Audi a4 1.8t ojämn tomgång

Noren_joL
2 augusti 2017 · 34 Inlägg

Tjena!

Har som rubriken säger en Audi A4 1.8ts quattro -03 där tomgången har blivit ojämn. När jag startar motorn så rusar den upp till ca 1700 varv och går direkt ned till ca 900-1000varv och stannar där. När jag då har kört några km och låter motorn stå på tomgång så varvar den sakta upp till 2200varv, stannar där en sekund eller två sen faller den ner till 900-1000varv och så håller det på tills jag hittar dragläge eller stänger av motorn.

När motorn är kall och går på tomgång så skakar det även i hela bilen lite ojämnt, som att motorn vill hoppar ut ut bilen (trasig motorkudde)? Även när jag kör på tvåan eller trean och släpper på gasen så efter nån sekund så hoppar bilen till och växelspaken rör på sig, växeln hoppar ej ut men växelspaken rör på sig markant.

Jag testade koppla ur LMM men märkte ingen direkt skillnad på tomgång. Jag for aldrig ut och körde med urkopplad LMM

Bilen har gått 21000 mil och full servicehistorik

Vad tror ni kan vara fel?

Senast redigerat av Noren_joL (2 augusti 2017)

LocKtar Herr
2 augusti 2017 · 1 722 Inlägg

Noren_joL skrev:
Tjena!

Har som rubriken säger en Audi A4 1.8ts quattro -03 där tomgången har blivit ojämn. När jag startar motorn så rusar den upp till ca 1700 varv och går direkt ned till ca 900-1000varv och stannar där. När jag då har kört några km och låter motorn stå på tomgång så varvar den sakta upp till 2200varv, stannar där en sekund eller två sen faller den ner till 900-1000varv och så håller det på tills jag hittar dragläge eller stänger av motorn.

När motorn är kall och går på tomgång så skakar det även i hela bilen lite ojämnt, som att motorn vill hoppar ut ut bilen (trasig motorkudde)? Även när jag kör på tvåan eller trean och släpper på gasen så efter nån sekund så hoppar bilen till och växelspaken rör på sig, växeln hoppar ej ut men växelspaken rör på sig markant.

Jag testade koppla ur LMM men märkte ingen direkt skillnad på tomgång. Jag for aldrig ut och körde med urkopplad LMM

Bilen har gått 21000 mil och full servicehistorik

Vad tror ni kan vara fel?

När den skakar sådär så kanske den bara går på 3 cylindrar? 

Har du läst ut felkoder?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Noren_joL
2 augusti 2017 · 34 Inlägg

LocKtar skrev:

Noren_joL skrev:
Tjena!

Har som rubriken säger en Audi A4 1.8ts quattro -03 där tomgången har blivit ojämn. När jag startar motorn så rusar den upp till ca 1700 varv och går direkt ned till ca 900-1000varv och stannar där. När jag då har kört några km och låter motorn stå på tomgång så varvar den sakta upp till 2200varv, stannar där en sekund eller två sen faller den ner till 900-1000varv och så håller det på tills jag hittar dragläge eller stänger av motorn.

När motorn är kall och går på tomgång så skakar det även i hela bilen lite ojämnt, som att motorn vill hoppar ut ut bilen (trasig motorkudde)? Även när jag kör på tvåan eller trean och släpper på gasen så efter nån sekund så hoppar bilen till och växelspaken rör på sig, växeln hoppar ej ut men växelspaken rör på sig markant.

Jag testade koppla ur LMM men märkte ingen direkt skillnad på tomgång. Jag for aldrig ut och körde med urkopplad LMM

Bilen har gått 21000 mil och full servicehistorik

Vad tror ni kan vara fel?

När den skakar sådär så kanske den bara går på 3 cylindrar? 

Har du läst ut felkoder?

Felkoder har jag inte läst av, har ingen felkodsavläsare hemma så jag får nog fara till en verkstad imorgon. Jag hade bilen igång på tomgång och gick bak till avgasrören och lyssnade, jag hörde oregelbundna dova smällar så misstänker som du sa att den misständer.

LocKtar Herr
2 augusti 2017 · 1 722 Inlägg

Om hela bilen skakar vid tomgång brukar det tyda på att den inte tänder på nån cylinder. Misständingar så behövr knte bilen skaka utan den går mer orent helt enkelt

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Noren_joL
2 augusti 2017 · 34 Inlägg

LocKtar skrev:
Om hela bilen skakar vid tomgång brukar det tyda på att den inte tänder på nån cylinder. Misständingar så behövr knte bilen skaka utan den går mer orent helt enkelt

Okej, det är klart. Men vid gaspådrag så går den som den alltid har gjort, vilket den inte borde göra om nån cylinder är död. Om nån cylinder hoppar till liv vid gaspådrag så borde man märka det men jag märker inte att den varvar upp ojämnt vid gasning.

LocKtar Herr
2 augusti 2017 · 1 722 Inlägg

Om den skakar jättemycket på tomgång och det är dåliga motorkuddar borde den skaka mycket mer när du är ute o varvar,samt svårt att få i växlar. Kanske cylindern hoppar igång när varvtalet ökar? Du borde läsa av felkoder först och främst. Sen prova koppla bort en tändspole i taget och se fsll det blir nån skillnad

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Noren_joL
2 augusti 2017 · 34 Inlägg

LocKtar skrev:
Om den skakar jättemycket på tomgång och det är dåliga motorkuddar borde den skaka mycket mer när du är ute o varvar,samt svårt att få i växlar. Kanske cylindern hoppar igång när varvtalet ökar? Du borde läsa av felkoder först och främst. Sen prova koppla bort en tändspole i taget och se fsll det blir nån skillnad

Jag får nog göra så!

När du säger svårt att få i växlar så kan tvåan vara väldigt svår att få i. Men det är bara tvåan och det är väldigt sällan.

LocKtar Herr
2 augusti 2017 · 1 722 Inlägg

Do it! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Noren_joL
3 augusti 2017 · 34 Inlägg

Har läst felkoder idag men datorn hittade inget. När jag ska kolla tändningen är det bara att koppla ur en tändspole i taget när bilen är avstängd och sen starta den? upprepa det genom alla cylindrar...

Noren_joL
6 augusti 2017 · 34 Inlägg

Bytte vehusventilationen i förrgår, den rusar inte upp till 2000varv längre men den går inte helt hundra på tomgången. Då tändes motorlampan igår och jag läste av felkoder idag och då visade sig felkoden "P0171 System too lean bank 1" någon som har en aning om vad det kan vara för problem då?

panda666
6 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Kan vara nån givare som tjafsar, avgas läckage, nån slang som är trasig vid motorn/tjyvluft. slangarna vid lmm/luftmassemätarn. spridare? tändspole eller tändstift kan det också vara, eller ifall nån av dom inte sitter som det skall.

Noren_joL
6 augusti 2017 · 34 Inlägg

Okejj då får jag helt enkelt börja felsöka allt det där.

Noren_joL
29 augusti 2017 · 34 Inlägg

Har lokaliserat ett fel. Ventilen mellan spjällhuset och oljefällan verkar vara trasig, ser t.om trasig ut. Jag kan blåsa igenom den från båda håll..

Nu till frågan, går det att köra en dag med det (10mil) eller ska jag låta bilen stå tills en ny ventil har införskaffats?

rikki_johansson
8 april 2021 · 1 Inlägg

Noren_joL skrev:
Har lokaliserat ett fel. Ventilen mellan spjällhuset och oljefällan verkar vara trasig, ser t.om trasig ut. Jag kan blåsa igenom den från båda håll..

Nu till frågan, går det att köra en dag med det (10mil) eller ska jag låta bilen stå tills en ny ventil har införskaffats?

Det var nästan läskigt att läsa denna tråd. Jag har exakt samma problem med min Audi A4. Hur gick det? Var det ventilen som spökade? Nyfiken big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang