Modern stereo i en Volvo amazon 1961

Axel98
16 juli 2017 · 43 Inlägg

Hej jag har precis köpt en Volvo amazon från 1961 och skulle vilja montera in en stereo i den, kan inprincip inget om biljud. Vad behöver man? Finns det färdiga paket att köpa, hur kopplar man det till batteriet? Hoppas ni kan hjälpa mig Mvh Axel

caromania Forummoderator
16 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Inga konstigheter egentligen. Sätt den mellan fläktknapparna och växelspaken, i plåtflänsen under. Original radiouttag är nog för litet för att du ska kunna ta bort fronten på stereon.
Sedan behöver du ju bara dra kablar till högtalare etc.

Gör dig själv en tjänst. Ändra inget på bilens originalutförande som du inte kan återställa. Undvik att såga hål i bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr94092
16 juli 2017 · 4 378 Inlägg

6 volt?

caromania Forummoderator
16 juli 2017 · 9 296 Inlägg

zzr94092 skrev:
6 volt?

Korrekt, om det är en B16 är det 6v, tänkte inte ens så långt utan tror det är en 61-62 med B18 och 12 volt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Axel98
17 juli 2017 · 43 Inlägg

caromania skrev:

zzr94092 skrev:
6 volt?

Korrekt, om det är en B16 är det 6v, tänkte inte ens så långt utan tror det är en 61-62 med B18 och 12 volt.

Det är en B18, jag kommer behålla så mycket original som möjligt smile

caromania Forummoderator
17 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Axel98 skrev:

caromania skrev:

zzr94092 skrev:
6 volt?

Korrekt, om det är en B16 är det 6v, tänkte inte ens så långt utan tror det är en 61-62 med B18 och 12 volt.

Det är en B18, jag kommer behålla så mycket original som möjligt smile

Då är det enkelt eftersom det är 12v. Du har ju likströmsgenerator som laddar "sådär" så koppla inte på en massa slutsteg och sådant, det kommer bli lite trögt att hålla laddningen då.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
18 juli 2017 · 5 111 Inlägg

Eller konvertera till växelström om du inte är brydd om att det skall vara 110% tokoriginal, det satt ju på vissa av de sista B18 så det är ju inte så stort avsteg ändå.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Axel98
18 juli 2017 · 43 Inlägg

Knugcab skrev:
Eller konvertera till växelström om du inte är brydd om att det skall vara 110% tokoriginal, det satt ju på vissa av de sista B18 så det är ju inte så stort avsteg ändå.....

Vad innebär det? Är inte så kunnig smile

granadadr
18 juli 2017 · 7 268 Inlägg

Knugcab skrev:
Eller konvertera till växelström om du inte är brydd om att det skall vara 110% tokoriginal, det satt ju på vissa av de sista B18 så det är ju inte så stort avsteg ändå.....

och går ju att återställa smile OM man vill

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Evildan
18 juli 2017 ·

Axel98 skrev:

Knugcab skrev:
Eller konvertera till växelström om du inte är brydd om att det skall vara 110% tokoriginal, det satt ju på vissa av de sista B18 så det är ju inte så stort avsteg ändå.....

Vad innebär det? Är inte så kunnig smile

Du demonterar likstömsgeneratorn, samt kopplar ur det separata laddningsreläet.
Därefter monterar du en växelströmsgenerator istället antingen en tidsenlig som även den har separat laddningsrelä eller en modernare med inbyggt relä.
Det kan behöva bytas plattjärn och eventuellt kabelanslutningar samt generatorer.

Knugcab
19 juli 2017 · 5 111 Inlägg

Precis. Fördelen är att en växelströmmare laddar bra även på låga varv, en likströmmare laddar dåligt om du inte håller varv, så om du tänker dig en cruising till exempel, där trafiken flyter på sakta och motorn lufsar på mer eller mindre på tomgång, och så lyse, stereo och kanske även fläkt på det, då kan du få lite problem. Att det inte drar ur batteriet på en modern bil vid dessa förutsättningar är just för att den har växelströmsgenerator, så du slipper tänka på en sådan grej med andra ord.

Och jag hade skaffat en nyare med inbyggd regulator. Är lite lat och tycker det är bekvämt att bara behöva koppla in två kablar. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Axel98
20 juli 2017 · 43 Inlägg

Funderar på att ha ett extra batteri till stereon smile

caromania Forummoderator
20 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Axel98 skrev:
Funderar på att ha ett extra batteri till stereon smile

Varför det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Axel98
22 juli 2017 · 43 Inlägg

caromania skrev:

Axel98 skrev:
Funderar på att ha ett extra batteri till stereon smile

Varför det?

Så inte stereon kör slut på batteriet till bilen (rätta mig om jag har fel) smile

caromania Forummoderator
22 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Axel98 skrev:

caromania skrev:

Axel98 skrev:
Funderar på att ha ett extra batteri till stereon smile

Varför det?

Så inte stereon kör slut på batteriet till bilen (rätta mig om jag har fel) smile

Du måste ju ändå ladda det hela. Vad för slags stereo tänker du? En stereo med 4 högtalare duger väl ändå bra, det finns ingen anledning att ha extra batteri till det, eller ens att konvertera till växelströmsgenerator.

Jag har kört likströmsgenerator i nästan 20 år i Amazon och den duger utmärkt till vardags. Man märker att den tröttnar på vintern när bakrutevärmaren (extramonterad i min) halvljuset och fläkten går på maxvarv. Min stereo var en Panasonic 4x45 watt vilket var väldigt häftigt då på 80-talet och den drog inte ur batteriet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Axel98
22 juli 2017 · 43 Inlägg

caromania skrev:

Axel98 skrev:

caromania skrev:

Varför det?

Så inte stereon kör slut på batteriet till bilen (rätta mig om jag har fel) smile

Du måste ju ändå ladda det hela. Vad för slags stereo tänker du? En stereo med 4 högtalare duger väl ändå bra, det finns ingen anledning att ha extra batteri till det, eller ens att konvertera till växelströmsgenerator.

Jag har kört likströmsgenerator i nästan 20 år i Amazon och den duger utmärkt till vardags. Man märker att den tröttnar på vintern när bakrutevärmaren (extramonterad i min) halvljuset och fläkten går på maxvarv. Min stereo var en Panasonic 4x45 watt vilket var väldigt häftigt då på 80-talet och den drog inte ur batteriet.

Okej låter bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang