Fläkten lägger av Ford Focus -99

Capztan
7 oktober 2017 · 4 Inlägg

Hallå
Har en Ford Focus 99 som fläkten lägger av på, den funkar i max 1 minut sen lägger den av, om man vrider av fläkten då så funkar den några sekunder igen efter ca 10 min.. någon som har nån ide?

Googlat lite och fått fram fläktmotståndet men det känns inte riktigt som att det skulle vara det?

Senast redigerat av Capztan (7 oktober 2017)

xXSammy
7 oktober 2017 · 6 566 Inlägg

Dör den på 4an eller bara mellan 1-3?

De/Dem
Capztan
8 oktober 2017 · 4 Inlägg

Den dör oavsett hastighet, det är därför jag är lite tveksam om det verkligen är fläktmotståndet.

xXSammy
8 oktober 2017 · 6 566 Inlägg

Låter mer som fläkten i sig är dålig, kolla om du har någon spänning till fläkten när den stannar så det inte är något annat som får spänningsfall.

De/Dem
Capztan
8 oktober 2017 · 4 Inlägg

Ursäkta frågan men hur gör jag de? Är extremt okunnig på bilar😳

xXSammy
8 oktober 2017 · 6 566 Inlägg

Har för mig att du kommer åt kontakten till kupefläkten under handskfacket (Under, alternativt bakom)
Är två grova kablar som går till den, sen tar du en multimeter och mäter Volt (Likspänning) och ser att du fortfarande har ~ 12 volt till den

edit: syns vid ~ 1 min https://www.youtube.com/watch?v=OcVDE4ecHDY

Senast redigerat av xXSammy (8 oktober 2017)

De/Dem
Xebers76
8 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Högst troligen är kolen slut, byt fläktmotor, man kommer åt den under instrumentbrädan ovanför passargerarens fötter, har själv varit med om det wink

Capztan
9 oktober 2017 · 4 Inlägg

Tack för tipsen, ska kolla och återkommer.

torsen
12 oktober 2017 · 7 198 Inlägg

Om ventilationsfläkten endast fungerar på högsta läget är det med stor sannolikhet "reostaten/resistorn" som lagt av. Har jag själv bytt på flera bilar. Brukade kosta mellan 300:- och 600:- över disk hos märkesrepresentanten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang