Hjälp med däcktryck

LostMySelf
19 september 2017 · 46 Inlägg

Behöver hjälp med däcktryck på mina däck, följande dimensioner:

Fram: 215/35R19 85Y XL

Bak: 215/35ZR19 85W XL

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
jaka54
19 september 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Rekommenderat tryck  står i manualen till bilen! Annars är däcktryck inte ristat i sten, du kan variera!  allt i från 2kg till 3kg.

it_mutt Avstängd
19 september 2017 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Rekommenderat tryck  står i manualen till bilen! Annars är däcktryck inte ristat i sten, du kan variera!  allt i från 2kg till 3kg.

Du kan väl inte på fullaste allvar rekommendera 2kg till TS däck?! Som i; vettigt sett till komfort, bränsleekonomi eller för att inte slita ut däcken i förtid?!


Skulle däremot rekommendera någonstans 2.9-3.2bar

Senast redigerat av it_mutt (19 september 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LostMySelf
20 september 2017 · 46 Inlägg

it_mutt skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Rekommenderat tryck  står i manualen till bilen! Annars är däcktryck inte ristat i sten, du kan variera!  allt i från 2kg till 3kg.

Du kan väl inte på fullaste allvar rekommendera 2kg till TS däck?! Som i; vettigt sett till komfort, bränsleekonomi eller för att inte slita ut däcken i förtid?!


Skulle däremot rekommendera någonstans 2.9-3.2bar

2.9 fram och 3.2 bak?

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
mb_pucken
20 september 2017 · 5 083 Inlägg

Jag skulle kört på ca 3 bar. Lite högre fram än bak då bilen oftast är tyngre fram, beror dock på fordonets viktfördelning ;-)
2,9bar bak och 3,2bar fram funkar garanterat :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Muttley
21 september 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Rekommenderat tryck  står i manualen till bilen! Annars är däcktryck inte ristat i sten, du kan variera!  allt i från 2kg till 3kg.

Hur kommer de sig att du rekommenderar 2 kg på dessa däck ?   Runt 3 är lagom för 19"  2 kg skulle jag gissa att man har slitit upp däckytan på under 200 mil. Och bilen blir svår att hantera.

Muttley
1 oktober 2017 ·

AerodyneGhost skrev:
Lägg 2.5 RUNT OM, det kommer bara bli jävligt stötigt med högre änn 2.5. smile

Det beror helt på dimensionen, vissa klarar inte av 2,5 för då är de dags att byta däck inom en säsong.   Bolaget jag kör för körde på minst 3,0 på passater och de var inte så stötiga. De gick däremot inte köra på 2.5 för då fick vi ha 2 uppsättningar sommardäck per år.

Christian S
1 oktober 2017 · 4 815 Inlägg

AerodyneGhost skrev:
Lägg 2.5 RUNT OM, det kommer bara bli jävligt stötigt med högre änn 2.5. smile

det är alldeles för lågt för den dimensionen utan runt 3 som några andra redan har rekommenderat är lagom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
1 oktober 2017 · 10 244 Inlägg

85 i belastningsindex på en V70...? Lågt... Hursom, 515 kg per däck tål dom vid maxtryck (troligen 3,5) då. Så kolla vad din bil väger och räkna utifrån det. Jag tror inte du hamnar sådär värst långt ifrån maxtryck. Iaf inte på framhjulen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang