HVO diesel - Fossilfri bensin bu eller bä ?

KenthIJ
27 september 2017 · 1 429 Inlägg

Hur är det... är det här en het potatis ?

https://www.nyteknik.se/fordon/biobaser … le-6872453

Vet inte själv vad jag skall tycka riktigt.

Tänker att det kanske ändå är ett vettigt alternativ till att driva den redan befintliga dieselbilsflottan

Senast redigerat av KenthIJ (5 juni 2019)

KenthIJ
27 september 2017 · 1 429 Inlägg

Finns lite fler länkar och synpunkter här

https://www.toyotaclubsweden.com/viewto … mp;t=13320

Knugcab
27 september 2017 · 5 111 Inlägg

Får vi en tapp till Kalix kommer jag i alla fall prova. Tror inte Daisy är så kinkig med vad hon får sörpla i sig hur som helst, törstiga gamla fyllkärringar drar väl i sig allt. tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Janneutanb
27 september 2017 · 7 267 Inlägg

Hvo har fungerat precis lika bra som "vanlig" diesel i våra lastbilar.

KenthIJ
5 april 2019 · 1 429 Inlägg

Såg att även Volvo nu godkänner HVO 100 i sina (bl.a XC 90 från årsmodell 2015) personbilar.

Hela PSA koncernen liksom Nissan och Renault har väl redan godkänt?

Någon som hört om det finns några fossilfria varianter på även bensin på gång ut till kund?

det verkar ju iaf vara på g
https://www.mestmotor.se/automotorsport … nlaggning/

https://renfuel.se/marknad/

Senast redigerat av KenthIJ (5 april 2019)

Djo
5 april 2019 · 10 157 Inlägg

17,50kr litern stog hvo,n på råka jag se när 95oktanen fylldes på är det verkligen värt så mycket för att verka miljövänlig med en gammal diesel, ja jag håller mig till bensin möjligen e85 om det skulle trimmas.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
CCRobin
5 april 2019 · 735 Inlägg

Hvo funkar väl att köra på, givetvis med betydligt tätare oljebyten samt bränslefilter byte.

viccoA
5 april 2019 · 3 109 Inlägg

CCRobin skrev:
Hvo funkar väl att köra på, givetvis med betydligt tätare oljebyten samt bränslefilter byte.

Alla tillverkare föreskriver inte tätare oljebyte, tex Mercedes har samma bytesintervall för HVO som för diesel i de fordon som är godkända.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2019 · 13 669 Inlägg

viccoA skrev:

CCRobin skrev:
Hvo funkar väl att köra på, givetvis med betydligt tätare oljebyten samt bränslefilter byte.

Alla tillverkare föreskriver inte tätare oljebyte, tex Mercedes har samma bytesintervall för HVO som för diesel i de fordon som är godkända.

ja och har svårt att se hur det skulle vara sämre för oljan.  vad jag förstått är hvo något tjockare vilket bara borde göra att mindre går förbi ringarna vilket borde vara bättre..
på våra Turismo bussar så har vi inte olika intervaller.. jag tankar dock alltid diesel eftersom vi inte har hvo på orten.  och vägrar att hoppa mellan bränslena.      funderade ett tag att tanka hvo i min Polo men när skiten är dyrare än vanlig diesel är det totalt bortkastat..  så länge det är dyrare kommer inte jag gå över till hvo

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
CCRobin
5 april 2019 · 735 Inlägg

Nej jag ber om ursäkt. Jag tänkte på RME big_smile

KenthIJ
5 april 2019 · 1 429 Inlägg

Jag/vi kör dessvärre mycket bil (ca 4.000/ år på båda bilarna tillsammans) och skulle personligen kunna tänka mig att betala mer för fossilfritt bränsle bara det verkligen är mer miljövänligt. Kan inte se annat än att det är nödvändigt att få ner utsläppen från trafiken (även om annat .tex betongtillverkning , flygresor och Djurhållning/köttproduktion verkar släppa ut väl så mycket)

Low
5 april 2019 · 3 296 Inlägg

Att hitta ett bra bio bränslen som går till alla bilar vore det bästa..

Mack855
6 april 2019 · 1 354 Inlägg

Knugcab skrev:
Får vi en tapp till Kalix kommer jag i alla fall prova. Tror inte Daisy är så kinkig med vad hon får sörpla i sig hur som helst, törstiga gamla fyllkärringar drar väl i sig allt. tongue

Du har ju en tapp i Lule som du kan prova wink

Knugcab
8 april 2019 · 5 111 Inlägg

Jo men kul åka 10 mil för att tanka tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
SportPilot Ubåtsingenjör
8 april 2019 · 7 217 Inlägg

helt ointresserad av att testa då det kostar för mycket, vanlig diesel är redan för dyr.. finns inte en chans i världen att jag skulle välja ett dyrare alternativ då, vad jag tankar gör varken till eller från så länge Kina bygger kolkraftverk i accelererande takt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
rcy
8 april 2019 · 1 705 Inlägg

SportPilot skrev:
helt ointresserad av att testa då det kostar för mycket, vanlig diesel är redan för dyr.. finns inte en chans i världen att jag skulle välja ett dyrare alternativ då, vad jag tankar gör varken till eller från så länge Kina bygger kolkraftverk i accelererande takt

Alla andra är idioter så då kan jag också vara en idiot. Smart inställning.

SportPilot Ubåtsingenjör
8 april 2019 · 7 217 Inlägg

rcy skrev:

SportPilot skrev:
helt ointresserad av att testa då det kostar för mycket, vanlig diesel är redan för dyr.. finns inte en chans i världen att jag skulle välja ett dyrare alternativ då, vad jag tankar gör varken till eller från så länge Kina bygger kolkraftverk i accelererande takt

Alla andra är idioter så då kan jag också vara en idiot. Smart inställning.

Bättre att lägga pengar på sånt som faktiskt påverkar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
rcy
8 april 2019 · 1 705 Inlägg

SportPilot skrev:

rcy skrev:

SportPilot skrev:
helt ointresserad av att testa då det kostar för mycket, vanlig diesel är redan för dyr.. finns inte en chans i världen att jag skulle välja ett dyrare alternativ då, vad jag tankar gör varken till eller från så länge Kina bygger kolkraftverk i accelererande takt

Alla andra är idioter så då kan jag också vara en idiot. Smart inställning.

Bättre att lägga pengar på sånt som faktiskt påverkar

Man gör vad man kan. Du kan inte stoppa kineserna från att bygga kolkraftverk, däremot kan du föregå med gott exempel.

dkws2
8 april 2019 · 176 Inlägg

det blir så dumt när folk skall klaga på andra när det kommer till miljömedvetenhet (dubbelmoral).
Oftast har dom nyare bil eller bil överhuvudtaget, dom konsumerar, dom har barn vilket är 1000ggr värre än en bil.
dom gångerna man får klaga då skall man vara hemlös och inte äga ett dyft.
ps det bästa för miljön är att ta livet av sig för människan gör det största avtryck på denna jord,

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2019 · 13 669 Inlägg

dkws2 skrev:
det blir så dumt när folk skall klaga på andra när det kommer till miljömedvetenhet (dubbelmoral).
Oftast har dom nyare bil eller bil överhuvudtaget, dom konsumerar, dom har barn vilket är 1000ggr värre än en bil.
dom gångerna man får klaga då skall man vara hemlös och inte äga ett dyft.
ps det bästa för miljön är att ta livet av sig för människan gör det största avtryck på denna jord,

frågan är hur många vi behöver ta bort..  jämnar vi hela kina med marken borde det bli rätt bra effekt.

Då får man bort några av dom största utsläpps bovarna i världen..  Om man råkar fixa det genom att skicka både usas och rysslands kärnvapen dit så kanske dom råkar skjuta ihjäl varandra oxå.. då ligger vi rätt bra till här i sverige.. eftersom vi inte är med i Nato smile  till skillnad mot våra mindre intelligenta grannar som har några ryska kärnvapen riktade i mot sig eftersom dom har usas kärnvapen på sin mark. 


sen skulle vi kunna leva fint här i sverige och dom andra länderna som inte är med i leken smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang