Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Cuefa Ain't no place like home...
28 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Ska vi tolka detta som att folk inte köper mer miljövänliga bilar för att en Yaris tål ett träd bättre än en Navara...?

Tror det har spårat lite i tråden, som vanligt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Trallen
28 februari 2020 · 13 Inlägg

zemet skrev:

Trallen skrev:

Ivel skrev:
Jag skriver inte att det är något fel med det, jag skriver att den där krängningshämmaren är tämligen oviktig vid dagligt brukande och ett effektivt vis att få folk köra bilen lugnare, vilket är lämpligt pga det mediokra krockskyddet.
I dagsläget ligger en V70N långt efter de moderna fyrstjärniga bilarna från det här millenniumet, allt annat är rent BS.

V70N har inte toppbetyg i krocktester, endast fyra stjärnor vilket även en Toyota Yaris från -99 har.
SAAB;en jag nämnde har fem stjärnor, det är utomordentligt god säkerhet.

De pengarna används inte till dylikt utan de går till andra ting, ting orsakade av mångåriga höga utsläpp pga bla de där verkningslösa svensktillverkade skövdefemmorna.

Jag tycker det vore ypperligt om bilkörandets påverkan bars av de statliga och kommunala intäkter de ger.
Tyvärr är det inte så i dagsläget utan det är merkostnader för stat och kommun.

Enligt statistik från verkliga olyckor så är Yarisen ungefär lika säker som en Volvo 200 serie från 1975.

De som tror på lögnen att en Yaris 1999 är säkrare i verkligheten än gamla härken V70N 2000 kan räcka upp en hand(med fördel i nyktert tillstånd).

Det är inte samma krav på säkerhet för en Yaris(småbil) som en V70(stor bil).

En stor bil med 3 stjärnor kan vara krocksäkrare än en småbil med 5 stjärnor, speciellt i vissa aspekter.


Min navara har endast 3 stjärnor i euro NCAP. detta beror till stor del på att den har extremt dåligt fotgängarskydd.

Gissa vem som klarar sig bäst i verkligheten i en krock mellan en 2.2 ton rambyggd pickup och en 1 tons yaris?

I fallet med en krock mellan de 2 bilarna kommer navaran givetvis klara sig bättre. Men vid en krock med ett träd eller dylikt är det inte säkert navaran är bättre.

Det är just detta en del folk verkar ha svårt för, även om det förstås är olika parametrar som spelar in.

En av de sjukaste sakerna jag läst på den här sidan var att du klarar dig mycket bättre i en Kia Ceed 2009(ish) i head to head mot en Volvo XC90 2003-2014. Enligt statistiken har ingen dött i en XC90 i varken USA eller Storbritannien sen lansering... Många går lite väl långt i sina fantasier här på garaget och vissa är nitiska fanboys av ett eller ett par märken, en del här har även ekonomiska intressen i dom här frågorna då de jobbar kring märkena i fråga därav att det snabbt spårar ur på forumet.

Trallen
28 februari 2020 · 13 Inlägg

Ivel skrev:

Trallen skrev:

Ivel skrev:
Jag skriver inte att det är något fel med det, jag skriver att den där krängningshämmaren är tämligen oviktig vid dagligt brukande och ett effektivt vis att få folk köra bilen lugnare, vilket är lämpligt pga det mediokra krockskyddet.
I dagsläget ligger en V70N långt efter de moderna fyrstjärniga bilarna från det här millenniumet, allt annat är rent BS.

V70N har inte toppbetyg i krocktester, endast fyra stjärnor vilket även en Toyota Yaris från -99 har.
SAAB;en jag nämnde har fem stjärnor, det är utomordentligt god säkerhet.

De pengarna används inte till dylikt utan de går till andra ting, ting orsakade av mångåriga höga utsläpp pga bla de där verkningslösa svensktillverkade skövdefemmorna.

Jag tycker det vore ypperligt om bilkörandets påverkan bars av de statliga och kommunala intäkter de ger.
Tyvärr är det inte så i dagsläget utan det är merkostnader för stat och kommun.

Enligt statistik från verkliga olyckor så är Yarisen ungefär lika säker som en Volvo 200 serie från 1975.

De som tror på lögnen att en Yaris 1999 är säkrare i verkligheten än gamla härken V70N 2000 kan räcka upp en hand(med fördel i nyktert tillstånd).

Titta på dockans skador.
https://www1.garaget.org/gallery/images … a6479c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … fc662b.jpg

Nu vore det ypperligt om du fortsättningsvis håller dig till ämnet och skippar BS.

Okej, krockvåldet är större på dockan i S60/V70N.

Men jag hittade statistik från verkliga olyckor nedan så jag vet inte hur mycket BS det är som jag skriver?:

https://i.imgur.com/KfSRr8p.jpg

Senast redigerat av Trallen (28 februari 2020)

Presidento Of World
28 februari 2020 · 3 306 Inlägg

Trallen skrev:

Ivel skrev:

Trallen skrev:

Enligt statistik från verkliga olyckor så är Yarisen ungefär lika säker som en Volvo 200 serie från 1975.

De som tror på lögnen att en Yaris 1999 är säkrare i verkligheten än gamla härken V70N 2000 kan räcka upp en hand(med fördel i nyktert tillstånd).

Titta på dockans skador.
https://www1.garaget.org/gallery/images … a6479c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … fc662b.jpg

Nu vore det ypperligt om du fortsättningsvis håller dig till ämnet och skippar BS.

Okej, krockvåldet är större på dockan i S60/V70N.

Men jag hittade statistik från verkliga olyckor nedan så jag vet inte hur mycket BS det är som jag skriver?:

https://i.imgur.com/KfSRr8p.jpg

Inte för att vara den men.. Det där imponerade inte på mig.. Det enda som var "bättre" var antisladd? Eller missar jag något?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
28 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Presidento skrev:

Trallen skrev:

Ivel skrev:
Titta på dockans skador.
https://www1.garaget.org/gallery/images … a6479c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … fc662b.jpg

Nu vore det ypperligt om du fortsättningsvis håller dig till ämnet och skippar BS.

Okej, krockvåldet är större på dockan i S60/V70N.

Men jag hittade statistik från verkliga olyckor nedan så jag vet inte hur mycket BS det är som jag skriver?:

https://i.imgur.com/KfSRr8p.jpg

Inte för att vara den men.. Det där imponerade inte på mig.. Det enda som var "bättre" var antisladd? Eller missar jag något?

Kika på kolumnen "Verkliga olyckor". En 4:a är väl bättre än en 3:a ändå...? smile

Senast redigerat av Brådhis (28 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
28 februari 2020 · 3 306 Inlägg

Brådhis skrev:

Presidento skrev:

Trallen skrev:

Okej, krockvåldet är större på dockan i S60/V70N.

Men jag hittade statistik från verkliga olyckor nedan så jag vet inte hur mycket BS det är som jag skriver?:

https://i.imgur.com/KfSRr8p.jpg

Inte för att vara den men.. Det där imponerade inte på mig.. Det enda som var "bättre" var antisladd? Eller missar jag något?

Kika på kolumnen "Verkliga olyckor". En 4:a är väl bättre än en 3:a ändå...? smile

Jo men, den 4an verkar vara just pga esp:n om jag förstod den rätt?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
WilleG
28 februari 2020 · 185 Inlägg

Ivel skrev:
Nu räcker det med krockvåldsförståelse då det inte har ett jota med miljösnällare bilar att göra, det finns andra trådar att diskutera det i.

Men det hör väl ändå lite till ämnet.
Yaris -99 är en miljövänligare bil än V70 -05 sett till förbrukning, men inte säkrare därför väljer Svensson V70 för att miljön inte är viktigare än vår säkerhet. wink

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Trallen
28 februari 2020 · 13 Inlägg

Presidento skrev:

Trallen skrev:

Ivel skrev:
Titta på dockans skador.
https://www1.garaget.org/gallery/images … a6479c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … fc662b.jpg

Nu vore det ypperligt om du fortsättningsvis håller dig till ämnet och skippar BS.

Okej, krockvåldet är större på dockan i S60/V70N.

Men jag hittade statistik från verkliga olyckor nedan så jag vet inte hur mycket BS det är som jag skriver?:

https://i.imgur.com/KfSRr8p.jpg

Inte för att vara den men.. Det där imponerade inte på mig.. Det enda som var "bättre" var antisladd? Eller missar jag något?

Ja, du missar typ den mest intressanta kolummen(första) men det är bra så. He e int' lönt å förklar för en som int' begrip som en vis man sade.

Presidento Of World
28 februari 2020 · 3 306 Inlägg

Trallen skrev:

Presidento skrev:

Trallen skrev:

Okej, krockvåldet är större på dockan i S60/V70N.

Men jag hittade statistik från verkliga olyckor nedan så jag vet inte hur mycket BS det är som jag skriver?:

https://i.imgur.com/KfSRr8p.jpg

Inte för att vara den men.. Det där imponerade inte på mig.. Det enda som var "bättre" var antisladd? Eller missar jag något?

Ja, du missar typ den mest intressanta kolummen(första) men det är bra så. He e int' lönt å förklar för en som int' begrip som en vis man sade.

När en faktaresistent får fritt spelrum på internet.. Man orkar inte en hålla på.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
11 mars 2020 · 10 388 Inlägg

Siffrorna som presenterats tidigare stämmer inte (i allt för vanlig ordning).
Det blir lätt så när dels den som initialt presenterat siffrorna inte tittar närmare på dessa, och sen de personer som sprider det vidare inte heller tittar djupare.

Exempelvis är där, gällande kostnaden för olyckor, strax över 6mdkr i kostnader som inte ska (och inte heller görs i rapporten) tillskrivas samhället, då detta är kostnader försäkringsbolagen står för.
Det kostar alltså inte staten något alls.
Vidare är det, men detta kräver igen att man faktiskt läser rapporten, att sett till stat, landsting och kommun hamnar ynka 5 miljarder (av de totalt knappa 21mdkr). Resten hamnar hos näringsliv och individ. Det är givetvis fortfarande 21mdkr, men det kostar inte staten några 21mdkr.


Vidare väljer man att bara titta på inkomster från bensin. Inte diesel. Den totala drivmedels"inkomsten" för staten är ca 50mdkr. Även om man räknar bort "den vanliga momsen", så hamnar man på strax över 35mdkr.
Den "vanliga momsen" har man ju vackert nog utelämnat i tidigare presenterade siffror. Tydligen är detta något som inte tillfaller staten, utan bara försvinner, så i grunduträkningen räknar vi utan denna magiskt försvinnande summa. Tillsammans med att vi då uppenbarligen inte säljer någon diesel eller andra oljeprodukter alls som bidrar till inkomster.


På det är det som så att ett skattebortfall på 14mdkr inte kostar staten 6mdkr, utan 5mdkr. Ytterligare en miljard som felar alltså. Sen vet vi ju också att det ligger ett förslag att låta ett nytt reseavdrag träda i kraft 2021 1/1.
Det "kostar" invånarna ca 1mdkr, dvs ytterligare en , åtminstone potentiellt, sparad miljard åt staten. Men, denna tar vi givet inte med här och nu.


Här får man då, med drivmedselsinkomsten och div. vägskatter in ca 55mdkr/år (om man räknar bort den "vanliga" momsen (aka "den magiskt försvinnande summan") på drivmedel).


Kostnaden var enligt samma lista just runt 55mdkr/år. Sen ska det då dras bort ca 6+1mdkr, vilket ger en kostnad på ca 49mdkr/år.

Vägratfikens kostnad per år; -6mdkr, mao en vinst på 6mdkr/år





MEN! Om man då väljer att titta på hur siffrorna faktiskt ser ut då?

Väljer man att INTE räkna bort den "vanliga" momsen på drivmedel är det runt 15 miljarder TILL man får in, dvs en plusaffär på 20-21mdkr.
På det kan man YTTERLIGARE konstatera att då olyckorna kostar staten (och det är vad som faktiskt diskuteras) 5mdkr, ska det egentligen läggas till ytterligare 15mdkr ca.


Man skulle kunna titta på vad luftföroreningar kostar samhället. Det är en kostnad på ca 40mdkr (enligt naturvårdsverket). Men, det inkluderar alla luftföroreningar, inte bara transportsektorn.
Inrikestransportsektorn (detta inkluderar i princip ALLT; bilar, bussar, båtar, flygplan, militär osv, så det är inte helt rättvist heller) står för 1/3 av dessa utsläpp.

Tar vi då dessa 40mdkr, köttar upp det på tre, så blir inrikestransporterna ansvariga för knappt 13.5mdkr.

Så, ska vi räkna på det och inte tror på magi (dvs att den vanliga momsen på bränsle samt inkomsten för diesel och andra oljeprodukter helt magiskt försvinner och inte ska räknas in) så går
hela karusellen iaf plus med 7-8mdkr/år.


En annan siffra som inte stämmer är "vägunderhåll". Den är enligt Trafikverket 9.5mdkr. Det ger visserligen en något mindre "vinst" i sammanhanget (en vinst på 5.5-6.5mdkr/år ist), här ska samtidigt
påpekas att 1/5 (dvs knappt 2mdkr) är vinterunderhåll. Det är då givet en väldigt varierande siffra. Den gågna vintern har det med störst sannolikhet inte spenderats lika många kronor
som vintern innan ex.vis. 1/3 är faktiskt underhåll av vägarna. Resten är städning, rastplatser, belysning osv.



Översikt, då ovan text hoppar lite mellan möjliga sätt att se på saker och ting;
(enligt de siffror som faktiskt finns, och nej, det är inte räknat "på öret")

Inkomster;

Drivmedel; 50mdkr
Vägtrafikskatt; 20mdkr


Totalt; 70mdkr



Utgifter;

Olyckskostnader; 5mdkr
Reseavdrag; 5mdkr
"Väg"underhåll; 9,5mdkr
Luftföroreningar; 13,5mdkr
Vägbyggen; 20,2mdkr


Totalt; ~53mdkr


Resultat; +17mdkr
Detta är alltså om man dessutom, utöver tidigare angivna siffror, väljer att låta vägrtrafikens inkomst vara med och stå för "sin" 1/3 av luftföroreningarna.
Utan dessa är det istället en vinst på ca 30mdkr.

Sen kan man diskutera summan för luftföroreningar. Den varierar lite beroende på vem man frågar. Enligt Naturvårdsverket är den ca 40mdkr, enligt andra källor är den 53mdkr. Naturvårdsverkets siffror är dock två år nyare. Man skulle helt enkelt kunna välja "något i mitten" på ex.vis 46mdkr.
Hur eller hur skulle man med dessa siffror kunna låta trafiken stå för för 66% av den valda "mittsiffran" på kostnad för luftföroreningar (46mdkr), och "trafiken" skulle det till trots gå +-0

Förlustaffär var det...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cuefa Ain't no place like home...
11 mars 2020 · 4 628 Inlägg

it_mutt skrev:
Massor med vettig text

Se där ja!

Har man fått lära sig något vettigt även idag smile
Mycket bra framställt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Low
11 mars 2020 · 3 296 Inlägg

Väl skrivet it mutt!!

it_mutt Avstängd
12 mars 2020 · 10 388 Inlägg

Det här börjar bli gränsfall till genuint sorgligt.

Vad som hände "under natten" var att "någon" postade ett inlägg och gick på om hur folk borde ifrågasätta mina källor.
Summan av det blir, i liknande stil, uppvisad nedan;


"Titta här på dessa siffror, så här mycket går vi back pga bensin/dieselbilar"
-Fast siffrorna är ju inte rätt ens till de källor du anger, det är ju så här enligt samma ursprungskällor, vi går faktiskt plus.
"Öhhhh....nej, alltså, siffrorna och källorna jag har angett är inte att lita på...HÄR har vi andra siffror som säger att....men vill ni hellre lita på någon random snubbe så gör det, jag litar hellre på experter..."

Det där med vilken "random snubbe" man faktiskt ska lita på, gäller tydligen bara åt ett håll

På det postade man en länk till en artikel där "experter" uttalade sig; https://www.svd.se/ny-studie-biltrafik- … -samhallet

Och även en länk till om hur mycket det kostar att vi tvättar våra bilar på gatorna (tydligen tvättar man inte miljövänliga bilar på gatorna).


Oh well....


, gällande artikeln och posten;

Den är inte på något vis stödjande för att köra elbil. Något som samma person helt verkade missa initialt, men senare kanske insåg, och därför tog bort sitt inlägg.
Kostnaderna som man i artikeln tar upp gäller mycket. Exempelvis vägslitage. Men, en, låt säga Tesla, sliter på vägen även den. Den är, även den inblandad i trafikolyckor, den generar lika mycket "trängsel" som en lika stor motsvarande fossildriven kärra, kanske inte lika mycket oljud, men helt tyst är den inte, och så vidare. Därför är det relativt uppenbart för mig, som läst studien och inte bara artikeln och faktiskt reflekterat över den, att "länkpostaren" inte har gjort det. Den är helt enkelt inte tillämpbar för att försvara "miljövänliga bilar".

Tittar man i listan nedan, den är dock inte direkt från rapporten (som heter Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles, om någon vill läsa den...det är ju viktigt tydligen att vi granskar källorna så vi vet vad vi pratar om påstås det gång på gång i tråden), utan från Kaely Dekker - The Dollars and Cents of Driving and Cycling: Calculating the Full Costs of Transportation in Calgary, Canada (2016), men, det var den jag hade tillgänglig "här och nu", så kan man se hur fördelningen av kostnader ser ut.


Så om man väljer att räkna bort det som tillfaller, för sakens skull, bensindrivna bilar, så är det alltså luftföroreningar, klimatförändringar och till viss del "oljud", som fördel till ex.vis elbilar. Även en hybrid låter, så vi skriver ner denna post med 50% till 0.042. Det ger följande kostnadsförhållande;

Olyckor; 0,05
Oljud; 0,042
Vägslitage; 0,002
Trängsel; 0,107

Totalt; 0,201

Detta är alltså att ställa mot en bensinbils kostnad på 0,260.

Skillnaden är alltså massiva  22,7% (elbilens kostnad är alltså 77,3% av en bensinbils). Inte ens 1/4 billigare. Men, vi säger det för att det är lättare att räkna. 25% billigare för staten alltså.

Det innebär, då vi vet att "en bil" kostar staten 1:50kr/km, att elbilen kostar staten 75% av detta, nämligen ~1:13kr/km.

Enligt tidigare hänvisad källa (ekonomifakta, som då ansågs vara heeelt ok) utgörs 62% av bensinpriset av "skatter". Det inkluderar, energiskatt, koldioxidskatt, moms på skatten och slutligen moms på bensinen (grundpriset).
Nu fluktuerar priset rätt bra, så, låt oss använda deras egna siffra med ett literpris på 15:74kr (snittpris för November 2019 enligt ekonomifakta). Då utgör "skatten" på 1L bensin; 9:73kr.

Enligt SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet) så levererades 3 085 394 kubikmeter bensin under 2019. Detta blir då, givetvis, 3 085 394 000, eller, knappt 3.1miljarder liter. Det är f.ö. en minskning mot året innan.
Enligt SCB fanns det 2018 ~5 700 000 personbilar i Sverige. Av dessa är ~2 200 000 bensindrivna.

Enligt SCB 2018 rullade dessa 3 002 561 289, eller ca 3md mil.

Nu blev ju detta väldigt passande; snittförbrukningen (sålda liter/körda mil) hamnar runt 1L/Mil i snitt. 1,02758...L/Mil om man vill vara petig.
Gott, enklare för mig.

Och så var det statens peng på det där; *9:73..

Det innebär att bara i bensinförsäljning genererades 30 020 883 620 kr. Eller om man så vill; strax över 30mdkr.
På detta såldes 4 887 437 kubik diesel...vill man ifrågasätta mina tidigare inkomstsiffror, så är det bara att börja räkna. Jag kan göra det enkelt;
Enligt samma sida, ekonomifakta, utgörs 49,6% av dieselpriset av skatt.
Under 2018 var snittpriset för diesel 15:51kr/L. Av dessa var alltså 7:70kr skatt.
Det såldes 4 887 437 000 liter diesel under 2019 enligt SPBI, dessa genererade, med angiven skatt vid angivet pris; 37 633 264 900kr. Eller ca 37,5mdkr.

Det innebär att på snittpriserna som är angivna, drog staten alltså in 67,5mdkr. Lite mer  än vad jag tidigare påpekade.

.
.
.

Anywho.

Det ger alltså, att i snitt, för varje mil en bensinbil kör, utifrån ett snittpris för bensin från November 2019, får staten in 9:37kr - egentligen lite mer, då snittförbrukningen är något minimalt över 1L/mil, men iaf.
Sen tidigare vet vi då att varje km påstås kosta 1:50kr. Det ger då 15kr/mil för staten. Så...det där går ju inte ihop sig. Nej, här är det då bara sett till bensinpris, inget annat.
Staten går alltså "back" 5:63kr/mil/bensindriven bil om man bara tillgodoräknar inkomsten från drivmedlet, och, givetvis, använder studiens siffror.

Nu blir det däremot intressant....på riktigt.

Samma person som diskvalificerar sina egna källor, förespråkar elbilar. Det är bra. För miljön.
Men missen kommer när samma person vill visa hur dåliga bensinbilar (ex.vis) är för "statens välmående" a.k.a "bensinbilar kostar staten massor med pengar"

Enligt SCB 2018 var snittelpriset för 1kWh el ca 145öre. Detta med alla avgifter och skatter. "Skatten" på elen utgör ~45%.
Enligt "diverse sidor" räknar man med runt 1.85kWh för att driva en elbil 1mil. Enligt "recharge" drar en Tesla S 85/85D 21.1kWh/100km. Enligt teslaclub är snittet 2kWh/mil Så helt galet verkar det inte att räkna på de där 1.85kWh/mil.

Nåja.

1kWh = 145öre enligt SCB som snittpris för 2018, 45% "skatt" = 65,25öre/kWh i "inkomst för staten". Runt 1.85kWh/mil = 120,7öre/mil. Eller ca 1:20kr/mil får staten in...men...vänta nu!

Enligt nyhänvisad källa (som nu är borttagen), med vissa borträkningar, kostar ju elbilen 1:13kr/kilometer att köra. Då är ju det 11:30kr för en mil...och på en mil generar bara elbilen 1:20kr till staten.

Precis.

Så för varje mil som körs belastar elbilen, efter sin "betalning" staten med 10:10kr.

Så...jodå....fossilbränslebilar är verkligen kämpigare för staten än deras rena kusiner som går på el.

Och, nu kommer någon säkerligen hävda att bränslepriserna sjunker. Och då "skatten" är procentuell, så minskar även inkomsten.
Fine;

Vi räknar på 10kr/L. Då genererar bensinbilarna istället 6:20kr/L i "skatteintäkter", och då genomsnittsbilen drog just ca 1L/Mil, är det alltså 6:20kr in till staten.
Bensinbilen kostar sen staten 15kr/mil enligt hänvisad källa, då kostar det staten, när inkomsten är borträknad, 8:80kr/mil istället. Det vill säga fortfarande "billigare för staten" än vad en elbil är per körd mil.


"Ja men elbilar generar inget oväsen". Fine, vi tar bort den posten helt. Då ger det att elbilens kostnad är 0,159 (mot bensinbilens 0,260).
Det i sin tur innebär att den då kostar staten ~0:92kr/km. Det ger, givet, 9:20kr/Mil. Elbilen genererar(!) ca 1:20kr/mil till staten, vilket ger att kostnaden blir 8kr/mil.
OJ! Elbilen blev helt plötsligt en bättre affär för staten.

Japp, och det inträffar den dagen bensinen kostar 10kr/L och man anser att elbilar inte låter något alls...nej verkligen...I N G E T . A L L S.
En kombination som aldrig kommer att inträffa.


Copenhagen CBA framework (cba = Cost-Benefit Analysis = modell för att beräkna kostnader för något, eller snarare "effektivitet i investering") ser ut som följer;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-4a5c840f238637edcb250b382b3e8399.jpg
Kaely Dekker - The Dollars and Cents of Driving and Cycling: Calculating the Full Costs of Transportation in Calgary, Canada (2016)

Jag orkade inte leta upp originalet här, utan tog den som låg närmast. Skillnaden här är att priserna är omräknade till CAD.
Det också värt att påpeka att data som används i CCBA är från 2009, dvs över 10 år gammal. Det är således inte någon purfärsk studie. Studien i sig är från 2015. Detta skulle mycket väl, för påpekandets skull, kan ge bilarna ett "sämre värde", då utsläppen minskar ju nyare bilen är.
På det kan man också diskutera om olyckskostnaden är den samma för en elbil som för en bensindriven bil. Givet är mest troligen kostnaden den samma, men finns det någon statistik på det som "alla var rädda för i början"; att bilarna inte hördes så mycket och därför potentiellt skulle kunna vara inblandade i fler olyckor med gångtrafikanter och cyklister? Det gör det säkert, men jag orkar inte rota, så vi utgår från att där inte är någon skillnad.

Nästa gång jag loggar in, vilket med mitt senaste track record, blir lagom till midsommar, förväntar jag mig givetvis att även detta är motsagt och någon ny hänvisning kommit till som ytterligare en gång ska påtala fossilkärrors hemskhet...och säkert också tagits bort.

- o u t -

- - edit - -

Rättade till någon siffra efter en tankevurpa...vilket resulterade i att elbilen nu blev ännu mer kostsam för samhället.

Senast redigerat av it_mutt (12 mars 2020)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Jag förstår att man vill replikera och bemöta ”trådsanningar” men det kan inte dras in absurdum där det påpekas andras brister och felaktigheter som i slutändan blir en ord-mot-orddebatt mellan 2-3 användare. Det är farligt nära att inlägg raderas då de är oerhört offtopic vilket vore synd då informationen är bra. De får hänga kvar nu men starta gärna en annan tråd eller leta upp en befintlig att söla ner med statistik så kan vi återgå till topic i denna. Bloggen är även den en funktion som finns tillgänglig.

Detta är inte riktat till någon enskild utan snarare till alla inblandade och bara en önskan om att det inte ska bli pajkastning.

Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
12 mars 2020 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:
Jag förstår att man vill replikera och bemöta ”trådsanningar” men det kan inte dras in absurdum där det påpekas andras brister och felaktigheter som i slutändan blir en ord-mot-orddebatt mellan 2-3 användare. Det är farligt nära att inlägg raderas då de är oerhört offtopic vilket vore synd då informationen är bra. De får hänga kvar nu men starta gärna en annan tråd eller leta upp en befintlig att söla ner med statistik så kan vi återgå till topic i denna. Bloggen är även den en funktion som finns tillgänglig.

Detta är inte riktat till någon enskild utan snarare till alla inblandade och bara en önskan om att det inte ska bli pajkastning.

Mvh mod

Köper det givet.

Frågan ÄR om det är vidare mycket OT egentligen.

Man påpekar att fler borde köpa miljömässigt snällare bilar och backar upp detta med "info" om hur hemska alternativen är. Denna info måste givetvis få bemötas. Än mer när det är TS själv som kommer med "titta här"-infon.

Men, jag köper det. Jag har räknat klart i tråden....fram till midsommar eller liknande wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Jag förstår att man vill replikera och bemöta ”trådsanningar” men det kan inte dras in absurdum där det påpekas andras brister och felaktigheter som i slutändan blir en ord-mot-orddebatt mellan 2-3 användare. Det är farligt nära att inlägg raderas då de är oerhört offtopic vilket vore synd då informationen är bra. De får hänga kvar nu men starta gärna en annan tråd eller leta upp en befintlig att söla ner med statistik så kan vi återgå till topic i denna. Bloggen är även den en funktion som finns tillgänglig.

Detta är inte riktat till någon enskild utan snarare till alla inblandade och bara en önskan om att det inte ska bli pajkastning.

Mvh mod

Köper det givet.

Frågan ÄR om det är vidare mycket OT egentligen.

Man påpekar att fler borde köpa miljömässigt snällare bilar och backar upp detta med "info" om hur hemska alternativen är. Denna info måste givetvis få bemötas. Än mer när det är TS själv som kommer med "titta här"-infon.

Men, jag köper det. Jag har räknat klart i tråden....fram till midsommar eller liknande wink

Vi tycker du ska vara mer aktiv i forumet, det är synd om du bara "lurkar" i bakgrunden. Vi ser gärna att du fortsätter skriva i fler trådar, inte bara i de där du bedriver dina personliga internet-krig.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
WilleG
12 mars 2020 · 185 Inlägg

Ivel skrev:
Jag kan göra ett mycket långt utbroderande svar med helt annorlunda utgång gällande samhällets kostnader för biltrafiken, beräknat på en helhet för samhället, men jag gör som innan och hänvisar till
https://www.riksdagen.se
där finns den information jag lutar mig emot, mycket via vidare länkning och rapporter.
Läsare får själva avgöra vad dom väljer att tro på.

Så, åter till ämnet tycker åtminstone jag.

Men när man hänvisar till en källa brukar man ju ge vägleda till faktan.

Kan ju lika gärna säga att jag har nämligen googlat och kommit fram till att tomten finns faktiskt!
Mina källor är absolut trovärdigast, här är dom:

forskning.se
wikipedia.org
aftonbladet.se
barasanning.nu




wink

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Low
12 mars 2020 · 3 296 Inlägg

it_mutt skrev:
Det här börjar bli gränsfall till genuint sorgligt.

Vad som hände "under natten" var att "någon" postade ett inlägg och gick på om hur folk borde ifrågasätta mina källor.
Summan av det blir, i liknande stil, uppvisad nedan;


"Titta här på dessa siffror, så här mycket går vi back pga bensin/dieselbilar"
-Fast siffrorna är ju inte rätt ens till de källor du anger, det är ju så här enligt samma ursprungskällor, vi går faktiskt plus.
"Öhhhh....nej, alltså, siffrorna och källorna jag har angett är inte att lita på...HÄR har vi andra siffror som säger att....men vill ni hellre lita på någon random snubbe så gör det, jag litar hellre på experter..."

Det där med vilken "random snubbe" man faktiskt ska lita på, gäller tydligen bara åt ett håll

På det postade man en länk till en artikel där "experter" uttalade sig; https://www.svd.se/ny-studie-biltrafik- … -samhallet

Och även en länk till om hur mycket det kostar att vi tvättar våra bilar på gatorna (tydligen tvättar man inte miljövänliga bilar på gatorna).


Oh well....


, gällande artikeln och posten;

Den är inte på något vis stödjande för att köra elbil. Något som samma person helt verkade missa initialt, men senare kanske insåg, och därför tog bort sitt inlägg.
Kostnaderna som man i artikeln tar upp gäller mycket. Exempelvis vägslitage. Men, en, låt säga Tesla, sliter på vägen även den. Den är, även den inblandad i trafikolyckor, den generar lika mycket "trängsel" som en lika stor motsvarande fossildriven kärra, kanske inte lika mycket oljud, men helt tyst är den inte, och så vidare. Därför är det relativt uppenbart för mig, som läst studien och inte bara artikeln och faktiskt reflekterat över den, att "länkpostaren" inte har gjort det. Den är helt enkelt inte tillämpbar för att försvara "miljövänliga bilar".

Tittar man i listan nedan, den är dock inte direkt från rapporten (som heter Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles, om någon vill läsa den...det är ju viktigt tydligen att vi granskar källorna så vi vet vad vi pratar om påstås det gång på gång i tråden), utan från Kaely Dekker - The Dollars and Cents of Driving and Cycling: Calculating the Full Costs of Transportation in Calgary, Canada (2016), men, det var den jag hade tillgänglig "här och nu", så kan man se hur fördelningen av kostnader ser ut.


Så om man väljer att räkna bort det som tillfaller, för sakens skull, bensindrivna bilar, så är det alltså luftföroreningar, klimatförändringar och till viss del "oljud", som fördel till ex.vis elbilar. Även en hybrid låter, så vi skriver ner denna post med 50% till 0.042. Det ger följande kostnadsförhållande;

Olyckor; 0,05
Oljud; 0,042
Vägslitage; 0,002
Trängsel; 0,107

Totalt; 0,201

Detta är alltså att ställa mot en bensinbils kostnad på 0,260.

Skillnaden är alltså massiva  22,7% (elbilens kostnad är alltså 77,3% av en bensinbils). Inte ens 1/4 billigare. Men, vi säger det för att det är lättare att räkna. 25% billigare för staten alltså.

Det innebär, då vi vet att "en bil" kostar staten 1:50kr/km, att elbilen kostar staten 75% av detta, nämligen ~1:13kr/km.

Enligt tidigare hänvisad källa (ekonomifakta, som då ansågs vara heeelt ok) utgörs 62% av bensinpriset av "skatter". Det inkluderar, energiskatt, koldioxidskatt, moms på skatten och slutligen moms på bensinen (grundpriset).
Nu fluktuerar priset rätt bra, så, låt oss använda deras egna siffra med ett literpris på 15:74kr (snittpris för November 2019 enligt ekonomifakta). Då utgör "skatten" på 1L bensin; 9:73kr.

Enligt SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet) så levererades 3 085 394 kubikmeter bensin under 2019. Detta blir då, givetvis, 3 085 394 000, eller, knappt 3.1miljarder liter. Det är f.ö. en minskning mot året innan.
Enligt SCB fanns det 2018 ~5 700 000 personbilar i Sverige. Av dessa är ~2 200 000 bensindrivna.

Enligt SCB 2018 rullade dessa 3 002 561 289, eller ca 3md mil.

Nu blev ju detta väldigt passande; snittförbrukningen (sålda liter/körda mil) hamnar runt 1L/Mil i snitt. 1,02758...L/Mil om man vill vara petig.
Gott, enklare för mig.

Och så var det statens peng på det där; *9:73..

Det innebär att bara i bensinförsäljning genererades 30 020 883 620 kr. Eller om man så vill; strax över 30mdkr.
På detta såldes 4 887 437 kubik diesel...vill man ifrågasätta mina tidigare inkomstsiffror, så är det bara att börja räkna. Jag kan göra det enkelt;
Enligt samma sida, ekonomifakta, utgörs 49,6% av dieselpriset av skatt.
Under 2018 var snittpriset för diesel 15:51kr/L. Av dessa var alltså 7:70kr skatt.
Det såldes 4 887 437 000 liter diesel under 2019 enligt SPBI, dessa genererade, med angiven skatt vid angivet pris; 37 633 264 900kr. Eller ca 37,5mdkr.

Det innebär att på snittpriserna som är angivna, drog staten alltså in 67,5mdkr. Lite mer  än vad jag tidigare påpekade.

.
.
.

Anywho.

Det ger alltså, att i snitt, för varje mil en bensinbil kör, utifrån ett snittpris för bensin från November 2019, får staten in 9:37kr - egentligen lite mer, då snittförbrukningen är något minimalt över 1L/mil, men iaf.
Sen tidigare vet vi då att varje km påstås kosta 1:50kr. Det ger då 15kr/mil för staten. Så...det där går ju inte ihop sig. Nej, här är det då bara sett till bensinpris, inget annat.
Staten går alltså "back" 5:63kr/mil/bensindriven bil om man bara tillgodoräknar inkomsten från drivmedlet, och, givetvis, använder studiens siffror.

Nu blir det däremot intressant....på riktigt.

Samma person som diskvalificerar sina egna källor, förespråkar elbilar. Det är bra. För miljön.
Men missen kommer när samma person vill visa hur dåliga bensinbilar (ex.vis) är för "statens välmående" a.k.a "bensinbilar kostar staten massor med pengar"

Enligt SCB 2018 var snittelpriset för 1kWh el ca 145öre. Detta med alla avgifter och skatter. "Skatten" på elen utgör ~45%.
Enligt "diverse sidor" räknar man med runt 1.85kWh för att driva en elbil 1mil. Enligt "recharge" drar en Tesla S 85/85D 21.1kWh/100km. Enligt teslaclub är snittet 2kWh/mil Så helt galet verkar det inte att räkna på de där 1.85kWh/mil.

Nåja.

1kWh = 145öre enligt SCB som snittpris för 2018, 45% "skatt" = 65,25öre/kWh i "inkomst för staten". Runt 1.85kWh/mil = 120,7öre/mil. Eller ca 1:20kr/mil får staten in...men...vänta nu!

Enligt nyhänvisad källa (som nu är borttagen), med vissa borträkningar, kostar ju elbilen 1:13kr/kilometer att köra. Då är ju det 11:30kr för en mil...och på en mil generar bara elbilen 1:20kr till staten.

Precis.

Så för varje mil som körs belastar elbilen, efter sin "betalning" staten med 10:10kr.

Så...jodå....fossilbränslebilar är verkligen kämpigare för staten än deras rena kusiner som går på el.

Och, nu kommer någon säkerligen hävda att bränslepriserna sjunker. Och då "skatten" är procentuell, så minskar även inkomsten.
Fine;

Vi räknar på 10kr/L. Då genererar bensinbilarna istället 6:20kr/L i "skatteintäkter", och då genomsnittsbilen drog just ca 1L/Mil, är det alltså 6:20kr in till staten.
Bensinbilen kostar sen staten 15kr/mil enligt hänvisad källa, då kostar det staten, när inkomsten är borträknad, 8:80kr/mil istället. Det vill säga fortfarande "billigare för staten" än vad en elbil är per körd mil.


"Ja men elbilar generar inget oväsen". Fine, vi tar bort den posten helt. Då ger det att elbilens kostnad är 0,159 (mot bensinbilens 0,260).
Det i sin tur innebär att den då kostar staten ~0:92kr/km. Det ger, givet, 9:20kr/Mil. Elbilen genererar(!) ca 1:20kr/mil till staten, vilket ger att kostnaden blir 8kr/mil.
OJ! Elbilen blev helt plötsligt en bättre affär för staten.

Japp, och det inträffar den dagen bensinen kostar 10kr/L och man anser att elbilar inte låter något alls...nej verkligen...I N G E T . A L L S.
En kombination som aldrig kommer att inträffa.


Copenhagen CBA framework (cba = Cost-Benefit Analysis = modell för att beräkna kostnader för något, eller snarare "effektivitet i investering") ser ut som följer;

https://www1.garaget.org/gallery/images … 3e8399.jpg
Kaely Dekker - The Dollars and Cents of Driving and Cycling: Calculating the Full Costs of Transportation in Calgary, Canada (2016)

Jag orkade inte leta upp originalet här, utan tog den som låg närmast. Skillnaden här är att priserna är omräknade till CAD.
Det också värt att påpeka att data som används i CCBA är från 2009, dvs över 10 år gammal. Det är således inte någon purfärsk studie. Studien i sig är från 2015. Detta skulle mycket väl, för påpekandets skull, kan ge bilarna ett "sämre värde", då utsläppen minskar ju nyare bilen är.
På det kan man också diskutera om olyckskostnaden är den samma för en elbil som för en bensindriven bil. Givet är mest troligen kostnaden den samma, men finns det någon statistik på det som "alla var rädda för i början"; att bilarna inte hördes så mycket och därför potentiellt skulle kunna vara inblandade i fler olyckor med gångtrafikanter och cyklister? Det gör det säkert, men jag orkar inte rota, så vi utgår från att där inte är någon skillnad.

Nästa gång jag loggar in, vilket med mitt senaste track record, blir lagom till midsommar, förväntar jag mig givetvis att även detta är motsagt och någon ny hänvisning kommit till som ytterligare en gång ska påtala fossilkärrors hemskhet...och säkert också tagits bort.

- o u t -

- - edit - -

Rättade till någon siffra efter en tankevurpa...vilket resulterade i att elbilen nu blev ännu mer kostsam för samhället.

Kul läsning! Grymt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang