Peugeot 308 SW - Anti pollution failure

MurreBoom
30 september 2017 · 2 Inlägg

PEUGEOT 308 (I)
    Tillv.månad: 200910
    Reg.datum: 20091118
   Cylindervolym: 1598
    Motorkod: 5FW
    Motoreffekt kW: 88
Miltal: ca 11000
    Karosseri: Kombi
    Drivmedel: Bensin
    Drivningssätt: Framhjulsdrift
    Växellåda: Automat
    Däckdimension: 205/55R16
    Fordonsslag: PB
    Fordonsår: 2010
    Privatimport: Nej
    Tjänstevikt kg: 1541
    Totalvikt kg: 2125
    Längd mm: 4500

Har fått en märklig fel på min Peugeot 308 SW. I vissa lägen då jag ska accelera (i uppförsbacke) följer växlingen inte med (automatlåda). Anti pollution failure + att gula motorlampan tänds och bilen börjar rycka och vibrera. När man stannar och slår av motor så försvinner oftast ryckande, vibrerande och ibland till och med den gula varningslampan. Felet kan återkomma och försvinna lite som den vill. Tänkte ta bilen till verkstaden snart men är det någon som har några tips på vad det kan vara?

Själv har jag hittat en video på youtube där någon försöker presentera en lösning på det. Men videon är ganska "amatörmässigt" gjord och jag fattar inte riktigt vad de vill säga. Ska man byta en sensor som är inringar i slutet av videon? https://www.youtube.com/watch?v=CqkTWoUJDi4

Och nu lite ytterligare information. Oljepumpen som sitter vid sidan av motorn har börjat läcka. Öppnade den med en kompis idag och konstaterade att vi behöver byta o-ringen. Från pumpen har oljan läckt ner längs kablarn och rören (säkert över 1 L). Jag har inte kollat så noga men det kan vara så att oljan läckt fram till sensor och kortslutit den varför den ger felsignaler att anti-pollution failure. Jag kom på den här "teorin" medans jag skrev där här inlägget. Ska kolla det imorgon...

Rille0
30 september 2017 · 2 021 Inlägg

vad är det för pump du menar? servopumpen? osannolikt att det har något med din motorlampa och dåliga motorgång att göra, men läcker den måste det självklart åtgärdas.
Fungerar automatlådan som den ska? växlar hårt eller konstigt även när bilen går som den ska? troligtvis växlar lådan inte som den ska bara för att motorn saknar vridmoment när den misständer, så lådan är det nog inget fel på.
Det du ska göra i detta steget är att läsa ut felkoder, alltid steg ett vid felsökning på moderna bilar oavsett vad folk på internet ibland säger.
du har säkert en eller flera felkoder på misständningar, vanligt att tändspolarna går på dessa motorer, tyvärr är även sträckt kamkedja inte helt ovanligt, men börja med felkodsavläsning som sagt och ta det därifrån.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
MurreBoom
17 oktober 2017 · 2 Inlägg

Här kommer uppdateringen. Eftersom vi inte kunde luska ut vad det var för fel på bilen tog vi den till verkstaden. Det visade sig vara misständning i cylinder 3. Verkstaden kollade upp tändstiften och naturligtvis hade ingen bytt de på år och dar. (Själv har jag haft bilen ca 6 månader) Dåliga tändstift var alltså felet! Men ibland kan det också vara tändspolen. Felmeddelande "Anti pollution system faulty" innebär att avgasvärden som kommer ut ur motorn är för höga. Men själva felet kan sitta "längre upp" i systemet som i tändstiften, tändspolen mm.

Det som jag beskrev som oljepumpen visade sig vara vakuumpumpen. Det en packning där som läcker olja. Den verkar vara lite svår att få tag på. Peugeot i Täby beställde en till mig med det visade sig vara fel sort sad
Så den ska jag börja jaga nu...
Fick just veta att man inte kan beställa packning som sitter i vakuumpumpen, utan man får köpa en helt ny vakuumpump istället för ca 2000 kr. Moderna bilar sad


Hoppas det hjälper någon! smile

Senast redigerat av MurreBoom (18 oktober 2017)

Conceited GARAGET V.D.
26 februari 2020 · 900 Inlägg

Detta hjälpte mig. Vrål många tack! Tänk om alla gjorde så som du

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang