Frågor kring PlugIn Hybrider ?

KenthIJ
30 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

Den är sänkt till 20000kr.
Vet ej hur länge eller hur mkt som avsatts.
Säljarna skriver helst pris när rabatten är avdragen vad jag sett.

OK. Tackar igen.

Fler frågor :-)

Är det skadligt för batteriet att oftast (nästan uteslutande) snabbladdas till 80% ie sällan laddas fullt ?

Är det så att en plug in hybrid (tex Prius) är mer miljövänlig än en "vanlig" hybrid (tex Prius) om man tänker sig att man kör sträckan Varberg -Göteborg-Varberg (ca 9mil en väg) tre dagar i veckan och snabbladdar batteriet till 80% på laddstation varje resa?

Att snabbfylla tär mer på konditionen än att sakta fylla det i skydd av nattens mörker. smile
Hur mycket kan jag inte svara på.
Men vad jag hört från dom som åkt elbil en längre tid är effektförlusten mest akademisk om man snabbladdar reguljärt.

Hur miljövänligt det ijenklign är beror på vilken ström som används i laddstationerna, är det tysk härlig brunkolskraft kan man kanske lika gärna köra på bränslemotorn istället och ladda miljösmart senare.

OK

En del att hålla koll/fundera på alltså.

Apropå tysk så finns ju tydligen BMW 225xe Active Tourer som plugin hyblid, innom prisgruppen.

Var nere hos vår lokala KIA handlare och snabbkollade/provsatt KIA Optima SW plugin hybrid.
De hade bara modellen med panoramatak (den skall väl finnas med vanligt tak oxå? ) och den var väldigt låg i tak i kupen. T.o.m jag som bara mäter 177cm (numera) och har en rejält gles frisyr (oxå numera) slog huvudet i taket när jag provsatt baksätet. Kändes som en bekväm och bra utrustad bil annars. Vet inte hur mycket högre det blir till tak i en vanlig/o panorama.
Provkörde dock inte.

KenthIJ
30 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

En fördel med Toyota Prius Plug in och Mitsubishi Outlander PHEV i nuläget är ju att de funnits med ett tag och har ganska beprövade drivlinor.
Dessutom finns de ju som begagnade med några år på nacken. Ingen av dess äldre modeller ex 2014,  har väl snabbladdning dock. Eller ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 augusti 2017 · 17 379 Inlägg

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

OK. Tackar igen.

Fler frågor :-)

Är det skadligt för batteriet att oftast (nästan uteslutande) snabbladdas till 80% ie sällan laddas fullt ?

Är det så att en plug in hybrid (tex Prius) är mer miljövänlig än en "vanlig" hybrid (tex Prius) om man tänker sig att man kör sträckan Varberg -Göteborg-Varberg (ca 9mil en väg) tre dagar i veckan och snabbladdar batteriet till 80% på laddstation varje resa?

Att snabbfylla tär mer på konditionen än att sakta fylla det i skydd av nattens mörker. smile
Hur mycket kan jag inte svara på.
Men vad jag hört från dom som åkt elbil en längre tid är effektförlusten mest akademisk om man snabbladdar reguljärt.

Hur miljövänligt det ijenklign är beror på vilken ström som används i laddstationerna, är det tysk härlig brunkolskraft kan man kanske lika gärna köra på bränslemotorn istället och ladda miljösmart senare.

OK

En del att hålla koll/fundera på alltså.

Apropå tysk så finns ju tydligen BMW 225xe Active Tourer som plugin hyblid, innom prisgruppen.

Var nere hos vår lokala KIA handlare och snabbkollade/provsatt KIA Optima SW plugin hybrid.
De hade bara modellen med panoramatak (den skall väl finnas med vanligt tak oxå? ) och den var väldigt låg i tak i kupen. T.o.m jag som bara mäter 177cm (numera) och har en rejält gles frisyr (oxå numera) slog huvudet i taket när jag provsatt baksätet. Kändes som en bekväm och bra utrustad bil annars. Vet inte hur mycket högre det blir till tak i en vanlig/o panorama.
Provkörde dock inte.

Jodå. Ska finnas. Prova en plugin. Bilen går utav helvete.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
30 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

Att snabbfylla tär mer på konditionen än att sakta fylla det i skydd av nattens mörker. smile
Hur mycket kan jag inte svara på.
Men vad jag hört från dom som åkt elbil en längre tid är effektförlusten mest akademisk om man snabbladdar reguljärt.

Hur miljövänligt det ijenklign är beror på vilken ström som används i laddstationerna, är det tysk härlig brunkolskraft kan man kanske lika gärna köra på bränslemotorn istället och ladda miljösmart senare.

OK

En del att hålla koll/fundera på alltså.

Apropå tysk så finns ju tydligen BMW 225xe Active Tourer som plugin hyblid, innom prisgruppen.

Var nere hos vår lokala KIA handlare och snabbkollade/provsatt KIA Optima SW plugin hybrid.
De hade bara modellen med panoramatak (den skall väl finnas med vanligt tak oxå? ) och den var väldigt låg i tak i kupen. T.o.m jag som bara mäter 177cm (numera) och har en rejält gles frisyr (oxå numera) slog huvudet i taket när jag provsatt baksätet. Kändes som en bekväm och bra utrustad bil annars. Vet inte hur mycket högre det blir till tak i en vanlig/o panorama.
Provkörde dock inte.

Jodå. Ska finnas. Prova en plugin. Bilen går utav helvete.

Än så länge så är vi ju fortfarande bara på "tänk om" stadiet vad det gäller plug in men det skall absolut provköras vid tillfälle.

Evildan
30 augusti 2017 ·

KenthIJ skrev:
En fördel med Toyota Prius Plug in och Mitsubishi Outlander PHEV i nuläget är ju att de funnits med ett tag och har ganska beprövade drivlinor.
Dessutom finns de ju som begagnade med några år på nacken. Ingen av dess äldre modeller ex 2014,  har väl snabbladdning dock. Eller ?

Drivlinorna i bägge bilarna är mycket mycket mycket mycket driftsäkra. (Tack Eric Lassard för many many many.)

Det är nu först iochmed Prius Plug-In generation II som snabbisar på stan är möjligt, vi som kör första gen Prius Plug-In fyller långsamt.
Hur det är med utländaren vet jag faktiskt inte. smile

KenthIJ
30 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
En fördel med Toyota Prius Plug in och Mitsubishi Outlander PHEV i nuläget är ju att de funnits med ett tag och har ganska beprövade drivlinor.
Dessutom finns de ju som begagnade med några år på nacken. Ingen av dess äldre modeller ex 2014,  har väl snabbladdning dock. Eller ?

Drivlinorna i bägge bilarna är mycket mycket mycket mycket driftsäkra. (Tack Eric Lassard för many many many.)

Det är nu först iochmed Prius Plug-In generation II som snabbisar på stan är möjligt, vi som kör första gen Prius Plug-In fyller långsamt.
Hur det är med utländaren vet jag faktiskt inte. smile

Har Eric Lassard designat drivlinorna till både Prius och Outlander ?

Googlade lite på Eric Lassard och... ohhhps... jag gjorde nog bort mig rejält här :-)

Senast redigerat av KenthIJ (30 augusti 2017)

Evildan
30 augusti 2017 ·

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
En fördel med Toyota Prius Plug in och Mitsubishi Outlander PHEV i nuläget är ju att de funnits med ett tag och har ganska beprövade drivlinor.
Dessutom finns de ju som begagnade med några år på nacken. Ingen av dess äldre modeller ex 2014,  har väl snabbladdning dock. Eller ?

Drivlinorna i bägge bilarna är mycket mycket mycket mycket driftsäkra. (Tack Eric Lassard för many many many.)

Det är nu först iochmed Prius Plug-In generation II som snabbisar på stan är möjligt, vi som kör första gen Prius Plug-In fyller långsamt.
Hur det är med utländaren vet jag faktiskt inte. smile

Har Eric Lassard designat drivlinorna till både Prius och Outlander ?

Googlade lite på Eric Lassard och... ohhhps... jag gjorde nog bort mig rejält här :-)

Äh, inte alls det är jag som är lite filmautistisk...också.
wink

Many MANY!!

https://youtu.be/_rZCofcCbc0

PLindblom
30 augusti 2017 · 1 200 Inlägg

Jag har en fråga om sladd-Prius. Startar den, likt den sladdlösa hybriden, bensinmotorn för att få upp den i arbetstemperatur eller går det bra att åka till affären och tillbaka utan att förbränna en droppe bensin, förutsatt att man har tillräckligt med kräm i batteriet?

Evildan
30 augusti 2017 ·

PLindblom skrev:
Jag har en fråga om sladd-Prius. Startar den, likt den sladdlösa hybriden, bensinmotorn för att få upp den i arbetstemperatur eller går det bra att åka till affären och tillbaka utan att förbränna en droppe bensin, förutsatt att man har tillräckligt med kräm i batteriet?

Är hybridbatteriet tillräckligt laddat startar den inte bensinmotor om inte föraren fryser och sätter på värmen.
I gen II har det monterats in en värmepump  vilket innebär att bensinmotorn inte behövs  för värmen.
Jag har kört de senaste 33milen utan att använda bensinmotorn alls. Hoppas att den tänker starta när det blir dags. wink
Längsta resan har å andra sidan inte varit längre än 14.7km och där finns det ett tillgängligt schuko att fylla från igen.
Jag kommer nog att känna det som ett nederlag den gången bensinmotorn måste användas.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2017 · 17 379 Inlägg

Evildan skrev:

PLindblom skrev:
Jag har en fråga om sladd-Prius. Startar den, likt den sladdlösa hybriden, bensinmotorn för att få upp den i arbetstemperatur eller går det bra att åka till affären och tillbaka utan att förbränna en droppe bensin, förutsatt att man har tillräckligt med kräm i batteriet?

Är hybridbatteriet tillräckligt laddat startar den inte bensinmotor om inte föraren fryser och sätter på värmen.
I gen II har det monterats in en värmepump  vilket innebär att bensinmotorn inte behövs  för värmen.
Jag har kört de senaste 33milen utan att använda bensinmotorn alls. Hoppas att den tänker starta när det blir dags. wink
Längsta resan har å andra sidan inte varit längre än 14.7km och där finns det ett tillgängligt schuko att fylla från igen.
Jag kommer nog att känna det som ett nederlag den gången bensinmotorn måste användas.

Antar att du menar Gen III... Men gott mos! Har funderat över samma sak!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
31 augusti 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

PLindblom skrev:
Jag har en fråga om sladd-Prius. Startar den, likt den sladdlösa hybriden, bensinmotorn för att få upp den i arbetstemperatur eller går det bra att åka till affären och tillbaka utan att förbränna en droppe bensin, förutsatt att man har tillräckligt med kräm i batteriet?

Är hybridbatteriet tillräckligt laddat startar den inte bensinmotor om inte föraren fryser och sätter på värmen.
I gen II har det monterats in en värmepump  vilket innebär att bensinmotorn inte behövs  för värmen.
Jag har kört de senaste 33milen utan att använda bensinmotorn alls. Hoppas att den tänker starta när det blir dags. wink
Längsta resan har å andra sidan inte varit längre än 14.7km och där finns det ett tillgängligt schuko att fylla från igen.
Jag kommer nog att känna det som ett nederlag den gången bensinmotorn måste användas.

Antar att du menar Gen III... Men gott mos! Har funderat över samma sak!

Nope, generation II av Prius Plug-In.
Jag har generation I av Prius Plug-In. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2017 · 17 379 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Är hybridbatteriet tillräckligt laddat startar den inte bensinmotor om inte föraren fryser och sätter på värmen.
I gen II har det monterats in en värmepump  vilket innebär att bensinmotorn inte behövs  för värmen.
Jag har kört de senaste 33milen utan att använda bensinmotorn alls. Hoppas att den tänker starta när det blir dags. wink
Längsta resan har å andra sidan inte varit längre än 14.7km och där finns det ett tillgängligt schuko att fylla från igen.
Jag kommer nog att känna det som ett nederlag den gången bensinmotorn måste användas.

Antar att du menar Gen III... Men gott mos! Har funderat över samma sak!

Nope, generation II av Prius Plug-In.
Jag har generation I av Prius Plug-In. wink

Aha!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
6 september 2017 · 1 429 Inlägg

Har varit i kontakt med sju återförsäljare av KIA innom en tiomilsradie från Varberg och bara en av dem hade Optima SW plug In hybrid, utan panoramatak,  hemma och den med panoramatak blir för låg mellan lastgolvt och tak inne i bagagen, för vår del.
För vår del är Optima SW plug In hybriden för dyr om vi skall kunna behålla även Toyota Auris TS HSDn (och den är vi nöjda med och vill vi inte göra oss av med  ännu) eftersom den bara finns som helt ny i nuläget. Får väl låta "tjänstebilskvarnarna" snurra några år först .

Skall dock se om jag kan komma mig till Gbg och testa den Opanorama som finns där

KenthIJ
8 september 2017 · 1 429 Inlägg

Har letat tester på Mini Cooper Countryman pluginhybrid på nätet men hittar inget.

Någon som har erfarenhet eller vet mer om dem ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 september 2017 · 17 379 Inlägg

Titta på Kia Niro. Den billigaste varianten har dock en nyckel som man fysiskt vrider om för att starta bilen. Lite 00-tal över det. Finns med plug-in. Den går fint även om jag inte kollat upp bilen utan bara kört sisådär 50 stycken sista veckan nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2017 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Titta på Kia Niro. Den billigaste varianten har dock en nyckel som man fysiskt vrider om för att starta bilen. Lite 00-tal över det. Finns med plug-in. Den går fint även om jag inte kollat upp bilen utan bara kört sisådär 50 stycken sista veckan nu...

åfan lite stöldsäkerhet alltså.. smile    tjuvarnas bästa vän är dessa keyless skrot som sitter i alla bilar smile..


det räcker med att 2personer jobbar ihop en med en förstärkare och en med en sändare
den med förstärkaren följer bilägaren medans den andra startar bilen och åker iväg ;-)

Senast redigerat av Growe (8 september 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
9 september 2017 ·

Nu 55mil och har förbränt 1liter bensin då det var lite kallt och fuktigt.

KenthIJ
13 september 2017 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Titta på Kia Niro. Den billigaste varianten har dock en nyckel som man fysiskt vrider om för att starta bilen. Lite 00-tal över det. Finns med plug-in. Den går fint även om jag inte kollat upp bilen utan bara kört sisådär 50 stycken sista veckan nu...

Tackar för tips.

Är det den här du menar?

http://www.vibilagare.se/test/biltester … ingen-2017

http://teknikensvarld.se/kia-niro-plug- … ar-433276/

https://www.bytbil.com/nyheter/provkord … ybrid-7992

KenthIJ
13 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Pluggade test på 10 bilars plug in hybrider i Teknikens Värld i går och där samlade Kia Niro PHEV flest poäng och blev bäst i test (hos deras jury)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2017 · 13 669 Inlägg

Evildan skrev:
Nu 55mil och har förbränt 1liter bensin då det var lite kallt och fuktigt.

55mil på en laddning utan förbruka mer än 1liter bensin det är rätt ok för en hybrid

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang