S40 t4 250hk+, Vill inte accelerera efter 3000 varv. Uppdaterad 2019.

Lamatz
5 juni 2017 · 12 Inlägg

S40 t4 årsm 99 (19 k mil). Chippad, öppet filter, 3" från katten 4" utblås. Köpt bilen som den står för 1000 kr och enligt förra ägaren är det förmodligen bara Lambdasonden som behövs bytas (gick igenom bes 2015 UA, 2016 förhöjda värden på tomgång. Har nu stått orörd i ca 1 år. Har en repfond på typ 8 tusen i tanke.

Det som är bytt idag: Spjällgivaren, tomgångsmotor, tändspolarna, tändstift, batteri.

Felet: Bilen går bra nu, men endast upp till ca 2500-3000 varv, då med plattan i mattan händer ingenting, han går inte över 3000.. Tappar all kraft och dalar ner, och bluddrar. Växlar man, då kommer trycket igen, men bara för den lilla stunden innan man måste växla igen. så den går alltså felfritt mellan 1-3000 varv. Turbon låter fint & suger in bra med luft. Har ej kollat några koder eftersom motorlampan inte lyser.

Felsökt: Tryckrör, Insug, vacuumslangar, topplockpackning, turbo. Allt detta verkar vara OK, inte helt 100% på insugsröret, svårt att se och att komma åt.

Har ni några tips om vad mer man bör kika på som kan vara relevant till mitt problem? Kliar mig bara i huvudet just nu. Oerhört tacksam för svar.

2019 Vi lyckades köra bilen till polarens hus nån mil bort. Dock höll vi nästan inte att komma uppför backen, så svagt gick den.. Bluddrade och dog precis när vi kom upp. I samband med detta började Lambdasond lampan att lysa. Så vi köpte en kodläsare, den visade "too lean". skall kolla upp koden igen i helgen.. kommer inte ihåg den nu.

Det som kommer att hända framöver är att vi kommer att byta lambdan som sitter på katten. Nu skall biljäveln fixas innan snön kommer!!

Senast redigerat av Lamatz (11 oktober 2019)

jompazx
5 juni 2017 · 291 Inlägg

vit rök=vatten topplockspackingen har gått. detta kontrollerar du genom att kolla i expantions kärlet och se om det bubblar när du gasar

Lamatz
5 juni 2017 · 12 Inlägg

jompazx skrev:
vit rök=vatten topplockspackingen har gått. detta kontrollerar du genom att kolla i expantions kärlet och se om det bubblar när du gasar

Hm, ja det man ju verkligen hoppas på att det inte är den som gått.. Men skall definitivt prova titta i kärlet.. Fast ändå den vita röken sitter inte i hela tiden, utan den försvinner efter kanske 30 sekunder, detta då i stillastående skede, har inte märkt av någon rök när man väl kör. Luktar mycket bensin på tomgången dock!

Tobzter
6 juni 2017 · 3 144 Inlägg

Känns inte som bilen här varit riktigt omhändertagen innan..
Sitter de rätt programvara i bilen för effekten ?
När gjordes en service senast?
Sätt in rätt stift som bilen ska ha

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Janneutanb
6 juni 2017 · 7 267 Inlägg

Börja med en service med rätt stift. Fortfarande problem så leta efter läckage i tryckrören.

Lamatz
6 juni 2017 · 12 Inlägg

Tobzter skrev:
Känns inte som bilen här varit riktigt omhändertagen innan..
Sitter de rätt programvara i bilen för effekten ?
När gjordes en service senast?
Sätt in rätt stift som bilen ska ha

Den har säkert inte vårdats på det sättet man själv skulle gjort det på, men som tur är serviceboken mycket stämplad (senast 2014 om jag inte minns fel och kvitton finns på nya delar osv. tittar jag på oljestickan nu så är oljan svart.. så har nog inte bytt olja på ett par tre år skulle jag tro. allt sådant tänkte vi göra när vi väl får motorn att gå som den ska. då byter vi bränslefilter, luftfilter, oljefilter, olja, skylarvätska. allt ska vara tipp topp i slutändan tänkte vi, skall även byta inredningen till svart helskinn som vi har i en reservbil samt detaljer och så.

BOSCH Super Plus FR7DPP+ stift blir det. Vi vet inte 100% men tror killen chippat den på BSR, ett sådant filter sitter i nu iallafall. Har bara fått hört att den är steg 3 trimmad 280hk, men man vet ju inte. Vi felsöker just nu och tar ett steg i taget, börjar med det billigaste först. Målet är att den skall gå bra igen!!

Lamatz
8 juni 2017 · 12 Inlägg

Verkar vara tätt med rören, kommer ju fan inte åt nånting.. men har känt och tittat så bra jag kunnat. efter stiftbyte går den bättre. kan varva i friläge.. men just när man kör så är det fortfarande så att han vill inte ge mer än 3000 varv. Tycker det luktar väldigt mycket oförbrännt bränsle i olika rör jag tagit loss och tittat på, bla röret från spjällhuset. Har inga fler idéer nu. Snälla tipsa mig?

rudarmy
8 juni 2017 · 354 Inlägg

Läkage efter uppmätt luft(lmm) därför går den fett, trycktesta!  Kan även va insugsslangen efter lmm som sugs ihop när turbon börjar få fart. Jag hade så på min för länge sedan.. Satt nått fläshit rött gummi från do888

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Lamatz
8 juni 2017 · 12 Inlägg

rudarmy skrev:
Läkage efter uppmätt luft(lmm) därför går den fett, trycktesta!  Kan även va insugsslangen efter lmm som sugs ihop när turbon börjar få fart. Jag hade så på min för länge sedan.. Satt nått fläshit rött gummi från do888

Ja det verkar vara något med detta, alltså turbon suger luft så in i helvete big_smile och det är just då vid 3000 varv han tappar kraft, typ som att den blir strypt på luft kanske? för bensin verkar han då få.

LocKtar Herr
9 juni 2017 · 1 722 Inlägg

Jag gissar på att lmm är kass!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Lamatz
9 juni 2017 · 12 Inlägg

LocKtar skrev:
Jag gissar på att LMM är kass!

Finns det något sätt att veta 100% att LMM är kass? Har iaf gjort rent den, den var rätt skitig. Men stiften i den var hela och fina, i alla fall efter rengöring med LMM spray. Kan man ta LMM från en v40 2.0T fas 1 och testa med den? Eller är dom helt olika?

Lamatz
9 juni 2017 · 12 Inlägg

Janneutanb skrev:
Börja med en service med rätt stift. Fortfarande problem så leta efter läckage i tryckrören.

Stiften är nu bytta. Vart helt klart en förbättring i körningen, men går fortfarande inte att varva ur den. Tryckrören verkar hel, får inte loss fanskapet så jag kan se riktigt. Men har känt och inspekterat så noga jag kan, och hittar inga sprickor. Vad mer ska jag göra tycker du?

Senast redigerat av Lamatz (9 juni 2017)

rudarmy
9 juni 2017 · 354 Inlägg

Lamatz skrev:

LocKtar skrev:
Jag gissar på att LMM är kass!

Finns det något sätt att veta 100% att LMM är kass? Har iaf gjort rent den, den var rätt skitig. Men stiften i den var hela och fina, i alla fall efter rengöring med LMM spray. Kan man ta LMM från en v40 2.0T fas 1 och testa med den? Eller är dom helt olika?

Så länge du tar lmm från turbomotor så är det inga problem, tar du från fas 2 så använd den enbart i felsöknings syfte( fas 2 har lite större diameter så lambdan blir ca 0.02 snålare)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
LocKtar Herr
9 juni 2017 · 1 722 Inlägg

Lamatz skrev:

LocKtar skrev:
Jag gissar på att LMM är kass!

Finns det något sätt att veta 100% att LMM är kass? Har iaf gjort rent den, den var rätt skitig. Men stiften i den var hela och fina, i alla fall efter rengöring med LMM spray. Kan man ta LMM från en v40 2.0T fas 1 och testa med den? Eller är dom helt olika?

Går väl säkert att mäta upp lmm o se så den ger rätt värde inom vissa områden.  lmm kan ibland bara gå sönder utan att den ger felkoder. Då brukar den inte kunna varva ur ordentligt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Lamatz
9 juni 2017 · 12 Inlägg

LocKtar skrev:

Lamatz skrev:

LocKtar skrev:
Jag gissar på att LMM är kass!

Finns det något sätt att veta 100% att LMM är kass? Har iaf gjort rent den, den var rätt skitig. Men stiften i den var hela och fina, i alla fall efter rengöring med LMM spray. Kan man ta LMM från en v40 2.0T fas 1 och testa med den? Eller är dom helt olika?

Går väl säkert att mäta upp lmm o se så den ger rätt värde inom vissa områden.  lmm kan ibland bara gå sönder utan att den ger felkoder. Då brukar den inte kunna varva ur ordentligt.

Det låter som att det är fallet då. För ingen motorlampa lyser. Har 0 tomgång, trodde jag fixade det med skruven.. men fick veta sen att den inte skall sätta tomgången.

Lamatz
9 juni 2017 · 12 Inlägg

rudarmy skrev:

Lamatz skrev:

LocKtar skrev:
Jag gissar på att LMM är kass!

Finns det något sätt att veta 100% att LMM är kass? Har iaf gjort rent den, den var rätt skitig. Men stiften i den var hela och fina, i alla fall efter rengöring med LMM spray. Kan man ta LMM från en v40 2.0T fas 1 och testa med den? Eller är dom helt olika?

Så länge du tar lmm från turbomotor så är det inga problem, tar du från fas 2 så använd den enbart i felsöknings syfte( fas 2 har lite större diameter så lambdan blir ca 0.02 snålare)

Får prova ta LMM från 2.0T då. Måste ju vara samma som t4an.

LocKtar Herr
9 juni 2017 · 1 722 Inlägg

Lamatz skrev:

LocKtar skrev:

Lamatz skrev:

Finns det något sätt att veta 100% att LMM är kass? Har iaf gjort rent den, den var rätt skitig. Men stiften i den var hela och fina, i alla fall efter rengöring med LMM spray. Kan man ta LMM från en v40 2.0T fas 1 och testa med den? Eller är dom helt olika?

Går väl säkert att mäta upp lmm o se så den ger rätt värde inom vissa områden.  lmm kan ibland bara gå sönder utan att den ger felkoder. Då brukar den inte kunna varva ur ordentligt.

Det låter som att det är fallet då. För ingen motorlampa lyser. Har 0 tomgång, trodde jag fixade det med skruven.. men fick veta sen att den inte skall sätta tomgången.

Nu när jag tänker efter så kanske jag spände upp gaswiren lite så tomgången ökade. Va nog så jag gjorde smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
rudarmy
12 juni 2017 · 354 Inlägg

Tänkte på en sak när jag läste ditt första inlägg, har du bytt främre lambdasonden än?

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Lamatz
11 oktober 2019 · 12 Inlägg

rudarmy skrev:
Tänkte på en sak när jag läste ditt första inlägg, har du bytt främre lambdasonden än?

Har stått stilla ett tag nu.. Men nu är jag på't igen! Har beställt en ny reglersond då vi fick felkoden "too lean".. Alla tjatar om att det är lambdasonden.. Så får väl byta den då.

Frudieboi
29 januari 2020 · 1 Inlägg

Tjena! Känns som jag har exakt samma bekymmer på min. Fixat det än? Isf hur?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang