På började lite isär plockning idag, blir att rensa ramen från allt glasfiber. Gå igenom elsystemet och förbättra visa punkter. Göra om pedal stället. Förbättra några saker i bakvagnen. Funderar starkt på att bygga helbur, får se hur det blir. Sen rensa allt och höja upp finishen på allt, lack vinyl vi får se var det bär av.
Lyfta av allt glasfiber eller så kallade kaross Tog bort framvagnen Tog bort avgas systemet tog bort instrument panelen Märkte upp hål som skulle plastas igen
Har letat en del och hittat en rad olika burar och modeller som finns att köpa. Föll mes för den här modellen. Blir att beställa material och försöka tillverka ett likadant skälv.
Nu börjar rivningen av bilen att nå sitt slut. Blir att ta ramen till jobbet.
Saker som ska göra närmaste veckorna
Tvätta ramen Svetsa igen onödig hål på ramen och kolla om det finns sprickor någon stans Börja bocka den nya skydds buren (Rör ämne Docol R8 rör 38 mm) Blästra ramen Lacka ramen Ta isär diffen, byta lager och packboxar, shimsa in dreven för att få mindre glapp Gå igenom back lådan Göra en ny botten platta under bilen Nya plåtar till torped vägg och ovan för torped vägen Plocka ihop bär armar och diverse delar för blästring och lackering Ungefär så ser prioriterings ordningen ut, sen om det blir så är ju en annan femma.
Fortsatte idag att rensa det sista på ramen. Några bromsrör, bränslerör, bottenplattan. Slipa och slog ut alla nitar som som överallt. Ser man botten plåten så var den 1 av 10 anledningar varför jag ville höja upp finishen på bilen.
Karossen är inlämnad på lagning och igensättning av diverse hål Har monterat alla fäst punkter för den utökade skydds buren Nya infästnings balkar för stolarna Ny botten platta
Svarvade några distans hylsor till diffen Monterade diffen i ramen Måttade ut storleken på alla täckplåtar. Kapade ut alla täckplåtar. Har påbörjat montering av täckplåtar Monterat backlådan Tagit lös knutarna på drivaxlarna (ska beställa nya)
Har uppdaterat lagringen i länken på pushrod fjädringen ikväll. Fräst ur för större lager + montering av smörj nipper. Blir att sätta dit större och kraftfullare lager. Dom gamla lagringarna var skurna och trasiga vilket ledde till att framvagnen blev i princip stel / hård.
Gjorde klart kardanaxlarna, bytte korsen klart och sedan målade jag axlarna. Bestämde mig för att använda mig av oljebrons bussningar istället för nållager då dom ska tåla betydligt mer påfrestningar. Borrade in två stoppskruvar som ska säkerställa att brons bussningarna ska vara på samma plats.
Provade ett mirakel medel för Aluminium ikväll, gnuggade ca 20 sek, waoow vilket resultat . Blir att gnugga upp resten av Alu tanken, styrspindlar m.m. i helgen.
Fick tag i kantlist som jag monterade i några hål och kanter.
Fick lite saker idag från posten. Ny lager till pushrod fjädringen, änd-pluggar till rören på ramen, speciell tejp för el härvor m.m Läger även upp bilder på kardanaxeln med nya lager och målning.
Drog fast länken till Pushrod fjädring, drar jag fast bulten allt jag kan så går ändå länken hyfsat lätt, så det blev ju toppen.
Drag fast kardanaxlarna också.
Ett tips till alla som ska bygga en bil med chromoly länklager är att använda Loctite, nord lock brickor och sen dra uta bara den, med länklager så blir det en hel del vibrationer som fortplantas i bilen och har en tendens att börja ralla upp saker.
Förra säsongen släppte lite drivaxlar, baramar m.m. inget allvarligt hände men efter nord lock brickor och Loctite så har allt suttit fast.
Satte ihop framvagnen och shimsade in alla bär armarna så att det ska vara minimalt glapp mot Uniballs lederna.
Blir lägga upp allt så det inte blandas ihop , ta lös allt och slipa och lacka om bär-armarna. Förhoppningsvis så kommer framvagnen vara klar och monterad ikväll.