Hjälp kablar backkamera

Jonaslatt
27 juni 2017 · 324 Inlägg

Köpte kamera för fler år sedan och nu kommer jag inte ihåg hur den skulle kopplas.

Jag antar att bilden är gul,  plus röd,   svart minus men då händer inget så antingen den trasig eller så har jag kopplat fel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11787/11787-c2d5e4544ac424ef46133ab39f787f2e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11787/11787-e88afc78703abc48b7633f2aaeb94f21.jpg

Senast redigerat av Jonaslatt (27 juni 2017)

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
it_mutt Avstängd
27 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Du har två kablar till videosignalen; signal och jord. Spänningsmatningen är då också två kablar. Vad den femte är ...är väl kanske inte lika uppenbart.

Tänkbart;

Röd = +12v
Svart = Jord
Gul = Signal
Vit = Signaljord

Grön skulle kunna vara en "trigger". Dvs som ska till, förslagsvis, + på backljuset.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jonaslatt
27 juni 2017 · 324 Inlägg

Kanon ska prov direkt. Har haft för mig att man skulle koppla ihop två kablar för att "vända" bilden typ spegel vänd. Troligen därför det e en kabel över.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Jonaslatt
27 juni 2017 · 324 Inlägg

Fick det inte att funka men hitta denna bild på nätet.  Jag kommer ihåg att man skulle  klippa av någon av de.   Så ändrar sig bilden beroende hur man klipper.  Alla mina är avklippta så troligen ska jag skarva någon för att få bild.. 

Troligen ska de två plus gul skarvas ihop sen klipper man en för att få bild.

Någon som vet?


https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11787/11787-8efe52e01562757c9f2ab1eb81eb5488.jpg

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Gubbengrus
8 mars 2021 · 1 Inlägg

Den här tråden var lite gammal men jag väcker liv i den.

Jag har en ganska dyr backkamera, en Wipomatic modell ECC-80 som man har sittandes på lastbil/traktor.

Problemet är att jag inte har skärmen till den, så tänkte använda mig av en vanlig Chinaskärm.

Problemet är att jag inte hitta något schema rörande kablarnas färger, och jag vågar inte testa då det finns risk att bränna kameran.

Nån som vet nått, tar TACKSAMT emot hjälp.

Och inte vet jag hur man bifogar bild här heller, men kablarna som kommer ut ur kameran är röd, blå, grön, gul och en grå som är lite tjockare än dom andra.

it_mutt Avstängd
8 mars 2021 · 10 388 Inlägg

Gubbengrus skrev:
Den här tråden var lite gammal men jag väcker liv i den.

Jag har en ganska dyr backkamera, en Wipomatic modell ECC-80 som man har sittandes på lastbil/traktor.

Problemet är att jag inte har skärmen till den, så tänkte använda mig av en vanlig Chinaskärm.

Problemet är att jag inte hitta något schema rörande kablarnas färger, och jag vågar inte testa då det finns risk att bränna kameran.

Nån som vet nått, tar TACKSAMT emot hjälp.

Och inte vet jag hur man bifogar bild här heller, men kablarna som kommer ut ur kameran är röd, blå, grön, gul och en grå som är lite tjockare än dom andra.

I värsta fall får du köpa en övergångskabel/adapterkabel.

Prata med deras kundtjänst (har ingen aning om vilken kabel som gör vad).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
haskiruna
12 februari 2022 · 1 Inlägg

Gubbengrus skrev:
Den här tråden var lite gammal men jag väcker liv i den.

Jag har en ganska dyr backkamera, en Wipomatic modell ECC-80 som man har sittandes på lastbil/traktor.

Problemet är att jag inte har skärmen till den, så tänkte använda mig av en vanlig Chinaskärm.

Problemet är att jag inte hitta något schema rörande kablarnas färger, och jag vågar inte testa då det finns risk att bränna kameran.

Nån som vet nått, tar TACKSAMT emot hjälp.

Och inte vet jag hur man bifogar bild här heller, men kablarna som kommer ut ur kameran är röd, blå, grön, gul och en grå som är lite tjockare än dom andra.

Har originalskärm liggandes aldeig använd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang