Försäkringsbolag vägrar ta bort "Garage försäkring" efter avställning.

Turbovulc
18 oktober 2017 · 16 Inlägg

Ställde av hobbybilen jag kör med på sommaren hos IF, sen ringde jag och kollade så de inte skulle sätta upp någon "garage försäkring". Detta vägrade de då göra och hänvisade till avtalstid och klausuler. "Ta bort den kunde endast göras förfallodagen" dvs drygt ett halvår frammåt.
Saken är den att det är en entusiastbil som jag mycket väl ansvarar för säkerheten på egen hand när den inte är i trafik. Upp pallad på pallbockar, urtaget batteri, står i låst stengarage utan brandfarliga detaljer, övervakat etc etc.
Jag vill helt enkelt inte betala ca 300kr i månaden för ...ingenting.

Med samtliga andra bolag jag haft har det aldrig varit ett problem att ta bort en dylik försäkring. Svaret är "inga problem, jag tar bort den" medan IF: "Det går inte, enligt avtalet.. klausul så har vi rätt att.."
Försår inte hur de tänker...Tror de verkligen de kommer att tjäna på detta, att pracka på en kund något denne inte vill ha.? 

Det blev lite komiskt för jag har 2 andra bilar och husförsäkring hos Folksam och veckan innan ringde en säljare från IF ville jag skulle skriva över samtliga bilar, villa etc på IF och skickade offerter osv.
Men efter det här... känns inte Riktigt som de sätter kunden i centrum... utan mera att de vill försöka pressa ur minsta krona ur kunden. big_smile  Sista de får av mig blir den "Garageförsäkringen" kan jag säga.

De ifrågasatte även att andra bolag tar bort garageförsäkring om kunden inte vill ha den... big_smile ja jösses. Försår de måste ringa runt för att ragga nya kunder...Kan ju bara tänka mig att om det är den sådan liten sak, hur är de att ha att göra med om det skulle vara något stort? Jag vill inte veta iallafall big_smile

Senast redigerat av Turbovulc (18 oktober 2017)

xXSammy
18 oktober 2017 · 6 566 Inlägg

Om det står i avtalet att försäkringen gäller i ex antal månader så är det så.

Annat fall kanske det funkar att ställa på bilen, "välja" vanlig försäkring och byta till annat bolag sen ställa av bilen igen.

De/Dem
Muttley
18 oktober 2017 ·

Så den hårda frågan är, har du ens läst avtalet?

Annars skickar jag över ett avtal till dig nu, där du endast behöver betala 20 kr per år för försäkringen (men där du slutar läsa överlåter du all din egendom till mig)

Man MÅSTE läsa vad man skriver på.   Så ta fram dina försäkringspapper och begrunda ditt misstag.
De lär inte gråta floder om du inte går över med villa och övriga bilar.

Turbovulc
18 oktober 2017 · 16 Inlägg

I avtalet lär det stå så hos samtliga bolag, det brukar vara en årsdag som man skall byta bolag på.
Skillnaden mellan bolagen är att de andra (samtliga jag haft haft) har det inte varit några problem att avsluta en garageförsäkring om man nu vill det, de utnyttjar alltså inte sin rätt att garageförsäkringen måste löpa hela löptiden ut.
De är helt enkelt mer måna om att kunden får det han vill och är nöjd och återkommer, förmodligen då  försäkrar fler ägodelar, fastigheter mm med bolaget.
IF känns som de bara vill mjölka ur och bara hänvisar att enligt avtalet så går det inte att avsluta, uppenbarligen går det ju utmärkt för de andra bolagen att följa kundens önskemål. 
Jag löser det med ett ägarbte denna gång för jag gillar det inte. Tror dessutom de svarade att även om du endast har en trafikförsäkring och ställer av bilen så skickar de på en garageförsäkring där sedan (brand stöld skadegörelse etc etc. trots det bara varit trafik på den innan) . 
Att de automatiskt smyger in en garageförsäkring har även kommit på senare år, fanns aldrig sånt innan men det är givetvis ett sätt att tjäna pengar. 

Det påminner mig om ett gammalt bredband jag hade en gång hos Glocalnet som var nästan omöjligt att avsluta trots jag flyttat, de fortsatte att skicka räkningar trots man ringt av avslutat första vändan. Då var man plötsligt tvungen skicka in uppsägning per post, gjorde så, de påstod då de inte hade inte mottagit någon uppsägning då heller big_smile  Fick tillslut skicka ett rekomenderat brev med uppsägning och sen var man tvugen betala den månaden ut och sen ytterligare 3 månader enl avtalet då... big_smile Kommer man tillbaka till ett sånt företag? tror inte det...

Senast redigerat av Turbovulc (18 oktober 2017)

Turbovulc
18 oktober 2017 · 16 Inlägg

Muttley skrev:
Så den hårda frågan är, har du ens läst avtalet?

Annars skickar jag över ett avtal till dig nu, där du endast behöver betala 20 kr per år för försäkringen (men där du slutar läsa överlåter du all din egendom till mig)

Man MÅSTE läsa vad man skriver på.   Så ta fram dina försäkringspapper och begrunda ditt misstag.
De lär inte gråta floder om du inte går över med villa och övriga bilar.

Läste vad som ingick i helförsäkringen som jag ville ha, självrisker och allt det där när jag kör med bilen.
"Det andra" dvs garageförsäkring tog jag för givet att den gick att avsluta som de andra bolagen såklart. Jag kommer välja ett annat bolag framledes iallafall.


Förresten Tror jag inte heller de gråter blod att förlora mig som kund, men jag tror inte de är helt nöjda. Vet du vad en M3 kostar att försäkra i en storstad?  big_smile  Sen finns det givetvis en anledning till den höga premien, men jag skulle säga att när en bilentusiast äger bilarna är det oftast mycket mindre risker inblandat än standardägaren på dessa bilar.

Senast redigerat av Turbovulc (18 oktober 2017)

Muttley
18 oktober 2017 ·

Turbovulc skrev:

Muttley skrev:
Så den hårda frågan är, har du ens läst avtalet?

Annars skickar jag över ett avtal till dig nu, där du endast behöver betala 20 kr per år för försäkringen (men där du slutar läsa överlåter du all din egendom till mig)

Man MÅSTE läsa vad man skriver på.   Så ta fram dina försäkringspapper och begrunda ditt misstag.
De lär inte gråta floder om du inte går över med villa och övriga bilar.

Läste vad som ingick i helförsäkringen som jag ville ha, självrisker och allt det där när jag kör med bilen.
"Det andra" dvs garageförsäkring tog jag för givet att den gick att avsluta som de andra bolagen såklart. Jag kommer välja ett annat bolag framledes iallafall.


Förresten Tror jag inte heller de gråter blod att förlora mig som kund, men jag tror inte de är helt nöjda. Vet du vad en M3 kostar att försäkra i en storstad?  big_smile  Sen finns det givetvis en anledning till den höga premien, men jag skulle säga att när en bilentusiast äger bilarna är det oftast mycket mindre risker inblandat än standardägaren på dessa bilar.

Fast ett avtal är ett avtal, att andra bolag inte håller sig till sina avtal är ju deras policy smile  De måste du kolla upp fortfarande.

Klart en sådan är dyr, men bara för du är bilentusiast så gör de varken till eller från hos de olika fb.

När du läser villkoren så ser du i slutet att du skall kontakta din handläggare för att prata ut,  om du är lite trevlig och i övrigt är nöjd över att vara kund så kan jag nog tro att din handläggare inte är omöjlig.

Du får som sagt en försäkring och inte som du säger "ingenting"

Se så, ring nu imorgon.

Soulman
18 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Går det inte som vanligt när man vill ta sig ur ett försäkringsavtal? Ställ av bilen en dag eller gör ett ägarbyte så upphör försäkringen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Turbovulc
18 oktober 2017 · 16 Inlägg

jo de har ju rätt att behålla den i sak så sett.

Det jag menade med ägartyper och bilentusiater är att på den typen av ägare blir det väldigt mycket klirr i kassan jämfört med "stajlkingen i orten" typen. Pga att entusiasten är rädd om sin bil och vårdar den ömt och det händer sällan nånting försäkringsmässigt med de bilarna. Samtidigt har vi stajlkingens bil som råkar ut för allt möjligt. Likadana bilar men den ene tjänar de massor av pengar på och den andre förlorar de pengar på. Alltså oftast inte bilens fel utan mer ägarna. Så i praktiken täcker bilentusiasterna upp förlusterna från stajlkingarna big_smile 
Kommer inte ringa dom mer nu, redan pratat med två handläggare som påstod det var "helt omöjligt".
Varav den ene tom påstod att inget försäkringsbolag minsann kunde göra så.  big_smile

Senast redigerat av Turbovulc (18 oktober 2017)

Turbovulc
18 oktober 2017 · 16 Inlägg

Soulman skrev:
Går det inte som vanligt när man vill ta sig ur ett försäkringsavtal? Ställ av bilen en dag eller gör ett ägarbyte så upphör försäkringen.

Endast ägarbyte fixar det. Ställer du av bilen lägger de alltså automatiskt in en hos dom obligatorisk garageförsäkring till och med förfallodagen på året då försäkringen löper ut. I mitt fall över ett halvår.

De brukar väl göra så med bågar också så därför blir det "mycket ägarbyten" på sporthojar.

Senast redigerat av Turbovulc (18 oktober 2017)

Muttley
18 oktober 2017 ·

Turbovulc skrev:
jo de har ju rätt att behålla den i sak så sett.

Det jag menade med ägartyper och bilentusiater är att på den typen av ägare blir det väldigt mycket klirr i kassan jämfört med "stajlingen i orten" typen. Pga att entusiasten är rädd om sin bil och vårdar den ömt och det händer sällan nånting försäkringsmässigt med de bilarna. Samtidigt har vi stajlkingens bil som råkar ut för allt möjligt. Likadana bilar men den ene tjänar de massor av pengar på och den andre förlorar de pengar på. Alltså oftast inte bilens fel utan mer ägarna. Så i praktiken täcker bilentusiasterna upp förlusterna från stajlkingarna big_smile 
Kommer inte ringa dom mer nu, redan pratat med två handläggare som påstod det var "helt omöjligt".
Varav den ene tom påstod att inget försäkringsbolag minsann kunde göra så.  big_smile

Men då skulle du försäkrat den hos något annat bolag från början.

Då håller de sina avtal, vilket verkar rätt och riktigt.   Men du har ju lärt dig en läxa till nästa gång.

Evildan
18 oktober 2017 ·

Ditt försäkringsbolag har inte rätt att tvinga  dig till en avställningsförsäkring eftersom försäkringstvånget upphör när bilen är avställd.
Ring konsumentrådgivaren i din kommun.

Evildan
18 oktober 2017 ·

https://www.if.se/privat/forsakringar/v … kopvillkor

Läs villkoren för bilförsäkring.
Sidan 19 punkt 13.1 tredje stycket.
Där står det att du har rätt att avsluta försäkringen om behovet har upphört. Är bilen avställd har behovet tillika kravet upphört.

Turbovulc
18 oktober 2017 · 16 Inlägg

Evildan skrev:
https://www.if.se/privat/forsakringar/villkor-kopvillkor

Läs villkoren för bilförsäkring.
Sidan 19 punkt 13.1 tredje stycket.
Där står det att du har rätt att avsluta försäkringen om behovet har upphört. Är bilen avställd har behovet tillika kravet upphört.

Det var intressant smile kan det vara så att IF gör sin egen tolkning av mitt försäkringsbehov att ha brand,stöld,skadegörelse mm (avställningsförsäkring/garageförsäkring) när bilen är avställd? i ett fall om den t.ex. stod parkerad på nån parkeringsplats utsatt utomhus skulle det ju kunna hända... man borde ju fråga dom hur de ser på det.

Senast redigerat av Turbovulc (18 oktober 2017)

Muttley
18 oktober 2017 ·

Turbovulc skrev:

Evildan skrev:
https://www.if.se/privat/forsakringar/villkor-kopvillkor

Läs villkoren för bilförsäkring.
Sidan 19 punkt 13.1 tredje stycket.
Där står det att du har rätt att avsluta försäkringen om behovet har upphört. Är bilen avställd har behovet tillika kravet upphört.

Det var intressant smile kan det vara så att IF gör sin egen tolkning av mitt försäkringsbehov att ha brand,stöld,skadegörelse mm (avställningsförsäkring/garageförsäkring) när bilen är avställd? i ett fall om den t.ex. stod parkerad på nån parkeringsplats utsatt utomhus skulle det ju kunna hända... man borde ju fråga dom hur de ser på det.

Ring dem och fråga, de får du bäst svar på.  Hänvisa dit.

Många har tänkt att de behöver ingen försäkring på exempelvis sina motorcyklar, de är ändå inlåsta med massor av lås och övervakade. Många har ändå blivit av med dem wink

Slash Saabifierad
19 oktober 2017 · 2 023 Inlägg

Det låter som att personal på IF som du har pratat med inte själva känner till vad som gäller vid avslutande av försäkring.

Jag har själv råkat ut för detta på Folksam när jag skulle teckna en trafikförsäkring för färd till och från besiktning med ett avställt fordon, då var personalen icke påläst vad som gäller och jag brukade få prata med 2-3 stycken innan man fick prata med någon som verkligen visste vad som gällde.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Subtext
26 februari 2021 · 107 Inlägg

xXSammy skrev:
Om det står i avtalet att försäkringen gäller i ex antal månader så är det så.

Annat fall kanske det funkar att ställa på bilen, "välja" vanlig försäkring och byta till annat bolag sen ställa av bilen igen.

Rycker upp gammal tråd,  ovanstående fungerar inte, det går inte bättre när bilen är trafikförsäkrad, snarare är det då helt omöjligt att byta bolag om det gamla (if?) vägrar.
Men att ställa på bilen, byta till bara trafikförsäkring och sen ställa av den, då brukar det inte bli garageförsökring.
Men det kanske är svårt på en entusiastbil om man har ordnat en specialförsäkring?

Jag köpte en VW T5 transporter 4-motion och tog Folksam av gammal vana.
Så fick jag veta att andra bolag är flera 1000 kr billigare om året på helförsäkring.
Jag vet inte om Folksam går med på att bryta garageförsäkringen men bilen får vara avställd tills jag hittar ett byte med en mindre skåpbil. Troligen Caddy.
Och då är Folksam inte värst dyrare än andra, man har ju samlingsrabatt med allt i ett bolag, så jag stannar nog där ...
Folksam är bäst på hus/villa och då vill man vara kvar.
En gratis husbesiktning kom som en rejäl överaskning.
Sånt som andra betalar ca 5000 kr för.
Man får se till helheten och vara lite lojal smile

Bassiehof
26 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Jag har haft samma problem med If. Ägarbyte så slipper du försäkringen.

sollu
26 februari 2021 · 414 Inlägg

Bassiehof skrev:
Jag har haft samma problem med If. Ägarbyte så slipper du försäkringen.

Du behöver inte göra ägarbyte! LF sa till mig att jag måste vänta 11 månader! Men fick information av en bekant att jag skulle avställa bilen en månad och tar bort garage försäkring. Efter en månad försäkrad bile vard du vill, Men dem som jobbar hos LF gett mig olika information till sist lyckas jag!

Senast redigerat av sollu (26 februari 2021)

Bassiehof
26 februari 2021 · 1 777 Inlägg

sollu skrev:

Bassiehof skrev:
Jag har haft samma problem med If. Ägarbyte så slipper du försäkringen.

Du behöver inte göra ägarbyte! LF sa till mig jag måste vänta 11 månader! Men fick information att jag skulle avställa bilen en månad och tar bort garage försäkring. Efter en månad försäkrad bilen hos volvia. Men dem som jobbar hos LF gett mig olika information till sist lyckas jag!

iiiiif, inte LF hade jag problem med. Hur som står det i villkoren att försäkringen upphör vid ägarbyte. Så skriv över bilen till en släkting, sedan över till dig igen efter att bytet registrerats.

Lucif3r
26 februari 2021 · 2 183 Inlägg

Själv betalar jag 19-20sek/mån för avställningsförsäkring... Visserligen på "en gammal 945a"(-98), men ändå :p
V70in(-97) har något liknande...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang