Kupéfläkt blåser knappt -volvo s70

22 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Hejsan. Som rubriken lyder så har jag problem med kupefläkten i bilen. Det blåser knappt någonting i varken vindruta eller från dom andra uttagen. Tidigare så blinkade även AC och fläkt knappen vid start av bilen vilket jag antar är att den varnar att något är fel. Är det bara att köpa en ny kupéfläkt eller vad kan orsaka detta? Bilen är en Volvo s70 -99
Mvh

74 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 #2

Har du kollat kupé filtret? Stor chans att det inte är bytt sedan bilen var ny och skulle då påverka hur mycket luft som kommer. Om det är Ok så skulle jag kika på fläkten.

22 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #3

Stekpannan skrev:
Har du kollat kupé filtret? Stor chans att det inte är bytt sedan bilen var ny och skulle då påverka hur mycket luft som kommer. Om det är Ok så skulle jag kika på fläkten.

Okej ska kolla på det smile . Men borde inte det va fixat vid någon service? Tycker det är konstigt eftersom fläkten la av så plötsligt. Tänker mig att om det är skräp så borde det gradvis bli sämre blås?

22 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #4

Kollade filtret nyss och rengjorde det lite och det ser okej ut. Det var även märkt att det byttes 04-05-13.  Så antar att jag får byta fläkt eller vad tror?

74 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 #5

Selerex skrev:
Kollade filtret nyss och rengjorde det lite och det ser okej ut. Det var även märkt att det byttes 04-05-13.  Så antar att jag får byta fläkt eller vad tror?

Skulle kolla hur den mår, men ser den Ok ut men blåser dåligt skulle jag kika på att byta ut den.

6 820 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 #6

Låter fläkten som att den blåser mycket ?

22 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #7

Janneutanb skrev:
Låter fläkten som att den blåser mycket ?

Nej. Det blåser men det är väldigt lite.

22 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #8

Tog ut kupefläkten nyss för att kolla på den för att sedan sätta tbx den. När jag starta bilen fungerade den men den lät högt och pulserade. Den gick lixom upp i varv och sedan ned igen när jag hade på högsta hastighet. Efter det slutade den fungera igen. Någon förklaring på det?

Forum- och sitemoderator · 10 780 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 #9

Det förekommer rätt ofta trådar med samma problem och i de flesta fall har det varit ECU som styr fläkten som klappat ihop. Vad en sådan kostar och hur man byter vet jag inte.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
22 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #10

Hybrid_ skrev:
Det förekommer rätt ofta trådar med samma problem och i de flesta fall har det varit ECU som styr fläkten som klappat ihop. Vad en sådan kostar och hur man byter vet jag inte.

Okej, ska kolla med verkstad dåra å se vad dom säger och hoppas på att detta inte kostar shortan för då blir det ny bil då hon är så gammal... sad

Forum- och sitemoderator · 10 780 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 #11

Selerex skrev:

Hybrid_ skrev:
Det förekommer rätt ofta trådar med samma problem och i de flesta fall har det varit ECU som styr fläkten som klappat ihop. Vad en sådan kostar och hur man byter vet jag inte.

Okej, ska kolla med verkstad dåra å se vad dom säger och hoppas på att detta inte kostar shortan för då blir det ny bil då hon är så gammal... sad

Nja, tror det har glunkats om 500:- på skroten så om det stämmer så är det väl vart saken.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 294 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 #12

Om lamporna vid reglagen blinkar så finns det felkoder lagrade, detta kan beroende på vad det är som är fel slå ut hela systemet.
Så prio 1 är att läsa ur felkoder för att utefter detta felsöka vidare.

Senast redigerat av Hilmer (7 november 2017)

22 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #13

Hybrid_ skrev:

Selerex skrev:

Hybrid_ skrev:
Det förekommer rätt ofta trådar med samma problem och i de flesta fall har det varit ECU som styr fläkten som klappat ihop. Vad en sådan kostar och hur man byter vet jag inte.

Okej, ska kolla med verkstad dåra å se vad dom säger och hoppas på att detta inte kostar shortan för då blir det ny bil då hon är så gammal... sad

Nja, tror det har glunkats om 500:- på skroten så om det stämmer så är det väl vart saken.

Ja får hoppas att det priset består senare. Det återstår att se

22 Inlägg
Skrivet 7 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #14

Hilmer skrev:
Om lamporna vid reglagen blinkar så finns det felkoder lagrade, detta kan beroende på vad det är som är fel slå ut hela systemet.
Så prio 1 är att läsa ur felkoder för att utefter detta felsöka vidare.

Ja precis tänkte mig det. Blir att kolla med verkstan och se vad dom hittar då man själv inte har en felkodsläsare.

22 Inlägg
Skrivet 14 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #15

Kollade med verkstan på volvo vad dom ville ha för att söka felkoder. 995kr ville dom ha.. detta slutade i att jag sökte efter folk som hade fläktmotstånd eller en kupéfläkt som jag kunde pröva i min bil då jag ansåg att det var något av det som krångla. Efter testet visade det sig att en ny kupéfläkt LÖSTE PROBLEMET! Så köpte en begagnad för 300kr och nu blåser det friska vindar igen. Antagligen var min fläkt paj på något vis, om det var motorn eller kolet vet jag ej men nu är det fixat smile

190 Inlägg
Skrivet 15 november 2017 #16

hade samma problem på min s70, då var det kolet som var kasst smile


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang