller v12^^^ vet att tex e39 m5 har av de finaste v8 ljuden ja har nånsin lyssnat på och Ferarri the ferarri har av dom finaste v12 ja har lyssnat på. Även om dom fuskar me nått syntetisk motorljud för elbilar kommer det inte vara samma sak.. man kommer sakna de där v8a ljudet som man hade i en gammel bmw.

Sakna? Har det blivit förbud på förbränningsmotorer?

panda666
16 december 2019 · 4 228 Inlägg

Cargo1980 skrev:

panda666 skrev:
De enda dom saknar är motorljudet, man åker ju fram väldigt fort och det låter ingenting. Känns tråkigt för mig med bara hastighet..räcker me nått som klarar 0-100 på runt 7 sec men ljudet är jätteviktigt. Helst såklart ska man kunna köra motorväg med ganska låg kupeljud för att slappna av men när man trycker ner pedalen ska det låta fint med tex v8 eller v12^^^ vet att tex e39 m5 har av de finaste v8 ljuden ja har nånsin lyssnat på och Ferarri the ferarri har av dom finaste v12 ja har lyssnat på. Även om dom fuskar me nått syntetisk motorljud för elbilar kommer det inte vara samma sak.. man kommer sakna de där v8a ljudet som man hade i en gammel bmw.

Sakna? Har det blivit förbud på förbränningsmotorer?

ifall det blir ja. bara ifall. Annars så menar ja att elbilar saknar just motorljud^^

Cargo1980
16 december 2019 · 245 Inlägg

panda666 skrev:

Cargo1980 skrev:

panda666 skrev:
De enda dom saknar är motorljudet, man åker ju fram väldigt fort och det låter ingenting. Känns tråkigt för mig med bara hastighet..räcker me nått som klarar 0-100 på runt 7 sec men ljudet är jätteviktigt. Helst såklart ska man kunna köra motorväg med ganska låg kupeljud för att slappna av men när man trycker ner pedalen ska det låta fint med tex v8 eller v12^^^ vet att tex e39 m5 har av de finaste v8 ljuden ja har nånsin lyssnat på och Ferarri the ferarri har av dom finaste v12 ja har lyssnat på. Även om dom fuskar me nått syntetisk motorljud för elbilar kommer det inte vara samma sak.. man kommer sakna de där v8a ljudet som man hade i en gammel bmw.

Sakna? Har det blivit förbud på förbränningsmotorer?

ifall det blir ja. bara ifall. Annars så menar ja att elbilar saknar just motorljud^^

Varför skulle det bli det? Ska man förbjuda en hel fordonskultur. Ska alla bilentusiaster med renoverade klenoder från förr tvingas skrota bilarna.

panda666
16 december 2019 · 4 228 Inlägg

Cargo1980 skrev:

panda666 skrev:

Cargo1980 skrev:

Sakna? Har det blivit förbud på förbränningsmotorer?

ifall det blir ja. bara ifall. Annars så menar ja att elbilar saknar just motorljud^^

Varför skulle det bli det? Ska man förbjuda en hel fordonskultur. Ska alla bilentusiaster med renoverade klenoder från förr tvingas skrota bilarna.

för att vi går mot andra tider därför^^ kanske behöver inte skrota men inte framföra dom på vägarna iaf. Allt beror på hur regeringen bestämmer. Säger dom en dag att från o med nu får inget annat än elbilar åka på vägarna då får både ja o du lämna våra skrothögar hemma tyvärr.

Cargo1980
16 december 2019 · 245 Inlägg

panda666 skrev:

Cargo1980 skrev:

panda666 skrev:
ifall det blir ja. bara ifall. Annars så menar ja att elbilar saknar just motorljud^^

Varför skulle det bli det? Ska man förbjuda en hel fordonskultur. Ska alla bilentusiaster med renoverade klenoder från förr tvingas skrota bilarna.

för att vi går mot andra tider därför^^ kanske behöver inte skrota men inte framföra dom på vägarna iaf. Allt beror på hur regeringen bestämmer. Säger dom en dag att från o med nu får inget annat än elbilar åka på vägarna då får både ja o du lämna våra skrothögar hemma tyvärr.

Entusiastkretsarna och kulturen är alldeles för stor för ett förbud. Motorhistoriska Sällskapet har över 100.000 medlemmar fördelat i sina medlemsföreningar. Det är massbilismen man vill åt. Ett förbud skulle skapa ett ramaskri utan dess like.

Skrothögar?

Senast redigerat av Cargo1980 (16 december 2019)

panda666
16 december 2019 · 4 228 Inlägg

Cargo1980 skrev:

panda666 skrev:

Cargo1980 skrev:

Varför skulle det bli det? Ska man förbjuda en hel fordonskultur. Ska alla bilentusiaster med renoverade klenoder från förr tvingas skrota bilarna.

för att vi går mot andra tider därför^^ kanske behöver inte skrota men inte framföra dom på vägarna iaf. Allt beror på hur regeringen bestämmer. Säger dom en dag att från o med nu får inget annat än elbilar åka på vägarna då får både ja o du lämna våra skrothögar hemma tyvärr.

Entusiastkretsarna och kulturen är alldeles för stor för ett förbud. Motorhistoriska Sällskapet har över 100.000 medlemmar fördelat i sina medlemsföreningar. Det är massbilismen man vill åt. Ett förbud skulle skapa ett ramaskri utan dess like.

Skrothögar?

https://www.di.se/nyheter/tyskland-vill … fran-2030/

Javvist allt låter fint men det är inte jag som gör reglerna tyvärr. Kanske sverige kommer med nått sånt i framtiden att bara elbilar får vistas på vägarna kanske 2050 vad gör du då? Det är inte entusiaster osv som bestämmer utan det är Regeringen/politikerna typ. Va inte arg på mig ja  e på din sida^^

Cargo1980
16 december 2019 · 245 Inlägg

panda666 skrev:

Cargo1980 skrev:

panda666 skrev:

för att vi går mot andra tider därför^^ kanske behöver inte skrota men inte framföra dom på vägarna iaf. Allt beror på hur regeringen bestämmer. Säger dom en dag att från o med nu får inget annat än elbilar åka på vägarna då får både ja o du lämna våra skrothögar hemma tyvärr.

Entusiastkretsarna och kulturen är alldeles för stor för ett förbud. Motorhistoriska Sällskapet har över 100.000 medlemmar fördelat i sina medlemsföreningar. Det är massbilismen man vill åt. Ett förbud skulle skapa ett ramaskri utan dess like.

Skrothögar?

https://www.di.se/nyheter/tyskland-vill … fran-2030/

Javvist allt låter fint men det är inte jag som gör reglerna tyvärr. Kanske sverige kommer med nått sånt i framtiden att bara elbilar får vistas på vägarna kanske 2050 vad gör du då? Det är inte entusiaster osv som bestämmer utan det är Regeringen/politikerna typ. Va inte arg på mig ja  e på din sida^^

Bensin ja, men den förnybara utvecklingen pågår. Sen har ju opinionen en hel del att säga till om gällande regeringsfrågor. Det ser man ju just nu ;-)

zemet
16 december 2019 · 4 030 Inlägg

Jag tror inte det kommer bli något förbud, regeringen kommer enkelt lösa det med ökade drivmedelsskatter. I takt med att förbräningsbilarna fasas ut kommer även bensinstationerna försvinna.

Kan du inte tanka din gamla jänk så behöver den inte förbjudas.

Cargo1980
16 december 2019 · 245 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror inte det kommer bli något förbud, regeringen kommer enkelt lösa det med ökade drivmedelsskatter. I takt med att förbräningsbilarna fasas ut kommer även bensinstationerna försvinna.

Kan du inte tanka din gamla jänk så behöver den inte förbjudas.

Kommer inte ha några problem att tanka min gamla jänk i framtiden. Intresset lär finnas och då finns det lösningar. Dock kommer detta forum vara passé vid den tidpunkten :-)

zemet
16 december 2019 · 4 030 Inlägg

Cargo1980 skrev:

zemet skrev:
Jag tror inte det kommer bli något förbud, regeringen kommer enkelt lösa det med ökade drivmedelsskatter. I takt med att förbräningsbilarna fasas ut kommer även bensinstationerna försvinna.

Kan du inte tanka din gamla jänk så behöver den inte förbjudas.

Kommer inte ha några problem att tanka min gamla jänk i framtiden. Intresset lär finnas och då finns det lösningar. Dock kommer detta forum vara passé vid den tidpunkten :-)

Jo man kan väll redan idag halvt olagligt tillverka sin egen etanol och köra på.

Cargo1980
16 december 2019 · 245 Inlägg

zemet skrev:

Cargo1980 skrev:

zemet skrev:
Jag tror inte det kommer bli något förbud, regeringen kommer enkelt lösa det med ökade drivmedelsskatter. I takt med att förbräningsbilarna fasas ut kommer även bensinstationerna försvinna.

Kan du inte tanka din gamla jänk så behöver den inte förbjudas.

Kommer inte ha några problem att tanka min gamla jänk i framtiden. Intresset lär finnas och då finns det lösningar. Dock kommer detta forum vara passé vid den tidpunkten :-)

Jo man kan väll redan idag halvt olagligt tillverka sin egen etanol och köra på.

Kommer fossilfria lagliga alternativ så småningom.

Deception
17 december 2019 · 97 Inlägg

Det vore intressant att se en helt opartisk, och ärlig jämförelse mellan alla alternativ som finns på marknaden idag. Hybrid, laddhybrid, bensin och diesel. Sett till hela livscykeln i utsläpp, klimat och MILJÖpåverkan.
Då menar jag såklart nya bilar.
Alla fattar att första generationens Prius inte är direkt bättre än en flong ny diesel..
Även kul om någon kunde få med miljöpåverkan i ekvationen för utbyggnad av laddstationer då det ofta pratas om nackdelarna med produktion av fossila bränslen.

Jag kör en Renault Zoe på jobbet emellanåt och har kört både Tesla och e-golf, men är inte helt såld på tekniken än. Även om det kan ändras när man bygger vettigare bilar med längre räckvidd och lägre pris.

xXSammy
17 december 2019 · 6 566 Inlägg

Jag har försökt fundera på frågan

Har nyligen bidragit med en av det  värsta antar jag, beställt en ny bil med egna specifikationer, med en -någorlunda- vass förbränningsmotor, ingen hybrid.

Varför? Why not... ville ha något piggare och bekvämare.
En 1.0a fungerar till vardagen men uppförsbackar.. mja, det går men inte särskilt optimalt.

Spelade bonus/malus in eller miljö?
Nepp, inte ett dugg.
Jag konsumerar inte särskilt mycket ändå, så sparar in på annat håll antar jag.

De/Dem
Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2019 · 4 628 Inlägg

xXSammy skrev:
Jag har försökt fundera på frågan

Har nyligen bidragit med en av det  värsta antar jag, beställt en ny bil med egna specifikationer, med en -någorlunda- vass förbränningsmotor, ingen hybrid.

Varför? Why not... ville ha något piggare och bekvämare.
En 1.0a fungerar till vardagen men uppförsbackar.. mja, det går men inte särskilt optimalt.

Spelade bonus/malus in eller miljö?
Nepp, inte ett dugg.
Jag konsumerar inte särskilt mycket ändå, så sparar in på annat håll antar jag.

Var så jag resonerade när jag tog ut Superben också. Kör ju iaf diesel så förbrukningen är ju "snäll".
Men jag vill ha en bil som rör på sig, har 4wd av någon sort, gärna "automat" och bekväm.

För min del spelade Bonus/Malus roll men inte vid val av bil utan tidpunkt för byte. Jag hade siktet ställt på Superben redan från början men jag betalar ju hellre 5400kr i skatt än 10040kr, eftersom det direkt påverkar min månadskostnad.

Vad blev det för spännande åk Du beställde då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang