Lågprofil VS "Vanliga" däck ?

Evildan
15 juni 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Det har svarats på redan men det skrivs inte ut på dylika däck.

Men har du en 15 tums fälg och däcket är totalt 31 så kan man ju räkna ut skillnaden och få fram det, Har ni ju även kommit fram till i tråden ca 76 % såg jag nu.

Så om jag vet fälgens diameter 15" och däckets totala höjd 31" så räcker det för att räkna ut profilen?
Har jag förstått dig rätt?
Kan du visa hur du räknat?

Ps, jag önskar få svaret av Djo. smile

Du lär ju ta däckets bredd också. Förlåt att jag inte skriver ordagrant herr Evildan.

Sen orkar jag inte räkna massa i onödan det är bara drygt.

Visst är det så att bredden måste vara med. Jag vet ju inte hur dina matematiska kunskaper är så därför blev jag nyfiken även på den punkten.
Tydlighet för att göra sig förstådd och undvika missförstånd har du och jag redan diskuterat så det räcker och blir över. Men visst vore det inte trevligt att göra dig förstådd genom tydlighet?

Du hade ju redan räknat fram 76% så det är väl ingen ansträngning tycker jag, men du gör givetvis som du vill med den saken också.

Djo
15 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Så om jag vet fälgens diameter 15" och däckets totala höjd 31" så räcker det för att räkna ut profilen?
Har jag förstått dig rätt?
Kan du visa hur du räknat?

Ps, jag önskar få svaret av Djo. smile

Du lär ju ta däckets bredd också. Förlåt att jag inte skriver ordagrant herr Evildan.

Sen orkar jag inte räkna massa i onödan det är bara drygt.

Visst är det så att bredden måste vara med. Jag vet ju inte hur dina matematiska kunskaper är så därför blev jag nyfiken även på den punkten.
Tydlighet för att göra sig förstådd och undvika missförstånd har du och jag redan diskuterat så det räcker och blir över. Men visst vore det inte trevligt att göra dig förstådd genom tydlighet?

Du hade ju redan räknat fram 76% så det är väl ingen ansträngning tycker jag, men du gör givetvis som du vill med den saken också.

Jag har magiska egenskaper som ingen annan kan hantera wink

Jo tycker det jag med, Men ja ibland skriver jag inte med allt (trött efter jobbet slö skriver, mycket i huvudet)

Men visst fan har du rätt där bredden skulle skrivits med från början.

Mina matte kunskaper är okej jag har körkort på miniräknare tur nog wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
KenthIJ
7 juli 2017 · 1 429 Inlägg

Har fortfarande inte testat andra däck men nästa vecka lär det bli av. Skulle få testa 205/55/16 som de har hos min lokala säljare / verkstad. Har dock förstått såpass att val av däck verkar påverka bilens beteende och körkänsla ganska mycket. Ungefär som med strängar på musikinstrument,  tänker jag.  Finns ju även det i massor av olika märken, dimensioner, material och strukturer och strängtypen påverkar ju oxå instrumentets perfomance väldigt mycket. Har inte tänkt så mycket på det tidigare. SPÄNNANDE :-D

caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har fortfarande inte testat andra däck men nästa vecka lär det bli av. Skulle få testa 205/55/16 som de har hos min lokala säljare / verkstad. Har dock förstått såpass att val av däck verkar påverka bilens beteende och körkänsla ganska mycket. Ungefär som med strängar på musikinstrument,  tänker jag.  Finns ju även det i massor av olika märken, dimensioner, material och strukturer och strängtypen påverkar ju oxå instrumentets perfomance väldigt mycket. Har inte tänkt så mycket på det tidigare. SPÄNNANDE :-D

Precis, det varierar enormt mycket. Svårt att testa runt också utan man får helt enkelt lyssna på andras erfarenheter och hoppas, och på så sätt skaffa sig egna erfarenheter.

Som med strängar. Elixir .011 är det enda som gäller på stratorna!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
7 juli 2017 · 1 429 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:
Har fortfarande inte testat andra däck men nästa vecka lär det bli av. Skulle få testa 205/55/16 som de har hos min lokala säljare / verkstad. Har dock förstått såpass att val av däck verkar påverka bilens beteende och körkänsla ganska mycket. Ungefär som med strängar på musikinstrument,  tänker jag.  Finns ju även det i massor av olika märken, dimensioner, material och strukturer och strängtypen påverkar ju oxå instrumentets perfomance väldigt mycket. Har inte tänkt så mycket på det tidigare. SPÄNNANDE :-D

Precis, det varierar enormt mycket. Svårt att testa runt också utan man får helt enkelt lyssna på andras erfarenheter och hoppas, och på så sätt skaffa sig egna erfarenheter.

Som med strängar. Elixir .011 är det enda som gäller på stratorna!

Just !  :-)

Så jag fortsätter att helt ogenerat visa upp min okunnighet och frågar/tjatar runt här på forumet.

:-)

Har kommit till en hel del insikter här . Tackar !

( har mest erfarenhet av 045-105 Elixir men då på Jazz :-)  )

Senast redigerat av KenthIJ (7 juli 2017)

it_mutt Avstängd
7 juli 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:
Har fortfarande inte testat andra däck men nästa vecka lär det bli av. Skulle få testa 205/55/16 som de har hos min lokala säljare / verkstad. Har dock förstått såpass att val av däck verkar påverka bilens beteende och körkänsla ganska mycket. Ungefär som med strängar på musikinstrument,  tänker jag.  Finns ju även det i massor av olika märken, dimensioner, material och strukturer och strängtypen påverkar ju oxå instrumentets perfomance väldigt mycket. Har inte tänkt så mycket på det tidigare. SPÄNNANDE :-D

Precis, det varierar enormt mycket. Svårt att testa runt också utan man får helt enkelt lyssna på andras erfarenheter och hoppas, och på så sätt skaffa sig egna erfarenheter.

Som med strängar. Elixir .011 är det enda som gäller på stratorna!

Nej nej, DR:s Pure Blues PHR10 är det som gäller.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenthIJ
7 juli 2017 · 1 429 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

KenthIJ skrev:
Har fortfarande inte testat andra däck men nästa vecka lär det bli av. Skulle få testa 205/55/16 som de har hos min lokala säljare / verkstad. Har dock förstått såpass att val av däck verkar påverka bilens beteende och körkänsla ganska mycket. Ungefär som med strängar på musikinstrument,  tänker jag.  Finns ju även det i massor av olika märken, dimensioner, material och strukturer och strängtypen påverkar ju oxå instrumentets perfomance väldigt mycket. Har inte tänkt så mycket på det tidigare. SPÄNNANDE :-D

Precis, det varierar enormt mycket. Svårt att testa runt också utan man får helt enkelt lyssna på andras erfarenheter och hoppas, och på så sätt skaffa sig egna erfarenheter.

Som med strängar. Elixir .011 är det enda som gäller på stratorna!

Nej nej, DR:s Pure Blues PHR10 är det som gäller.

( har mest erfarenhet av DR Sunbeams 040-100 men då på Jazz :-)  )

it_mutt Avstängd
7 juli 2017 · 10 388 Inlägg

KenthIJ skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Precis, det varierar enormt mycket. Svårt att testa runt också utan man får helt enkelt lyssna på andras erfarenheter och hoppas, och på så sätt skaffa sig egna erfarenheter.

Som med strängar. Elixir .011 är det enda som gäller på stratorna!

Nej nej, DR:s Pure Blues PHR10 är det som gäller.

( har mest erfarenhet av DR Sunbeams 040-100 men då på Jazz :-)  )

Skönt att vi alla kunde enas så lätt wink tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
7 juli 2017 ·

Lets put the band toghether...

caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Nolltior är ju som gummiband. Körde 012 ett tag, men då var man ju tvungen att lira 1 timme om dagen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Lets put the band toghether...

Kan du bli kapellmästare? Du är ju en sann ledare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
7 juli 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:
Lets put the band toghether...

Kan du bli kapellmästare? Du är ju en sann ledare.

Självklart, men inget dirigerande då taktpinnen alltid trasslar in sig i min kåpa och mantel, jag hatar när det händer.

Xebers76
7 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Till er som snackar om att förbrukningen ändras så kom också ihåg att när man ändrar till helt andra däck så finns ibland risken att omkretsen skilljer en del, och det påverkar kilometerräknaren mer än man tror och då får man fel värden när man räknar ut bränsleförbrukning, har självt sett hur mycket det kan fela tongue

Evildan
7 juli 2017 ·

Xebers76 skrev:
Till er som snackar om att förbrukningen ändras så kom också ihåg att när man ändrar till helt andra däck så finns ibland risken att omkretsen skilljer en del, och det påverkar kilometerräknaren mer än man tror och då får man fel värden när man räknar ut bränsleförbrukning, har självt sett hur mycket det kan fela tongue

Så liten omkrets det bara är möjligt att få dit så blir bilen både snabb och snål. wink

Du har helt rätt.

Xebers76
7 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Evildan skrev:

Xebers76 skrev:
Till er som snackar om att förbrukningen ändras så kom också ihåg att när man ändrar till helt andra däck så finns ibland risken att omkretsen skilljer en del, och det påverkar kilometerräknaren mer än man tror och då får man fel värden när man räknar ut bränsleförbrukning, har självt sett hur mycket det kan fela tongue

Så liten omkrets det bara är möjligt att få dit så blir bilen både snabb och snål. wink

Du har helt rätt.

Hahahaha japp, synd att det inte är snyggt bara xP

KenthIJ
21 september 2017 · 1 429 Inlägg

Är det så att 225/45/17 däck med drivmedelsförbrukningseffektivitets beteckningen t.ex E rullar lika lätt/drar lika mycket som 205/55/16 däck med E beteckning. Alltså om båda dimensionerna har lika beteckning?

caromania Forummoderator
21 september 2017 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:
Är det så att 225/45/17 däck med drivmedelsförbrukningseffektivitets beteckningen t.ex E rullar lika lätt/drar lika mycket som 205/55/16 däck med E beteckning. Alltså om båda dimensionerna har lika beteckning?

Ska ärligt säga att jag inte vet kring exemplen du anger, men det känns spontant som att ett bredare däck riskerar att dra mer på ökad friktion och luftmotstånd, särskilt som de anger samma beteckning. Jag bytte ner mig en dimension på min Rover i bredd och den drar märkbart mindre. Men det är ett dåligt exempel för omkretsen ändrades lite även den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
21 september 2017 · 1 429 Inlägg

Tackar caromania för input.
Jag kan byta de 225/45/17 som satt på bilen när vi köpte den för 1.500 mil sedan, rakt av mot begagnade 205/55/16 som finns hos vår lokala handlare/verkstad.
Anledningen till att vi skulle byta är att vi  hoppas komma ner i bränsle förbrukning och få bilen att gå något mjukare och gärna tystare men...
På papperet ser 16" arna inte ut att ha bättre värden än 17" arna. Får provköra och fundera men tips emottages givetvis tacksamt

Senast redigerat av KenthIJ (21 september 2017)

KenthIJ
21 september 2017 · 1 429 Inlägg

Nu sitter de 205/55/16 som fanns hos vår lokala handlare/verkstad på bilen och vi har provkört lite.
För kort sträcka för att avgöra om de drar mindre men det kändes nog ändå lite mjukare att köra dock inte nåt nämnvärt tystare.
Däcken som sitter på , Continental ContiPremium Contact 2 91V fram https://www.däckpriser.nu/d%C3%A4ck/sommard%C3%A4ck/continental/continental-contipremiumcontact-2/continental-contipremiumcontact-2-205-55-r16-91v-mo
och Superia RS300 91H bak (bakdäcken helt nya) https://www.däckpriser.nu/d%C3%A4ck/sommard%C3%A4ck/superia/superia-rs300/superia-rs300-205-55-r16-91h
verkar ju inte ha bästa EU beteckningarna men...

Funderar ändå på att genomföra bytet och kanske byta till GoodYear EfficientGrip 205/55/16 eller...

Är det klokare att byta till tystare och mer lättrullande där på de 225/45/17 Dunlop Sport FastResponce 91W
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Du … O/D-112556
som satt på bilen när vi köpte den?
Verkar ju finnas även GoodYear EfficientGrip 225/45/17
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Go … -/R-234565

caromania Forummoderator
21 september 2017 · 9 296 Inlägg

Många av däcken du räknar upp har belastningsindex 91. Måste du ha 91 eller kan du gå ner till ett mjukare 87? Det bör göra bilen mjukare och tystare. Sedan ska man minnas att mjuka däck (=tysta) slits fortare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang