cars4ever skrev: Tråkig överraskning Du behöver med andra ord få tag på ett baksäte från en 93 eller äldre bil. Visste faktiskt inte heller att det fanns en sån skillnad mellan årsmodellerna.
Ett sånt lyft där fram
Ja verkligen, blev riktigt fint!
Men nu är man en erfarenhet rikare. Man lär sig alltid något nytt vilket är väldigt kul
Japp det måste jag. Får se om man kan få tag på något helskinn från tidigare modeller men det är inget jag prioriterar då jag skall fokusera på bromsarna fram och fixa ytrosten i bakskärmarna samt byta dörrarna
Idag tog jag in den nya framdörren för att försöka jämna ut reporna så dem inte syns för ögat och det blev sjukt bra. Tog mig en timme innan jag var nöjd med dörren. Jag fick bort dem reporna jag ville få ner och det gick kanon!
Jag tog först: Meguiars rubbing compound. Steg nummer två: Mothers finish polish. Sista steget: Mothers carnauba wax och körde in det i två omgångar.
Resultatet blev riktigt bra och jag är mer än nöjd. Tog några bilder. (Hoppas bilderna kommer i rätt ordning nu)
Var iväg i eftermiddag sedan svängde jag förbi ett garage som jag passerar en del och dem har väldigt många 940/740 ståendes så jag svängde in dit på vinst eller förlust för att kolla om dem hade lite grejer jag behövde. Dem hade en bagagerumsmatta i original som var väldigt skrynklig. Sedan var jag ute efter en stereo ram och dem plockade fram en gammal stereo med ram och då sa jag att jag tar hela stereon, roligt med original. Dem skall köpa min reservdels 960 jag berättade om så då blir jag av med den framöver också så det är skönt.
Här har jag lagt mattan. Jag tog först och tvättade den med avfettning och alkaliskavfettning så den blev lite finare iallafall. Jag la ett hjul och lite annat för att försöka jämna till mattan igen, fungerar inte det så får jag försöka värma lite
Här har vi stereon. Aldrig sätt en sådan, funderar på att stoppa i den
Mr_Humble skrev: Kul med original stereo Har du koden till den eller behövs det kanske inte till den?
Ja verkligen. Såg precis att det finns Bluetooth kassettband så jag ska nog montera den i bilen i veckan. Kod vet jag inte om det är på den, men har hört någonstans att man kan beställa det på Volvo.
Fått hem navringar till R-fälgarna. Dem har nav 65,1 så jag var tvungen att gå ner till 63,4 så dem passar mina spacers.
Är väldigt noga med navringar nu efter jag tappade ett hjul en gång på en golf jag hade. Hade typ en centimeter i glapp på dem fälgarna. Så tänk på det när ni monterar fälgar att alltid ha navringar om det behövs
Köpte hem en ny växelspaksknopp, ingen originalprodukt men väldigt lik. Materialet är i gummi och man får väldigt bra grepp när man växlar. Jag är nöjd med den även om passformen inte är 100% för växeltavlan:) jag tog av växeltavlan från gamla knoppen till den nya för jag fick inte tag på någon ny
Mr_Humble skrev: Fint med lite mönster på knoppen men kan du inte använda nå medel för att göra den lite mer svart? Annars kanske den blir det med tiden
Javisst Det ser värre ut på bilden än vad det är. När jag körde och använde den så försvann det en del
Idag tog jag tag i att byta krängningshammarstaget på vänster sida eftersom jag hade ett liggandes, skall byta det högra också men hade ingen sådan hemma ännu.
Började också lite lätt med bromsarna fram, och det visade sig att den understa styrpinnen var helt fast och rörde sig inte en meter samt att det var klabbat massa kopparpasta på pinnen sedan var den lite ytrost på, så tanken är att ta med båda till jobbet och ta ståltrissan för att slipa av ytrosten och sen avsluta med polering. Tog sedan in gummit och rengjorde dem så de blev riktigt fina, var massa klabb i. Skall köpa riktigt siliconfett och smörja in grejerna med det så det glider fint.
Bromsoket ser ju väldigt väldigt tråkigt ut men kolven går fint och sprickor i gummit runt om har jag inte sätt så det bromsoket får sitta kvar, onödigt att byta ut ett som fungerar. Dock får jag ta ståltrissa på vinkelslipen framöver och måla det så det ser anständigt ut. Blir nog att ta av bromsokshållaren för att slipa eller blästra av det.
Jag hann med att ta bort ytrost från anläggningsytorna längre har jag inte kommit då jag skall göra i ordning grejerna som jag skrev ovan. Nu hoppas vi på att det högra oket rör sig fint och att gummit inte är skadat
Återkommer i veckan!
Lite bilder:
Lite skillnad Klart garagehunden skall vara med Blev mycket bättre
Henkix skrev: Köp ett par nya pinnar istället när du ändå håller på på pappas 940 var pinnarna också rostiga och dem satte sej igen efter ett par månader bara trots rengörning o smörja Nämen så fin hund
Ja det kanske man skulle ta o göra istället göra det riktigt istället så man slipper tänka på det javisst är han
Tog av bromsokshållaren för att sedan elektrolytbehandla den och jääääklar va bra det blev! Knackade av den värsta rosten först sedan ner i badet. När jag tog upp hållaren igen så tog jag bara fingret och fick av all lös rost. Succé Ska göra likadant med högra hållaren. Något jag rekomenderar starkt.
Hände en grej! Råkade byta bort R-fälgarna mot dessa BBS Triton med delbart centrum! Blev sjukligt snyggt men nu måste jag sänka den eftersom däckdimensionen är 215 och innan hade jag 225. Men blev över förväntan
Eftersom jag sätt ett litet oljeläckage under bilen så bytte jag ventilkåpspackningen, den var inte så dålig som jag trodde. Men nu när jag tittade efter så är det förmodligen topplockspackningen som läcker, dock inte så det blir pölar på golvet utan kanske en droppe i veckan, men något läckage vill jag inte vara med om så det får bli att lyfta toppen och byta packningen och diverse packboxar fram och sedan byta packbox samtidigt som jag byter kopplingen framöver då den börjar ge upp. Jag såg också att oljelockspackningen var TOTALT soppslut, den gick att bryta i 1000 delar. Tvättade av ventilkåpa med avfettning och skrubade av den så de ska se lite roligare ut.