Saab 95 2.0T går inte längre växla

Grodan2
16 augusti 2017 · 2 Inlägg

Har en Saab 95 2.0T. Den har gått 27.000 mil. Här om veckan när jag körde i stan kunde jag plötsligt inte få i backen. Visade sig att 1:an, 2:an och 5:an inte heller fungerade. Kan bara köra på 3:an och 4:an. Lägger jag i 1:an, 3:an eller 5:an så är det 3:ans växel på alla. 2:an, 4:an och backen är alla 4:ans växel.

Frågan är vad är felet? Kanske växelföraren sade en bilmekaniker till mig. Har tillgång till garage och lift så kan kolla, men vet bara inte vad jag ska kolla efter smile

panda666
16 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

länkaget/växelföraren? är dom samma sak kanske? Har tappat fästet eller nått kanske. hände med mig på jobbet iaf både med en saab samt med en skoda felicia, länkaget försvann och kunde inte föra in nån växel alls, fanns inget fäste alls på växelspaken och den låg bara där. kolla under bilen/växellådan och kolla vart länkaget är, tror du kommer att förstå vilken del det är som rör sig där nere när man växlar, kolla så att allt sitter ihop, säkert nån del som har gått sönder elelr hoppat av.

jaka54
16 augusti 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Börja med att lägga dig under bilen och kolla växellänkaget!
När bytte du växellådsolja sist?

Grodan2
16 augusti 2017 · 2 Inlägg

Var sitter växellänkaget? Har ingen aning om när växellådsoljan byttes sist...

Meaganeowner
17 augusti 2017 · 2 250 Inlägg

Tja.... bör ju sitta mellan växelspaksknoppen och växellådan.

Har inget med bakre änden på bilen att göra...

Börja från knoppen och sök dig nedåt, framåt, så lär du se nåt du aldrig sett tidigare.
Det ska ned andra ord inte vara allt för stora mekaniska glapp i läckaget, när någon sitter i bilen och för spaken i olika lägen. Kanske någon mekanisk led, typ gångjärn hoppat isär.
Vissa bilar har två stänger eller wire, andra bara en, dom överför växelspakens rörelser.

torsen
17 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

För ett antal år sedan hyrdes 2 Saab 900, en i taget, av mig.
Modellen var då helt ny, och det var av nyfikenhet som jag hyrde bilarna.
Förutom att bakluckan och handskfacket, där instruktionsboken låg, inte gick att öppna gick ingen av bilarna att växla mer än med 3:an och 4:an efter ett tag.
Mest besvärligt att vara utan backen.
Statoil, som hyrde ut bilarna, hade ingen förklaring.
Kontaktade Trollhättan och en person på serviceavdelningen som sa att det kunde bero på kopplingen.
Har svårt att se "kopplingen" mellan kopplingen och växellådan.
Kanske kan jag nu få förklaringen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang