Något bättre luftfilter än original? Volvo B230F

volvoamazon245
18 oktober 2017 · 74 Inlägg

Finns det något bättre och enklare en orginalfilter på en B230 f motor med lamba och luftmasse mätare?

Mack Forum- och sitemoderator
18 oktober 2017 · 26 112 Inlägg

Tror du får definiera "bättre".

Vill du ha bättre reningsverkan eller mer luftgenomsläpp?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
ehedman
18 oktober 2017 · 1 966 Inlägg

Valfritt nytt filter (förslagsvis Mann eller Bosch) är troligtvis bättre än det som sitter monterat idag.

volvoamazon245
18 oktober 2017 · 74 Inlägg

Ska förtydliga mig - mindre en burken, enklare att rengöra och bättre rening/flöde

jompazx
18 oktober 2017 · 291 Inlägg

volvoamazon245 skrev:
Ska förtydliga mig - mindre en burken, enklare att rengöra och bättre rening/flöde

Bättre rening och bättre flöde går inte nödvändigtvis hand i hand.

Xebers76
18 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Har monterat sportluftfilter på diverse bilar och har aldrig kännt någon skillnad på prestandan alls, men det är min erfarenhet tongue

volvoamazon245
19 oktober 2017 · 74 Inlägg

Men kan ett luftfilter från Blåhuset var vettigt?
Vill kunna rengöra filtret ofta för jag har bara grusvägar runt mig, blir durt att byta filter så ofta!

viccoA
19 oktober 2017 · 3 109 Inlägg

volvoamazon245 skrev:
Men kan ett luftfilter från Blåhuset var vettigt?
Vill kunna rengöra filtret ofta för jag har bara grusvägar runt mig, blir durt att byta filter så ofta!

Med den rovan lär det gå att göra som på alla andra bilar, byt filter varannan service eller om bilen körs i väldigt dammiga miljöer; så ofta det behövs.
Ett nytt filter på tex V-parts kostar 119kr så inte hela förmögenheten.

Senast redigerat av viccoA (19 oktober 2017)

mb_pucken
19 oktober 2017 · 5 083 Inlägg

Skulle inte montera ett sportluftfilter om du kör i mycket damm. Dom flesta billiga lär inte rena särskilt bra med tanke på hur grova dom är i materialet, köp ett original och byt lite oftare :-)

Sett filter som gått i gruvmiljö och vart så tunga att dom kollapsat av sin egen tyngd men ändå har bilen gått bra :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2017 · 10 244 Inlägg

volvoamazon245 skrev:
Men kan ett luftfilter från Blåhuset var vettigt?
Vill kunna rengöra filtret ofta för jag har bara grusvägar runt mig, blir durt att byta filter så ofta!

Om du kör i väldigt dammiga miljöer (och tror att B230 är en känslig motor...) så är nog ett sportluftfilter det sämsta du kan välja. Bättre flöde är detsamma som att mer luft kommer igenom och kommer mer luft in beror det på att filtret helt enkelt är "öppnare" och då kommer även större dammpartiklar in...

Vill du ytterligare veta om du ens har någon som helst nytta av ett bättre flöde är det ju bara att räkna på arean in genom LMM och jämföra med flödet genom originalfiltret. Högst troligt gör ett sportluftfilter (eller inget filter alls) ingen som helst skillnad eftersom motorn inte behöver mer luft. Chansen är ju dessutom stor att Volvos ingenjörer redan räknat på detta och valt delar därefter redan i fabriken...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (19 oktober 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xebers76
19 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Brådhis skrev:

volvoamazon245 skrev:
Men kan ett luftfilter från Blåhuset var vettigt?
Vill kunna rengöra filtret ofta för jag har bara grusvägar runt mig, blir durt att byta filter så ofta!

Om du kör i väldigt dammiga miljöer (och tror att B230 är en känslig motor...) så är nog ett sportluftfilter det sämsta du kan välja. Bättre flöde är detsamma som att mer luft kommer igenom och kommer mer luft in beror det på att filtret helt enkelt är "öppnare" och då kommer även större dammpartiklar in...

Vill du ytterligare veta om du ens har någon som helst nytta av ett bättre flöde är det ju bara att räkna på arean in genom LMM och jämföra med flödet genom originalfiltret. Högst troligt gör ett sportluftfilter (eller inget filter alls) ingen som helst skillnad eftersom motorn inte behöver mer luft. Chansen är ju dessutom stor att Volvos ingenjörer redan räknat på detta och valt delar därefter redan i fabriken...

//Brådhis

kunde inte sagt det bättre själv!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang