Limma stötdämpardammasker, vilket lim?

Renjägarn
11 oktober 2017 · 638 Inlägg

Har en Hyundai i30 -08 som det klonkar rätt bra från både i framvagn och bakvagnen. Det är tydligen ett rätt vanligt problem att dammaskerna lossnar på i30 och att det ger ett klonkanden ljud.
Verkstaden skulle ha 1000kr för att åtgärda detta. Men tänkte att man borde kunna hitta ett lim och göra det själv.

Har någon gjort detta själv och har bra råd om vilket lim jag ska använda? Eller om någon annan har tips på bra lim som håller.

Kommer väl nånting här snart!
xXSammy
11 oktober 2017 · 6 566 Inlägg

Genomslags gummit som lossnar eller dammskyddet? Låter lite.. märkligt?

minns jag rätt så fick vi byta hela stötdämparen på Kia Cee'd när de började slamra

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Det går bra med snabbklister.
Enda problemet är att få bort fettet.
Jag själv tar bort det med thinner.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
12 oktober 2017 · 7 198 Inlägg

Aceton skulle jag använda för att få riktigt rent.

jaka54
12 oktober 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Sorry!
Klonket kan inte komma från lossade damasker! Klonket kommer från glapp i framvagnen (Glapp i spindelleder, slut stötdämpare, fjädrar som gått av, motorkuddar som är slitna/sönder, hjul som sitter lösa osv)

Senast redigerat av jaka54 (12 oktober 2017)

Soulman
12 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Tack för att nån äntligen bröt lite vind här. Hur fan ska ett par gummidamasker kunna klonka.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
14 oktober 2017 ·

Det finns billiga satser med dammskydd och genomslagsgummin att köpa för runt 200kr, då slipper du limma ihop dom men å andra sidan måste fjäderbenet ned.

För sakens skull så är det ett förekommande men inte jättevanligt problem att just i30 och ceed har ljudliga damasker och genomslagsgummin, vet man hur bilen är konstruerad så förstår man också varför oljudet kan uppstå.

Soulman
14 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Jag kommer nog sikta in mig på att köpa en Ceed endast pga att en verkstad vill ha 1000kr för att åtgärda klonk i fram-och bakvagn. På min bil kommer det kosta säkert 30tkr när det är dags.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
14 oktober 2017 ·

Soulman skrev:
Jag kommer nog sikta in mig på att köpa en Ceed endast pga att en verkstad vill ha 1000kr för att åtgärda klonk i fram-och bakvagn. På min bil kommer det kosta säkert 30tkr när det är dags.

Jag förmodar att det inte byts damasker/genomslagsgummin för 250kr per stötdämpare utan det klistras säkert friskt.
Men visst är det väldigt överkomligt, jag hade inte gjort det jobbet för en tusing.

Renjägarn
17 oktober 2017 · 638 Inlägg

Soulman, du behöver inte skriva om du inte har någon koll.

I30 är kända för det här felet att dammaskerna lossnar och slamrar/klonkar. Så Jo det går visst att åtgärda med lim.
Jag har koll på hur diverse saker ger för oljud vid defekta delar, och här är det solklart att det är dammaskerna.

Däremot är jag ingen expert på lim,så därför jag frågade om just vad man bör kunna använda.

Kommer väl nånting här snart!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

torsen skrev:
Aceton skulle jag använda för att få riktigt rent.

Ja du  har rätt, MEN , DET som inte aceton får bort, DET fixar thinnern .smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
18 oktober 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Gummi görs rent antingen med Aceton eller med thinner. Sen limmar man med Ca lim och kicker (accelerator).
Det finns olika sorters Ca lim, bla sånt som är lite gummiaktigt.
Men...man blir ju nyfiken på hur gummidamasker kan "klonka"! Så berätta gärna ni som vet hur konstruktionen ser ut.

Senast redigerat av jaka54 (18 oktober 2017)

Evildan
18 oktober 2017 ·

https://cdn.teilestore.de/thumb?m=1&id=7923158&lng=se
Rätt självklart...eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang