Opel astra -01 z16xe (täppt ventilation samt ventilkåpa sitter fast)

karlsson_1984
11 oktober 2017 · 671 Inlägg

hej är i behov av  råd om hur jag ska göra rent vevhusventilationen  på min opel astra 1.6l (motor typ är z16xe) jag har sett att den grövre slangen samt röret som går in nånstans  bakom motorn är helt täppta med sörja.och det jag undrar är hur/var sitter röret bakom motorn för det går inte att komma åt det.  eller kan man peta ner nåt iröret och hoppas att skiten trycker ut nånstans.    sen det andra bekymret är att byta packningen till ventilkåpan och alla skruvar har jag fått ur men kåpan sitter som bara den och det finns inte så mycket ställen att bryta på så sista utvägen blir att knacka in en mejsel mellan blocket/kåpan. så jag är tacksam för svar om man går tillväga med detta

karlsson_1984
12 oktober 2017 · 671 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
hej är i behov av  råd om hur jag ska göra rent vevhusventilationen  på min opel astra 1.6l (motor typ är z16xe) jag har sett att den grövre slangen samt röret som går in nånstans  bakom motorn är helt täppta med sörja.och det jag undrar är hur/var sitter röret bakom motorn för det går inte att komma åt det.  eller kan man peta ner nåt iröret och hoppas att skiten trycker ut nånstans.    sen det andra bekymret är att byta packningen till ventilkåpan och alla skruvar har jag fått ur men kåpan sitter som bara den och det finns inte så mycket ställen att bryta på så sista utvägen blir att knacka in en mejsel mellan blocket/kåpan. så jag är tacksam för svar om man går tillväga med detta

jag har fått av kåpan nu men behöver veta hur ventilationsröret sitter fast på höger sida om motorn ner till vevhuset (sett  framifrån)

karlsson_1984
14 oktober 2017 · 671 Inlägg

hm ingen verkar veta.. det är tydligen OIL SLUDGE som jag har. är det ens möjligt att få rent.jag har kört ner ett vajerhölje i vent röret och petat ur det värsta men bilen luktar bränd olja  som trycks ur oljelocket under körning..  så finns det nåt man kan göra själv typ som att hälla i nån rengörning genom motorn innan jag byter oljan igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang