Stereon startar när jag öppnar dörren /Ibiza

FrdrikZetterlund
15 juli 2017 · 5 Inlägg

Hej!

Jag har en Seat Ibiza Style -10 där stereon ibland startar i CD-läge när jag öppnar dörren (ibland även när jag larmar av).
Jag har aldrig spelat upp en CD i den och den stängs alltid av i radioläget...

Någon som har varit med om liknande?

Evildan
15 juli 2017 ·

Den här killen Arnie Cunningham hade ett liknande problem med sin Plymouth Fury -58
http://wickedhorror.thunderroadinc.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/11/christine-arnie.jpg

Förmodligen har inte du samma besvär utan ditt problem kan bero på att något komfortstyrdon eller liknande detalj, som sköter belysning och radion när tändningen  är avstängd, har fått någon typ av kortslutning så dörrkontakten påverkar fler saker.

FrdrikZetterlund
16 juli 2017 · 5 Inlägg

Mm... Får gräva vidare lite...

Utmarks-Loke
16 juli 2017 · 5 809 Inlägg

Är det någon sorts originalstereo eller en vanlig eftermarknads?

Evildan
16 juli 2017 ·

Kabelstammen till dörren som är trasig/ärgad så det kortsluter och kommer tjuvström därifrån till högtalarkabel och felet uppstår? Långsökt kanske, men elfel kan vara så märkliga saker.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juli 2017 · 17 376 Inlägg

Evildan skrev:
Kabelstammen till dörren som är trasig/ärgad så det kortsluter och kommer tjuvström därifrån till högtalarkabel och felet uppstår? Långsökt kanske, men elfel kan vara så märkliga saker.

Tror inte Arnies Christine hade riktigt samma problem. Möjligen kan bilen vara släkt med Bumbelbee i transformers och vill snacka med TS om dennas körstil.

Nåväl, prova att pilla med dörrkontakten och se om problemet kvarstår. Då kan man eventuellet utesluta kabelstammen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cupra_
16 juli 2017 ·

Be någon med vag-com kolla inställningarna om den alltid varit så. Har det kommit nyligen så håller jag med ovanstående talare. Bugg/glapp troligtvis. Min startar inte vid avlarmning eller dörröppning.

FrdrikZetterlund
17 juli 2017 · 5 Inlägg

Hej o tack för alla svar hittills.
Det är org-stereon som sitter i och det är inte varje gång jag öppnar dörren som det sker.
Jag ska se om jag kommer åt kablarna vid dörren när det slutat ösregna...

FrdrikZetterlund
17 juli 2017 · 5 Inlägg

Hmm...  Stereon startar även när man öppnar bakluckan. Känns inte som glapp i en kabelstam då?
Någon pratade om ett komfortrelä, kan det vara ett sånt som misständer, var isf. sitter de?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang