Byta ETT hjullager!?!

nordstrommm
22 september 2017 · 18 Inlägg

Hejsan, har kört med trasigt hjullager i ca 3 månader (h. Bak) och i och med att de är en Kia så går de på garanti men dem kommer bara att byta de trasiga. Förstår att dem bara byter ett i och med garantin men vad innebär det för mig?
Jag skulle åtminstone vilja ha båda bak bytta, äldre fram kan jag ta.
Dessutom kommer det nya hjullager vara en uppdaterad modell.
Så på höger bak ska de sitter ett uppdaterat nytt hjullager
På vänster bak ska de sitta ett 8000mil gammalt hjullager som Kia även vet om är kasst.

Era synpunkter på detta, är de "farligt" att köra med ett? Vill inte ha något som medför onödigt slitage då garantin inte kommer att hålla för evigt..
Gärna mer vettiga svar så jag ev kan argumentera för att få båda bytta

Tack på förhand alla kunniga!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 september 2017 · 14 007 Inlägg

nordstrommm skrev:
Hejsan, har kört med trasigt hjullager i ca 3 månader (h. Bak) och i och med att de är en Kia så går de på garanti men dem kommer bara att byta de trasiga. Förstår att dem bara byter ett i och med garantin men vad innebär det för mig?
Jag skulle åtminstone vilja ha båda bak bytta, äldre fram kan jag ta.
Dessutom kommer det nya hjullager vara en uppdaterad modell.
Så på höger bak ska de sitter ett uppdaterat nytt hjullager
På vänster bak ska de sitta ett 8000mil gammalt hjullager som Kia även vet om är kasst.

Era synpunkter på detta, är de "farligt" att köra med ett? Vill inte ha något som medför onödigt slitage då garantin inte kommer att hålla för evigt..
Gärna mer vettiga svar så jag ev kan argumentera för att få båda bytta

Tack på förhand alla kunniga!

Du får väl betala för det andra då om du vill ha det bytt. Det är inte konstigare än så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
22 september 2017 · 5 516 Inlägg

När det är garanti byts endast delen/delarna som är dåliga så om fler hjullager blir dåliga så får du då boka ny verkstadstid för att byta det.

Annars som Vettemannen säger så kan du självklart be dom byta båda men då får du ju betala för det ena.

Däremot så skulle jag be dom kolla resterande hjullager, kan ju hända att det visar sig att båda hjullagerna är dåliga redan nu.

Senast redigerat av simlar (22 september 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
nordstrommm
22 september 2017 · 18 Inlägg

Att jag kan tänkas stå för de är jag medveten även fast de är surt då det är en känd del och ena redan gått men aja!
Tror dem kollat samtliga då jag inte var säker på problemet så dem måste ha identifierat problemet.
Men till den egentliga frågan: händer det något med bilen om jag bara byter ett eller ska/borde man byta båda?

Senast redigerat av nordstrommm (22 september 2017)

Utmarks-Loke
22 september 2017 · 5 813 Inlägg

Nej, hjullager byts vanligtvis inte i par, det är normalt att bara byta det som för tillfället är dåligt.

nordstrommm
22 september 2017 · 18 Inlägg

Tack så mkt för svar och även hört från andra håll att de inte behövs bytas i par så får släppa den tanken o tacka för hjälpen!

Nybergrobin
22 september 2017 · 2 377 Inlägg

kör så länge det går!  farsan bytte ena hjullagret på ena sidan då hans merca hade gått ca 14k mil.....andra sidan gick när bilen gått 29k mil så det kan vara lite ojämn kvalitet på dom tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang