Volvo GROVT el fel... hjälp..

emmerbrannstrom
20 oktober 2017 · 10 Inlägg

tjena jag har en volvo 945 s 2.3 -95 som jag nyligen fått lite problem med. såhär är det, om bilen står i ungefär 2 dagar så är batteriet tomt, jag har också bytt delar i generatorn så den laddar nu runt 14 volt, så alltså va min första tanke att den drog tjuvström så jag köpte en multimeter och mätte mellan plus spolen och kabeln och enligt den drog bilen bara 16mA, och det är ju verkligen inte nog för att tömma ett helt nytt underhållsfritt batteri på 2 dagar... så jag har helt slut lösningar... vad kan det vara ? finns ingen extra utrustning på bilen heller.. allt original inte ens extra lyktor. Behöver hjälp för annars åker bilen ut på blocket nyss, vilket jag inte vill, finaste volvon jag sett, inge rost och bara 17k mil, tok fräsch.

Hilmer
20 oktober 2017 · 1 776 Inlägg

Ryck ut säkringen för säkring och mät, när du hittat säkringen där en förbrukare finns så vet du i vilken ände du ska börja leta i.
Skulle kunna sätta en femma på handskfacksbelysningen, men jag kan ha fel!

emmerbrannstrom
20 oktober 2017 · 10 Inlägg

men när jag mäter så visar den ju normala värden? skrev ju de den visar bara 16mA vilket är normalt, så kan inte mäta vart felet ärsad

Hilmer
20 oktober 2017 · 1 776 Inlägg

Eftersom det tömmer ditt batteri så finns det bara två alternativ, antingen har du en förbrukare som drar ur strömmen eller så är batteriet kass.

emmerbrannstrom
20 oktober 2017 · 10 Inlägg

japp.. kollade just å lampan lös inte. detta batteriet är de andra HELT nya så det är inte batteriet... och när jag mäter så drar den inte tjuvström enligt mätaren så jag vet inte.. vet inte vart jag ens ska börja försöka felsöka

Utmarks-Loke
20 oktober 2017 · 5 814 Inlägg

Den kanske inte drar tjuvström just när du mäter, men så hoppar något igång efter en stund?

Hur är det med bensinvärmare till exempel?

emmerbrannstrom
20 oktober 2017 · 10 Inlägg

sitter ingen bensinvärmare på den! men jag undrar en grej, hur mycket ska generatorn ladda på tomgången?

Hilmer
20 oktober 2017 · 1 776 Inlägg

emmerbrannstrom skrev:
japp.. kollade just å lampan lös inte. detta batteriet är de andra HELT nya så det är inte batteriet... och när jag mäter så drar den inte tjuvström enligt mätaren så jag vet inte.. vet inte vart jag ens ska börja försöka felsöka

Mät så som jag beskrev tidigare, då kommer du att se att det finns en förbrukare, för det måste ju finnas ifall strömmen försvinner.

Hur kontrollerade du lampan?

emmerbrannstrom
20 oktober 2017 · 10 Inlägg

jag kontrollerade inte riktigt lampan kollade bara om den lös, vilket den inte gjorde. kan ta kort på mätinstrument och hur jag mäter samt resultat om du vill, från + spolen till kabeln och då visar den 16mA. men vet ej hur jag ska kontrollera lampan om jag har en, jag öppnade bara å kollade om det löstongue

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2017 · 10 245 Inlägg

Jag hade en liknande problem på en 240 för ett tiotal år sedan. Mätte och mätte och höll på att bli tokig på den. Tills jag av en händelse kände att c-låsreläet var varmt. Då slog det mig varför jag inte hittade något. Det var när jag låst som en av c-låsmotorerna fortsatte dra och på så vis drog ur batteriet. Så felet fanns bara vid låst bil och när jag mätte var den ju alltid upplåst...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
emmerbrannstrom
20 oktober 2017 · 10 Inlägg

jaa det är en rimlig lösning men senaste gången han hade slutström hade han stått i varmgarage olåst:/  men kan ha blivit något fel i generatorn på senaste... hur mycket ska han ladda på tomgången ungefär? kan ha köpt fel delar till den..

EmsAnders
20 oktober 2017 · 151 Inlägg

Har du mätt över en längre tid? Någon timme iaf, gå och kolla lite då och då vad instrument visar.
Och instrument är av sådan kvalitet att det går och lita på🤔?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang