Problem med laddning Volvo 940 -98

heliac
19 september 2017 · 9 Inlägg

Märkte att torkarna gick ovanligt långsamt, stängde av ljus fläkt torkare etc. och tog mig hem. Slängde på laddare hemma och gick ut och startade bilen efter en stund, samma spänning efter start som före. Alltså ingen laddning. Dock fungerar laddlampa, och släcks när man startar. Konstant spänning även om jag varvar motorn hårt. Byter laddregulator men mäter inte, kör klassikern och vrider på fläkt och helljus samtidigt och hör tydligt hur tomgången påverkas av detta, vilket jag tolkar som att bilen laddar igen. Nästa dag åker jag till jobbet, noterar en ovanligt stark instumentbelysning. Mäter när jag kommer till jobbet, 18 volt vid 3000rpm. Gissar på kass regulator igen (den jag satte dit var beg). Åker och köper en ny, monterar, 18 volt fortfarande. Får tag på en annan generator från en kompis, han är 99 på att den funkar, köpte bilen fungerande för att ta andra delar. Monterar generatorn och testar, får 12,4 volt på tomgång och 13 volt om jag varvar jävligt hårt. Känns inte helt ok. Tar en sväng och handlar och åker tillbaka hem. Öppnar huven och känner en underlig lukt, generatorn är glödhet.

Har jag två trasiga generatorer här? Eller missar jag något, har inte skruvat med bilar på ett bra tag. Vill inte skaffa en tredje generator om det är något anna som inte lirar, men det finns väl inte så mycket mer det kan vara?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 september 2017 · 4 917 Inlägg

Normalt sett fel på antingen batteri eller generator.
Kolla dock då att  + från batteriet inte ligger emot eller avskavad mot chassiet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang