Varför kan inte en nyare miljömässigt snällare bil vara en entusiastbil?

Evildan
18 september 2017 ·

Här kan det spekuleras över varför en nyare miljömässigt snällare bil inte kan vara en spännande entusiastbil likt Volvo 850, VW Passat, BMW xxx osv.

Vad spelar in för att en bil ska få vara entusiastbil?
Effekt?
Motorstorlek?
Ålder?
Växellåda?
Utseende?

Spekulera fritt som fan men håll för helvete en jävla god ton.

xXSammy
18 september 2017 · 6 566 Inlägg

För att den måste vara utrotningshotad först ~

De/Dem
-Akerfeldt-
18 september 2017 · 2 638 Inlägg

Det handlar mer om personen än bilen när det kommer till en entusiast, för det är ju personen som väljer vad och vilken bil man blir intresserad av. Och stort intresse och hängivenhet till sin bil tycker jag är det som beskriver en entusiast. Så tycker absolut att en miljöbil kan kvala in som entusiastbil wink

ehedman
18 september 2017 · 1 966 Inlägg

Påståendet i sig faller ijänklinn på Volvo 850, som varken klassas som hobby- eller veteranfordon. Se länk nedan.

Vilka regler gäller för entusiastfordon?

Om vi pratar talspråkligt skulle man annars kunna kalla nyare rumänsktillverkade fransoser för hobbyfordon, eftersom jag har diverse böjelser för bilar och råkar äga just en av det slaget. Om så är fallet får jag gratulera mig själv. I annat fall kanske jag köper mig en 850 med lexus style-baklysen och skriver "kommer med pärlan" på allehanda evenemang.

Edit: Fick rysningar av att skriva det sista stycket. Ursäkta eventuella stavfel.

Senast redigerat av ehedman (18 september 2017)

Jokabsson
18 september 2017 · 1 172 Inlägg

Har följt flera projekttrådar bl.a. här på garaget med folk som har byggt på sina VW Lupo, Clios, Pegga 207or, VW Beetle etc. Det är riktiga entusiaster som lägger tid och pengar på sitt intresse även om bilen i fråga är ”morsans gamla Clio”.

Självklart kan en miljöbil vara en entusiastbil. Finns inga gränser egentligen. Även en Dacia Sandero kan vara en entusiastbil men det är ett udda bilval för entusiasten eftersom det är en rövfraktare likt majoriteten miljöbilar. Sedan är det svårare att bygga på bilarna för varje år som går. Många ”entusiaster” vill stanna i det förflutna där det går att plocka ut motorn på en lunchrast och säger vad som helst för att rättfärdiga sitt ägande av en urgammal, törstig, trött och omodern kärra smile

Sedan kan man ju ställa frågan: Vad är entusiasm?
Svar: Intresse, hängivenhet, engagemang, iver, glöd, förtjusning, etc.
Det står ingenstans att man måste ”älska gamla trötta, hinkar för att vara entusiast”. Däremot tolkar jag det som att man kan vara entusiastisk om i princip vad som helst. Om det är stora V8or så är det okej. Om det är låg förbrukning så är det också okej. Samma gäller för om bilen är praktisk, har coola tekniska funktioner eller kanske att den är bakhjulsdriven och går att sladda med. Spelar ingen roll vilken bil man har, men något sorts engagemang för ämnet bör visas om man vill kalla sig själv bilentusiast.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Knugcab
18 september 2017 · 5 111 Inlägg

Cracksoup sammanfattade det ganska bra.

Den politiskt korrekta strumpbyxebeige instrumentpanelen med formgivningen som slår rekord i lagom i en Passat B5 är för mig mer avtändande än om så bilen skulle ha tio elmotorer och en kanon som skjöt ut blommor och fjärilar i stället för ett avgasrör. Trots det så har jag inget behov av att skriva i alla trådar jag hittar om Passat B5 att man inte har något här att göra när man kör en sådan eftersom bara bilar från Datsun kan vara entusiastbilar. För är man entusiastisk över en sauerkrautpulka tillverkad för folk som känner sig som farliga gamblers när de spelar Bingolotto, då är den väl ens entusiastfordon helt enkelt.

Men visst, det beror väl inte bara på ägaren, jag kan se min Datsun som ett entusiastfordon trots att jag inte är någon större bilentusiast, då jag ändå håller på med den lite då och då och fixar och donar.... och kostar på den mer än det allra mest nödvändiga för att jag gillar att pilla för skojs skull och för att den faktiskt ser ballare ut för varenda grej jag gör med den.

Den Volvo 740 jag köpte som nödraket för några år sedan då jag var helt utan fungerande bil var absolut ingen entusiastbil, på den fixade jag bara det nödvändigaste, dvs. hänga upp avgassystemet, montera dit nya framblinkers cirka 84 gånger då de flög åt helsike så fort man körde i ett gupp, silvertejpa fast inredningsdetaljer i takt med att de föll av och byta sidorutan jag demolerade under ett raseriutbrott när arbetskompisarna hade retat mig tillräckligt för att jag gick och kastade byggplast över bilen när det regnade. Den köptes med förra ägarens spya intorkad på dörren och den såldes med samma spya intorkad på dörren.

Två bilar, en och samma ägare, olika syften.
Jag tycker det är upp till bilägaren själv att bedöma, till syvende och sist.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
18 september 2017 · 1 128 Inlägg

Det är en kombination mellan ägare och bil. Men är man så fanatisk över miljön kanske motorfordon är fel sak att hålla på med. Finns ju cykel annars. Leva som man lär heter det.

Färdigtramsat. Begrips? Mod

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (18 september 2017)

Nöjeskör närproducerat
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 september 2017 · 14 007 Inlägg

Evildan skrev:
Här kan det spekuleras över varför en nyare miljömässigt snällare bil inte kan vara en spännande entusiastbil likt Volvo 850, VW Passat, BMW xxx osv.

Vad spelar in för att en bil ska få vara entusiastbil?
Effekt?
Motorstorlek?
Ålder?
Växellåda?
Utseende?

Spekulera fritt som fan men håll för helvete en jävla god ton.

Varför en nyare miljömässigt snällare bil inte kan vara en spännande entusiastbil? Det beror helt på entusiasten själv tycker jag. I mina ögon är inget rätt eller fel ang. detta och man måste respektera varandra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
18 september 2017 · 9 296 Inlägg

Kriteriet för entusiastfordon handlar endast om individens upplevda glädje kring sitt eget fordon samt tid och arbete som läggs ner på det samma.

Det fanns en tråd förr som handlade om körglädje. Det är lite samma sak där. Några tycker 500hk automatiskt ger körglädje, jag har erfarenhet av att 10-20hk räcker utmärkt för att leverera körglädje. Lite samma sak som att några vill ha senap på korven och andra ketchup. Det finns inget rätt eller fel.

Jag ser helt klart en potential i t ex elbilarna inom entusiastkretsar. Elbilarnas potential vad gäller effektuttag är ju onekligen ganska potent, exempelvis Tesla som gör 0-100 snabbare än jag vet inte vad. Jag tror snart det kommer börja dyka upp Teslor med "trimmade" motorer i form av större/fler batterier eller andra utväxlingar. Kanske redan finns till och med?

Sedan kan även jag önska att vi slipper trams och påhopp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
18 september 2017 ·

De finns ju de som anser att man inte kan vara entusiast om man väljer den miljövänliga varianten.  Men ack så fel de har.
Man kan lägga hela sin själ på en extremsnål ny bil och ha den i mint condition hela tiden från man hämtat ut till man vill byta.
Att påstå att miljövänliga alternativ inte är entusiastiskt är ju ren bullshit.  De finns även cykelentusiaster som lägger mer pengar på den hobbyn och de blir väl mest hatade på vägarna med trots att de är de som är de klokare människorna när de gäller att transportera sig.
Tyvärr funkar ju inte cykel för alla, jag har lite för långt enkel resa för att hinna med resten av livet om jag hade cyklat.   Hade jag haft ca 1,5 mil enkel resa hade jag inte tvekat på cykel eller tåg smile

På samma sätt som de som inte förstår den glädje många har för de miljövänliga alternativen, har jag inte förståelse för en s70 man lägger ner hela sin fritid på, eller för den delen passater.

Men ska man gå på fb linjen så är de enkla svaret.
En entusiastförsäkring är ett det mest prisvärda alternativet för dig med hobbybil. Med det följer några särskilda aktsamhetskrav

Du får inte använda bilen som bruksbil
Bilen ska stå i ett godkänt garage
Du kör max 500 mil per år
Du har monterat skadeförebyggande utrustning

Evildan
19 september 2017 ·

http://www.planete-gt.com/wp-content/uploads/2014/04/Chris-Harris-2CV.jpg
Det var nog jag som startade körglädjetråden just pga den rådande hästkraftshysterin.
Mannen på bilden har med bilen att göra.

Jag läser mestadels kloka tankar kring vad som är definationen av en entusiastbil och jag instämmer i att det blir vad man gör det till oavsett modell eller framdrivningssystem. Det måste inte vara tokstora projekt eller styling eftersom några föredrar gubbkrök på sin -89 Volvo 740 samt fjädringsväg.
Någon är entusiastisk över sin Insight genI och någon är totaltorsk på sin Zoe eller några startar till och med communityn likt Priuschat för att dom är entusiastiska över sin bil/hobby. The Woz samlar på Priusar fast i liten skala, Leno har flera miljöbilar i sin samling och detta just för att dom är bilentusiaster. Miljö och bilar har gått hand i hand i över ett sekel och så kommer det givetvis att fortgå.

Knugcab
19 september 2017 · 5 111 Inlägg

Ska man se rent till körglädje så är roligaste bilen jag haft en Opel Kadett C. 60 hk.......men flugviktare med bra väghållning och balans.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mack855
19 september 2017 · 1 354 Inlägg

Frågar man mig är det vad man är ute efter i bilen, styling? Billjud? Povver? Är man ute efter povver så kanske inte en elbil tex är det optimala då jag antar att kunskapen om att få ut mer av motorn är rätt begränsad. Däremot kan man ju undra varför man inte vill bygga på en elhybrid då vad jag förstått det som man får ut bra effekt redan från början på bilarna. Jag är inte så insatt i hybrider så jag tar gärna lärdom om någon annan vet hur det fungerar. smile

Men är man sugen på billjud eller hotta upp sin bil tycker jag väl att en prius till exempel skulle få ett fetare utseende med en snygg installation i bakluckan och/ eller i dörrsidorna. Det blir vad man gör det till.

mb_pucken
19 september 2017 · 5 083 Inlägg

Alla bilar kan vara entusiastbilar tycker jag.
I min värld så spelar det ingen roll vilken bil man gillar eller om man bara tvättar och njuter av låg förbrukningen eller monterar mega stor turbo osv. Gillar man sin bil så gör man, dock har jag svårt att förstå hur någon uppskattar vissa bilar som för mig är totalt avtändande och allmänt dötråkiga.
Men antar att alla bilar har sin charm :-)

Jag skulle mycket väl kunna ha en el/hybridbil som entusiastfordorn och pyssla med. Gillar även ny teknik och har intresse för det. Dock finns det ingen i min prisklass som faller mig i smaken så avvaktar ett tag och åker vidare i mina mercor.
Fast man kanske skulle stanca en prius ;-)


Många skulle nog inte se mig som en riktig entusiast eftersom jag gillar att åka diesel och inte alls uppskattar amerikanska gammal pråmar, kantiga volvos osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Evildan
19 september 2017 ·

mb_pucken skrev:
Alla bilar kan vara entusiastbilar tycker jag.
I min värld så spelar det ingen roll vilken bil man gillar eller om man bara tvättar och njuter av låg förbrukningen eller monterar mega stor turbo osv. Gillar man sin bil så gör man, dock har jag svårt att förstå hur någon uppskattar vissa bilar som för mig är totalt avtändande och allmänt dötråkiga.
Men antar att alla bilar har sin charm :-)

Jag skulle mycket väl kunna ha en el/hybridbil som entusiastfordorn och pyssla med. Gillar även ny teknik och har intresse för det. Dock finns det ingen i min prisklass som faller mig i smaken så avvaktar ett tag och åker vidare i mina mercor.
Fast man kanske skulle stanca en prius ;-)


Många skulle nog inte se mig som en riktig entusiast eftersom jag gillar att åka diesel och inte alls uppskattar amerikanska gammal pråmar, kantiga volvos osv.

Det tycker jag  wink

http://www.stancenation.com/wp-content/uploads/2014/06/Slammed-Bagged-Toyot-Prius-24-1500x1000.jpg

Senast redigerat av Evildan (19 september 2017)

rcy
19 september 2017 · 1 705 Inlägg

En sån här fråga kommer antagligen att få lika många svar som det finns entusiaster, men här kommer iaf mitt.

För att jag ska anse något vara en entusiastbil *för mig*, så måste den göra mig entusiastisk.
Det kan vara designen, arvet, ljudet, effekten, prestandan, dom udda lösningarna eller vad som helst, men den måste väcka känslor och habegär.

Få bilar idag gör detta. Designen drog sin sista suck någon gång i slutet av 70/början av 80-talet, allt därefter ser ju i princip likadant ut.
Ljudmässigt går det ju åt helt fel håll, dagens bilar låter (om dom nu låter alls) så lite som möjligt och det lilla ljud som finns är så dämpat och konstgjort att det knappast framkallar några andra känslor en ren hopplöshet och apati.
Prestanda finns det väl fortfarande, om man nu tittar på den typen av bilar. Tyvärr är då prislappen oftast därefter också.
Udda och innovativa lösningar existerar inte alls, allt är elektronik och krånglar något så byter man komponenter enligt ett felsökningsschema tills det fungerar igen. Att verkligen *laga* något är väldigt sällsynt, särskilt som dom flesta bilmekaniker idag helt enkelt inte har en aning om hur dom flesta sakerna fungerar, dom vet bara vilka delar som ska bytas när dom inte gör det. Jag vill kunna ta på mig garagebyxorna, kavla upp ärmarna och dyka ner under huven och svettas och slåss med bultar, oljetråg, turboaggregat och annat skit som man blir oljig av. För mig är det minst halva nöjet med att ha bil, att *själv* kunna *laga* den, inte bara lämna den på verkstad och låta någon annan byta komponenter. Jag vill kunna kasta på en löjligt stor turbo och få mer effekt, jag vill kunna koppla på barnsligt mycket extraljus och bara skarva in mig på helljuskabeln utan att bilen får tuppjuck, jag vill kunna byta bromsbelägg utan att be bilens dator om lov först osv. Min bil är *min* bil, och jag vill kunna göra vad jag vill med den.

Dagens miljöbilar är fantastiskt bra bilar. Säkra, billiga, miljövänliga, dom flesta även förträffligt driftsäkra.
Men entusiastbilar? Nä knappast, jag har svårt att tänka mig något mindre upphetsande än en Prius.
Det finns folk som går igång på dom och vill dom kalla dom för entusiastbilar och för all del, gör det, det är upp till var och en. Jag är knappast representativ för den genomsnittlige bilägaren så jag påstår inte för en sekund att jag har ensamrätt på definitionen, men det är inte vad en entusiastbil är för mig.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Evildan
19 september 2017 ·

https://www1.garaget.org/archive/105/104261/402499/402499-3836918.jpg
Det där får min entusiasm att sprudla!
Till vänster syns körsträckan på enbart el samt mängden el som använts.
Till höger syns körsträckan på bensin samt mängden som använts.
big_smile

Slash Saabifierad
19 september 2017 · 2 023 Inlägg

Miljöbilar attraherar egentligen inga direkta entusiaster eller folk som verkligen älskar bilar, de attraherar snarare människor vars bilintresse är lika med noll men samtidigt har ett modeintresse som är allt högre (modeintresse på så sätt att det ligger i tiden att man ska vara "miljövänlig" på allt fler områden).

Det skrämmande dock med just "miljöbilister" är att de verkar tro att de på något sätt står över andra bilister genom sitt "förnuftiga" val och samtidigt har ett ständigt behov av att predika titt som tätt om att deras syn är den enda rätta. En entusiast skulle inte göra så här och därför kommer inte heller miljöbilar bli några större entusiast fordon i framtiden.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Mew
19 september 2017 · 2 152 Inlägg

Slash skrev:
Det skrämmande dock med just "miljöbilister" är att de verkar tro att de på något sätt står över andra bilister genom sitt "förnuftiga" val och samtidigt har ett ständigt behov av att predika titt som tätt om att deras syn är den enda rätta. En entusiast skulle inte göra så här och därför kommer inte heller miljöbilar bli några större entusiast fordon i framtiden.

Fast precis sådär gör väldigt många entusiaster. Alla "mitt bilmärke är bäst"-diskussioner är ett klockrent exempel på just det. tongue

Muttley
19 september 2017 ·

Slash skrev:
Miljöbilar attraherar egentligen inga direkta entusiaster eller folk som verkligen älskar bilar, de attraherar snarare människor vars bilintresse är lika med noll men samtidigt har ett modeintresse som är allt högre (modeintresse på så sätt att det ligger i tiden att man ska vara "miljövänlig" på allt fler områden).

Det skrämmande dock med just "miljöbilister" är att de verkar tro att de på något sätt står över andra bilister genom sitt "förnuftiga" val och samtidigt har ett ständigt behov av att predika titt som tätt om att deras syn är den enda rätta. En entusiast skulle inte göra så här och därför kommer inte heller miljöbilar bli några större entusiast fordon i framtiden.

Som volvo folk eller valfritt annat märke ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang