Mercedes 220D -72 går dåligt vid belastning

220Stendod
12 augusti 2017 · 3 Inlägg

Har nyligen köpt en mercedes 220d och efter någon dag av användande märkte jag att motorn börjar gå dåligt/hackigt när man belastar motorn. t.ex uppförsbackar på högväxel eller hög fart (80 - 100) med passagerare i baksätet. I övrigt går motorn perfekt. I låga hastigheter då bilen har enkelt att accelerera går den perfekt. Några förslag? Bilen verkar helt original i motorn.

Verkar gå bättre när motorn fortfarande är kall, men då när den är ordentligt varm så uppstår problemet mycket tydligare.

Senast redigerat av 220Stendod (12 augusti 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2017 · 17 380 Inlägg

Du bör ha OM615 på hela 60-62 hk i den. Att hålla 100 km/h ska inte vara något problem. Kolla om bränslefilter till pumpen är gamla. Biltemas filter för bensinmotorer brukar ställa till det rejält... Byt först!

Svartryker (kölar) den under full gas?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
12 augusti 2017 · 5 083 Inlägg

Bränslefilter är bra att börja med, kan flöda dåligt vid fullgas.
Kan även dra tjuvluft i bränslesystemet, inte ovanligt att handpumpen läcker invändigt. Kan vara värt att renovera/byta. Kostar någon hundring har jag för mig för en original hos Mercedes.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
220Stendod
12 augusti 2017 · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Du bör ha OM615 på hela 60-62 hk i den. Att hålla 100 km/h ska inte vara något problem. Kolla om bränslefilter till pumpen är gamla. Biltemas filter för bensinmotorer brukar ställa till det rejält... Byt först!

Svartryker (kölar) den under full gas?

Okej får byta filter först då. Tror inte den svartryker något inget jag har sätt iallafall genom bakrutan.
Vilket filter skulle du rekomendera?

220Stendod
12 augusti 2017 · 3 Inlägg

Uppdatering: Skulle ut och provköra den igen. Gick bra i kanske 10-15 minuter innan jag for ut på storvägen, gasade upp till 65-70 sen började den gå riktigt dåligt, tillslut så orkade den inte änns ta sig fram på 2:an så det blev att puttra fram i 10km/h på 1:an. puttrade fram i kanske 2minuter sen så ville den gå bra och då tog jag mig upp till 70km/h. men väl uppe i 70 så sa den ifrån och började gå skit igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2017 · 17 380 Inlägg

220Stendod skrev:
Uppdatering: Skulle ut och provköra den igen. Gick bra i kanske 10-15 minuter innan jag for ut på storvägen, gasade upp till 65-70 sen började den gå riktigt dåligt, tillslut så orkade den inte änns ta sig fram på 2:an så det blev att puttra fram i 10km/h på 1:an. puttrade fram i kanske 2minuter sen så ville den gå bra och då tog jag mig upp till 70km/h. men väl uppe i 70 så sa den ifrån och började gå skit igen.

Tror på bränslebrist. Filter...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
13 augusti 2017 · 5 813 Inlägg

Gammal diesel? Dagens diesel blir full av bakterier som bildar klumpar som sätter igen bränslefilter. Och det är väl inte osannolikt att förra ägaren lät bilen stå mycket på slutet innan han sålde den...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2017 · 17 380 Inlägg

KOm på en sak: Kolla så den får luft! När jag var lite sögs det in ett papper i insuget på farsans gamla diesel. Den gick i cirka 20 km/h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
14 augusti 2017 · 4 030 Inlägg

Jag hade liknande problem på min navara när det var vatten i bränslefiltret.
Testa byt filter, skadar nog inte att göra oavsett om det är boven eller inte:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang