Bränsletanken är klar, byggt in en invändig cachetank i den. Den är läckage testad och monterad.
Karossen är ditlagd igen, blir att popnita fast den imorgon och sen börjar återmontering av allt annat.
Saker som ska göras i helgen är: Dit med sido bågarna. Montera framvagnen igen. Lufta koppling och bromsar. Beställa lite saker som bränslefilter, och massa AN kopplingar och adaptrar. Om det finns tid så kanske man provar dit front nosen på karossen också.
Framvagn på plats, ska loctita och hård dra alla skruvar imorgon. Avgassystem är på plats, blir att lägga på avgasbandage på kollektorn imorgon. Monterade dit underdelen baktill, blev riktigt nöjd med utseendet.
Snurriis skrev: Måste original luftburken sitta på motorn pga avstämning till motorn eller givare?
Väldigt intressant fråga med luft burken. Har hört från olika håll att man kan tappa upp mot 20-50hk ifall man gör en egen luftburk. Men det är inget som jag har fått bekräftat. Jag har provat ritat ett eget insug och skrivit ut det i 3d skrivaren. Har inte hunnit provat det än men ska blir incessant att få se hur det blir. Yamaha R1 2007 har ju variabla trattar och trattens längd förändras från kort till lång beroende vilket motorvarv det är.
Lägger upp några bilder på hur jag tänkt. Sen hur det fungerar i verkligheten har jag ingen aning om.
Huvud delen av karossen är helt fast satt. Justerat in fronten och gjort alla linfästningar till den. Kapat ur allt på instrumentpanelen och passat in den.
Provade lägga på huven för att mäta ut exakt var instrumentpanelen hamnade.
Morgondagens version är att få fast blinkersena fram. Gör in-fästningarna till instrumentpanelen. Börja klura ut hur man ska få fast huvlåsen.
Bockade en list för att fästa bak underdelen framtill. Ska man lös med den är det bara att ta skruvarna på sidan och sedan dra ut den från listen, blev riktigt nöjd med lösningen.
Gjorde en plåt som täckte upp ett stort hål under kylaren, fördelen är ju att luften går igenom kylaren och inte runt den.
Fronten är fastskruvad nu och förhoppningsvis ska den aldrig lös igen.
Var 32 grader ute idag så det blev inte många knop i garaget.
Satt på däcken fram och även bågarna som håller framskärmarna. Har riktat förstärkt och förberett lite.
Fick hem några olika kolfiber vinyl, blir att lägga på kolfiber vinyl på skivan bakanför sätena, luckan ovanför tanken, Eventuellt att foliera skärmarna och vind av visaren med samma vinyl. Var dock svårt att bestämma sig för vilken vinyl man ska välja.
Han med att städa garaget med.
Kommer att åka bort några dagar, saker som jag vill få klart till veckan är att göra följande:
Montera skärmarna fram Montera dom nya bromsarna bak Luft bak/fram broms och koppling Montera bakskärmarna Montera av däcken från fälgarna och få dem pulver lackerade svarta. Montera sidobågarna Svetsa ett läckage i tanken Sen är det bara resten kvar 😀 =
Montera dit kardan tunnel kåpan Montera ihop bränslesystemet Montera stolar & bälten Montera plåt bakanför stålar och luckan ovanför tanken Slå på däcken efter lackering. Fixa fast knapp panelen på något bra ställe. Besiktning ifall man inte missat något 😀
Snurriis skrev: Måste original luftburken sitta på motorn pga avstämning till motorn eller givare?
Väldigt intressant fråga med luft burken. Har hört från olika håll att man kan tappa upp mot 20-50hk ifall man gör en egen luftburk. Men det är inget som jag har fått bekräftat. Jag har provat ritat ett eget insug och skrivit ut det i 3d skrivaren. Har inte hunnit provat det än men ska blir incessant att få se hur det blir. Yamaha R1 2007 har ju variabla trattar och trattens längd förändras från kort till lång beroende vilket motorvarv det är.
Lägger upp några bilder på hur jag tänkt. Sen hur det fungerar i verkligheten har jag ingen aning om.
Skulle prata med någon Mc optimerings firma om det går att ta bort den eller. Tänkte på att blir nog mer rum för luften att passera i motor rummet. Vet själv att mc prylar är gnälliga på saker å ting om man tar bort original saker. Vet själv när jag byggde min streetfighter hoj att motorn var gnällig som faaaan innan jag ställde in saker rätt och byggde avstämt insut/lufttillförsel till fuggarna.
Snurriis skrev: Måste original luftburken sitta på motorn pga avstämning till motorn eller givare?
Väldigt intressant fråga med luft burken. Har hört från olika håll att man kan tappa upp mot 20-50hk ifall man gör en egen luftburk. Men det är inget som jag har fått bekräftat. Jag har provat ritat ett eget insug och skrivit ut det i 3d skrivaren. Har inte hunnit provat det än men ska blir incessant att få se hur det blir. Yamaha R1 2007 har ju variabla trattar och trattens längd förändras från kort till lång beroende vilket motorvarv det är.
Lägger upp några bilder på hur jag tänkt. Sen hur det fungerar i verkligheten har jag ingen aning om.
Skulle prata med någon Mc optimerings firma om det går att ta bort den eller. Tänkte på att blir nog mer rum för luften att passera i motor rummet. Vet själv att mc prylar är gnälliga på saker å ting om man tar bort original saker. Vet själv när jag byggde min streetfighter hoj att motorn var gnällig som faaaan innan jag ställde in saker rätt och byggde avstämt insut/lufttillförsel till fuggarna.
Det kommer jag att göra, har ett kolfiberinsug med en koniskt sportluftfilter som jag kommer att prova i första hand, det följde med bilen och då behöver man inte ligga ute med en massa pengar ifall det går helt åt skogen.
Folierade alla klammer för backspeglarna. Det är dom små detaljerna som är roliga att göra. Monterade sido och mitten backspegeln. / Blev en 17" wide spegel. Monterade dit spacer plattorna, breddar 25mm. Skrev även ut 2 st centrum ringar i 3D skrivaren så att fälgarna skulle sitta centrerade. Monterade dom nya broms oken bak med Mintex 1155 bromsbelägg. Limmade även fast vindavvisaren som sitter på instrument panelen.
Hoppas jag hittar någon som kan pressa nya bromsslangar bak imorgon. Kommer att fortsätta med bränslesystemet och se vad som fattas imorgon.
Monterat bakskärmarna Justerat in diffusorn bak Monterat galler mitten bak på diffusorn Folierat vindavisaren Gjort klart täckplåten ovanför tanken och folierat den Läckage testat tanken och monterat den Monterat nästan klart bränsle systemet Saknas påfyllnads röret.
Fint med svarteloxerade anslutningar och stålomspunna slangar.
Målade om alla fälgar så nu är dom svarta istället för vita. Monterat framskärmarna, saknas en del finjustering på dem. Monterat tillbaka diffusorn bak. Monterat på lite däck. Har skrivat fast understa delen till luftburken, gjorde den massiv, utskriften tog bara 27h. Koppling och bromsar är luftade.
Blir att ta en pause med bygget, fortsättning följer på Onsdag
Nu så Har varit fullt upp med bilbyggandet så orken har inte funnits att hålla sidan uppdaterad.
Nu är bilen besiktigad och godkänd så det känns toppen.
Saker som är gjorda senaste veckan är:
Montera baklysen. Monterat regskyltar och skylt belysning. Kapat längst fram på framskärmarna och justerat in dem. Luftat bromsarna igen då det fanns kvar luft och jag hade bara ca 10% bromsverkan. Justerat handbromsen. Monterat kardan tunneln. Monterat bälten och förar stolen. Monterat kederlist på bakskärmarna Monterat det nya insuget med luftfilter. Strippat allt som varit löst. Monterat sido bågarna.
Säkert glömt något.
Var på Opus bilprovningen och var lite svårt att komma upp på lyften då den var så låg. Han som besiktigade hade stor problem med att köra, blev bara typ 12 motorstop. Fick typ rulla bilen inne på bilprovningen, fick rulla upp bilen på bromstest bänken.
Fanns väll några saker som han inte tyckte om men som jag hade bra förklaringar på att det skulle göras om, tex knapp panel var inte färdig, saknar sido blinkers, hade med såna och visade att vars dom skulle sitta.
Annars var allt bra så det känns väldigt kul efter att bilen har stått i delar i 2 år och nu är på vägarna igen. Har väll några punkter kvar som ska göras men nu tar jag det som lugnt ett tag och tar det eftersom.