Audi a3 2.0 FSI ryker som attans!

AndreasBrann
21 september 2017 · 4 Inlägg

Tja! fick tips att ni på detta forum kan hjälpa mig lite! smile

https://www.youtube.com/watch?v=eXYh34W … e=youtu.be

Om ni kollar på klippet ser ni att den ryker som bara attans! Misstänkte topplocket men enligt Mekonomen är de inga spår att topplocket gått! så de är ju skönt!

Bilen ryker till och från. ibland ryker den inget och ibland ser jag ut som en rökmaskin på vägen. Den ryker ofta när de är blött/fuktigt ute. obs! Det kan inte vara kondensvatten för rökbildningen kan vara kvar långt efter flera mils körning men den ryker ofta mer när den är kall, men bilen ryker fortfarande när den har uppnått max temp. så kondensvatten har jag uteslutit.

Någon duktigt människa som är bra med motorer som vet vad detta kan vara? hmm

Tack i förhand

mb_pucken
21 september 2017 · 5 083 Inlägg

Ryker den fast det är varmt ute?

Drar den mycket olja eller vatten?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
AndreasBrann
21 september 2017 · 4 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ryker den fast det är varmt ute?

Drar den mycket olja eller vatten?

korrekt, ryker oftast bara när de är kallt och fuktigt. De är Ingen rök när bilen stått en natt heller utan röken kommer när motorn blir lite varm, bilen drar varken olja eller kylarvätska 🤔

panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

AndreasBrann skrev:
Tja! fick tips att ni på detta forum kan hjälpa mig lite! smile

https://www.youtube.com/watch?v=eXYh34W … e=youtu.be

Om ni kollar på klippet ser ni att den ryker som bara attans! Misstänkte topplocket men enligt Mekonomen är de inga spår att topplocket gått! så de är ju skönt!

Bilen ryker till och från. ibland ryker den inget och ibland ser jag ut som en rökmaskin på vägen. Den ryker ofta när de är blött/fuktigt ute. obs! Det kan inte vara kondensvatten för rökbildningen kan vara kvar långt efter flera mils körning men den ryker ofta mer när den är kall, men bilen ryker fortfarande när den har uppnått max temp. så kondensvatten har jag uteslutit.

Någon duktigt människa som är bra med motorer som vet vad detta kan vara? hmm

Tack i förhand

såg inte så farligt ut^^tror det beror på att det är kallt ute, kallare nu alltså. Min e39 beter sig precis sådär såfort det börjar bli fuktigt och kallare ute. Trodde först också att toppen hade gått eller nått annat men det verkar vara normalt. så länge det inte luktar konstigt/glykol typ på avgaserna^^ har du servat den sist?

AndreasBrann
21 september 2017 · 4 Inlägg

panda666 skrev:

AndreasBrann skrev:
Tja! fick tips att ni på detta forum kan hjälpa mig lite! smile

https://www.youtube.com/watch?v=eXYh34W … e=youtu.be

Om ni kollar på klippet ser ni att den ryker som bara attans! Misstänkte topplocket men enligt Mekonomen är de inga spår att topplocket gått! så de är ju skönt!

Bilen ryker till och från. ibland ryker den inget och ibland ser jag ut som en rökmaskin på vägen. Den ryker ofta när de är blött/fuktigt ute. obs! Det kan inte vara kondensvatten för rökbildningen kan vara kvar långt efter flera mils körning men den ryker ofta mer när den är kall, men bilen ryker fortfarande när den har uppnått max temp. så kondensvatten har jag uteslutit.

Någon duktigt människa som är bra med motorer som vet vad detta kan vara? hmm

Tack i förhand

såg inte så farligt ut^^tror det beror på att det är kallt ute, kallare nu alltså. Min e39 beter sig precis sådär såfort det börjar bli fuktigt och kallare ute. Trodde först också att toppen hade gått eller nått annat men det verkar vara normalt. så länge det inte luktar konstigt/glykol typ på avgaserna^^ har du servat den sist?

servades för 200 mil sedan, nytt luftfilter och oljebyte samt nya tändstift. Gått 11xxx

Soulman
21 september 2017 · 1 271 Inlägg

Jag är inte den som kommer lära TS vad som händer när varm luft möter kall luft och aktuell daggpunkt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
AndreasBrann
21 september 2017 · 4 Inlägg

Soulman skrev:
Jag är inte den som kommer lära TS vad som händer när varm luft möter kall luft och aktuell daggpunkt.

Har kollat på flertal bilar. Har även en polare som har exakt samma motor. 2.0 fsi. Ryker nada, bara min hmm Så nåt fel är det. hmm

Soulman
22 september 2017 · 1 271 Inlägg

AndreasBrann skrev:

Soulman skrev:
Jag är inte den som kommer lära TS vad som händer när varm luft möter kall luft och aktuell daggpunkt.

Har kollat på flertal bilar. Har även en polare som har exakt samma motor. 2.0 fsi. Ryker nada, bara min hmm Så nåt fel är det. hmm

Gör en film på din och polarens bil bredvid varandra. Samtidigt kallstart på båda naturligtvis.

Ryker de olika har jag fel, och det har ju hänt nångång att jag har fel men jag minns faktiskt inte när senast...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Low
22 september 2017 · 3 296 Inlägg

Absolut inget fel. Specielt om den inte drar varken olja eller kylarvätska.

simlar
22 september 2017 · 5 516 Inlägg

AndreasBrann skrev:

Soulman skrev:
Jag är inte den som kommer lära TS vad som händer när varm luft möter kall luft och aktuell daggpunkt.

Har kollat på flertal bilar. Har även en polare som har exakt samma motor. 2.0 fsi. Ryker nada, bara min hmm Så nåt fel är det. hmm

Körs bilen på exakt samma sätt som din polares då?
Kortkörningar gör ju att det samlas extremt mycket fukt i avgassystemet som då blir till vattenånga när det värms upp av avgaserna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Janneutanb
22 september 2017 · 7 267 Inlägg

Ser ju ut att ha varit hemskt fuktigt väder, det tillsammans med kortkörningar blir mer rök.
Drar den varken olja eller vatten så har den inget att göra rök av utöver kondens i avgassystemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang