Ford Granada Pinto 2.0 extrema co värden. 12,5-14,5.

Nifoz
26 oktober 2017 · 5 Inlägg

Bil: Ford Granada 1983.
Motor: 2.0l Pinto
Förgasare: Weber 32/36 DGAV

Problem: Ett co värde på 12,5-14,5 och den drar en 2-3 liter/milen.
Bilen tappar all kraft, inte för att den har någon, när motorn går över 4000varv.
0-100km/h tid: 26sec. (känns lite överdrivet?)

Felsökningar jag gjort:
Testat en annan förgasare, weber 36/36.
Bytt tändstift, fördelarlock, tändspole, tändkablar, kollat tändningen - 8grader innan TDC
Komptestat: med 11,5-12bar på varje cylinder.
Inget vatten i oljan, förbrukar inga märkbara oljemängder.

Mer info:
Köpte bilen i augusti 2016, bogsera hem bilen och renoverade motorn. Bytte packningar, slipa ventilerna, mekanisk bensinpump, vattenpump, tändstift, fördelarlock, tändspole, tändkablar, Olja/bränsle/luft-filter.

Tankar som jag kom tänka på nu när jag sammanfattade allt: BTR? behövs det? köpte en ny mekaniskbränslepump på mekonomen, antagligen inte original, kan den ha för högt tryck dvs förhögt tryck för förgasaren?


Några idéer? tankar? alla tips och idiotförklaringar uppskattas big_smile

granadadr
26 oktober 2017 · 7 268 Inlägg

kolla kompressionen på den,,  samt plugga egr ventilen,, är den svårstartad??
tänkte om ev kamremmen kan stå lite fel wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Nifoz
26 oktober 2017 · 5 Inlägg

granadadr skrev:
kolla kompressionen på den,,  samt plugga egr ventilen,, är den svårstartad??
tänkte om ev kamremmen kan stå lite fel wink

kompressionen var mellan 11,5-12bar på varje cylinder, det är väl godkänt? Hittar inge exakta siffror som det ska vara på den pinto motorn sad
EGR ventilen har jag inte tänkt på ens.. men den ska jag ta en titt på och plugga, men kan den göra så att bilen blir så cp och sprutar in alldeles förmycket bensin?
Det med Kamremmen har också slagit mig och det är det flera säger när man frågar om hjälp, men den står exakt rätt :S
(hur bra kan du pinto motorer? Kan det vara att jag gjorde något galet när jag skruva ihop kammen igen så att när kammen är nollställd står den lite fel, om du är med på vad jag menar wink   )

Inte alls svårstartad. startar inom 1-5 sekunder kall eller varm, så det är en fröjd big_smile

granadadr
26 oktober 2017 · 7 268 Inlägg

Nifoz skrev:

granadadr skrev:
kolla kompressionen på den,,  samt plugga egr ventilen,, är den svårstartad??
tänkte om ev kamremmen kan stå lite fel wink

kompressionen var mellan 11,5-12bar på varje cylinder, det är väl godkänt? Hittar inge exakta siffror som det ska vara på den pinto motorn sad
EGR ventilen har jag inte tänkt på ens.. men den ska jag ta en titt på och plugga, men kan den göra så att bilen blir så cp och sprutar in alldeles förmycket bensin?
Det med Kamremmen har också slagit mig och det är det flera säger när man frågar om hjälp, men den står exakt rätt :S
(hur bra kan du pinto motorer? Kan det vara att jag gjorde något galet när jag skruva ihop kammen igen så att när kammen är nollställd står den lite fel, om du är med på vad jag menar wink   )

Inte alls svårstartad. startar inom 1-5 sekunder kall eller varm, så det är en fröjd big_smile

hmm hållit på med pinto i hela mitt liv,, haft ett ANTAL ,, men detta har jag aldrig hört talas om,,  tjyvluft??  men iom den startar lätt gör mig förbryllad,,  helt godkänt komprov,, brukar ligga mellan 10-12 kg,  kolla så inte choken ligger på ??

Meaganeowner
26 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Ja.... Hur är det ställt mellan motor och bakänden på bilen?

En dämpare som rasat ihop invändigt?

Varit med om detta på två bilar...

Nifoz
26 oktober 2017 · 5 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ja.... Hur är det ställt mellan motor och bakänden på bilen?

En dämpare som rasat ihop invändigt?

Varit med om detta på två bilar...

Aldrig hört talas om det innan :p men kanske stämmer? hur kollar man det ens? testar med att koppla av avgasröret? ^^

Nifoz
26 oktober 2017 · 5 Inlägg

granadadr skrev:

Nifoz skrev:

granadadr skrev:
kolla kompressionen på den,,  samt plugga egr ventilen,, är den svårstartad??
tänkte om ev kamremmen kan stå lite fel wink

kompressionen var mellan 11,5-12bar på varje cylinder, det är väl godkänt? Hittar inge exakta siffror som det ska vara på den pinto motorn sad
EGR ventilen har jag inte tänkt på ens.. men den ska jag ta en titt på och plugga, men kan den göra så att bilen blir så cp och sprutar in alldeles förmycket bensin?
Det med Kamremmen har också slagit mig och det är det flera säger när man frågar om hjälp, men den står exakt rätt :S
(hur bra kan du pinto motorer? Kan det vara att jag gjorde något galet när jag skruva ihop kammen igen så att när kammen är nollställd står den lite fel, om du är med på vad jag menar wink   )

Inte alls svårstartad. startar inom 1-5 sekunder kall eller varm, så det är en fröjd big_smile

hmm hållit på med pinto i hela mitt liv,, haft ett ANTAL ,, men detta har jag aldrig hört talas om,,  tjyvluft??  men iom den startar lätt gör mig förbryllad,,  helt godkänt komprov,, brukar ligga mellan 10-12 kg,  kolla så inte choken ligger på ??

Tips på hur man kan leta efter vart den kan sno luft ifrån? eller gäller det att köpa nya packningar till insug/förgasare/förgasarfot osv och hoppas på det bästa? ^^

Orginalförgasaren som sitter på är ett jävla rymdskepp och choken är en automatisk-choke som styrs av vattentempen, mekaniskt och inte elektriskt. När bilen är kall är choke-spjället stängt och desto varmare bilen blir desto mer öppnar sig spjället, så spjället funkar som det ska iallafall. Är det något mer som choken styr?
Helt novis på förgasare till bilar :p

granadadr
27 oktober 2017 · 7 268 Inlägg

Nifoz skrev:

granadadr skrev:

Nifoz skrev:

kompressionen var mellan 11,5-12bar på varje cylinder, det är väl godkänt? Hittar inge exakta siffror som det ska vara på den pinto motorn sad
EGR ventilen har jag inte tänkt på ens.. men den ska jag ta en titt på och plugga, men kan den göra så att bilen blir så cp och sprutar in alldeles förmycket bensin?
Det med Kamremmen har också slagit mig och det är det flera säger när man frågar om hjälp, men den står exakt rätt :S
(hur bra kan du pinto motorer? Kan det vara att jag gjorde något galet när jag skruva ihop kammen igen så att när kammen är nollställd står den lite fel, om du är med på vad jag menar wink   )

Inte alls svårstartad. startar inom 1-5 sekunder kall eller varm, så det är en fröjd big_smile

hmm hållit på med pinto i hela mitt liv,, haft ett ANTAL ,, men detta har jag aldrig hört talas om,,  tjyvluft??  men iom den startar lätt gör mig förbryllad,,  helt godkänt komprov,, brukar ligga mellan 10-12 kg,  kolla så inte choken ligger på ??

Tips på hur man kan leta efter vart den kan sno luft ifrån? eller gäller det att köpa nya packningar till insug/förgasare/förgasarfot osv och hoppas på det bästa? ^^

Orginalförgasaren som sitter på är ett jävla rymdskepp och choken är en automatisk-choke som styrs av vattentempen, mekaniskt och inte elektriskt. När bilen är kall är choke-spjället stängt och desto varmare bilen blir desto mer öppnar sig spjället, så spjället funkar som det ska iallafall. Är det något mer som choken styr?
Helt novis på förgasare till bilar :p

är ju bara att starta den utan luftfilter,, och se om spjället öppnar sig som det ska,, joo nu när jag läser detta om att ljuddämparen kan bli tät ,, bara  å haka av avgas å köra lite,,

Evildan
27 oktober 2017 ·

Tjuvluft eftersökes genom att spraya startgas runt förgasarfot och andra skarvar.
Ökar tomgången tar motorn in tjuvluft där du sprayade.

Steff240
27 oktober 2017 · 1 005 Inlägg

Du kan ju testa att byta flottörventilen i förgasaren, en otät sådan ger hiskelig bränsleförbrukning och höga co värden hmm

granadadr
27 oktober 2017 · 7 268 Inlägg

Steff240 skrev:
Du kan ju testa att byta flottörventilen i förgasaren, en otät sådan ger hiskelig bränsleförbrukning och höga co värden hmm

TS hade väl bytt förgasare??

Steff240
27 oktober 2017 · 1 005 Inlägg

granadadr skrev:

Steff240 skrev:
Du kan ju testa att byta flottörventilen i förgasaren, en otät sådan ger hiskelig bränsleförbrukning och höga co värden hmm

TS hade väl bytt förgasare??

Jaa det missade jag lol men det är ju inte säkert att den förgasaren var friskare eller rätt bestyckad wink

Evildan
27 oktober 2017 ·

Enligt min erfarenhet är det inte helt ovanligt att Webrarna får beläggning i just flottörnålventilen och då pinkar det in bäst det vill.
En förgasare som varit oanvänd en tid får även den beläggningar när bränslet avdunstat.

granadadr
27 oktober 2017 · 7 268 Inlägg

Evildan skrev:
Enligt min erfarenhet är det inte helt ovanligt att Webrarna får beläggning i just flottörnålventilen och då pinkar det in bäst det vill.
En förgasare som varit oanvänd en tid får även den beläggningar när bränslet avdunstat.

har då aldrig haft sådana bekymmer,, visst får dem beläggningar som alla andra, men ej sådana problem som ts beskriver,

Evildan
27 oktober 2017 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Enligt min erfarenhet är det inte helt ovanligt att Webrarna får beläggning i just flottörnålventilen och då pinkar det in bäst det vill.
En förgasare som varit oanvänd en tid får även den beläggningar när bränslet avdunstat.

har då aldrig haft sådana bekymmer,, visst får dem beläggningar som alla andra, men ej sådana problem som ts beskriver,

Det kanske är Opelrelaterade weberproblem? wink Men nej det är inte unikt för just Weber utan mer ett typiskt förgasarproblem.
En Renault jag ägde hade också igensatta nålar då den förgasare hade legat länge på hyllan.

Nifoz
23 maj 2019 · 5 Inlägg

Då jag löste problemet och nu sålt bilen till en norrlänning så kom jag på att jag måste ju skriva vad som var fel:
Kortfattat. Förgasare nr 2 (orginal) funkade skitbra! när jag väl hade ändrat så båda portarna öppnade sig helt när jag hade plattan i mattan ^^
Förgasare nr 1 funkade också  bra på en annan pinto motor efter nogran rengöring av flottören/nålen.

Sent svar, på en död tråd, men hatar när man själv kommer till trådar som har samma problem som man själv letar svar på och inte hittar hur TS löste sitt problem smile
Tack för all hjälp och info ni kom med iallafall (y)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang