Tankat fel, tankande 1,6 liter bensin i en dieselbil

waswas12
23 september 2017 · 4 Inlägg

Hej!
Igår kväll tankande jag bilen. Så råka jag tanka 1,6 liter bensin och stoppade omedelbart, sedan så fulltankade jag bilen med diesel och körde hem ungefär 4-5 km.  Har en volvo v60 d2 2013

Har läst på olika sidor att det ej ska vara några problem eftersom det är en liten mängd diesel. Andra säger att man ska tömma hela tanken. När jag körde sträckan märkte jag inga problem. Va rekommenderar ni att jag gör. Kan man även kontakta någon firma för rådgivning tror ni

uppskattar all hjälp!

waswas12
23 september 2017 · 4 Inlägg

waswas12 skrev:
Hej!
Igår kväll tankande jag bilen. Så råka jag tanka 1,6 liter bensin och stoppade omedelbart, sedan så fulltankade jag bilen med diesel och körde hem ungefär 4-5 km.  Har en volvo v60 d2 2013

Har läst på olika sidor att det ej ska vara några problem eftersom det är en liten mängd diesel. Andra säger att man ska tömma hela tanken. När jag körde sträckan märkte jag inga problem. Va rekommenderar ni att jag gör. Kan man även kontakta någon firma för rådgivning tror ni

uppskattar all hjälp!

Har läst på olika sidor att det ej ska vara några problem eftersom det är en liten mängd Bensin.

Syftar så klart på en liten mängd bensin.

Xebers76
23 september 2017 · 2 250 Inlägg

Har själv gjort exakt samma, jag bara körde, bilen gick precis som den skulle, så du behöver inte oroa dig

waswas12
23 september 2017 · 4 Inlägg

Xebers76 skrev:
Har själv gjort exakt samma, jag bara körde, bilen gick precis som den skulle, så du behöver inte oroa dig

När du tankade igen, fulltankade du igen för att spä ut för säkerhetsskull?

Djo
23 september 2017 · 10 157 Inlägg

Det är lugnt är så liten mängd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cuefa Ain't no place like home...
23 september 2017 · 4 628 Inlägg

Råkade tanka typ 11l bensin i min A4 diesel, sen resten diesel o körde hem. Den gick konstigt i typ 2-300 mil men det märktes direkt vid uppstart. Om din bil inte går dåligt nu tror jag nog det är lugnt. Men vill du vara på säkra sidan är det ju bara o tömma tanken o byta filter.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Evildan
23 september 2017 ·

Det man aldrig ska göra efter feltankning är att starta bilen för då räcker det att endast tömma bränsletanken.
Nu har du kört ungefär så långt som det redan befintliga bränslet i filter, rör, pump och slangar räcker att förse motorn med bränsle. Snart kommer det blandade bränslet in i pump osv vilket beroende på detaljernas känslighet kommer orsaka haveri eller driftstörningar eller rent utav  passera helt obemärkt.
Om du tycker det är värt att chansa kan bara du själv avgöra.

Senast redigerat av Evildan (23 september 2017)

Xebers76
23 september 2017 · 2 250 Inlägg

waswas12 skrev:

Xebers76 skrev:
Har själv gjort exakt samma, jag bara körde, bilen gick precis som den skulle, så du behöver inte oroa dig

När du tankade igen, fulltankade du igen för att spä ut för säkerhetsskull?

Precis så tongue

waswas12
23 september 2017 · 4 Inlägg

Evildan skrev:
Det man aldrig ska göra efter feltankning är att starta bilen för då räcker det att endast tömma bränsletanken.
Nu har du kört ungefär så långt som det redan befintliga bränslet i filter, rör, pump och slangar räcker att förse motorn med bränsle. Snart kommer det blandade bränslet in i pump osv vilket beroende på detaljernas känslighet kommer orsaka haveri eller driftstörningar eller rent utav  passera helt obemärkt.
Om du tycker det är värt att chansa kan bara du själv avgöra.

Vad rekommenderar du att jag gör i det här läget? tömmer tanken?  bilen har ej rört sig sen igår.

Evildan
23 september 2017 ·

waswas12 skrev:

Evildan skrev:
Det man aldrig ska göra efter feltankning är att starta bilen för då räcker det att endast tömma bränsletanken.
Nu har du kört ungefär så långt som det redan befintliga bränslet i filter, rör, pump och slangar räcker att förse motorn med bränsle. Snart kommer det blandade bränslet in i pump osv vilket beroende på detaljernas känslighet kommer orsaka haveri eller driftstörningar eller rent utav  passera helt obemärkt.
Om du tycker det är värt att chansa kan bara du själv avgöra.

Vad rekommenderar du att jag gör i det här läget? tömmer tanken?  bilen har ej rört sig sen igår.

Töm tank, filter och bränslerör är mitt råd.
Har du någon assistans-försäkring som kan tänkas täcka feltankning?
Jag har hjälpt till med några precis likadana feltankningar då bilen börjat gå som en tunna skit efter 3-4 mil.
Då har tanken tömts och fyllts med rätt bränsle, pumpen har pumpats ur med handpumpen via lossade injektorrör samtidigt som rören fick rätt bränsle från tanken samt bränslefilter bytts.

Det är riktigt tråkjobb men i mitt tycke nödvändigt på en modern elektroniskt styrd dieselmotor. Något gammalt okänsligt mekaniskt styrt motorelände skulle förmodligen utan att det märks bara stånka vidare med sin låga verkningsgrad och inprecisa spridarkonfiguration.

Djo
24 september 2017 · 10 157 Inlägg

Hade det varigt min bil hade jag inte tömt den för den lilla mängden bensin spätt med diesel, Haft in många med feltankade bilar som folk kört tills det tog stopp. Sug ur systemet i med nytt bränsle filter och sen har dom funkat hur bra som helst.

Med tanke på att du knappt haft i 2 liter så hade jag bara kört det är ju självklart upp till dig men nu lär du ha kört i några dagar och bilen går fortfarande bra ? om ja så fortsätt åk bara.

Senast redigerat av Djo (24 september 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2017 · 17 386 Inlägg

Farsgubben lyckades tanka ca 15-20 liter bensin i en Volvo V70 D5. Vi fyllde på med diesel cirka 50 liter. Den lät kul i ett par dagar när den kallstartades. Eftersom det var en gammal burk så körde vi bara. Bilen går såvitt jag vet utmärkt även efter 3 år.

Hade inte brytt mig om den försvinnande mängd bränsle du blandat med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
24 september 2017 · 5 516 Inlägg

1,6L på 67,5L bränsletank = 2,3% bensin i dieseln. (om du tankade fullt resten av tanken med diesel).

Inget att bry sig om. Bara tanka fullt redan vid 3/4 tank några gånger så har du inget att oroa dig över.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang