Mulle Meck Mekonomen vet inte hur man byter bromsar!

Potrovski
14 november 2017 · 312 Inlägg

Min bil har varit inne på Mekonomen, Luleå där dem bytt bromsar bak. Skivor, belägg och handbroms backar. När jag fick tillbaka bilen så upptäckte jag att handbromsen inte fungerar. Fick tid för justering där dem fixat så handbromsen. Påväg hem därifrån så börjar det lukta bränt och bilen känns trött så jag stannar vid vägkanten och tar mig en kik. Fälgarna var så varma att det inte gick att ta på dem. Ja då var det ju bara parkera bilen hos en bekant och lifta hem för att köra in bilen igen på Mekonomen dagen därpå.

Denna gång hade Mekonomen varit ordentliga och haft inne bilen på Bilprovningen efter justering där värdena på bromsarna blev 1.9 och 2.0. Fick givetvis se papper på detta så allt grönt.

Men i vanlig ordning, påväg hem därifrån med bilen så känns inte allt rätt. Det är djupa revor runt höger bromsskiva så jag kör in bilen i garaget och lyfter av fälgen och upptäcker detta...

Ska nya skivor se ut såhär?!
https://thumb.ibb.co/gePOAw/nyaskivor.jpg

Ett bladmått på 0,10mm gick inte att få mellan bromsok och fälg.
https://thumb.ibb.co/eTeqqw/skiva.jpg

Gummipluggarna för infäsningen av oket saknas helt.
https://thumb.ibb.co/khgQOG/ploppar.jpg

Slitagevarnaren är prydligt upphängd runt bränsleslangen.
https://thumb.ibb.co/diYTcb/slitage.jpg

Jag har ingen aning om hur det ser ut på vänster sida, säkerligen likadant men jag blev så ***** less. Två gånger har bilen varit in på Mekonomen efter bromsbytet och det är ännu inte rätt.

Jag vågar fan inte låta dem skruva i min bil längre. Detta kostade mig 8000kr. Riktigt bra kvalitet!!! Ångrar att jag inte åkte in på BMW verkstan direkt, dem hade dessutom billigare pris på detta upptäckte jag i efterhand sad

Inget illa om kundmottagningen på Mekonomen, dem har varit hjälpsamma och försökt lösa detta. Men någon klåpare till mekaniker/tekniker verkar ju inte veta vad han håller på med på verkstan där.

Senaste: Nu är bilen hel igen. Det visade sig att dem monterat hjullagret fel när detta byttes för 1-2 mån sedan. Detta uppenbarade sig inte med dem gamla skivorna då dem givetvis inte var lika tjocka som dem nya skivorna som sitter på. Så dem har bytt hjullager och den svarvade skivan. Fick 8 liter olja till bilen som plåster på såren.

Senast redigerat av thesvensk (16 november 2017)

Muttley
14 november 2017 ·

Lämna in och be om rätt skivor.  Om de inte är för tjocka så har de brustit duktigt i rengöringen så massvis med skiter sitter så skivan hamnar fel smile

Du betalar såklart noll kronor för det.

Potrovski
14 november 2017 · 312 Inlägg

Muttley skrev:
Lämna in och be om rätt skivor.  Om de inte är för tjocka så har de brustit duktigt i rengöringen så massvis med skiter sitter så skivan hamnar fel smile

Du betalar såklart noll kronor för det.

Skivan stämmer, har precis kollat upp rätt mått på den. Ja det är nog som du säger att det helt saknas bromsfett på glidpinnarna, för oket sitter stumt. Sen vet jag inte hur mycket de kommer hjälpa när gummiskydden för glidpinnarna ligger i någon papperskorg på Mekonomen.

Känns jättekul att hosta upp 8000kr, åka in och ut från Mekonomen tre gånger efter det och sen hem varje gång och lossa och kolla så allt är rätt gjort.... För dem pengarna borde det bara vara att tuta och köra från verkstan.

Muttley
14 november 2017 ·

thesvensk skrev:

Muttley skrev:
Lämna in och be om rätt skivor.  Om de inte är för tjocka så har de brustit duktigt i rengöringen så massvis med skiter sitter så skivan hamnar fel smile

Du betalar såklart noll kronor för det.

Skivan stämmer, har precis kollat upp rätt mått på den. Ja det är nog som du säger att det helt saknas bromsfett på glidpinnarna, för oket sitter stumt. Sen vet jag inte hur mycket de kommer hjälpa när gummiskydden för glidpinnarna ligger i någon papperskorg på Mekonomen.

Känns jättekul att hosta upp 8000kr, åka in och ut från Mekonomen tre gånger efter det och sen hem varje gång och lossa och kolla så allt är rätt gjort.... För dem pengarna borde det bara vara att tuta och köra från verkstan.

Gummiskydden "dammskydd" är till för att inte skruvarna ska rosta.  Rostar dem så kommer du eller den som byter nästa gång ha jätteroligt då de kommer bli ett helvete att lossa.

Men bristfällig rengöring är då mest troligt.  Man tar ju av glidpinnarna och fettar in de på nytt så oket glider mycket lätt.
De får helt enkelt göra rätt för sig.  Jag hade bett de sätta på nya skivor nu när de blivit svarvade.

Klåpare skall inte ta så mycket betalt, eller röra bilar.

spillolja
14 november 2017 · 4 014 Inlägg

Om verkstaden inte repats på rätt vis ska man kunna åka till en besiktningstation och låta dessa testa bromsarna, om dessa inte är OK så ska man kunna begära återbetalning, tag kontakt med konsumentvägledaren/hallå konsument om dessa kan hjälpa till råd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Potrovski
14 november 2017 · 312 Inlägg

Muttley skrev:

thesvensk skrev:

Muttley skrev:
Lämna in och be om rätt skivor.  Om de inte är för tjocka så har de brustit duktigt i rengöringen så massvis med skiter sitter så skivan hamnar fel smile

Du betalar såklart noll kronor för det.

Skivan stämmer, har precis kollat upp rätt mått på den. Ja det är nog som du säger att det helt saknas bromsfett på glidpinnarna, för oket sitter stumt. Sen vet jag inte hur mycket de kommer hjälpa när gummiskydden för glidpinnarna ligger i någon papperskorg på Mekonomen.

Känns jättekul att hosta upp 8000kr, åka in och ut från Mekonomen tre gånger efter det och sen hem varje gång och lossa och kolla så allt är rätt gjort.... För dem pengarna borde det bara vara att tuta och köra från verkstan.

Gummiskydden "dammskydd" är till för att inte skruvarna ska rosta.  Rostar dem så kommer du eller den som byter nästa gång ha jätteroligt då de kommer bli ett helvete att lossa.

Men bristfällig rengöring är då mest troligt.  Man tar ju av glidpinnarna och fettar in de på nytt så oket glider mycket lätt.
De får helt enkelt göra rätt för sig.  Jag hade bett de sätta på nya skivor nu när de blivit svarvade.

Klåpare skall inte ta så mycket betalt, eller röra bilar.

Jaja jag vet hur det ska vara. Men det var väl för jobbigt att fetta in rätt saker och återmontera dammskydden, lättare snöra dem i soptunnan och slitagevarnare är väl onödigt enligt klåparen som skruvat i bilen.

Dessutom ska det fettas in glidytorna för belägget, dvs hakarna. Men även det var jobbigt.

Ja skivan får dem byta helt klart och jag ska i sånt fall stå bredvid och övervaka arbetet denna gång.

spillolja skrev:
Om verkstaden inte repats på rätt vis ska man kunna åka till en besiktningstation och låta dessa testa bromsarna, om dessa inte är OK så ska man kunna begära återbetalning, tag kontakt med konsumentvägledaren/hallå konsument om dessa kan hjälpa till råd

Jag fick numret till verkstadschefen på Mekonomen och har skickat bilderna åt honom. Sa även att jag inte vill lämna in bilen hos dem för åtgärd utan köra in den till BMW så får dem fakturera Mekonomen för detta. Okej om det hade varit att jag fick åka tillbaka en gång men detta blir ju tredje gången...

Han skulle i vart fall prata med sin chef, så får se vad dem säger.

Senast redigerat av thesvensk (14 november 2017)

Janneutanb
14 november 2017 · 7 267 Inlägg

Fast i detta fall är det ju inte oket som tagit i så hurvida glidpinnarna sitter fast eller inte spel ingen roll.
Det är okhållaren och den sitter ju där den sitter så antingen är hållaren böjd , skivan felaktig eller skit mellan nav och skiva.

Muttley
14 november 2017 ·

thesvensk skrev:
Dessutom ska det fettas in glidytorna för belägget, dvs hakarna. Men även det var jobbigt.

Det är däremot inget måste.  Räcker att du rengör till 100%.  Öppna ytor med fett och klet drar till sig smuts.  Jag har slutat fetta in den ytan själv och ser till att de är helt rent och rör sig fritt och de har funkat hur bra som helst smile

Potrovski
14 november 2017 · 312 Inlägg

Janneutanb skrev:
Fast i detta fall är det ju inte oket som tagit i så hurvida glidpinnarna sitter fast eller inte spel ingen roll.
Det är okhållaren och den sitter ju där den sitter så antingen är hållaren böjd , skivan felaktig eller skit mellan nav och skiva.

Det är visst oket som tagit i, det ser man klart och tydligt på andra bilden med pilen jag ritat dit. Om okhållaren är skev eller inte vet jag inte, men det var inte såhär när jag lämnande in bilen första gången. En möjlighet är ju att dem gängat in glidpinnarna fel, dvs dragit sne gäng på skiten och i sin tur har oket hamnat snett. För jag kan inte minnas att glidpinnarna sticker ut utanför gummihylsan på oken fram när jag bytte själv. Det gör dem ju på oket bak som syns på bild...

På vänster sida har jag 3mm spel mellan skiva och ok, men på höger så fick jag ju inte ens dit ett .10:as bladmått.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2017 · 13 673 Inlägg

ser ju bra märkligt ut måste man ju säga... men det är liksom ingen vetenskap att byta skivor och belägg  utan en 15åring utan erfarenhet listar ut hur man ska göra...hoppas du återkommer med vad dom lyckats med smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
14 november 2017 · 10 388 Inlägg

thesvensk skrev:

Janneutanb skrev:
Fast i detta fall är det ju inte oket som tagit i så hurvida glidpinnarna sitter fast eller inte spel ingen roll.
Det är okhållaren och den sitter ju där den sitter så antingen är hållaren böjd , skivan felaktig eller skit mellan nav och skiva.

Det är visst oket som tagit i, det ser man klart och tydligt på andra bilden med pilen jag ritat dit. Om okhållaren är skev eller inte vet jag inte, men det var inte såhär när jag lämnande in bilen första gången. En möjlighet är ju att dem gängat in glidpinnarna fel, dvs dragit sne gäng på skiten och i sin tur har oket hamnat snett. För jag kan inte minnas att glidpinnarna sticker ut utanför gummihylsan på oken fram när jag bytte själv. Det gör dem ju på oket bak som syns på bild...

På vänster sida har jag 3mm spel mellan skiva och ok, men på höger så fick jag ju inte ens dit ett .10:as bladmått.

Jag vill också påstå att det är okhållaren och inte oket som du pekar på där.

Senast redigerat av it_mutt (14 november 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rille0
14 november 2017 · 2 021 Inlägg

sitter skruvarna som håller bromsskivan mot navet på plats? om inte är det säkert bara så att skivan ploppar ut nån mm när du tar bort hjulet, kolla spelet när hjulet är ditskruvat om möjlighet finns.

fanns gummiskydden till glidpinnarna innan du lämnade in bilen? det följer inte med nya till beläggen så om dom saknas har man liksom inget val att skruva ihop utan.

såvida inte beläggen inte kärvar i okhållaren så har du säkert ett kärvande bromsok, därav anliggningen.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Potrovski
14 november 2017 · 312 Inlägg

it_mutt skrev:

thesvensk skrev:

Janneutanb skrev:
Fast i detta fall är det ju inte oket som tagit i så hurvida glidpinnarna sitter fast eller inte spel ingen roll.
Det är okhållaren och den sitter ju där den sitter så antingen är hållaren böjd , skivan felaktig eller skit mellan nav och skiva.

Det är visst oket som tagit i, det ser man klart och tydligt på andra bilden med pilen jag ritat dit. Om okhållaren är skev eller inte vet jag inte, men det var inte såhär när jag lämnande in bilen första gången. En möjlighet är ju att dem gängat in glidpinnarna fel, dvs dragit sne gäng på skiten och i sin tur har oket hamnat snett. För jag kan inte minnas att glidpinnarna sticker ut utanför gummihylsan på oken fram när jag bytte själv. Det gör dem ju på oket bak som syns på bild...

På vänster sida har jag 3mm spel mellan skiva och ok, men på höger så fick jag ju inte ens dit ett .10:as bladmått.

Jag vill också påstå att det är okhållaren och inte oket som du pekar på där.

Nu när du säger det så, kikat närmare och du och Janneutanb har givetvis rätt.

Rille0 skrev:
sitter skruvarna som håller bromsskivan mot navet på plats? om inte är det säkert bara så att skivan ploppar ut nån mm när du tar bort hjulet, kolla spelet när hjulet är ditskruvat om möjlighet finns.

fanns gummiskydden till glidpinnarna innan du lämnade in bilen? det följer inte med nya till beläggen så om dom saknas har man liksom inget val att skruva ihop utan.

såvida inte beläggen inte kärvar i okhållaren så har du säkert ett kärvande bromsok, därav anliggningen.

Jag upptäckte ju detta med hjulet på plats. Japp dem har suttit där. Och hade dem saknats så sätter man dit nya och debiterar kund för detta eller i vart fall påpekar det åt kund som en "bra att veta". Allt annat är ju fel.

Dem måste dem ju ha monterat okhållaren åt helvete fel. Dem har ju haft lös den i och med att dem bytte allt. Sen har den varit lös för kanske en månad sedan på samma verkstad då dem bytte hjullager.

Senast redigerat av thesvensk (14 november 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2017 · 13 673 Inlägg

Förstår inte hur dom skulle kunna lyckas montera okhållaren fel... Kan vara så att lagret inte sitter där det ska och derför skjuter ut skivan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Janneutanb
15 november 2017 · 7 267 Inlägg

Growe skrev:
Förstår inte hur dom skulle kunna lyckas montera okhållaren fel... Kan vara så att lagret inte sitter där det ska och derför skjuter ut skivan

Hur det än är fel så lär man väl ha upptäckt att det tog i när man snurrade på skivan kan jag tycka .

Potrovski
16 november 2017 · 312 Inlägg

Nu är bilen hel igen. Det visade sig att dem monterat hjullagret fel när detta byttes för 1-2 mån sedan. Detta uppenbarade sig inte med dem gamla skivorna då dem givetvis inte var lika tjocka som dem nya skivorna som sitter på. Så dem har bytt hjullager och den svarvade skivan. Fick 8 liter olja till bilen som plåster på såren.

Muttley
16 november 2017 ·

Se där ja.
Du sköter detta snyggt genom att skriva de i första inlägget i denna tråden om lösningen.  De var inte så illa ändå. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang