Hjälp mig bestämma mig inför bilval w212 benz eller Lexus is250

panda666
5 december 2017 · 4 228 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

CLA finns givetvis med fyrhjulsdrift också, men inte med alla maskinerna.

de en sån ja skulle eventuellt vilja ha ifall det skulle vara aktuellt;) Men kollar bara.

Tjejen har en -17 CLA 200 bensin. Väldigt trevlig och snygg men inte så praktisk om långa personer ska sitta i baksätet.

tur att min familj inte är så långa, ja är inte heller så lång 1.80 me händerna uppe, vanligtvis 175:( vore grymt me en 4wd  sedan cla hybrid nån vacker dag^^

Jokabsson
6 december 2017 · 1 172 Inlägg

Har Lexlusen parkeringsvärmare, Panda? Den borde ju ha tillräcklig batteristyrka för att klara det, kan man tycka. Har lyckats få med mig tjejen så vi ska provköra en IS 300h i morgon. Vill få en egen uppfattning om CVT och drivlinan i sig. Läsa recensioner är hopplöst, då recensenterna endast fokuserar på det negativa.

Lexus-ägarna är ju bevisligen minst sagt nöjda med sina bilar.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
6 december 2017 · 4 228 Inlägg

Cracksoup skrev:
Har Lexlusen parkeringsvärmare, Panda? Den borde ju ha tillräcklig batteristyrka för att klara det, kan man tycka. Har lyckats få med mig tjejen så vi ska provköra en IS 300h i morgon. Vill få en egen uppfattning om CVT och drivlinan i sig. Läsa recensioner är hopplöst, då recensenterna endast fokuserar på det negativa.

Lexus-ägarna är ju bevisligen minst sagt nöjda med sina bilar.

Nej tyvärr men värmen kommer ganska fort i bilen endå, tar inte lång tid alls innan frost o sånt försvinner, starta bilen o kör fläktarna på max samt bakrute defrostern så när man kör iväg efter 2-3 min är nästan allt borta. Är ju bara dieslar för de mesta som har värmare,  speciellt me fjär. Ja e iaf mycekt nöjd med min 300h, cvt är bäst, finns inga växlar o grejer som kan upplevas ryckigt o så, 300h köttar bara på, mjukt o fint hela tiden. Kan rekommendera el stolarna samt uppvärmbar ratt^^ man sitter fint.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2017 · 17 376 Inlägg

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Har Lexlusen parkeringsvärmare, Panda? Den borde ju ha tillräcklig batteristyrka för att klara det, kan man tycka. Har lyckats få med mig tjejen så vi ska provköra en IS 300h i morgon. Vill få en egen uppfattning om CVT och drivlinan i sig. Läsa recensioner är hopplöst, då recensenterna endast fokuserar på det negativa.

Lexus-ägarna är ju bevisligen minst sagt nöjda med sina bilar.

Nej tyvärr men värmen kommer ganska fort i bilen endå, tar inte lång tid alls innan frost o sånt försvinner, starta bilen o kör fläktarna på max samt bakrute defrostern så när man kör iväg efter 2-3 min är nästan allt borta. Är ju bara dieslar för de mesta som har värmare,  speciellt me fjär. Ja e iaf mycekt nöjd med min 300h, cvt är bäst, finns inga växlar o grejer som kan upplevas ryckigt o så, 300h köttar bara på, mjukt o fint hela tiden. Kan rekommendera el stolarna samt uppvärmbar ratt^^ man sitter fint.

Tror både jag och Dr. Evil skriver under på att CVT is da shit. Sömfri åkning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
6 december 2017 ·

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Har Lexlusen parkeringsvärmare, Panda? Den borde ju ha tillräcklig batteristyrka för att klara det, kan man tycka. Har lyckats få med mig tjejen så vi ska provköra en IS 300h i morgon. Vill få en egen uppfattning om CVT och drivlinan i sig. Läsa recensioner är hopplöst, då recensenterna endast fokuserar på det negativa.

Lexus-ägarna är ju bevisligen minst sagt nöjda med sina bilar.

Nej tyvärr men värmen kommer ganska fort i bilen endå, tar inte lång tid alls innan frost o sånt försvinner, starta bilen o kör fläktarna på max samt bakrute defrostern så när man kör iväg efter 2-3 min är nästan allt borta. Är ju bara dieslar för de mesta som har värmare,  speciellt me fjär. Ja e iaf mycekt nöjd med min 300h, cvt är bäst, finns inga växlar o grejer som kan upplevas ryckigt o så, 300h köttar bara på, mjukt o fint hela tiden. Kan rekommendera el stolarna samt uppvärmbar ratt^^ man sitter fint.

Tror både jag och Dr. Evil skriver under på att CVT is da shit. Sömfri åkning.

Underskrift: Dr Evil

Presidento Of World
6 december 2017 · 3 306 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Nej tyvärr men värmen kommer ganska fort i bilen endå, tar inte lång tid alls innan frost o sånt försvinner, starta bilen o kör fläktarna på max samt bakrute defrostern så när man kör iväg efter 2-3 min är nästan allt borta. Är ju bara dieslar för de mesta som har värmare,  speciellt me fjär. Ja e iaf mycekt nöjd med min 300h, cvt är bäst, finns inga växlar o grejer som kan upplevas ryckigt o så, 300h köttar bara på, mjukt o fint hela tiden. Kan rekommendera el stolarna samt uppvärmbar ratt^^ man sitter fint.

Tror både jag och Dr. Evil skriver under på att CVT is da shit. Sömfri åkning.

Underskrift: Dr Evil

Jag med..

Liten kul sak.. Körde farsans passat med dsg idag.. Vart lite pirrigt när den växlade och om det var rätt växel varjegång den skulle växla... Bortskämd med priusen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jokabsson
6 december 2017 · 1 172 Inlägg

Ska ratta denna i morgon
https://www.blocket.se/kronoberg/Lexus_ … 5.htm?sa=1

En bil måste vara bra nära perfekt för att jag ska slanta upp över 200kkr wink
Det jag är mest fundersam över är hur körglad den är. Hade jag velat ha en billig rövfraktare så hade jag köpt en Corolla. Men jag vill ha något billigt att köra, som samtidigt är kul och som jag längtar efter att få sitta i. Detta ska kombineras med pålitlighet, praktikalitet (praktiskt bagage, fällbara säten, dragkrok) och snygg design både interiört som exteriört.

Tycker om min bemve, men den är alldeles för dyr att köra med mitt körmönster... Den ligger oftast på runt 1.2l/milen mellan tankningarna, då jag kör mestadels inom stadsgränserna. Det blir mer än en tankning/månad och det kostar närmare 800kr att fylla upp.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Knugcab
6 december 2017 · 5 111 Inlägg

Jag har väl aldrig hört om någon som gäspat ihjäl sig i IS direkt känns det som....men ingen större erfarenhet av modellen själv..... har dock haft sug att prova i många år. hmm

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
6 december 2017 · 9 296 Inlägg

Nya IS känns ganska sportig jämfört med de äldre Lexusmodellerna. Mer skålade stolar (i den jag kört) och en tjock greppvänlig ratt. Förvånansvärt rymlig och stor i trunken, med fällbara säten. Den är inte min kopp te då den känns som en vanlig bil, t ex en Audi eller BMW, och den är inte alls lika sofistikerad som en GS 2005-12.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
6 december 2017 · 1 172 Inlägg

Knugcab skrev:
Jag har väl aldrig hört om någon som gäspat ihjäl sig i IS direkt känns det som....men ingen större erfarenhet av modellen själv..... har dock haft sug att prova i många år. hmm

Jag har också fått den känslan när man pratar med folk som faktiskt äger bilarna. Motorjournalister är oftast tungt partiska mot Tyskland och har svårt att nämna Lexusens fördelar utöver ”pålitlighet och lyxig”.

Med nya IS och GS så har Lexus definitivt slagit en homerun i mina ögon, då man utöver tidigare fördelar, äntligen började erbjuda fällbara säten, mer radikalt utstickande design och sportigare DNA. För mig som endast har möjlighet att äga en bil så är det viktigt att ha en som gör ”allt” smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Jokabsson
7 december 2017 · 1 172 Inlägg

Första provkörningen avklarad. Vilken kärra... Går att åka nästintill gratis på EV mode men ett knapptryck iväg finner man sportläget som förändrar karaktären helt. Motorljud (förmodat genom högtalarna, men ändå), tyngre ratt, röda mätartavlor och ett aggressivare uppförande. Känns som ett okej byte för någon som är van vid BMW!

Säger som pandan, 0-100 känns betydligt snabbare än 8,4 sekunder. Men bilen jag provade saknade alla roliga sensorer och elsäten. Det var en comfort med ett par extra tillval. Vilken utrustningsnivå har din bil, pandadapanda? Executive? Det jag verkligen vill ha är Mark Levinson stereo, men då får man väl hosta upp minst 50k till.

Ska iväg och kika på en till snart.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
-Akerfeldt-
7 december 2017 · 2 638 Inlägg

MrMaz skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Tror både jag och Dr. Evil skriver under på att CVT is da shit. Sömfri åkning.

Underskrift: Dr Evil

Jag med..

Liten kul sak.. Körde farsans passat med dsg idag.. Vart lite pirrigt när den växlade och om det var rätt växel varjegång den skulle växla... Bortskämd med priusen.

Intressant hur man upplever saker, själv har jag då aldrig oroat mig för att dsg inte ska växla rätt i min kärra. Kollade däremot häromdagen på några klipp på nätet efter alla diskussioner om steglös låda, där skulle jag nog kunna tänka mig att det är lite pirrigt vid fullgasacceleration när det låter som om hela bilen ska explodera wink Men smaken är ju som baken gällande vad man vill ha för låda i bilen smile

Lexusen i annonsen tidigare är iallafall förbannat snygg att kolla på smile

panda666
7 december 2017 · 4 228 Inlägg

Cracksoup skrev:
Första provkörningen avklarad. Vilken kärra... Går att åka nästintill gratis på EV mode men ett knapptryck iväg finner man sportläget som förändrar karaktären helt. Motorljud (förmodat genom högtalarna, men ändå), tyngre ratt, röda mätartavlor och ett aggressivare uppförande. Känns som ett okej byte för någon som är van vid BMW!

Säger som pandan, 0-100 känns betydligt snabbare än 8,4 sekunder. Men bilen jag provade saknade alla roliga sensorer och elsäten. Det var en comfort med ett par extra tillval. Vilken utrustningsnivå har din bil, pandadapanda? Executive? Det jag verkligen vill ha är Mark Levinson stereo, men då får man väl hosta upp minst 50k till.

Ska iväg och kika på en till snart.

De flesta motortidningar eller typ top gear och liknande tv shows och youtube recensenter är jävligt negativa för de mesta om körglädjen av is 300h och rent generelt lexus. Tycker det är jävligt dåligt stil att man bara är kåt på tyskarna och inget annat, tex alltid på en duell mellan bmw vs lexus, merca vs lexus eller audi vs lexus så förlorar alltid lexusen eller japanaren av random recensent. Provkört varenda jäkla tysk bil som finns via jobbet, e klass-5 serie bmw- audi alla modeller passater mm. Lexusen känns välbyggd, har massor me utrustning, blir varm fort(värme genom fläktarna) Känns trygg o stabil på vägen. Snål i förbrukning för o vara 2.5l bensin. Och fan ingen skatt alls nästan varje år, medans tyskarna kostar minst runt 2000kr beroende på modell. Tycker fan att den är piggare än 8.4 som dom skriver, de fan i riktigt överkant. Skulle säga typ 7 max eller nått. Stampar man på gaspedalen så kör skiten iväg fort;)

Jag har el stolar båda sidor samt helläder i svart färg. Park sensorer fram o bak. xenon-bluetooth. samt fällbara baksäten. vet inte vad utrustnings paketet heter?^^

Som sagt hittils jävligt nöjd, den ser riktigt grym ut också me stylingen, aldrig sett nått sådant;) Nu bara upp till bevis hur bra den håller, ibland när det är snö ute så kan ja inte hålla mig och drar en snabb drift, det släpper ganska lätt ifall man gasar lite så var inte orolig;)

Jokabsson
7 december 2017 · 1 172 Inlägg

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Första provkörningen avklarad. Vilken kärra... Går att åka nästintill gratis på EV mode men ett knapptryck iväg finner man sportläget som förändrar karaktären helt. Motorljud (förmodat genom högtalarna, men ändå), tyngre ratt, röda mätartavlor och ett aggressivare uppförande. Känns som ett okej byte för någon som är van vid BMW!

Säger som pandan, 0-100 känns betydligt snabbare än 8,4 sekunder. Men bilen jag provade saknade alla roliga sensorer och elsäten. Det var en comfort med ett par extra tillval. Vilken utrustningsnivå har din bil, pandadapanda? Executive? Det jag verkligen vill ha är Mark Levinson stereo, men då får man väl hosta upp minst 50k till.

Ska iväg och kika på en till snart.

De flesta motortidningar eller typ top gear och liknande tv shows och youtube recensenter är jävligt negativa för de mesta om körglädjen av is 300h och rent generelt lexus. Tycker det är jävligt dåligt stil att man bara är kåt på tyskarna och inget annat, tex alltid på en duell mellan bmw vs lexus, merca vs lexus eller audi vs lexus så förlorar alltid lexusen eller japanaren av random recensent. Provkört varenda jäkla tysk bil som finns via jobbet, e klass-5 serie bmw- audi alla modeller passater mm. Lexusen känns välbyggd, har massor me utrustning, blir varm fort(värme genom fläktarna) Känns trygg o stabil på vägen. Snål i förbrukning för o vara 2.5l bensin. Och fan ingen skatt alls nästan varje år, medans tyskarna kostar minst runt 2000kr beroende på modell. Tycker fan att den är piggare än 8.4 som dom skriver, de fan i riktigt överkant. Skulle säga typ 7 max eller nått. Stampar man på gaspedalen så kör skiten iväg fort;)

Jag har el stolar båda sidor samt helläder i svart färg. Park sensorer fram o bak. xenon-bluetooth. samt fällbara baksäten. vet inte vad utrustnings paketet heter?^^

Som sagt hittils jävligt nöjd, den ser riktigt grym ut också me stylingen, aldrig sett nått sådant;) Nu bara upp till bevis hur bra den håller, ibland när det är snö ute så kan ja inte hålla mig och drar en snabb drift, det släpper ganska lätt ifall man gasar lite så var inte orolig;)

Måste vara executive då. Eller en Comfort, med extra tillval smile Körde en Comfort och en Sport idag. Ingen aning vad skillnaden mellan dem är, men de saknade elstolarna och stora ljudanläggningen. Men har åtminstone fått en känsla för hur de ligger på vägen! Är positivt överraskad. Du råkar inte veta hur man går till väga för att sätta dit dragkrok på de jäklarna? Har sökt och inte funnit någon sats eller firma som kan sätta på en. Man lär ju inte kunna sätta dit någon utan att behöva åka till Lexus?

Senast redigerat av Cracksoup (7 december 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
7 december 2017 · 4 228 Inlägg

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Första provkörningen avklarad. Vilken kärra... Går att åka nästintill gratis på EV mode men ett knapptryck iväg finner man sportläget som förändrar karaktären helt. Motorljud (förmodat genom högtalarna, men ändå), tyngre ratt, röda mätartavlor och ett aggressivare uppförande. Känns som ett okej byte för någon som är van vid BMW!

Säger som pandan, 0-100 känns betydligt snabbare än 8,4 sekunder. Men bilen jag provade saknade alla roliga sensorer och elsäten. Det var en comfort med ett par extra tillval. Vilken utrustningsnivå har din bil, pandadapanda? Executive? Det jag verkligen vill ha är Mark Levinson stereo, men då får man väl hosta upp minst 50k till.

Ska iväg och kika på en till snart.

De flesta motortidningar eller typ top gear och liknande tv shows och youtube recensenter är jävligt negativa för de mesta om körglädjen av is 300h och rent generelt lexus. Tycker det är jävligt dåligt stil att man bara är kåt på tyskarna och inget annat, tex alltid på en duell mellan bmw vs lexus, merca vs lexus eller audi vs lexus så förlorar alltid lexusen eller japanaren av random recensent. Provkört varenda jäkla tysk bil som finns via jobbet, e klass-5 serie bmw- audi alla modeller passater mm. Lexusen känns välbyggd, har massor me utrustning, blir varm fort(värme genom fläktarna) Känns trygg o stabil på vägen. Snål i förbrukning för o vara 2.5l bensin. Och fan ingen skatt alls nästan varje år, medans tyskarna kostar minst runt 2000kr beroende på modell. Tycker fan att den är piggare än 8.4 som dom skriver, de fan i riktigt överkant. Skulle säga typ 7 max eller nått. Stampar man på gaspedalen så kör skiten iväg fort;)

Jag har el stolar båda sidor samt helläder i svart färg. Park sensorer fram o bak. xenon-bluetooth. samt fällbara baksäten. vet inte vad utrustnings paketet heter?^^

Som sagt hittils jävligt nöjd, den ser riktigt grym ut också me stylingen, aldrig sett nått sådant;) Nu bara upp till bevis hur bra den håller, ibland när det är snö ute så kan ja inte hålla mig och drar en snabb drift, det släpper ganska lätt ifall man gasar lite så var inte orolig;)

Måste vara executive då. Eller en Comfort, med extra tillval smile Körde en Comfort och en Sport idag. Ingen aning vad skillnaden mellan dem är, men de saknade elstolarna och stora ljudanläggningen. Men har åtminstone fått en känsla för hur de ligger på vägen! Är positivt överraskad. Du råkar inte veta hur man går till väga för att sätta dit dragkrok på de jäklarna? Har sökt och inte funnit någon sats eller firma som kan sätta på en. Man lär ju inte kunna sätta dit någon utan att behöva åka till Lexus?

kul att du också gilalr lexusen! dom flesta tycker dom är sega och itne har någon körglädje, rent bullshit tycker jag. Sett flera hos kvd och liknande som har Avtagbar dragkrok. Inte hittat nån på blocket? Det tar tid att hitta en med rätt utrustning, el stolarna var ett måste för mig, dom är väldigt sköna samt går att justera massor med tex svankstöd mm. Minns att alla Med F sport var dyra och svåra att hitta men skitsamma. Måste finnas nån som kan montera dragkrok endå.

panda666
7 december 2017 · 4 228 Inlägg

https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_ … 11&w=3

Denna har lite lul lul samt avtagbar drag.^^? Tänk på att skiten måste servas varje 1500mil eller 1 år. Dom flesta verkar skita i det och servar hur dom vill;))

panda666
9 december 2017 · 4 228 Inlägg

Har de hänt nått Herr Cracksoppa? kollat på nå mer bil? fick du tag i nån me dragfan?

Jokabsson
9 december 2017 · 1 172 Inlägg

panda666 skrev:
Har de hänt nått Herr Cracksoppa? kollat på nå mer bil? fick du tag i nån me dragfan?

Nja, har lite för höga krav verkar det som... Vill ha Mark Levinson och då måste man över 250 000kr. Det blir för mycket hmm

Hann pröva standard stereon och den var okej. Ungefär som ljudet i min BMW men lite sämre bas. Skruvade upp basen men då sprack ljudet lite. Ska faktiskt prova en fullutrustad 1-serie också och se om det kan vara något. Man får en nyare bil som gått kortare och soppaförbrukningen ligger väldigt nära Lexusen. Allt detta med ett pris som är 100k under.

Alternativt köra bettan tills priset på Lexlusarna gått ner lite smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
9 december 2017 · 4 228 Inlägg

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:
Har de hänt nått Herr Cracksoppa? kollat på nå mer bil? fick du tag i nån me dragfan?

Nja, har lite för höga krav verkar det som... Vill ha Mark Levinson och då måste man över 250 000kr. Det blir för mycket hmm

Hann pröva standard stereon och den var okej. Ungefär som ljudet i min BMW men lite sämre bas. Skruvade upp basen men då sprack ljudet lite. Ska faktiskt prova en fullutrustad 1-serie också och se om det kan vara något. Man får en nyare bil som gått kortare och soppaförbrukningen ligger väldigt nära Lexusen. Allt detta med ett pris som är 100k under.

Alternativt köra bettan tills priset på Lexlusarna gått ner lite smile

jag skulle ha jättesvårt att gå tbax till bmw efter ja kört lexus nu ett tag, skulle jämt vara nojig över nått ska paja, även om ja bara kört lexus sen i september. Vad äre för 1 serie? motor? kolla efter rost i bakluckan iaf. spelar ljud så stor roll för dig?^^ bara koppla i aux sladd och lyssna, behöver det dunka utav helvete eller;)))==?

Jokabsson
9 december 2017 · 1 172 Inlägg

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:
Har de hänt nått Herr Cracksoppa? kollat på nå mer bil? fick du tag i nån me dragfan?

Nja, har lite för höga krav verkar det som... Vill ha Mark Levinson och då måste man över 250 000kr. Det blir för mycket hmm

Hann pröva standard stereon och den var okej. Ungefär som ljudet i min BMW men lite sämre bas. Skruvade upp basen men då sprack ljudet lite. Ska faktiskt prova en fullutrustad 1-serie också och se om det kan vara något. Man får en nyare bil som gått kortare och soppaförbrukningen ligger väldigt nära Lexusen. Allt detta med ett pris som är 100k under.

Alternativt köra bettan tills priset på Lexlusarna gått ner lite smile

jag skulle ha jättesvårt att gå tbax till bmw efter ja kört lexus nu ett tag, skulle jämt vara nojig över nått ska paja, även om ja bara kört lexus sen i september. Vad äre för 1 serie? motor? kolla efter rost i bakluckan iaf. spelar ljud så stor roll för dig?^^ bara koppla i aux sladd och lyssna, behöver det dunka utav helvete eller;)))==?

Vi har olika erfarenheter angående Bmw smile
Kollar på 116i och möjligtvis skicka i ett chip så går de både billigt och fort big_smile

Rost i bakluckan har jag aldrig sett på varesig E87 eller F20, men kolla måste man självklart göra ändå. Ljudet ska vara rent och snyggt även när man krämar i ordentligt! wink
Är bilen helt rätt i övrigt så kan jag nog tänka mig att leva utan stora stereon. Den du länkade var ju fin!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang