Seat Leon 2014 problem med hjälpsystem

gust3n
14 november 2017 · 10 Inlägg

Bilen är utrustad med Lane Assist samt Light Assist, när man försöker aktivera dessa får man i displayen upp "Fel: Lane Assist" respektive Light Assist.
Var ej medveten om att funktionerna fanns innan jag köpte bilen så märkte detta efter köpet. Någon som varit med om liknande och har erfarenhet vad en ev. lösning kan vara? Är det något enkelt eller snackar vi konstiga elfel etc.?
Har försökt googla på problemet men inte hittat mycket alls, enda jag hittade var en person som behövde kalibrera sensor efter ett byte av framruta men är lite osäker om den är bytt.

Soulman
14 november 2017 · 1 271 Inlägg

Då finns det alldeles säkert felkoder lagrade. Här behöver du tänka dig för innan dessa raderas eftersom de innehåller information om NÄR de uppkom, och det behöver du kanske ha i bakfickan för att kunna reklamera ditt köp.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
gust3n
17 november 2017 · 10 Inlägg

Soulman skrev:
Då finns det alldeles säkert felkoder lagrade. Här behöver du tänka dig för innan dessa raderas eftersom de innehåller information om NÄR de uppkom, och det behöver du kanske ha i bakfickan för att kunna reklamera ditt köp.

Det har du rätt i, smart!

gust3n
19 december 2017 · 10 Inlägg

Kan meddela att problem med light & lane assist beror på att en kabel till kameran har lossnat. Enkelt ingrepp men behövs efter det en kalibrering av kameran á 2500kr.

Till råga på det behöver kopplingen bytas nu efter 6000 mil. God jul

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang