"körtips" Toyota Hybrid ?

KenthIJ
22 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

Har ju en relativt nyinköpt Toyota Auris TS HSD 2014 som vi kört ca 1100 mil (bilen har gått 4.700 totalt enl mätare och det skall stämma. En granne till oss hade den från ny, före oss) och som enligt bilens egen mätare nu snittar 4.0 ( med 225/45/17 däck).
Vi har hittills kört den mest på känsla och utan att riktigt på allvar sätta oss in i hur den funkar/köres optimalt. Vi har tex inte använt "mode" knapparna.

Så tips om hur dessa funkar bäst emottages tacksamt.

(vet att Evildan skrev lite om "eco mode" i annan tråd
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 88&p=3   )

Senast redigerat av KenthIJ (22 augusti 2017)

PLindblom
22 augusti 2017 · 1 200 Inlägg

Jag kör alltid i ECO-läget. Full gas är alltid full gas, oavsett läge, så jag behöver inte fundera på att vrida på någon ratt för att göra omkörningar. Sedan jag började köra hybrid har jag dock inte gjort speciellt många omkörningar. Jag har helt och hållet slutat irritera mig på folk som kör 85km/h på 90-vägar eller börjar sakta in 500m före 70-skyltarna för att inte behöva bromsa bort energi i onödan.

När jag åker hem från jobbet har jag cirka 15km landsvägskörning innan jag svänger av vägen för att köra uppför en några hundra meter lång backe där högsta tillåtna hastighet är 30km/h. Denna backe är för brant för att bilen ska låta mig köra på el i ECO-läget, men med EV-knappen intryckt går det bra. Förutom det har jag inte hittat något vettigt användningsområde för EV-läget. Bilen vet vanligtvis bäst när och hur elmotorn ska användas.

Det handlar mest om att planera körningen. Bromspedalen är din fiende, undvik den så mycket du kan (men gör några ordentliga inbromsningar emellanåt, för att hålla bromsarna fräscha).

Edit: ECO-läget är i princip samma sak som att helt enkelt trycka lite försiktigare på gaspedalen i normalläget, men om jag inte minns fel stryper den även klimatanläggningen en aning. ACn drivs nämligen med hybridbatteriet.

Senast redigerat av PLindblom (22 augusti 2017)

KenthIJ
22 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

PLindblom skrev:
Jag kör alltid i ECO-läget. Full gas är alltid full gas, oavsett läge, så jag behöver inte fundera på att vrida på någon ratt för att göra omkörningar. Sedan jag började köra hybrid har jag dock inte gjort speciellt många omkörningar. Jag har helt och hållet slutat irritera mig på folk som kör 85km/h på 90-vägar eller börjar sakta in 500m före 70-skyltarna för att inte behöva bromsa bort energi i onödan.

När jag åker hem från jobbet har jag cirka 15km landsvägskörning innan jag svänger av vägen för att köra uppför en några hundra meter lång backe där högsta tillåtna hastighet är 30km/h. Denna backe är för brant för att bilen ska låta mig köra på el i ECO-läget, men med EV-knappen intryckt går det bra. Förutom det har jag inte hittat något vettigt användningsområde för EV-läget. Bilen vet vanligtvis bäst när och hur elmotorn ska användas.

Det handlar mest om att planera körningen. Bromspedalen är din fiende, undvik den så mycket du kan (men gör några ordentliga inbromsningar emellanåt, för att hålla bromsarna fräscha).

Edit: ECO-läget är i princip samma sak som att helt enkelt trycka lite försiktigare på gaspedalen i normalläget, men om jag inte minns fel stryper den även klimatanläggningen en aning. ACn drivs nämligen med hybridbatteriet.

Tackar för svar och engagemang.

Funkar Lexus (tror mig förstå att det är "Toyotas Prestige" märke) Hybrider på samma sätt som Toyotas vanliga hybrider ?

Jo, vi har oxå märkt att hybriden verkligen manar till välplanerad, lugn körning och att det lätt blir en (touring :-) ) sport att köra så snålt (miljövänligt? ) som möjligt.

Har heller inga större problem med omkörningar, dem kan man ju som sagt planera ganska bra eller strunta i helt men... kan tycka att det svarar lite lite lite vid t.ex utfart på motorväg eller när man skall upp för Hallandsåsen :-) men vad jag förstår så påverkar det inte att trycka in pover då, eller ?

Har dessutom tänkt på att när man startar bilen och skall backa så går den på elel, men bara några sekunder, sedan slår bensinmtorn in.
och att när jag kör iväg (även om jag kryper igång) så slår bensinmotorn oftast igång med full förbrukning. Likadant när jag kört i EV läget och batteriet tar slut så går bensinmotorn igång på maxförbrukning även om jag kör väldigt lugn i tex 30km/h.
Är det så det skall funka (eller gör jag nåt galet) ?

PLindblom
22 augusti 2017 · 1 200 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för svar och engagemang.

Funkar Lexus (tror mig förstå att det är "Toyotas Prestige" märke) Hybrider på samma sätt som Toyotas vanliga hybrider ?

Jo, vi har oxå märkt att hybriden verkligen manar till välplanerad, lugn körning och att det lätt blir en (touring :-) ) sport att köra så snålt (miljövänligt? ) som möjligt.

Har heller inga större problem med omkörningar, dem kan man ju som sagt planera ganska bra eller strunta i helt men... kan tycka att det svarar lite lite lite vid t.ex utfart på motorväg eller när man skall upp för Hallandsåsen :-) men vad jag förstår så påverkar det inte att trycka in pover då, eller ?

Har dessutom tänkt på att när man startar bilen och skall backa så går den på elel, men bara några sekunder, sedan slår bensinmtorn in.
och att när jag kör iväg (även om jag kryper igång) så slår bensinmotorn oftast igång med full förbrukning. Likadant när jag kört i EV läget och batteriet tar slut så går bensinmotorn igång på maxförbrukning även om jag kör väldigt lugn i tex 30km/h.
Är det så det skall funka (eller gör jag nåt galet) ?

Precis, Lexus är Toyotas lyxbilsdivision. Min CT 200h har samma motor och växellåda som din Auris HSD.

De icke prestandainriktade hybridbilarna kräver ganska mycket gaspådrag för att snabbt komma upp i hastighet på exempelvis motorvägspåfarter (Hallandsåsen får jag nästan rysningar av att bara tänka på). Å andra sidan justerar de, med hjälp av e-CVT-lådan, motorns varvtal så att det är optimalt under hela accelerationen. Även om det känns som att man stressar ihjäl den stackars motorn jobbar den mycket effektivare än en motor med traditionell växellåda, plus att den dessutom tar hjälp av elmotorn på samma gång. Du tjänar som sagt inget på att välja Power-läget. Full gas ger precis lika mycket effekt i alla lägen, men om du däremot trycker ned gaspedalen halvvägs märker du skillnad mellan ECO och Normal/Power.

Att du backar med hjälp av elmotorn beror helt enkelt på att bilen inte har någon backväxel (rätta mig om jag har fel, någon).

Bensinmotorn startar alltid om bilen inte körts på en stund, för att komma upp i arbetstemperatur. Därefter stänger den av sig själv om den inte behövs. Att använda EV-läget för att tvinga bilen att köra på el kan kännas lockande, men det är inte speciellt ekonomiskt. När batteriet tar slut går som sagt bensinmotorn igång och står och snurrar även om du står still, vilket känns fånigt i en hybridbil. Det är bättre att låta bilen själv bestämma när elmotorn ska används. Om du någon gång kör i 50-70km/h med gott om energi i batteriet och bensinmotorn ändå används kan du prova att bara släppa på gaspedalen och sedan trycka ned den igen, lite lätt. Om vägen är plan och du bara ska hålla hastigheten stängs då bensinmotorn av. I min Lexus kan jag gasa upp till halvvägs på ECO-mätaren utan att bensinmotorn startar, vilket räcker till att hålla upp till 70km/h på plan väg, eller accelerera lugnt upp till 50km/h. Aurisen borde fungera likadant. Toyota Prius har däremot ingen analog ECO-mätare, så där antar jag att man får känna sig fram.

Senast redigerat av PLindblom (22 augusti 2017)

KenthIJ
22 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

PLindblom skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för svar och engagemang.

Funkar Lexus (tror mig förstå att det är "Toyotas Prestige" märke) Hybrider på samma sätt som Toyotas vanliga hybrider ?

Jo, vi har oxå märkt att hybriden verkligen manar till välplanerad, lugn körning och att det lätt blir en (touring :-) ) sport att köra så snålt (miljövänligt? ) som möjligt.

Har heller inga större problem med omkörningar, dem kan man ju som sagt planera ganska bra eller strunta i helt men... kan tycka att det svarar lite lite lite vid t.ex utfart på motorväg eller när man skall upp för Hallandsåsen :-) men vad jag förstår så påverkar det inte att trycka in pover då, eller ?

Har dessutom tänkt på att när man startar bilen och skall backa så går den på elel, men bara några sekunder, sedan slår bensinmtorn in.
och att när jag kör iväg (även om jag kryper igång) så slår bensinmotorn oftast igång med full förbrukning. Likadant när jag kört i EV läget och batteriet tar slut så går bensinmotorn igång på maxförbrukning även om jag kör väldigt lugn i tex 30km/h.
Är det så det skall funka (eller gör jag nåt galet) ?

Precis, Lexus är Toyotas lyxbilsdivision. Min CT 200h har samma motor och växellåda som din Auris HSD.

De icke prestandainriktade hybridbilarna kräver ganska mycket gaspådrag för att snabbt komma upp i hastighet på exempelvis motorvägspåfarter (Hallandsåsen får jag nästan rysningar av att bara tänka på). Å andra sidan justerar de, med hjälp av e-CVT-lådan, motorns varvtal så att det är optimalt under hela accelerationen. Även om det känns som att man stressar ihjäl den stackars motorn jobbar den mycket effektivare än en motor med traditionell växellåda, plus att den dessutom tar hjälp av elmotorn på samma gång. Du tjänar som sagt inget på att välja Power-läget. Full gas ger precis lika mycket effekt i alla lägen, men om du däremot trycker ned gaspedalen halvvägs märker du skillnad mellan ECO och Normal/Power.

Att du backar med hjälp av elmotorn beror helt enkelt på att bilen inte har någon backväxel (rätta mig om jag har fel, någon).

Bensinmotorn startar alltid om bilen inte körts på en stund, för att komma upp i arbetstemperatur. Därefter stänger den av sig själv om den inte behövs. Att använda EV-läget för att tvinga bilen att köra på el kan kännas lockande, men det är inte speciellt ekonomiskt. När batteriet tar slut går som sagt bensinmotorn igång och står och snurrar även om du står still, vilket känns fånigt i en hybridbil. Det är bättre att låta bilen själv bestämma när elmotorn ska används. Om du någon gång kör i 50-70km/h med gott om energi i batteriet och bensinmotorn ändå används kan du prova att bara släppa på gaspedalen och sedan trycka ned den igen, lite lätt. Om vägen är plan och du bara ska hålla hastigheten stängs då bensinmotorn av. I min Lexus kan jag gasa upp till halvvägs på ECO-mätaren utan att bensinmotorn startar, vilket räcker till att hålla upp till 70km/h på plan väg, eller accelerera lugnt upp till 50km/h. Aurisen borde fungera likadant. Toyota Prius har däremot ingen analog ECO-mätare, så där antar jag att man får känna sig fram.

Kanoners.

Då vet och förstår jag ytterligare lite mer.

Tackar igen.

Evildan
22 augusti 2017 ·

http://home.earthlink.net/~poliakonia/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/prius-mid_hsi_ecometer_optimalaccelglideherewithpowerbarshowingwebpage.jpg


http://blog.toyotaofnorthcharlotte.com/wp-content/uploads/2012/12/HUD-Display.jpg

Så ser det ut i Prius.

Finns inte mycket att tillägga efter PLindbloms strålande inlägg.
Jag kör också på Eco eftersom bilen går snålare och gaspedalens känslighet minskar samt, som det funderades över och vilket stämmer, att klimatanläggningen arbetar försiktigare.

Bekräftar att:
Backväxel saknas.
Det är samma drivlina i Priusen också.

Senast redigerat av Evildan (22 augusti 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2017 · 17 379 Inlägg

Angående EV-läget:

Det använder jag bara om bilen ska flyttas från sin parkering fram till ytterdörren för ilastning. Då är det bättre att maskin går igång när vi ska köra iväg så den hinner jobba en stund. Annars bryr jag mig inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
22 augusti 2017 ·

Hybrid_ skrev:
Angående EV-läget:

Det använder jag bara om bilen ska flyttas från sin parkering fram till ytterdörren för ilastning. Då är det bättre att maskin går igång när vi ska köra iväg så den hinner jobba en stund. Annars bryr jag mig inte.

Min är tvärtom när hybridbatteriet har laddats måste bränslemotorn tvingas att starta, annars rullar den på el och för sakens skull...grön miljövänlig av miljövårdsverket märkt och godkänd el från förnyelsebara källor...

KenthIJ
25 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

Fick meddelande från frun att snittförbrukningen är nere på 3.9 nu :-)

Då har hon t.o.m kört upp för Hallandsåsen den här turen (körde ju iofs ner på andra sidan oxå :-)  )

KenthIJ
25 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:
Fick meddelande från frun att snittförbrukningen är nere på 3.9 nu :-)

Då har hon t.o.m kört upp för Hallandsåsen den här turen (körde ju iofs ner på andra sidan oxå :-)  )

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-435d3e8a135761c01fe1431b7c548a74.jpg

Evildan
25 augusti 2017 ·

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:
Fick meddelande från frun att snittförbrukningen är nere på 3.9 nu :-)

Då har hon t.o.m kört upp för Hallandsåsen den här turen (körde ju iofs ner på andra sidan oxå :-)  )

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-435d3e8a135761c01fe1431b7c548a74.jpg

Om hon kör upp och ned för Hallandsåsen tjugo gånger om dagen kommer förbrukningen minska ännu mer. wink

Nu har inte nollställt färddatorn sedan inköp?

KenthIJ
25 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:
Fick meddelande från frun att snittförbrukningen är nere på 3.9 nu :-)

Då har hon t.o.m kört upp för Hallandsåsen den här turen (körde ju iofs ner på andra sidan oxå :-)  )

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-435d3e8a135761c01fe1431b7c548a74.jpg

Om hon kör upp och ned för Hallandsåsen tjugo gånger om dagen kommer förbrukningen minska ännu mer. wink

Nu har inte nollställt färddatorn sedan inköp?

:-)

tror att den nollställes efter ca 300 mil . Vi kör ju dessvärre mycket så vi är väl snart uppe i 1200mil så det är  snart dax för service då

KenthIJ
6 september 2017 · 1 429 Inlägg

Då har vi kört vår Auris TS HSD 1460 mil sedan inköpet 17-05-12 (vi kör mycket och nu har det ju dessutom varit semesterturer) och det är dax för första service i sedan inköpsservicen. Har bokat tid i morgon då de förutom service skall knappa bort plinget vid backning och byta däck från 225/45/17 till 205/55/16. Skall bli spännande att kolla eventuelle skillnader i köregenskaper och bränsleförbrukning.
Vi har dessvärre kört mycket motorväg det senaste (flera turer till Ängelholm och ändå fler till Göteborg och vidare upp i mellersta Bohuslän) vilket resulterat i att bilens mätare nu visar på 4.2 i snittförbrukning men... vi tycker att det, efter omständigheterna är väldigt låg/bra förbrukning.

KenthIJ
8 september 2017 · 1 429 Inlägg

Blev tyvärr inget däck/fälgbyte den här gången heller eftersom försäljaren som lovat fixa med bytet tagit hem fel däck/fälgar .
Skall kolla det och lite annat till veckan

Senast redigerat av KenthIJ (8 september 2017)

PLindblom
9 september 2017 · 1 200 Inlägg

Jag ser fram emot att höra vad däckbytet gör för komforten och förbrukningen. Även jag är lite sugen på att byta från 215/45 17" till 205/55 16".

Presidento Of World
9 september 2017 · 3 306 Inlägg

Jag bytte storlek på min prius, från 205/50/16 till 195/55/16.

Förbrukningen sjönk rätt märkbart av det lilla men komfortsmässigt ingen störrw skillnad, iaf inget jag kände.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
9 september 2017 ·

Min pluggis rullar runt mjukt och tyst på 195/65 15", det är standarddimensionen.
Jag vet tyvärr inte om det skulle fungera på Auris eller CT med 15".

KenthIJ
22 september 2017 · 1 429 Inlägg

PLindblom skrev:
Jag ser fram emot att höra vad däckbytet gör för komforten och förbrukningen.
Även jag är lite sugen på att byta från 215/45 17" till 205/55 16".

Håller på att testa med 205/55/16 nu men inte kommit så långt ännu.

Står lite mer här (en bit ned på sidan 3-4)

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 97&p=3

ser ut så här, men kommer eventuellt att byta själva däcken


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-eef6d5bd4dce78ce4f2321b52ec47eef.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (22 september 2017)

KenthIJ
26 september 2017 · 1 429 Inlägg

PLindblom skrev:
Jag ser fram emot att höra vad däckbytet gör för komforten och förbrukningen. Även jag är lite sugen på att byta från 215/45 17" till 205/55 16".

Lite info. i den här tråden -

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 4#p4449014

(var lite osäker på i vilken tråd jag skulle skriva om det här :-)  )

KenthIJ
21 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Tycker att bilen drar någon eller några cl mer bränsle nu.

Vet inte om det beror på att de nya 16"däcken faktiskt har sämre "rull" EU märkning än de 17" som satt på vid köp.

Får se om det blir skillnad när vi byter till dubbfria vinterdäck snart.

Kan väl även bero på att det är kallare ute nu?

Vi har ju börjat köra med lite mer värme (ca 24 grader) på ACn och även med stolsvärmen.

Måste säga att jag är positivt överrraskad av hur snabbt ACn kommer upp i värme (är ju iofs inte så kallt , ca 5-10 plus ännu) och även att stolsvärmen även värmer i ryggstödet. Har inte varit med om det i nån tidigare bil vi haft. Gott !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang