Hjälp mig bestämma mig inför bilval w212 benz eller Lexus is250

panda666
5 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
Ringde och frågade Lexus täby idag om service. ska in på service i december eftersom ett år har gått då sen senaste service, dom ville ha 4500kr med 10%rabbat inkluderat. mellan service . Frågade vad stor service låg på och tydligen ska ja göra den vid 9000mil? och den ska kosta runt 11.000?

Det känns spontant rätt dyrt. En fullservice av min CT kostar 5000kr på Lexus-verkstaden i Strängnäs, eller 5300kr i Västerås. Mellanservice kostar mig 2800kr i Strängnäs. Kolla vad det skulle kosta att serva din hos Toyota också. Det vore intressant att veta om det är någon skillnad.

panda666 skrev:
Går det att fälla in backspeglarna när man stänger av bilen? eller låser bilen? så som det går på volvo tex.

Nej, av någon anledning finns den funktionen endast på IS 300h med minnesfunktion till framsätena, dvs. F-Sport med tillvalet extra förarkomfortpaket, och Executive. Det finns dock eftermarknadslösningar för att få till den funktionen, typ den här: http://www.ebay.co.uk/itm/122592923192

Kan man serva bilen hos toyota? eller måste det vara hos lexus? antar att det är bättre att serva hos lexus ifall nått skulle hända då kan dom hjälpa en. låter lite saftigt men det är en bra tag tills det är dags och jag får spara pengarna tills dess^^

PLindblom
5 oktober 2017 · 1 200 Inlägg

panda666 skrev:
Kan man serva bilen hos toyota? eller måste det vara hos lexus? antar att det är bättre att serva hos lexus ifall nått skulle hända då kan dom hjälpa en. låter lite saftigt men det är en bra tag tills det är dags och jag får spara pengarna tills dess^^

Ja, det går alldeles utmärkt. De har tillgång till samma system och de flesta Toyota-mekaniker är vana vid att även serva Lexus-bilar. Skillnaden är att du får bilen tvättad invändigt och utvändigt hos Lexus. Det får du inte nödvändigtvis hos Toyota, men kostar servicen ett par tusenlappar mindre har du å andra sidan råd med en redig tvätt på annat håll.

Evildan
6 oktober 2017 ·

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
Kan man serva bilen hos toyota? eller måste det vara hos lexus? antar att det är bättre att serva hos lexus ifall nått skulle hända då kan dom hjälpa en. låter lite saftigt men det är en bra tag tills det är dags och jag får spara pengarna tills dess^^

Ja, det går alldeles utmärkt. De har tillgång till samma system och de flesta Toyota-mekaniker är vana vid att även serva Lexus-bilar. Skillnaden är att du får bilen tvättad invändigt och utvändigt hos Lexus. Det får du inte nödvändigtvis hos Toyota, men kostar servicen ett par tusenlappar mindre har du å andra sidan råd med en redig tvätt på annat håll.

Frågar han Tomas eller Pirre lite snällt när han bokar servicen kanske denne i sin tur kan be Manhal tvätta is300h lite snabbt medans pandan sitter och käkar fet kebabrulle på Ulvhällsgrillen med en glassig låneaygo utanför?

panda666
6 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

haha det låter bra, blir nån sur med försäkringar o sånt ifall man inte servar just hos lexus? eller är lexus ok om man servar hos toyota?? ingen part blir sur alltså?^^

PLindblom
6 oktober 2017 · 1 200 Inlägg

panda666 skrev:
haha det låter bra, blir nån sur med försäkringar o sånt ifall man inte servar just hos lexus? eller är lexus ok om man servar hos toyota?? ingen part blir sur alltså?^^

Jag kollade just länsförsäkringars villkor. Det enda jag kan hitta är följande:

Service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt
utförd.


Med andra ord kan du nog lika gärna serva bilen på exempelvis en Mekonomen-verkstad eller liknande om du känner för det.

Lexus är en del av Toyota och de bryr sig inte det minsta om vilken av deras märkesverkstäder du väljer. Nu har du ju inte TKG (Toyota/Lexus kvalitetsgaranti), men även om du haft det hade det inte spelat någon roll om du servat bilen hos Toyota eller Lexus. Min IS 250 hade TKG. Den lät jag oftast Toyota i Enköping serva och det var inga problem att tillämpa garantin vid 14 900 mil, när den ena torkararmen släppte från motorn och slutade torka. Jag hade lätt kunnat fixa problemet själv, men eftersom jag hade garanti bestämde jag mig för att låta Toyota ta hand om det. De bytte hela länkaget utan att blinka och jag behövde inte betala ett öre för det.

panda666
6 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
haha det låter bra, blir nån sur med försäkringar o sånt ifall man inte servar just hos lexus? eller är lexus ok om man servar hos toyota?? ingen part blir sur alltså?^^

Jag kollade just länsförsäkringars villkor. Det enda jag kan hitta är följande:

Service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt
utförd.


Med andra ord kan du nog lika gärna serva bilen på exempelvis en Mekonomen-verkstad eller liknande om du känner för det.

Lexus är en del av Toyota och de bryr sig inte det minsta om vilken av deras märkesverkstäder du väljer. Nu har du ju inte TKG (Toyota/Lexus kvalitetsgaranti), men även om du haft det hade det inte spelat någon roll om du servat bilen hos Toyota eller Lexus. Min IS 250 hade TKG. Den lät jag oftast Toyota i Enköping serva och det var inga problem att tillämpa garantin vid 14 900 mil, när den ena torkararmen släppte från motorn och slutade torka. Jag hade lätt kunnat fixa problemet själv, men eftersom jag hade garanti bestämde jag mig för att låta Toyota ta hand om det. De bytte hela länkaget utan att blinka och jag behövde inte betala ett öre för det.

fan va det låter bra, ska ringa upp nån toyota verkstad i stockholm och kolla vad dom tar, annars serva hos lexus är inte så farligt, bara o spara lite deg. Jag som är en nojig jävel, behöver nog röka på lite eller nått för att slappna av^^Tecknade idag helförsäkring hos Moderna där ja hade min hemförsäkring, blev runt 870/månad för helförsäkring.

viccoA
8 oktober 2017 · 3 109 Inlägg

Finns flera oberoende verkstäder som har utbildning och utrustning att serva hybridbilar med. De priser du fick hos Lexus hade jag aldrig betalat. Standard service på min Mercedes hos aukt. åf kostade 2300kr sist.

panda666
8 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

viccoA skrev:
Finns flera oberoende verkstäder som har utbildning och utrustning att serva hybridbilar med. De priser du fick hos Lexus hade jag aldrig betalat. Standard service på min Mercedes hos aukt. åf kostade 2300kr sist.

ska kolla in vad det kostar hos toyota, annars får det bli att spara pengar^ Vill kanske inte lämna bilen var som helst, kanske hos nån som har lite koll på deras egna bilar. tror inte ja kommer lämna in hos nån kebab ställe eller pelles tobakshörna;smile

panda666
21 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

Lite nyheter, Snackat med toyota vällingby i veckan om service och kostnad och dom sa att dom inte kollar hur hybriden mår längre? han sa att toyota har slutat med detta , att fär 1-2 ¨år sen har dom fått beslut att inte röra hybrider från lexus. Jag tror inte jag fatta detta rätt alltså men han sa att dom servar bara bilfan och kollar inte nått mer som har att göra med el motorn vad ja fatta så han själv rekommendera mig att dra till lexus iaf, samtidigt så kostade en service hos toyota 3800 ca medans hos lexus skulle det kosta 4500 första gången. Antar då att det blir lexus endå, ringer och bokar in service för december om ingen annan har nån bättre ide här^.

Gillar verkligen bilfan än så länge och håller tummarna, buskör inte och håller inte på cock about som james may brukar säga utan glider bara fram o tbax till jobbet som en kostym slips snubbe helt i comfort, inget att klaga på, sätter på värmen och värme på rattfan och allt känns bara rätt. Kraft finns där som fan ifall man vill stampa eller fixa en omkörning, fattar inte varför ja ens tänkte på is 250?^^ för mig känns de som att 0-100 på 8.4 sek är alldeless för länge som dom har skrivit, tror de ligger mer där runt 7 sek max. Enda jag kan anmärka på är att på vissa vägar så vägrar hon gå rakt, drar alltid snett åt nått håll, kankse är däcken dåliga/gamla eller bara är spårkänslig, samma sätt betedde sig f10an också, kanske el servo som är boven? inget jag gråter över iaf. Sen lyser alltid däcktrycks lampan gult varje gång det är kallt men försvinner efter en bits körning, det finns bra me luft i däcken så ja tror det bara är så, inget ja bryr mig om fortfarande. Tankade full tank för 3 veckor sen ungefär och har kvar runt 520km och har endå plockat frugan från skolan i stan några gånger och resten har vart fram o tbax till jobbet. Skit bra säger ja för att vara en 2.5 med el motor. Lika snål som min f10 och den var en diesel. Går säkert misnt en vecka till och då har den gått 1 månad utan att tanka, helt otroligt. Hittills  Är jag super glad och känner att jag gjorde bästa valet nånsin. Kan starkt rekommendera is 300h än så länge;) Älskar lådan och allt el och mekaniskt vinande när man startar motorn och när man gasar iväg, gillar hur allt låter som ett flygplan och rymdraket! Lådan /drivlinan är så jäkla len att man känner inget alls det går bara frammåt utan att man märker nånting, känns bara så smooth och fint liksom, vanliga auto lådor brukar hålla på växla upp o ner hela tiden och man känner av det? inte på denna iaf, här går det bara mjukt o fint!


Önskar alla en jäääääääääte trevlig helg!

panda666
21 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

fan va mycke ja skrev, hur blev det så mycket, vill bara skriva några rader

Evildan
21 oktober 2017 ·

Vad strålande att det blev ett sådant klockrent köp på alla tänkbara vis.
När man som du vant dig och "lärt" dig köra steglös automatlåda så vill man inte ha något annat som rycker och växlar hit och dit till sina vardagliga transporter tycker jag.

Ha en kanonhelg du också och frestas inte att sladda med småpojkarna i sina härkar på stormarknadens parkeringsplats när frosten kommer.

panda666
21 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

Varför vill man ha en låda som växlar och rycker hela tiden? Många som klagar på hybrid lådor tycker jag. Folk gillar att lådorna växlar och håller på? tycker det är jätteskönt när den matar bara på och klättrar i hastighet utan att växla och tjafsa. Nä finns inget att klaga på hittills och hoppas att det fortsätter så i många år till:) blir en nyare is 300h om några år dåsmile)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2017 · 17 376 Inlägg

Surrealistiskt.

Pandan lovordar hybridlinan och dess CVT-låda. Pojken har blivit en Man. Känner mig så stolt över att du tog ditt förnuft till fånga och skaffade en presentabel kälke. Fäller nästan en tår efter alla års käbbel med mig och Evil. Mycket roligt att du är nöjd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
21 oktober 2017 ·

Hybrid_ skrev:
Surrealistiskt.

Pandan lovordar hybridlinan och dess CVT-låda. Pojken har blivit en Man. Känner mig så stolt över att du tog ditt förnuft till fånga och skaffade en presentabel kälke. Fäller nästan en tår efter alla års käbbel med mig och Evil. Mycket roligt att du är nöjd.

Undrar när han upptäcker att vi lurat honom?
När kamkedjan rappar över som brukligt runt 11000mil?
När transmissionen lämnar in från 4000mil och framåt?
När elfelen kommer smygande när som helst?
Schhhh, berätta inte. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2017 · 17 376 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Surrealistiskt.

Pandan lovordar hybridlinan och dess CVT-låda. Pojken har blivit en Man. Känner mig så stolt över att du tog ditt förnuft till fånga och skaffade en presentabel kälke. Fäller nästan en tår efter alla års käbbel med mig och Evil. Mycket roligt att du är nöjd.

Undrar när han upptäcker att vi lurat honom?
När kamkedjan rappar över som brukligt runt 11000mil?
När transmissionen lämnar in från 4000mil och framåt?
När elfelen kommer smygande när som helst?
Schhhh, berätta inte. smile

Jag håller tyst men det blir en kul vinter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
21 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

haha young padawan eller? efter man har kört den i en månad ungefär nu så är man nöjd. finns inget att klaga på^^ ibland måste man bara pröva;) vet att folk har sagt länge att vissa märken håller bättre än andra så nu jävlar hoppas ja^^ ja ja tycker väldigt mycket om hybrid drivlinan och alla roliga rymdskepps ljud den för sig:)) skulle kanske vilja ha en elektrisk park broms hehe men fot handbromsen är ok endå. Man ser inte så många IS ute på vägarna. Folk vill väl ha bara kombis det är därför. Jag e glad att ni visat mig hybrid världen å ni jesusar av el världen.

@Evil: varje gång du ger mig nojj nu får du köpa bullar/kebab till mig:)

caromania Forummoderator
21 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Underbar tråd. Snart är det dags för en träff!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
21 oktober 2017 ·

panda666 skrev:
haha young padawan eller? efter man har kört den i en månad ungefär nu så är man nöjd. finns inget att klaga på^^ ibland måste man bara pröva;) vet att folk har sagt länge att vissa märken håller bättre än andra så nu jävlar hoppas ja^^ ja ja tycker väldigt mycket om hybrid drivlinan och alla roliga rymdskepps ljud den för sig:)) skulle kanske vilja ha en elektrisk park broms hehe men fot handbromsen är ok endå. Man ser inte så många IS ute på vägarna. Folk vill väl ha bara kombis det är därför. Jag e glad att ni visat mig hybrid världen å ni jesusar av el världen.

@Evil: varje gång du ger mig nojj nu får du köpa bullar/kebab till mig:)

Eftersom jag känner mig själv rätt väl tror jag att denna kanske kommer att räcka till, med betoning på kanske. wink
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/06/13/article-2158598-13957C41000005DC-796_634x468.jpg
Evil is ny name and game. big_smile


caromania skrev:
Underbar tråd. Snart är det dags för en träff!

Hybridträff pysen, du får hinka i något batteri i en av dina sjuor.
Äh du är väl ijenkligen välkommen ändå trots bristande fordonsflåtta.

panda666
21 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
haha young padawan eller? efter man har kört den i en månad ungefär nu så är man nöjd. finns inget att klaga på^^ ibland måste man bara pröva;) vet att folk har sagt länge att vissa märken håller bättre än andra så nu jävlar hoppas ja^^ ja ja tycker väldigt mycket om hybrid drivlinan och alla roliga rymdskepps ljud den för sig:)) skulle kanske vilja ha en elektrisk park broms hehe men fot handbromsen är ok endå. Man ser inte så många IS ute på vägarna. Folk vill väl ha bara kombis det är därför. Jag e glad att ni visat mig hybrid världen å ni jesusar av el världen.

@Evil: varje gång du ger mig nojj nu får du köpa bullar/kebab till mig:)

Eftersom jag känner mig själv rätt väl tror jag att denna kanske kommer att räcka till, med betoning på kanske. wink
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/06/ … 34x468.jpg
Evil is ny name and game. big_smile


caromania skrev:
Underbar tråd. Snart är det dags för en träff!

Hybridträff pysen, du får hinka i något batteri i en av dina sjuor.
Äh du är väl ijenkligen välkommen ändå trots bristande fordonsflåtta.

vad i hela? monster bab där? det är en bra början. Tycker vi samlar alla el racers och tar några stänkare. får smurfen också plats med en elmotor i sin merca?

Evildan
21 oktober 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
haha young padawan eller? efter man har kört den i en månad ungefär nu så är man nöjd. finns inget att klaga på^^ ibland måste man bara pröva;) vet att folk har sagt länge att vissa märken håller bättre än andra så nu jävlar hoppas ja^^ ja ja tycker väldigt mycket om hybrid drivlinan och alla roliga rymdskepps ljud den för sig:)) skulle kanske vilja ha en elektrisk park broms hehe men fot handbromsen är ok endå. Man ser inte så många IS ute på vägarna. Folk vill väl ha bara kombis det är därför. Jag e glad att ni visat mig hybrid världen å ni jesusar av el världen.

@Evil: varje gång du ger mig nojj nu får du köpa bullar/kebab till mig:)

Eftersom jag känner mig själv rätt väl tror jag att denna kanske kommer att räcka till, med betoning på kanske. wink
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/06/ … 34x468.jpg
Evil is ny name and game. big_smile


caromania skrev:
Underbar tråd. Snart är det dags för en träff!

Hybridträff pysen, du får hinka i något batteri i en av dina sjuor.
Äh du är väl ijenkligen välkommen ändå trots bristande fordonsflåtta.

vad i hela? monster bab där? det är en bra början. Tycker vi samlar alla el racers och tar några stänkare. får smurfen också plats med en elmotor i sin merca?

Mercan är i grunden konstruerad att vara en elbil men någon chefsjävel i Stuttgart ändrade till fossilmotor. En kille jag kände förut när jag åkte på blåbärs/svampplockarträffar utmed ensliga landsvägar för 20år sedan (även kallat Street race) har med en gammal arbetskollega till mig från Studsvik byggt om några weltklasse till eldrift. Skitfräna bilar helt plötsligt. smile
Annars får väl smurfan vara utan Prius och Hybrid_GUD får ta den uppåt till oss här på Sveriges framsida vid grodhavet.
Han och juggen88 kan köra liten kolonn upp...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang