Vibrationer transporter t5 4motion

hatshofladdrik
24 juli 2017 · 10 Inlägg

Är det någon som har idé på vad problemet med min bil kan vara.
Bilen är en transporter t5 180hk 4motion
Motor och svänghjul helt nytt.
Det vibrerar upp i stolen vid ca 1700-2000 rpm .
Mest vid belastning typ uppförsbacke,
Det känns främst fr 3:an och uppåt.
Efter 2000 varv försvinner det helt.

Just vid det varvtalet är det också då den växlar, (dsg7)
Men vibrationerna är även då man har sportläge då den växlar senare men då känns dom inte lika mycket eftersom man "kör igenom vibrationerna" så att säga.
Så känns inte som det har med lådan eller koppling att göra.

Har nyss köpt den men tänkte väl inte riktigt på det då.
Bilfirman har hjälpt mig så gott dom kan men har väl slut på idéer..

Vid ett av verkstadsbesöken byttes styrlederna och då blev det faktiskt betydligt bättre.. men det är ännu kvar!

Så fruktansvärt frustrerande och jag vill bara få bort det.

Någon som känt nåt liknande.

Tacksam för hjälp

Cupra_
24 juli 2017 ·

Om det uppstår under acceleration:

Länkarmslagringar som är dåliga? Men det borde märkas vid lite hårdare inbromsning också.. Att bilen spårar eller drar ungefär som ojämna bromsar..

Byttes både inre och yttre styrleder?
Spindelled som är slut?

Om du håller dig på det varvet, känns vibrationerna hela tiden då?
Kardan/drivaxel som är skev?
Har fått byta kardan på en tiguan en gång..

hatshofladdrik
24 juli 2017 · 10 Inlägg

Cupra_ skrev:
Om det uppstår under acceleration:

Länkarmslagringar som är dåliga? Men det borde märkas vid lite hårdare inbromsning också.. Att bilen spårar eller drar ungefär som ojämna bromsar..

Byttes både inre och yttre styrleder?
Spindelled som är slut?

Om du håller dig på det varvet, känns vibrationerna hela tiden då?
Kardan/drivaxel som är skev?
Har fått byta kardan på en tiguan en gång..

Tycker inte det känns vid inbromsning.

Tror dom bytte både yttre och inre styrleder.

Väldigt svårt att bara hålla den på det varvet med vibration då det mest märks vid acceleration. Men ligger man på 7:an runt 100 så är det ju där eftersom man aldrighåller helt jämn fart.
Mina tankar har också gått åt kardanen, ev stödlager sitter ju 2st? Men hur kan man se det? 
Dock var det märkligt att det blev sån skillnad med nya styrleder,

Vad var symtomen på din tiguan.

Min känns ungefär som när man kör ut på dom räfflade kantlinjerna på vägen.

Cupra_
24 juli 2017 ·

Det var inte min bil utan en kundbil. Han hade kört på nån sten så kardanen fått sig en smäll. Sen sitter det som en liten platta svetsad på kardanen, tror det är någon form av balanseringsvikt. Högst otroligt men om den plattan släppt blir det ju obalans. Och då har du vibration.

Stödlagren brukar kunna vara rätt mjuka utan att det påverkar.. Enklast är ju att hissa upp bilen och kika.

Men eftersom du säger att det blev märkbart bättre med nya styrleder så känns det som att det lika gärna kan vara nåt relaterat till hjulupphängning.

hatshofladdrik
25 juli 2017 · 10 Inlägg

Ok!
Inga fler alternativ?
Känns konstigt att det är på precis ett varvtal tycker jag, om det skulle vara lite glapp någonstans tycker jag vibrationen skulle koma lite närsom? men det kanske inte är så konstigt, vad vet jag.

eastereverybodybay
25 juli 2017 · 360 Inlägg

Hade typ samma symptom på min Passat 12:a med 4-motion och DSG-6 att jag kände vibrationer upp i stolen ungefär runt 2200 rpm vid belastning. Där var det vibrationsdämparen/hardyskivan längst bak på kardanaxeln som var orsak till det hela.
Tydligen ett väldigt vanligt förekommande problem på Passat-bilar med 4-motion.

Ser ut så här...
https://www.reservdelar24.se/meyle-7938692.html

hatshofladdrik
25 juli 2017 · 10 Inlägg

Ok!
Har läst om den med!
Är det något man kan se utanpå när man lyfter upp den om den skulle vara sliten?
Något man kan byta själv eller är det massa specialverktyg?

eastereverybodybay
25 juli 2017 · 360 Inlägg

T54motion skrev:
Ok!
Har läst om den med!
Är det något man kan se utanpå när man lyfter upp den om den skulle vara sliten?
Något man kan byta själv eller är det massa specialverktyg?

Rent visuellt så tyckte jag inte att jag såg några fel på min hardyskiva när den satt på plats, tyckte den såg fin ut men jag chansade med ett byte eftersom jag hade hört att andra hade haft problem med den.
Mina vibrationer försvann helt efter bytet.
Inga specialverktyg behövs.

Myhran
26 juli 2017 · 452 Inlägg

Den yttre metallringen skall gå att skjuta för hand fram och tillbaka eller ja den skall fjädra fram och åter i gummit när man trycker på den i längsled, om man måste ta en hammare för att ens få ytterhöljet att rubba sig så är den slut!
Bytte precis på min superb på 22k mil. Där kunde man slå den fram och tillbaka med en hammare och den fastnade i det läge man hamrade åt

/C

hatshofladdrik
27 juli 2017 · 10 Inlägg

Myhran skrev:
Den yttre metallringen skall gå att skjuta för hand fram och tillbaka eller ja den skall fjädra fram och åter i gummit när man trycker på den i längsled, om man måste ta en hammare för att ens få ytterhöljet att rubba sig så är den slut!
Bytte precis på min superb på 22k mil. Där kunde man slå den fram och tillbaka med en hammare och den fastnade i det läge man hamrade åt

/C

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224620/224620-4c5bb8f1b39636229238b4fdaff03fcf.jpg

Så du menar alltså att den yttre ringen ska gå att skjuta från gummit??
Det verkar inte funka på min isf..
Hade du vibrationer innan eller?

Myhran
27 juli 2017 · 452 Inlägg

Nu ser jag att det inte är samma Hardy på transportern som det är på superben, den där ser inte ut att vara skjutbar, men låter onekligen som samma tendenser, det du kan testa är att ta ner kardanaxeln och köra utan den och se om du har samma problem med vibrationerna,
På småbilarna ser den bakre ut såhär, 
Och ytterhöljet skall gå att skjuta på dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1276/1276-34ade48e90732e5b077b97c1c41b0321.jpg

Cupra_
27 juli 2017 ·

Är du helt säker på att han kan köra utan kardan? Alltså ja visst kan han köra men eftersom haldexen är elektroniskt styrd så finns det väl en risk att det kommer massa felkoder?

Myhran
28 juli 2017 · 452 Inlägg

Inga problem att köra utan kardan, om det tillkommer felkoder är dessa bara att radera i vilket fall,  men inget jag tänkt på när jag själv kört utan kardanen,
En annan sak man kan testa är att dra ur kontakten eller säkringen till Haldex och se om vibrationerna försvinner, men då får du garanterat felkoder om du är rädd för det.

hatshofladdrik
5 augusti 2017 · 10 Inlägg

Hade bilen inne på verkstaden igår.
Det var inga av ovannämnda förslag..
dom trodde nästan att det var något i lådan

eller eventuellt svänghjulet, och vad jag läst stå verkar det ju stämma rätt bra😕

Nu är ju svänghjulet bytt men skulle det kunna vara så att det kan vara "fel" monterat?
Har läst något inlägg om det,,,

Och skulle det isf kunna orsaka mer skada?

caromania Forummoderator
22 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Extremt onödigt att dela tråden på två. Fortsätt diskussionen i denna.
Mvh Mod

T54motion skrev:
Har haft en tråd tidigare om vibrationer i min transporter t5 Dsg 180hk 4m.
Hade lite förslag på bad det kunde vara, hade den inne på verkstad men dom hittade inget utvändigt så att säga.

Det är allafall en vibration/durr som uppstår vid 1500-2000 rpm. Det är varvtalsberoende inte hastighet..
Över 2000 är det helt borta.

Dom sa att det kunde möjligtvis vara svänghjulet eller i lådan.

Nu är det ju så att min motor blev bytt på garanti precis innan jag köpte bilen och då byttes även svänghjulet, kan man montera det fel så att det uppstår vibrationer?

Jag håller på att bli tokig på det där
Durrandet.

Verkstadchefen där jag köpte den påstår ju att det är vissa vibrationer i den modellen.
Men det köper jag inte..
Vad gör man? Ska man in med den på verkstan där dom bytte motor igen?eller vad?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lasse62
23 augusti 2017 · 292 Inlägg

T54motion skrev:
Hade bilen inne på verkstaden igår.
Det var inga av ovannämnda förslag..
dom trodde nästan att det var något i lådan

eller eventuellt svänghjulet, och vad jag läst stå verkar det ju stämma rätt bra😕

Nu är ju svänghjulet bytt men skulle det kunna vara så att det kan vara "fel" monterat?
Har läst något inlägg om det,,,

Och skulle det isf kunna orsaka mer skada?

Har ni haft bort kardan och provkört?

Om inte, gör detta.

För egen del ville man byta växellåda och bakaxel, samma vibrationer vid samma varvtal.

Det var en kombination av gummikopplingen och svänghjulet.

hatshofladdrik
23 augusti 2017 · 10 Inlägg

Har inte haft borta kardanen..
tycker inte det borde vara den då det är varvtasberoende o inte hastigheten,

Tänker bara att kardanen snurrar ju snabbare o snabbare men det är ju alltid samma typ av durr vid varvtalet, oavsett hastighet.
Det är ju då den har som mest vridmoment.

Men det är ju kanske som du säger, en kombination.
Tycker dock det är konstigt då hjulet är nytt.

Lasse62
23 augusti 2017 · 292 Inlägg

T54motion skrev:
Har inte haft borta kardanen..
tycker inte det borde vara den då det är varvtasberoende o inte hastigheten,

Tänker bara att kardanen snurrar ju snabbare o snabbare men det är ju alltid samma typ av durr vid varvtalet, oavsett hastighet.
Det är ju då den har som mest vridmoment.

Men det är ju kanske som du säger, en kombination.
Tycker dock det är konstigt då hjulet är nytt.

Jag hade precis samma problem, svänghjulet byttes + 2 hjullager, felet kvarstod, endast marginell förbättring.

Mellan 2100 och 2500 varv oavsett hastighet och växel.

Efter byte av hardyskivan/gummikopplingen går bilen som en dröm, ett vanligt fel på dieselbilar med Haldex.

VAG ville byta hela bakaxeln, lämnade bilen till en Opelverkstad som hittade felet på 20 minuter, sparade typ 50 tkr.

Men det är ju skitenkelt att testa, lossa kardan och provkör, är felet borta så vet du.

Senast redigerat av Lasse62 (23 augusti 2017)

hatshofladdrik
24 augusti 2017 · 10 Inlägg

Är det mkt jobb att ta ner kardanen?
Nåt man kan göra hemma på uppfarten eller behövs verkstad o lyft?
Kanske man kan kolla det i helgen isf...

eastereverybodybay
24 augusti 2017 · 360 Inlägg

Lasse62 skrev:
Jag hade precis samma problem, svänghjulet byttes + 2 hjullager, felet kvarstod, endast marginell förbättring.

Mellan 2100 och 2500 varv oavsett hastighet och växel.

Efter byte av hardyskivan/gummikopplingen går bilen som en dröm, ett vanligt fel på dieselbilar med Haldex.

VAG ville byta hela bakaxeln, lämnade bilen till en Opelverkstad som hittade felet på 20 minuter, sparade typ 50 tkr.

Man undrar ju hur det kan bli sådan inkompetens hos en märkesverkstad? Eller är det bara rent ointresse hos dom som jobbar där mån trå?

På min systers bil drog man sönder oljefiltret när man skruvade DIT det, så oljan sprutade under bilen, men ingen i verkstaden upptäckte det, det var jag som upptäckte det nästkommande dag när oljelampan tändes... Å så står märkesverkstäderna och slår sig för bröstet och säger att dom är experter på just DET bilmärket. Trött jag blir.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang