Vad är en rimlig kostnad att byta detta?

MissMonday
13 september 2017 · 16 Inlägg

Hej

Jag fick idag lite tvåor på min bil vid besiktning.

Någon som vet en rimlig kostnad att fixa detta?
Har googlat på delarna och det är ju inte dyra delar.
Avgassystemet pyser lite när jag kör, så nått läckage.

VV se bild i albumet på felen smile

Någon som vet?

Mvh

Eva

panda666
13 september 2017 · 4 228 Inlägg

Krängnings delen brusten? ny kostar väl några hundra och att byta samma så runt 1000?1500 max?

Skulle tänka mig nån tusing för styrleden också, eller 1500.

Bromsarna tar ojämt fram, är dom ojämt slitna eller är ena oken dålig? när bytte du sist bromsar och skivor? kan kosta lite här beroende på vad som är fel? ny ok vetefan vad de kostar för din bil, begagnad kanske 1000kr plus byte 500,

vet du vartifrån de läcker i avgasystemet? beroende på vart kan det bli dyrt. fram bak mitten? svårt att säga exakt pris men skulle nog säga lätt mellan 5-10.000 beroende på om det är oken och vart du har läckage^^

MissMonday
13 september 2017 · 16 Inlägg

Tack för svar. Ang bromsarna kunde han inte se något fel, men det var ej bromsskivorna. Dessa var i OK skick. Han kunde inte se något som skulle orsaka detta.

Fattar att det är svårt att säga ett pris på detta och avgasen. Det är väl nått hål nånstans eller glapp. Antar att det inte är ngt stort hål då han bara "hörde" men inte såg något.

Vet bara att det är under bilen ha ha ha..... Låter pruttigt på mitten tycker jag.

Jag har bara haft bilen några månader så jag har inte koll på den.

Utmarks-Loke
13 september 2017 · 5 809 Inlägg

Troligtvis räcker det att "motionera" bromsoken, köra dom fram och tillbaka några gånger så dom smörjer upp sig och går lätt. Nya bromsbelägg på det kanske, men det är ju inga dyra grejer. Sedan beror det som sagt på hur mycket man behöver göra med avgassystemet. Förmodligen får man byta någon ljuddämpare och de kanske kostar en tusenlapp styck plus arbete. Tidigare uppskattning på 5-10.000kr för hela jobbet är nog inte orimlig. Dyrt med gamla bilar om man inte skruvar själv.

Djo
13 september 2017 · 10 157 Inlägg

5-10.000 kr håller jag helt med om beroende på bromsarnas problem är det ok som ska byttas kan du plussa på en 5000 till också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MissMonday
13 september 2017 · 16 Inlägg

Lämnar in den på Fordonstekniska linjen på en gymnasieskola här i Sthlm.
Kostar nästan inget utom för delarna. Tar lite tid men det är billigt smile

Så får det bli

Tack för svar.

panda666
13 september 2017 · 4 228 Inlägg

MissEva skrev:
Lämnar in den på Fordonstekniska linjen på en gymnasieskola här i Sthlm.
Kostar nästan inget utom för delarna. Tar lite tid men det är billigt smile

Så får det bli

Tack för svar.

hehe skönt;) alltid trevligt med lite ungdomar som är intresserade av att skruva och lära sig, minns när jag hjälpte familj medlemmar med sina bilar när ja gick fordons linjen^^

Djo
13 september 2017 · 10 157 Inlägg

MissEva skrev:
Lämnar in den på Fordonstekniska linjen på en gymnasieskola här i Sthlm.
Kostar nästan inget utom för delarna. Tar lite tid men det är billigt smile

Så får det bli

Tack för svar.

Ja det är en billig lösning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2017 · 13 669 Inlägg

Djo skrev:
5-10.000 kr håller jag helt med om beroende på bromsarnas problem är det ok som ska byttas kan du plussa på en 5000 till också.

det är ju knappast något 6kolvs brembo ok på en sån där ett ok kostar inte många kronor

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
14 september 2017 · 4 014 Inlägg

Är okens dammskydd hela så räcker som regel smörjning men aluminumpasta på klossarna och silikonfett/Bromscylinderfett under dammskydden

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
14 september 2017 · 10 157 Inlägg

Growe skrev:

Djo skrev:
5-10.000 kr håller jag helt med om beroende på bromsarnas problem är det ok som ska byttas kan du plussa på en 5000 till också.

det är ju knappast något 6kolvs brembo ok på en sån där ett ok kostar inte många kronor

2 bromsok plus bytte hamnar runt 5000, På verkstad.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2017 · 13 669 Inlägg

Djo skrev:

Growe skrev:

Djo skrev:
5-10.000 kr håller jag helt med om beroende på bromsarnas problem är det ok som ska byttas kan du plussa på en 5000 till också.

det är ju knappast något 6kolvs brembo ok på en sån där ett ok kostar inte många kronor

2 bromsok plus bytte hamnar runt 5000, På verkstad.

då har man blivit fett lurad..  bytte på en audi a4 1.8t för någon helg sen.. oket kostade  799kr tog 500 för jobbet tog mig typ 20min att göra hemma på uppfarten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
14 september 2017 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

Djo skrev:

Growe skrev:

det är ju knappast något 6kolvs brembo ok på en sån där ett ok kostar inte många kronor

2 bromsok plus bytte hamnar runt 5000, På verkstad.

då har man blivit fett lurad..  bytte på en audi a4 1.8t för någon helg sen.. oket kostade  799kr tog 500 för jobbet tog mig typ 20min att göra hemma på uppfarten smile

Fast...det förutsätter ju att man vill ha ett Biltemaok(...typ). Köper du motsvarande ok på Mekonomen ex.vis, så är priset säkerligen runt det tredubbla.

(nu har inte jag personligen haft några problem med biltemas bromsok iofs)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MissMonday
14 september 2017 · 16 Inlägg

Fordonslinjen är bra. Ett jobb på min förra bil som skulle kosta 12.000 på verkstad betalade jag 1.900 för.
Tror jag betalade för delarna sen en symbolisk summa till elevernas skolresa. Man får förvisso vara utan bil nån vecka. Men Stockholm har gott om bussar och jag är egentligen bara lat som inte åker kommunalt.

Jag är den typen som egentligen skiter i bilen bara den tar mig från punkt A till punkt B. Har inget intresse i att lägga 15.000 på en bil som kostade 12.000. Men den har fortfarande mycket kvar att ge, absolut inte slutkörd.  Bara gått 9000 och har körts på landet av någon tant.

Av de som står på lappen från besiktningen så märker jag inte av varken dåliga bromsar
eller krängare (vad det nu är?) Den bromsar och gasar som den ska. I min värld är det en
perfekt bil. Min värld är dock ganska snäv vad det gäller bilar.

Det enda jag märker är att avgassystemet pruttar.

Har ett pris på Mekonomen som är på 9.000 kr + 595 kr x 2 för felsökning av avgas och broms.
Dom kan ta sig där solen inte lyser. Seriöst. Delarna kostar 80 kr st (krängare samt styrled)
En lokal verkstad på 4.000 kr
Gymnasieläraren skulle räkna på det och återkomma.

Ska bli intressant och se vad Gymnasiet säger om det smile

Senast redigerat av MissEva (14 september 2017)

Djo
15 september 2017 · 10 157 Inlägg

Growe skrev:

Djo skrev:

Growe skrev:

det är ju knappast något 6kolvs brembo ok på en sån där ett ok kostar inte många kronor

2 bromsok plus bytte hamnar runt 5000, På verkstad.

då har man blivit fett lurad..  bytte på en audi a4 1.8t för någon helg sen.. oket kostade  799kr tog 500 för jobbet tog mig typ 20min att göra hemma på uppfarten smile

Ja du tog ja du har inte dom omkostnader en verkstad har som jobbet lär täcka upp, Plus att ett OK på mecca/mekonomen kostar det dubbla mot Biltema, Och nej en bilverkstad tar inte delar från Biltema då får kunden köpa delarna själv.

jobbar på verkstad så har ett hyfsat hum om priset på vanligare jobb, Sen kan dom variera enormt beroende på bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
15 september 2017 ·

Köpa bromsok på biltema till en Matrix? Den som lyckas med det vill jag personligen gratulera.
Meca vill ha runt 1500kr för ett ok till den beroende på årsmodell.
Mr.Jävla.Auto 1000-1500kr.
Ok 3000kr.
Belägg 400kr inkl monteringssats.
Jag skulle personligen inte lyfta på arslet och göra det väldigt enkla men tråkiga jobbet för 1500kr. Matrixen är väldigt lättskruvad vilket i sig är helt onödigt då dom sällan behöver handpåläggning förutom serviser. big_smile

TS gör klokt i att låta fordonsgrabbarna fixa bilen, det är dessutom bra träning för dom att få meka annat än bottsänkta slutkörda Volvo 740 traktorer. Någon av dom kanske skådar ljuset och köper en Asiat som förstabil. wink

Senast redigerat av Evildan (15 september 2017)

Utmarks-Loke
15 september 2017 · 5 809 Inlägg

Evildan skrev:
Någon av dom kanske skådar ljuset och köper en Asiat som förstabil. wink

Det är nog snarast priset som hindrar dom från att köra japanskt. Annars hade allihop kört omkring i Supra, Skyline eller kanske GT86

Muttley
15 september 2017 ·

Growe skrev:

Djo skrev:

Growe skrev:

det är ju knappast något 6kolvs brembo ok på en sån där ett ok kostar inte många kronor

2 bromsok plus bytte hamnar runt 5000, På verkstad.

då har man blivit fett lurad..  bytte på en audi a4 1.8t för någon helg sen.. oket kostade  799kr tog 500 för jobbet tog mig typ 20min att göra hemma på uppfarten smile

Du tog givetvis och betalade momsen, tog hyra för uppställningsplatsen, skrev av slitaget för verktygen. Betalade dig själv försäkringar, betalade in pensionen och hade gjort en riskbedömning med ett skyddsombud huruvida de var bra för dina knä att sitta på marken för dessa 500 kr i arbetskostnad. Har gett 2 års garanti på jobb och delar. 

5000 är inte ett pris man blir lurad på för att byta 2 bromsok på en verkstad, för 5000 kr så får man troligtvis ett ok som inte har inköpts på biltema.

Jag säger inte att du är dum som hjälper en vän att byta bromsok för pisspengar men att mena att man är "fett lurad" om man lämnar in på en auktoriserad verkstad är att ta i.

Muttley
15 september 2017 ·

MissEva skrev:
Fordonslinjen är bra. Ett jobb på min förra bil som skulle kosta 12.000 på verkstad betalade jag 1.900 för.
Tror jag betalade för delarna sen en symbolisk summa till elevernas skolresa. Man får förvisso vara utan bil nån vecka. Men Stockholm har gott om bussar och jag är egentligen bara lat som inte åker kommunalt.

Jag är den typen som egentligen skiter i bilen bara den tar mig från punkt A till punkt B. Har inget intresse i att lägga 15.000 på en bil som kostade 12.000. Men den har fortfarande mycket kvar att ge, absolut inte slutkörd.  Bara gått 9000 och har körts på landet av någon tant.

Av de som står på lappen från besiktningen så märker jag inte av varken dåliga bromsar
eller krängare (vad det nu är?) Den bromsar och gasar som den ska. I min värld är det en
perfekt bil. Min värld är dock ganska snäv vad det gäller bilar.

Det enda jag märker är att avgassystemet pruttar.

Har ett pris på Mekonomen som är på 9.000 kr + 595 kr x 2 för felsökning av avgas och broms.
Dom kan ta sig där solen inte lyser. Seriöst. Delarna kostar 80 kr st (krängare samt styrled)
En lokal verkstad på 4.000 kr
Gymnasieläraren skulle räkna på det och återkomma.

Ska bli intressant och se vad Gymnasiet säger om det smile

Styrled för 80 kr ?   Söker man på din bil på mekonomen så går en sådan lös på 290 kr. 
Du har givetvis en specad offert från mekonomen som motiverar varför du tycker de ska ta sig i brasan.   
Uppfattar som så att du jobbar gratis åt folk smile

Men de är ju bra du har kontakt på skolan, men jämför inte skolan med en privat verkstad.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 september 2017 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Troligtvis räcker det att "motionera" bromsoken, köra dom fram och tillbaka några gånger så dom smörjer upp sig och går lätt. Nya bromsbelägg på det kanske, men det är ju inga dyra grejer. Sedan beror det som sagt på hur mycket man behöver göra med avgassystemet. Förmodligen får man byta någon ljuddämpare och de kanske kostar en tusenlapp styck plus arbete. Tidigare uppskattning på 5-10.000kr för hela jobbet är nog inte orimlig. Dyrt med gamla bilar om man inte skruvar själv.

Ja, det är fruktansvärt dyrt om man inte har mekvana.
Men jag hade kollat upp vad det kostar hos olika bilskruvare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang