Hjälp mig bestämma mig inför bilval w212 benz eller Lexus is250

panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
tror dom siffrorna som du kollar på anger inte bullernivån i bilen utan utanför bilen? tror nån sa det till mig förr, dom uppgifterna menar alltså att dom mäter bullernivån utanförr bilen och inte bullernivån i bilen, alltså inte bullernivån in i kupen. har ja fel?^^

Javisst, det stämmer, men ett däck som låter extra mycket utanför bilen låter ju förstås extra mycket även inuti kupén. Det är dock väldigt svårt att relatera till dB-angivelser. Goodyear EfficientGrip Performance ska i alla fall vara betydligt tystare än Bridgestone Turanza ER33.

kanske ska bara montera dubbfria nokian hakapeliitas^dom måste ju vara tysta som fan. hjälper det att köra med lite mindre lufttryck? känns som vissa bilar har fett me luft i däcken. minst 3, kanske ska ha 2.5 i lufttryck.

PLindblom
21 september 2017 · 1 200 Inlägg

panda666 skrev:
kanske ska bara montera dubbfria nokian hakapeliitas^dom måste ju vara tysta som fan. hjälper det att köra med lite mindre lufttryck? känns som vissa bilar har fett me luft i däcken. minst 3, kanske ska ha 2.5 i lufttryck.

Jag har just beställt en uppsättning dubbfria Nokian Hakkapeliitta R2. De fick mycket bra betyg i förra vinterns tester. Du bör inte köra med vinterdäck på sommaren, om du funderar på det.

Lägre däcktryck ger större rullyta och borde innebära mer ljud, tycker jag.

panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
kanske ska bara montera dubbfria nokian hakapeliitas^dom måste ju vara tysta som fan. hjälper det att köra med lite mindre lufttryck? känns som vissa bilar har fett me luft i däcken. minst 3, kanske ska ha 2.5 i lufttryck.

Jag har just beställt en uppsättning dubbfria Nokian Hakkapeliitta R2. De fick mycket bra betyg i förra vinterns tester. Du bör inte köra med vinterdäck på sommaren, om du funderar på det.

Lägre däcktryck ger större rullyta och borde innebära mer ljud, tycker jag.

fan där åkte ja fast^^får hitta på nått annat istället, får hitta världens tystaste sommardäck då.

PLindblom
21 september 2017 · 1 200 Inlägg

panda666 skrev:
fan där åkte ja fast^^får hitta på nått annat istället, får hitta världens tystaste sommardäck då.

16"-hjul wink

Presidento Of World
21 september 2017 · 3 306 Inlägg

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
fan där åkte ja fast^^får hitta på nått annat istället, får hitta världens tystaste sommardäck då.

16"-hjul wink

Satte 15 på min prius från 215/50/16 till 195/60.. Grymt stor skillnad i både förbrukning och ljud..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
fan där åkte ja fast^^får hitta på nått annat istället, får hitta världens tystaste sommardäck då.

16"-hjul wink

aldrig, åker hellre bullrigt^^ minst 17 tum ska de va, känns som alla bilar nu har minst 17^
hjälp mig leta fram dom tystaste sommardäcken då. fanns det inte ett märke som heter landsail?

Evildan
21 september 2017 ·

Pandan...åk och fynda

https://m.blocket.se/stockholm/Lexus_RX … 12&w=3
Tyst
Rymlig
Snabb
Snål
Praktisk
Feeet

Då har du pengar över till 1300 kebabtallrikar ungefär.

panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:
Pandan...åk och fynda

https://m.blocket.se/stockholm/Lexus_RX … 12&w=3
Tyst
Rymlig
Snabb
Snål
Praktisk
Feeet

Då har du pengar över till 1300 kebabtallrikar ungefär.

haha ge inte upp på mig än, vi ska hitta en fin 300h till mig, eller annars nx 300h^^
får hitta en som inte bullrar så mycket;) Den som ja provkörde idag hade yokohamas som var något tystare, men är nog dom olika vägarnas skick som gör att det låter mer eller mindre;(

caromania Forummoderator
21 september 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Pandan...åk och fynda

https://m.blocket.se/stockholm/Lexus_RX … 12&w=3
Tyst
Rymlig
Snabb
Snål
Praktisk
Feeet

Då har du pengar över till 1300 kebabtallrikar ungefär.

haha ge inte upp på mig än, vi ska hitta en fin 300h till mig, eller annars nx 300h^^
får hitta en som inte bullrar så mycket;) Den som ja provkörde idag hade yokohamas som var något tystare, men är nog dom olika vägarnas skick som gör att det låter mer eller mindre;(

Du får nog acceptera lite buller från en så liten bil. De är tysta men de har precis som andra nya bilar alldeles för låg profil för sitt eget bästa. Jag har 225/45/17 på Gs:en och den verkar helt oberörd av vägunderlag, detta på slitna Bridgestone som bullrar satan. Kommer ihåg att den gick tystare med dubb... Sedan luras man lite av att det inte hörs varken vindbrus eller motorljud. Det som finns kvar sticker liksom ut. Dessutom så är ju ljudanläggningen ganska fet så med rätt spotifylista så är buller ett minne blott.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
21 september 2017 ·

Ladda ned arbetsmiljöverkets bullerapp och jämför e39 med en IS300H kör samma sträcka och mät på samma ställe och hastighet.
Inte riktigt rättvisande gällande decibel men en skillnad bör kunna påvisas.

Evildan
22 september 2017 ·

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/31/3149303560.jpg
Under tiden trycker jag på den lilla knappen  som är standard på alla gen III Prius och sjunker ned långt i stolen slösurfandes och hittade denna.

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/16/1652237291.jpg

Sportstol kan innebära elektriskt justerbart svankstöd.

https://m.blocket.se/uppsala/Lexus_IS_3 … 12&w=3

Senast redigerat av Evildan (22 september 2017)

panda666
22 september 2017 · 4 228 Inlägg

fina grejer, om ja inte hittar en f sport då räcker det åtminstone me elstol iaf. man sitter bättre.  Hoppas det dyker upp nått över helgen då. Flickvännen har redan accepterat lexus som vår nya profet och gud så jag får inte köpa nått annat längre. när hon hörde från mig om de låga kostnadena plus att japsarna håller bättre så glömmer vi allt annat.

Evildan
22 september 2017 ·

panda666 skrev:
fina grejer, om ja inte hittar en f sport då räcker det åtminstone me elstol iaf. man sitter bättre.  Hoppas det dyker upp nått över helgen då. Flickvännen har redan accepterat lexus som vår nya profet och gud så jag får inte köpa nått annat längre. när hon hörde från mig om de låga kostnadena plus att japsarna håller bättre så glömmer vi allt annat.

F-Sport kan bli tufft att landa om den är vettig.

HAPPY WIFE, HAPPY LIFE!

Klok kvinna. Dom är få men dom finns wink

panda666
22 september 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
fina grejer, om ja inte hittar en f sport då räcker det åtminstone me elstol iaf. man sitter bättre.  Hoppas det dyker upp nått över helgen då. Flickvännen har redan accepterat lexus som vår nya profet och gud så jag får inte köpa nått annat längre. när hon hörde från mig om de låga kostnadena plus att japsarna håller bättre så glömmer vi allt annat.

F-Sport kan bli tufft att landa om den är vettig.

HAPPY WIFE, HAPPY LIFE!

Klok kvinna. Dom är få men dom finns wink

det är bara o vara glad och försöka inte sumpa nått så hon inte drar;) Jävla f sport växer inte på träd precis, svåra o hitta. men elstolen är viktig iaf^^ kan man inte montera större profilsdäck på bilfan? funkar det? tänker isf borde inte vara så bullrigt då. vilka mått skulle man montera för att minska buller till max.?

caromania Forummoderator
22 september 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
fina grejer, om ja inte hittar en f sport då räcker det åtminstone me elstol iaf. man sitter bättre.  Hoppas det dyker upp nått över helgen då. Flickvännen har redan accepterat lexus som vår nya profet och gud så jag får inte köpa nått annat längre. när hon hörde från mig om de låga kostnadena plus att japsarna håller bättre så glömmer vi allt annat.

F-Sport kan bli tufft att landa om den är vettig.

HAPPY WIFE, HAPPY LIFE!

Klok kvinna. Dom är få men dom finns wink

det är bara o vara glad och försöka inte sumpa nått så hon inte drar;) Jävla f sport växer inte på träd precis, svåra o hitta. men elstolen är viktig iaf^^ kan man inte montera större profilsdäck på bilfan? funkar det? tänker isf borde inte vara så bullrigt då. vilka mått skulle man montera för att minska buller till max.?

Sluta jiddra buller. Det är lugnt, du köper en tyst bil. Tystast? Nej. Mest problemfri per decibel? Sannolikt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
25 september 2017 ·
PLindblom
25 september 2017 · 1 200 Inlägg

Evildan skrev:
Svart.
Elstol.
Mark Levinson.
https://m.blocket.se/goteborg/Lexus_IS_ … 12&w=3

Det är den som har gått sjutton varv på KVD, som vi har länkat till några gånger i tråden. Förmodligen accepterades till slut Bilelitens högsta bud och nu vill de tjäna en hacka på bilen.

Edit: Det är dock fortfarande ett mycket bra pris för en Executive.

Senast redigerat av PLindblom (25 september 2017)

panda666
25 september 2017 · 4 228 Inlägg

är det verkligen den? trodde att den på kvd hade gått 7500 samt skulle precis behöva en service. denna har gått 8600. Varför behövde dom va i göteborg^^? Nu har ja svårt att provköra o sånt. samt måste kolla att s boken är korrekt ifylld. Men seriöst skulle ja byta däcken till jättetysta däck skulle det bli skillnad? har blivit bortskämd med 5 seriens bullernivå nu. eller så har ja blivit känslig.

PLindblom
25 september 2017 · 1 200 Inlägg

panda666 skrev:
är det verkligen den? trodde att den på kvd hade gått 7500 samt skulle precis behöva en service. denna har gått 8600. Varför behövde dom va i göteborg^^? Nu har ja svårt att provköra o sånt. samt måste kolla att s boken är korrekt ifylld. Men seriöst skulle ja byta däcken till jättetysta däck skulle det bli skillnad? har blivit bortskämd med 5 seriens bullernivå nu. eller så har ja blivit känslig.

Fel av mig. Registreringsnumret såg väldigt bekant ut, bara.

Ja, tystare däck ger tystare färd. Hur mycket skillnad det blir är en annan fråga. Mindre fälgar, dvs. högre profil gör större skillnad.

panda666
25 september 2017 · 4 228 Inlägg

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
är det verkligen den? trodde att den på kvd hade gått 7500 samt skulle precis behöva en service. denna har gått 8600. Varför behövde dom va i göteborg^^? Nu har ja svårt att provköra o sånt. samt måste kolla att s boken är korrekt ifylld. Men seriöst skulle ja byta däcken till jättetysta däck skulle det bli skillnad? har blivit bortskämd med 5 seriens bullernivå nu. eller så har ja blivit känslig.

Fel av mig. Registreringsnumret såg väldigt bekant ut, bara.

Ja, tystare däck ger tystare färd. Hur mycket skillnad det blir är en annan fråga. Mindre fälgar, dvs. högre profil gör större skillnad.

synd fan att den ligger i göteborg. har lite svårt att sticka iväg nu, är även skitförkyld i 2 veckor nu också, skitet vägrar gå bort, spelar ingen roll hur många apelsiner ja käkar om dan. Men tänkte även hoppas på att själva lexus butiken alltså själva lexus lägger ut nån bil i deras hallar så man får med deras feta garanti vore helt perfekt. Dom har en vit nu i täby som har rasat ner i pris. Fast den har inte elstol.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang