Någon som är grym på elschema?

Makemehappy
17 september 2017 · 256 Inlägg

Tjena grabbar

Jag har länge velat installera en funktions om gör automatiskt låser dörrarna när man trycker ner bromspedalen, den främsta anledningen till detta är att det är oroligt i det området jag bor i och ser denna funktion som en säkerhet för min dotter.

Här är länken:
http://www.thespeedline.com/02-mazda6-0 … ck-system/

Enligt sajten så ska man lokalisera 7 sladdar..

12 Volt Constant power (battery power)

ACC

Ground

Brake light wire

Door Trigger

Door Lock

Door Unlock

Nu menar jag inte att ni vet vad som gäller specifikt på min bil, men var kan man tänka sig att dessa kablar finns? Har frågat min Mazda återförsäljare och de vill inte ge sig på detta då det tar mycket tid enligt de.

Ni kanske kan åtminstående hjälpa mig lite så jag kan ge bättre info till en verkstad som ska installera detta.
Door trigger vet jag inte ens vad det är? Brake light wire.. måste man dra en sladd hela vägen från bakljusen till framsäten? All sorts av hjälp är uppskattat i detta läge.. thanks

Janneutanb
17 september 2017 · 7 267 Inlägg

Konstant och acc 12v hittar du enkelt vid stereon. Jord har du överallt.
Bromsljusen bör du kunna ta direkt vid fotbromsen.
Door trigger är jag osäker på vad dom menar. Door lock och unlock finns säkerligen vid kontakten som går ut till dörren.

Dock står det att det ska finnas en manual att ladda hem på hemsidan.

Makemehappy
18 september 2017 · 256 Inlägg

Janneutanb skrev:
Konstant och acc 12v hittar du enkelt vid stereon. Jord har du överallt.
Bromsljusen bör du kunna ta direkt vid fotbromsen.
Door trigger är jag osäker på vad dom menar. Door lock och unlock finns säkerligen vid kontakten som går ut till dörren.

Dock står det att det ska finnas en manual att ladda hem på hemsidan.

Enligt min auktoriserade Mazda verkstad verkade detta mission impossible. De vågade inte ens ta uppdraget.. är detta verkligen så hemskt?

Janneutanb
18 september 2017 · 7 267 Inlägg

Auktoriserade verkstäder är sällan mekaniker utan dom läser vad datorn säger och följer instruktioner.
Jag tror att vem som helst med okej förståelse på bilelektronik skulle kunna lösa det.
Men jag hade kontakt försäljaren först och bett om manualen dom skriver om och vad "door trigger" innebär.
Det kan vara så enkelt som kontakten som känner av om dörren är öppen.

Makemehappy
19 september 2017 · 256 Inlägg

Janneutanb skrev:
Auktoriserade verkstäder är sällan mekaniker utan dom läser vad datorn säger och följer instruktioner.
Jag tror att vem som helst med okej förståelse på bilelektronik skulle kunna lösa det.
Men jag hade kontakt försäljaren först och bett om manualen dom skriver om och vad "door trigger" innebär.
Det kan vara så enkelt som kontakten som känner av om dörren är öppen.

Har skickat ett mail till de nu, hoppas på svar imorgon angående "door trigger"

ehedman
19 september 2017 · 1 966 Inlägg

Janneutanb skrev:
Auktoriserade verkstäder är sällan mekaniker utan dom läser vad datorn säger och följer instruktioner.
Jag tror att vem som helst med okej förståelse på bilelektronik skulle kunna lösa det.
Men jag hade kontakt försäljaren först och bett om manualen dom skriver om och vad "door trigger" innebär.
Det kan vara så enkelt som kontakten som känner av om dörren är öppen.

Jag var på väg att skriva samma sak.

Det lättaste borde vara att riva av en dörrsida och stereon, koppla in allting temporärt och se om det fungerar som det är tänkt. Har du ingen multimeter så råder jag dig att köpa en.

frasse4
20 september 2017 · 736 Inlägg

Har du googlat om funktionen redan finns på andra marknader ex. Japan eller USA? Kanske går att tanka över den programvaran isåfall. Jag vet att Toyota använder detta på andra marknader i alla fall

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Makemehappy
21 september 2017 · 256 Inlägg

Mazda är jättedåliga på just denna funktion. Inte ens de nya Mazda 6 2016/17 har denna funktion. Däremot vet jag precis som du säger att Toyota, Nissan,Kia  etc har autolocking.

Nu har jag iaf fått svar från supporten angående "door trigger"

RE: Question
T
Thespeedline <customerservice@thespeedline.com>


  Svara|
I dag, 04:36
Du
Hello:

Door trigger wires is the central control wires.
it tells the module the door has been open.
So it will reset, and lock the door again when the car pick up in speed.
You can tap it with interior light, because it does the same job.
When you open the door, the interior light lights up.

Vad exakt är central control wires?

Senast redigerat av Makemehappy (21 september 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september 2017 · 13 673 Inlägg

Ser inte problemet med det där.... Taklampan är ju styrd av dorr triggern alltså bara en brytare som vet om dörren är öppen eller stängd      det där ska en riktigt verkstad klara av...    På min peugeot 407 kan jag ändra en inställning i bilen så låser den dörren när man börjar köra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Makemehappy
22 september 2017 · 256 Inlägg

Alltså är door triggen endast en sladd? Jag tycker också en auktoriserad verkstad ska kunna lösa det.

Det här fick jag som svar ifrån de:

Hej!

Vi ger oss inte på att koppla in din automatiska dörrlåsfunktion av flera orsaker.

Största orsaken är brist på tid, då detta tar en stund att koppla in. Klädslar skall lossas, det skall letas upp rätt kablar i elshema mm.
Lång tid att koppla in = mycket pengar.

Skulle det bli problem saknas det support eller krångligt att få det.

ehedman
22 september 2017 · 1 966 Inlägg

Skriver samma sak igen.

ehedman skrev:
Det lättaste borde vara att riva av en dörrsida och stereon, koppla in allting temporärt och se om det fungerar som det är tänkt. Har du ingen multimeter så råder jag dig att köpa en.

Makemehappy
22 september 2017 · 256 Inlägg

Jag har inte fått hem modulen ännu, multimeter har jag. Vill helst låta någon verkstad göra detta då ja inte är 100 på detta. Vet någon skillnaden mellan ACC och constant 12 v battery power som det står i beskrivningen?

Janneutanb
22 september 2017 · 7 267 Inlägg

Makemehappy skrev:
Jag har inte fått hem modulen ännu, multimeter har jag. Vill helst låta någon verkstad göra detta då ja inte är 100 på detta. Vet någon skillnaden mellan ACC och constant 12 v battery power som det står i beskrivningen?

Acc är 12v med tändningen på och constant är 12v hela tiden.

Makemehappy
22 september 2017 · 256 Inlägg

Janneutanb skrev:

Makemehappy skrev:
Jag har inte fått hem modulen ännu, multimeter har jag. Vill helst låta någon verkstad göra detta då ja inte är 100 på detta. Vet någon skillnaden mellan ACC och constant 12 v battery power som det står i beskrivningen?

Acc är 12v med tändningen på och constant är 12v hela tiden.

Tack!

Vad skulle ni tippa på vad en sådan installation skulle ta? Nu vet jag är det är lite beroende på bil, men uppskattningsvis? 0.5? 1? 1.5h?

Janneutanb
22 september 2017 · 7 267 Inlägg

Makemehappy skrev:

Janneutanb skrev:

Makemehappy skrev:
Jag har inte fått hem modulen ännu, multimeter har jag. Vill helst låta någon verkstad göra detta då ja inte är 100 på detta. Vet någon skillnaden mellan ACC och constant 12 v battery power som det står i beskrivningen?

Acc är 12v med tändningen på och constant är 12v hela tiden.

Tack!

Vad skulle ni tippa på vad en sådan installation skulle ta? Nu vet jag är det är lite beroende på bil, men uppskattningsvis? 0.5? 1? 1.5h?

Max 2 timmar för någon med mekvana anser jag är rimligt.
12v, acc och jord har du bakom stereon.
Broms har du ovanför bromspedalen.
Door trigger har du vid givaren vid dörren.
Bara lås och lås upp du behöver mäta fram vid dörrkontakten.

Makemehappy
23 september 2017 · 256 Inlägg

Janneutanb skrev:

Makemehappy skrev:

Janneutanb skrev:

Acc är 12v med tändningen på och constant är 12v hela tiden.

Tack!

Vad skulle ni tippa på vad en sådan installation skulle ta? Nu vet jag är det är lite beroende på bil, men uppskattningsvis? 0.5? 1? 1.5h?

Max 2 timmar för någon med mekvana anser jag är rimligt.
12v, acc och jord har du bakom stereon.
Broms har du ovanför bromspedalen.
Door trigger har du vid givaren vid dörren.
Bara lås och lås upp du behöver mäta fram vid dörrkontakten.

2 timmar? Det blir en dyr nota då om jag ska lämna in den..

Janneutanb
23 september 2017 · 7 267 Inlägg

Det är säkert gjort på en halvtimme om man har elschema framför sig och vet exakt var allting ska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang