Olika stora spacers på bakaxeln vänster och höger?

FabianTsi
12 september 2017 · 208 Inlägg

Jag funderar på att köpa mig ett par spacers til bakaxeln. Framaxeln sitter perfekt redan så där behöver jag inga. Jag är medveten om riskerna och jag har studerat ett par instruktionsvideor så jag vet hur man installerar dem och vilken sort jag behöver.

Har bara ett problem helt enkelt, när jag mäter för att se hur många mm. spacers jag behöver verkar avståndet mellan fälg och skärmkant vara ett par millimeter större på höger bak.

Har stått rakt när jag mätte och jag har rullat bilen fram och tillbaka för att verkligen kunna mäta mitt på skärmkanten.

Kan det verkligen skilja något där eller är min hjulupphängning paj på något sätt?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
KolGruvan
12 september 2017 · 1 450 Inlägg

Vad är det för bil? På en del bilar med stel bakaxel och man t.ex monterar sänk fjädrar eller något så rör sig bak axeln i sidleds. Med andra ord brukar bak axeln inte sitta 100% i centrum.  Om det är på din mondeo du har här vet jag dock inte hur konstruktionen ser ut

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
FabianTsi
12 september 2017 · 208 Inlägg

KolGruvan skrev:
Vad är det för bil? På en del bilar med stel bakaxel och man t.ex monterar sänk fjädrar eller något så rör sig bak axeln i sidleds. Med andra ord brukar bak axeln inte sitta 100% i centrum.  Om det är på din mondeo du har här vet jag dock inte hur konstruktionen ser ut

Det är min mondeo, den är sänkt med sänkfjädrar enbart, inga sänkstötdämpare.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
15 september 2017 · 7 202 Inlägg

BiLzZ skrev:

KolGruvan skrev:
Vad är det för bil? På en del bilar med stel bakaxel och man t.ex monterar sänk fjädrar eller något så rör sig bak axeln i sidleds. Med andra ord brukar bak axeln inte sitta 100% i centrum.  Om det är på din mondeo du har här vet jag dock inte hur konstruktionen ser ut

Det är min mondeo, den är sänkt med sänkfjädrar enbart, inga sänkstötdämpare.

Vet inte hur gammal din Mondeo är, men har den stel bakaxel så har den ett s k Panhardstag(tror inte Mondeo har en så sofistikerad lösning som t ex Primera, som har Watt-länk).
Har den Panhardstag så förflyttas bakaxeln ALLTID i sidled fram och tillbaka vid fjädring.
Sänkning eller höjning av bil med stel bakaxel och Panhardstag måste följas av sänkning eller höjning av Panhardstagets infästning i karossen.
En nödlösning är justerbart Panhardstag.

Monterar du olika "spacers" på höger och vänster sida får du moment på bakaxeln som inverkar negativt på stabiliteten vid acceleration och retardation(bromsning).
Kan bli riktigt läskigt vintertid på halt underlag.

Evildan
15 september 2017 ·

Samtliga Ford Mondeo har delad bakaxel.
Men annars hade Renés stag kunnat vara boven i dramat.
TS bör nog få sin bil uppmätt och kontrollera hur det äjenklignn står till med inställningarna.

rcy
15 september 2017 · 1 705 Inlägg

Är det bara ett par millimeter kan det vara så enkelt som att skärmarna inte är exakt identiska, en tryckning mot skärmkanten kan faktiskt förflytta den några millimeter utan att det syns någon direkt buckla eller veck.

Antar att så är fallet, men jag frågar ändå: är det identiska däck på båda sidor? Utformningen av däcken kan faktiskt variera något.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
torsen
18 september 2017 · 7 202 Inlägg

En enkel kontroll av om bilen "springer som en hund" = bakaxeln/bakaxelupphängningen "sitter snett" kan du göra medelst snörmetoden.
Spänn ett snöre fram på bilen någonstans.
Drag snöret utanpå vänster framhjul, fortsätt och drag snöret på utsidan av vänster bakhjul, fortsätt till höger sida och utanpå bakhjulet, fortsätt till utanpå höger framhjul samt säkra snöret någonstans fram.
Rätta till snöret så att det ligger an mot alla däcken i navhöjd.
Har bilen stänkskydd fram som är i vägen för snöret så tar du en hjälpstartkabel i varje stänkskydd och drar över motorhuven samt gör en svinögla på så att stänkskydden lyfts.
Kolla så att snöret ligger lika an mot bakdäckens framkant på båda sidor.
Du kan även mäta axelavståndet på båda sidor och jämföra.

Så brukar jag göra om jag misstänker skada på hjulupphängning, t ex skadade/krokiga länkarmar(som då blir kortare) samt böjt panhardstag.

Tror ovanstående arbetsbeskrivning även är tillämplig på bilar med separat bakhjulsupphängning.

På köpet kan du även kolla framhjulens skränkning(toe in/toe out på bortifrånska).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang