Köpråd, Vilken bil ska jag köpa?

Madox Den GROVE!
9 september 2017 · 128 Inlägg

Du har ju VW Touran också.

M@doX
spillolja
9 september 2017 · 4 014 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Alla KIA jag åkt i låter mer än min 28 år gamla Audi 100.
Likadant med Hundai! Låter (vägljud) mer än min gamla Audi.

Rekommenderar att du provkör nya Kia Optima plug-in. Så kan din antika och rent av trafikfarliga AUDI skickas till skroten där den hör hemma.

(Jaja, lite elak men seriöst...)

Det är nog mer plåt i en 100 är en liten Kia om det smäller

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
9 september 2017 ·

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Alla KIA jag åkt i låter mer än min 28 år gamla Audi 100.
Likadant med Hundai! Låter (vägljud) mer än min gamla Audi.

Rekommenderar att du provkör nya Kia Optima plug-in. Så kan din antika och rent av trafikfarliga AUDI skickas till skroten där den hör hemma.

(Jaja, lite elak men seriöst...)

Det är nog mer plåt i en 100 är en liten Kia om det smäller

Hahaha jovisst måste en AUDI 100 från förra millenniumet vara krocksäkrare än en 2017 KIA Optima!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2017 · 17 380 Inlägg

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Alla KIA jag åkt i låter mer än min 28 år gamla Audi 100.
Likadant med Hundai! Låter (vägljud) mer än min gamla Audi.

Rekommenderar att du provkör nya Kia Optima plug-in. Så kan din antika och rent av trafikfarliga AUDI skickas till skroten där den hör hemma.

(Jaja, lite elak men seriöst...)

Det är nog mer plåt i en 100 är en liten Kia om det smäller

Eh? Jaha? Antar att du är ironisk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
9 september 2017 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Alla KIA jag åkt i låter mer än min 28 år gamla Audi 100.
Likadant med Hundai! Låter (vägljud) mer än min gamla Audi.

Rekommenderar att du provkör nya Kia Optima plug-in. Så kan din antika och rent av trafikfarliga AUDI skickas till skroten där den hör hemma.

(Jaja, lite elak men seriöst...)

Det är nog mer plåt i en 100 är en liten Kia om det smäller

En Kia Optima väger 500kg mer än en Audi 100. Den är iofs 5cm kortare men emellertid 4cm bredare. Att det sedan även skiljer mer än 30 år i utveckling av krocksäkerhet gör ju inte direkt att kampen blir mycket jämnare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
9 september 2017 · 4 014 Inlägg

Jag skrev en "liten"  Kia

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
9 september 2017 ·

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

Rekommenderar att du provkör nya Kia Optima plug-in. Så kan din antika och rent av trafikfarliga AUDI skickas till skroten där den hör hemma.

(Jaja, lite elak men seriöst...)

Det är nog mer plåt i en 100 är en liten Kia om det smäller

Eh? Jaha? Antar att du är ironisk?

Här vill inte jag sitta.
https://youtu.be/ja5Me_CaJjA

Jag sitter hellre här.
https://youtu.be/U3Rq_sCLMew

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2017 · 17 380 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

Det är nog mer plåt i en 100 är en liten Kia om det smäller

Eh? Jaha? Antar att du är ironisk?

Här vill inte jag sitta.
https://youtu.be/ja5Me_CaJjA

Jag sitter hellre här.
https://youtu.be/U3Rq_sCLMew

Givetvis hade en Kia Rio slaktat en Audi 100 vid en offset-krock. I Kian hade folket i bilen blivit irriterade och kanske en smula stela i nacken. I Audin hade samma sällskap fått en gratis resa till begravningsbyrån. Inte för det hör till tråden men rätt ska vara rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
10 september 2017 · 1 429 Inlägg

Madox skrev:
Du har ju VW Touran också.

Har haft en VW Touran 2014 TSI 1.4 som vi körde 9.000 problemfria mil, trots att det var den modellen som fick mycket kritik för bl.a kamkedjeras . Fyllde iofs på olja mellan service (3.000 mil standard) på vår. Vet inte om det gjorde nån skillnad. Trevlig bil med bra utrymmen tyckte vi. Gissar att man kan ha tur med vissa märken/modeller/motorer som fått dålig kritik och dessvärre även otur men märken/modeller/motorer som fått bra kritik. Kanske lite av en chansning (som diskuterades i annan tråd) . En avgörande faktor är kanske hur märkeskoncernen/verkstäderna/servicen hanterar krånglande bilar. Kanske en fråga om vilja att becara ett gott rykte .

Tittade även på Mazda5 och Opel Zafira innan jag köpte Touranen och båda fanns ju som 7 sits men tror inte någon av dem nytillverkas numera.

Senast redigerat av KenthIJ (10 september 2017)

Presidento Of World
10 september 2017 · 3 306 Inlägg

KenthIJ skrev:

Madox skrev:
Du har ju VW Touran också.

Har haft en VW Touran 2014 TSI 1.4 som vi körde 9.000 problemfria mil, trots att det var den modellen som fick mycket kritik för bl.a kamkedjeras . Fyllde iofs på olja mellan service (3.000 mil standard) på vår. Vet inte om det gjorde nån skillnad. Trevlig bil med bra utrymmen tyckte vi. Gissar att man kan ha tur med vissa märken/modeller/motorer som fått dålig kritik och dessvärre även otur men märken/modeller/motorer som fått bra kritik. Kanske lite av en chansning (som diskuterades i annan tråd) . En avgörande faktor är kanske hur märkeskoncernen/verkstäderna/servicen hanterar krånglande bilar. Kanske en fråga om vilja att becara ett gott rykte .

Tittade även på Mazda5 och Opel Zafira innan jag köpte Touranen och båda fanns ju som 7 sits men tror inte någon av dem nytillverkas numera.

Zafira tillverkas än, faktiskt ganska snygga nu

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
13 september 2017 · 1 429 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:

Madox skrev:
Du har ju VW Touran också.

Har haft en VW Touran 2014 TSI 1.4 som vi körde 9.000 problemfria mil, trots att det var den modellen som fick mycket kritik för bl.a kamkedjeras . Fyllde iofs på olja mellan service (3.000 mil standard) på vår. Vet inte om det gjorde nån skillnad. Trevlig bil med bra utrymmen tyckte vi. Gissar att man kan ha tur med vissa märken/modeller/motorer som fått dålig kritik och dessvärre även otur men märken/modeller/motorer som fått bra kritik. Kanske lite av en chansning (som diskuterades i annan tråd) . En avgörande faktor är kanske hur märkeskoncernen/verkstäderna/servicen hanterar krånglande bilar. Kanske en fråga om vilja att becara ett gott rykte .

Tittade även på Mazda5 och Opel Zafira innan jag köpte Touranen och båda fanns ju som 7 sits men tror inte någon av dem nytillverkas numera.

Zafira tillverkas än, faktiskt ganska snygga nu

Fanns (kanske fortfarande tillverkas den med ) en gas variant. hette den CNG? av Zafira.

Är det lika mycket problem med dem som med t.ex VW Touran gasvarianten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang