Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

viccoA
14 januari 2020 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:
Det går bra för elbilsförsäljningen i Norge: https://www.bytbil.com/nyheter/kollaps- … orge-24631

om 10-20 år där dom flesta parkeringerna har laddplats och såklart super snabb ladd och det finns massvis med snygga elbilar som har lång räckvidd då kan ja tro att det kommer fixa sig, är däremot lite orolig dom rika oljebolagen och lobbyist folket som förlorar pengar på elbilar kommer säkert göra nått åt elbilstillverkningen också. Just nu så får du en snygg 520d eller e220cdi för runt 200 kakor som är typ 2014 årsmodeller som klarar lätt 700km++ om du kör lite lugnt utan att behöva vara orolig över bensin/dieseltorsk och samma sak kan du inte göra med el än tyvärr. Bara vänta o se;)wink

Hade 95 liter i tanken i bilen förr i tiden, numera ligger de flesta bilar kring 40-50 liter, om räckvidden hade varit en säljande orsak, varför skulle tankarna bli mindre på nyare bilar.

zemet
14 januari 2020 · 4 030 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:

candyweiss skrev:
Det går bra för elbilsförsäljningen i Norge: https://www.bytbil.com/nyheter/kollaps- … orge-24631

om 10-20 år där dom flesta parkeringerna har laddplats och såklart super snabb ladd och det finns massvis med snygga elbilar som har lång räckvidd då kan ja tro att det kommer fixa sig, är däremot lite orolig dom rika oljebolagen och lobbyist folket som förlorar pengar på elbilar kommer säkert göra nått åt elbilstillverkningen också. Just nu så får du en snygg 520d eller e220cdi för runt 200 kakor som är typ 2014 årsmodeller som klarar lätt 700km++ om du kör lite lugnt utan att behöva vara orolig över bensin/dieseltorsk och samma sak kan du inte göra med el än tyvärr. Bara vänta o se;)wink

Hade 95 liter i tanken i bilen förr i tiden, numera ligger de flesta bilar kring 40-50 liter, om räckvidden hade varit en säljande orsak, varför skulle tankarna bli mindre på nyare bilar.

Har större bilar typ passat eller v90 eller typ A4a verkligen så små tankar?
Trodde bara det var typ polo och liknande som hade så liten tank.

Men håller med, jag tror inte det är speciellt många som bryr sig om bilen går 60 eller 70 mil på en tank.

viccoA
14 januari 2020 · 3 109 Inlägg

zemet skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:

om 10-20 år där dom flesta parkeringerna har laddplats och såklart super snabb ladd och det finns massvis med snygga elbilar som har lång räckvidd då kan ja tro att det kommer fixa sig, är däremot lite orolig dom rika oljebolagen och lobbyist folket som förlorar pengar på elbilar kommer säkert göra nått åt elbilstillverkningen också. Just nu så får du en snygg 520d eller e220cdi för runt 200 kakor som är typ 2014 årsmodeller som klarar lätt 700km++ om du kör lite lugnt utan att behöva vara orolig över bensin/dieseltorsk och samma sak kan du inte göra med el än tyvärr. Bara vänta o se;)wink

Hade 95 liter i tanken i bilen förr i tiden, numera ligger de flesta bilar kring 40-50 liter, om räckvidden hade varit en säljande orsak, varför skulle tankarna bli mindre på nyare bilar.

Har större bilar typ passat eller v90 eller typ A4a verkligen så små tankar?
Trodde bara det var typ polo och liknande som hade så liten tank.

Men håller med, jag tror inte det är speciellt många som bryr sig om bilen går 60 eller 70 mil på en tank.

Passat GTE rymmer 50 liter, vanliga passat 66 liter. Mercedes CLA rymmer 50 liter. BMW X1 51 liter (finns tillval till 60 liter), Mercedes C-klass 41 liter (66liter tillval).

panda666
14 januari 2020 · 4 228 Inlägg

zemet skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:

om 10-20 år där dom flesta parkeringerna har laddplats och såklart super snabb ladd och det finns massvis med snygga elbilar som har lång räckvidd då kan ja tro att det kommer fixa sig, är däremot lite orolig dom rika oljebolagen och lobbyist folket som förlorar pengar på elbilar kommer säkert göra nått åt elbilstillverkningen också. Just nu så får du en snygg 520d eller e220cdi för runt 200 kakor som är typ 2014 årsmodeller som klarar lätt 700km++ om du kör lite lugnt utan att behöva vara orolig över bensin/dieseltorsk och samma sak kan du inte göra med el än tyvärr. Bara vänta o se;)wink

Hade 95 liter i tanken i bilen förr i tiden, numera ligger de flesta bilar kring 40-50 liter, om räckvidden hade varit en säljande orsak, varför skulle tankarna bli mindre på nyare bilar.

Har större bilar typ passat eller v90 eller typ A4a verkligen så små tankar?
Trodde bara det var typ polo och liknande som hade så liten tank.

Men håller med, jag tror inte det är speciellt många som bryr sig om bilen går 60 eller 70 mil på en tank.

har oftast i genomsnitt kört bmw och dom brukar ha runt 70 liter tank speciellt 5 serien. Skulle man åka en längre resa typ semester eller bara till *landstället* eller hälsa på släktingar i finland som tar kanske 400-500km rak sträcka går ju inte me elbil utan att ladda nån gång^^ men skulle vara nice ifall det fanns laddstationer överallt om 10 år och en teknik som gör att man kan ladda fullt på 5 min^^ bara sätta sig i bilen och leka me mobil telefon tills bilen laddat klart men kommer tekniken nånsin bli så bra att man kan ladda sin bil på drygt 5 min? hur fort gåre att tanka diesel eller bensin från nästan tom tank till 60-70 liter? kanske 3-4 min

Cuefa Ain't no place like home...
14 januari 2020 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:

zemet skrev:

viccoA skrev:

Hade 95 liter i tanken i bilen förr i tiden, numera ligger de flesta bilar kring 40-50 liter, om räckvidden hade varit en säljande orsak, varför skulle tankarna bli mindre på nyare bilar.

Har större bilar typ passat eller v90 eller typ A4a verkligen så små tankar?
Trodde bara det var typ polo och liknande som hade så liten tank.

Men håller med, jag tror inte det är speciellt många som bryr sig om bilen går 60 eller 70 mil på en tank.

har oftast i genomsnitt kört bmw och dom brukar ha runt 70 liter tank speciellt 5 serien. Skulle man åka en längre resa typ semester eller bara till *landstället* eller hälsa på släktingar i finland som tar kanske 400-500km rak sträcka går ju inte me elbil utan att ladda nån gång^^ men skulle vara nice ifall det fanns laddstationer överallt om 10 år och en teknik som gör att man kan ladda fullt på 5 min^^ bara sätta sig i bilen och leka me mobil telefon tills bilen laddat klart men kommer tekniken nånsin bli så bra att man kan ladda sin bil på drygt 5 min? hur fort gåre att tanka diesel eller bensin från nästan tom tank till 60-70 liter? kanske 3-4 min

Precis.

Det är här vätgasen kommer in i bilden. Samma fördelar som en elbil (inga utsläpp, mer än vatten), och du kan "ladda" bilen på 3-5 minuter.

För övrigt har jag 66l tank i Superben.
Sist jag tankade fick jag i 64.99l och på de dropparna hade jag kommit 122,1 mil.
Räknar med att kunna nå 130 mil på en tank när det blir varmare.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Meaganeowner
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Trådens rubrik:

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?



Ja, i mitt fall så har bilen från 2006 nyss passerat 10 000 mil och allt funkar perfekt. Den är välservad, hel o fin. Åker med fransk komfort. Kör man försiktigt o inte platta i bött, så snittar den 0.6 per mil.

Köptes för och värderas till en struntsumma. Så nån värdeminskning kan man inte räkna med. Och det går nog att plocka ut 15 år till av åket.

Då fyller jag 80.

Så varför skulle jag byta? Bara att kasta pengarna i sjön.

.

zemet
14 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Trådens rubrik:

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?



Ja, i mitt fall så har bilen från 2006 nyss passerat 10 000 mil och allt funkar perfekt. Den är välservad, hel o fin. Åker med fransk komfort. Kör man försiktigt o inte platta i bött, så snittar den 0.6 per mil.

Köptes för och värderas till en struntsumma. Så nån värdeminskning kan man inte räkna med. Och det går nog att plocka ut 15 år till av åket.

Då fyller jag 80.

Så varför skulle jag byta? Bara att kasta pengarna i sjön.

.

En bra anledning kan vara att du vill ha en ny bil som är roligare, säkrare, mer kapabel mm.
Men ekonomiskt sett är det sällan värt.

Meaganeowner
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Inget av dessa kriterier som jag prioriterar.

Men rent pengamässigt, så kan jag göra så oändligt mycket mer än att åka i nyare bil.
Köpa en sommarstuga eller vad jag nu får för mig på ålderns höst.

En bil för låt säga 400 000 kr, är knappt värd mer än vad min nuvarande är, om 10 år.
Bör ju vara en av de sämsta ekonomiska investeringarna jag kan göra.

Under våren lägger jag om taket på huset, med eget arbete. Garanterat det ger god avkastning vid ev försäljning, även om 10 år.
Skulle kunnat köpt en bil för närmare en halv miljon i stället...

Nu gillar jag dock forumet, mekanik och att skruva själv i bilar. Men det får vara god ekonomi i det hela.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 januari 2020)

M123
7 februari 2020 · 962 Inlägg

Detta händer i världens största biltillverkares land, där kommer kärnkraftsreaktorer ersättas för kolkraftverk. Med 22 nya kolkraftverk råder det väl inga tvivel om vilka bilar och användare av dessa som kommer ge djupaste avtryck på jordens klimat.

Japan
"I Sverige och i många andra EU-länder fasas kolkraft ut. Anledningen är att det anses vara oförenligt med målet att minska utsläppen så att den globala uppvärmningen hålls under 2 grader.

Men i delar av Asien går trenden i motsatt riktning.

De närmaste fem åren ska Japan bygga 22 nya kolkraftverk, enligt en artikel i New York Times. Anledningen är att Japan planerar att stänga sina kärnkraftsreaktorer efter olyckan i Fukushima 2011. Japan satsar även stort på att exportera kolkraftteknik till utvecklingsländer.

Kolkraftsplanerna har mötts av protester i Japan. Sommaren 2018 dog över tusen människor på grund av extremvärme som kopplas till klimatförändringarna. Japan har dessutom åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser med 26 procent till 2030 – något som enligt miljöorganisationer går stick i stäv med bygget av kolkraftverk."

Kina.
"Enligt New York Times skulle de nya kraftverken släppa ut lika mycket som alla personbilar som säljs i USA årligen. Mikael Höök lägger dock till att det är en droppe i havet jämfört med Kinas enorma satsning på kolkraftverk. Kina planerar att bygga uppåt 500 nya kolkraftverk fram till 2030.


– Asien står för över 80 procent av världens kolanvändning och all kolanvändning i Asien ökar. Bilden att kolet fasas ut i världen stämmer helt enkelt inte. Japan är fortfarande en liten aktör och jag skulle vilja kalla dem för lite schizofrena. De vill ha billig energi, samtidigt som de vill vara miljövänliga. Det är kluvet, säger Mikael Höök."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh … chizofrent

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
granadadr
7 februari 2020 · 7 268 Inlägg

M123 skrev:
Detta händer i världens största biltillverkares land, där kommer kärnkraftsreaktorer ersättas för kolkraftverk. Med 22 nya kolkraftverk råder det väl inga tvivel om vilka bilar och användare av dessa som kommer ge djupaste avtryck på jordens klimat.

Japan
"I Sverige och i många andra EU-länder fasas kolkraft ut. Anledningen är att det anses vara oförenligt med målet att minska utsläppen så att den globala uppvärmningen hålls under 2 grader.

Men i delar av Asien går trenden i motsatt riktning.

De närmaste fem åren ska Japan bygga 22 nya kolkraftverk, enligt en artikel i New York Times. Anledningen är att Japan planerar att stänga sina kärnkraftsreaktorer efter olyckan i Fukushima 2011. Japan satsar även stort på att exportera kolkraftteknik till utvecklingsländer.

Kolkraftsplanerna har mötts av protester i Japan. Sommaren 2018 dog över tusen människor på grund av extremvärme som kopplas till klimatförändringarna. Japan har dessutom åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser med 26 procent till 2030 – något som enligt miljöorganisationer går stick i stäv med bygget av kolkraftverk."

Kina.
"Enligt New York Times skulle de nya kraftverken släppa ut lika mycket som alla personbilar som säljs i USA årligen. Mikael Höök lägger dock till att det är en droppe i havet jämfört med Kinas enorma satsning på kolkraftverk. Kina planerar att bygga uppåt 500 nya kolkraftverk fram till 2030.


– Asien står för över 80 procent av världens kolanvändning och all kolanvändning i Asien ökar. Bilden att kolet fasas ut i världen stämmer helt enkelt inte. Japan är fortfarande en liten aktör och jag skulle vilja kalla dem för lite schizofrena. De vill ha billig energi, samtidigt som de vill vara miljövänliga. Det är kluvet, säger Mikael Höök."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh … chizofrent

och vi ska ha skatt på plastpåsar?? Sverige är ett skämt

caromania Forummoderator
7 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Håll er till ämnet. Kolkraftverk i Asien eller plastpåsar har absolut ingenting med frågeställningen att göra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
7 februari 2020 · 962 Inlägg

caromania skrev:
Håll er till ämnet. Kolkraftverk i Asien eller plastpåsar har absolut ingenting med frågeställningen att göra.

Jag ska rensa mitt konto sen.
Detta var spiken i kistan.
Hinner tyvärr inte nu.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
7 februari 2020 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:
Håll er till ämnet. Kolkraftverk i Asien eller plastpåsar har absolut ingenting med frågeställningen att göra.

Jag ska rensa mitt konto sen.
Detta var spiken i kistan.
Hinner tyvärr inte nu.

Förklara hur ”Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar” med tillverkning av elektricitet i Asien och svensk skatt på plastpåsar att göra?

Det här är alltså ingen elbilstråd. Om du hade postat det i elbilstråden så är det ett argument för att inte köpa elbil, fine men hur i hela friden tänker du att det har med t ex valet många gör att i stället för att köpa en mindre bil som drar 0,4l/mil istället köpa en xc70 eller motsvarande kloss?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
7 februari 2020 · 3 296 Inlägg

caromania skrev:
Håll er till ämnet. Kolkraftverk i Asien eller plastpåsar har absolut ingenting med frågeställningen att göra.

Va? Kolkraft har väl extremt mycket med elbilar att göra?Asiens kolkraft påverkar oss mer än plastpåsar i Sverige som oftas återanvänds som soppåse.

Därför vissa inte kanske köper miljönällare bilar dvs  EL fordon pga kolverk/kärnkraft.


Jag tror på elbilen, men den ska laddas på rätt sätt för det ska bli bra. Oavsett om det är i Sverige eller i Asien, mm.

Cuefa Ain't no place like home...
7 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Low skrev:

caromania skrev:
Håll er till ämnet. Kolkraftverk i Asien eller plastpåsar har absolut ingenting med frågeställningen att göra.

Va? Kolkraft har väl extremt mycket med elbilar att göra?Asiens kolkraft påverkar oss mer än plastpåsar i Sverige som oftas återanvänds som soppåse.

Därför vissa inte kanske köper miljönällare bilar dvs  EL fordon pga kolverk/kärnkraft.


Jag tror på elbilen, men den ska laddas på rätt sätt för det ska bli bra. Oavsett om det är i Sverige eller i Asien, mm.

Den dagen det har med miljön att göra vad man kör, snarare än ekonomin. DÅ kommer det börja spela roll.
Så länge 95% av folket som köper en elbil/hybrid bara räknar kronor och ören spelar ett eller 100 kolkraftverk till ingen som helst roll.

Om det blir billigare att köra elbil än fossilbil (inkl. inköp av bil och laddningen av den) så kommer Svensson skita fullständigt i HUR bilen "tankas".

Money talks.

Jag vill nog påstå att teknikfientlighet och räckviddsångest är de största hindren för folk som funderar på att byta från dinosauriebilar till Jetsons-dito.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
WilleG
7 februari 2020 · 185 Inlägg

Cuefa skrev:
Den dagen det har med miljön att göra vad man kör, snarare än ekonomin. DÅ kommer det börja spela roll.
Så länge 95% av folket som köper en elbil/hybrid bara räknar kronor och ören spelar ett eller 100 kolkraftverk till ingen som helst roll.

Om det blir billigare att köra elbil än fossilbil (inkl. inköp av bil och laddningen av den) så kommer Svensson skita fullständigt i HUR bilen "tankas".

Money talks.

Jag vill nog påstå att teknikfientlighet och räckviddsångest är de största hindren för folk som funderar på att byta från dinosauriebilar till Jetsons-dito.

Skulle väl kunna hålla med om räckviddsångest, men teknikfientlig är jag absolut inte. Älskar moderna lösningar och välkomnar förändring. (Till det bättre givetvis)

Problemet jag personligen har med elbilar är just att för det första är dom på tok för dyra och dessutom dyra i längden. Dyrt inköp leder till dyr månadskostnad och på lång sikt dyrt att byta batterier, jag kör väääääldigt långt med min dinosauriebil innan jag betalat den där elbilen. Sen verkar ju regeringen inse att många skatteintäkter går förlorade, så tro inte att ni slipper ni som byter till elbil lol

Det är ju inget annat än ett "mode", folk vill verka prydliga och ansvarstagande för miljön fast vid det här laget borde alla veta att svenska bilar är långt ifrån problemet. Sen är ju inte elbilar så rena som alla tror.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
candyweiss
7 februari 2020 · 863 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag vill nog påstå att teknikfientlighet och räckviddsångest är de största hindren för folk som funderar på att byta från dinosauriebilar till Jetsons-dito.

Jag säger att det är inköpspriset och hur mycket bil och utrustning man får för pengarna, närmaste laddstolperäckviddsångesten och laddtiden är stor. Men det värsta är att det finns inte möjlighet att ladda. Tex jag själv som jobbar i Malmö, där finns inte en chans att kunna ladda, då får jag ladda en bra bit från jobbet och sen ta buss. Hemma kommer förmodligen hyresvärden aldrig att installera laddstolpar, och jag har närmare en mil till närmaste stolpe. Många jag pratar med känner och tycker likadant. En del av dem skulle kunna tänka sig en elbil när allt detta är löst. Men tyvärr misstänker jag att det finns andra lösningar då?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
zemet
7 februari 2020 · 4 030 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:
Jag vill nog påstå att teknikfientlighet och räckviddsångest är de största hindren för folk som funderar på att byta från dinosauriebilar till Jetsons-dito.

Jag säger att det är inköpspriset och hur mycket bil och utrustning man får för pengarna, närmaste laddstolperäckviddsångesten och laddtiden är stor. Men det värsta är att det finns inte möjlighet att ladda. Tex jag själv som jobbar i Malmö, där finns inte en chans att kunna ladda, då får jag ladda en bra bit från jobbet och sen ta buss. Hemma kommer förmodligen hyresvärden aldrig att installera laddstolpar, och jag har närmare en mil till närmaste stolpe. Många jag pratar med känner och tycker likadant. En del av dem skulle kunna tänka sig en elbil när allt detta är löst. Men tyvärr misstänker jag att det finns andra lösningar då?

Men seriöst, hur svårt kan det vara att dra fram en elkabel?

Jag förstår att du inte kan påverka din hyresvärd/arbetsgivare. Men det är ju inte svårt eller speciellt dyrt att dra fram en elkabel. Det är ju uppenbarligen bara viljan och den politiska viljan som saknas. 

I Norge har arbetsgivaren skyldighet att skapa möjlighet för anställda att ladda sina elbilar(har jag hört, inte kollat källa själv)

Norge är ju precis som sverige ett avlångt land som är glesbefolkat.
Ändå är elbilsförsäljningen i Norge på över 40%

https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar … ge-6983077

Det måste ju visa på att de politiska beslut som tagits i Sverige inte gynnat elbilsförsäljning i samma grad som i Norge.

Jag kan ju gissa att det beror på att vi i Sverige har en stor biltillverkare som fortfarande inte kunnat erbjuda någon vettig elbil, men det är bara en spekulation från min sida.

Senast redigerat av zemet (7 februari 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
7 februari 2020 · 4 628 Inlägg

zemet skrev:

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:
Jag vill nog påstå att teknikfientlighet och räckviddsångest är de största hindren för folk som funderar på att byta från dinosauriebilar till Jetsons-dito.

Jag säger att det är inköpspriset och hur mycket bil och utrustning man får för pengarna, närmaste laddstolperäckviddsångesten och laddtiden är stor. Men det värsta är att det finns inte möjlighet att ladda. Tex jag själv som jobbar i Malmö, där finns inte en chans att kunna ladda, då får jag ladda en bra bit från jobbet och sen ta buss. Hemma kommer förmodligen hyresvärden aldrig att installera laddstolpar, och jag har närmare en mil till närmaste stolpe. Många jag pratar med känner och tycker likadant. En del av dem skulle kunna tänka sig en elbil när allt detta är löst. Men tyvärr misstänker jag att det finns andra lösningar då?

Men seriöst, hur svårt kan det vara att dra fram en elkabel?

Jag förstår att du inte kan påverka din hyresvärd/arbetsgivare. Men det är ju inte svårt eller speciellt dyrt att dra fram en elkabel. Det är ju uppenbarligen bara viljan och den politiska viljan som saknas. 

I Norge har arbetsgivaren skyldighet att skapa möjlighet för anställda att ladda sina elbilar(har jag hört, inte kollat källa själv)

Norge är ju precis som sverige ett avlångt land som är glesbefolkat.
Ändå är elbilsförsäljningen i Norge på över 40%

https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar … ge-6983077

Det måste ju visa på att de politiska beslut som tagits i Sverige inte gynnat elbilsförsäljning i samma grad som i Norge.

Jag kan ju gissa att det beror på att vi i Sverige har en stor biltillverkare som fortfarande inte kunnat erbjuda någon vettig elbil, men det är bara en spekulation från min sida.

Volvo är inte så stora längre som man skulle kunna tro, så där tror jag inte bromsklossen ligger. (VAG sålde ~26% fler bilar än Volvo på den svenska marknaden förra året, och VAG har många eldrivna alternativ.)
Norge har ju haft ordentliga incitament för befolkningen att satsa på el, men även där börjar dom inse att det inte funkar o muta sig till försäljningar med subventioner i evighet, så nu börjar snaran dras åt även där.

Edit: Räknade ute lite %
Edit 2: Mer statistik...

Senast redigerat av Cuefa (7 februari 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
caromania Forummoderator
7 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Helt okej diskussion som är intressant men jag påminner återigen om att det inte enkom är elbilar som anses som ”mer miljövänliga” i trådstarten. 

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang