Displayen indikerar att bakluckan är öppen.

passat13
17 november 2017 · 2 Inlägg

Hej. har problem med min passat 13. Detta verkar vara återkommande när det blir kallt ute. Larmet går och displayen visar att bakluckan är öppen. Hade samma problem förra vintern.

Hela sommaren har det fungerat som det ska.  Någon som vet vad det kan vara för problem ?

it_mutt Avstängd
17 november 2017 · 10 388 Inlägg

passat13 skrev:
Hej. har problem med min passat 13. Detta verkar vara återkommande när det blir kallt ute. Larmet går och displayen visar att bakluckan är öppen. Hade samma problem förra vintern.

Hela sommaren har det fungerat som det ska.  Någon som vet vad det kan vara för problem ?

Låter som en trilskande låskista.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
17 november 2017 · 1 271 Inlägg

Har inte de där bilarna problem med slangen till spolningen på bakrutan? Den lossnar och blöter ned låskistan bland annat.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
torsen
18 november 2017 · 7 198 Inlägg

Om det är en vanlig kontakt, av samma typ som finns för sidodörrarnas påverkan av bl a innerbelysningen, så kan det vara som så att elledningen är skadad så att isoleringen inte skyddar utan metalledaren kan jorda.
Inte ovanligt på handbromsövervakning.

it_mutt Avstängd
18 november 2017 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Om det är en vanlig kontakt, av samma typ som finns för sidodörrarnas påverkan av bl a innerbelysningen, så kan det vara som så att elledningen är skadad så att isoleringen inte skyddar utan metalledaren kan jorda.
Inte ovanligt på handbromsövervakning.

Ingen omöjlighet, men att det skulle vara relaterat till kyla är ju isf lite märkligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
18 november 2017 · 1 271 Inlägg

torsen skrev:
Om det är en vanlig kontakt, av samma typ som finns för sidodörrarnas påverkan av bl a innerbelysningen, så kan det vara som så att elledningen är skadad så att isoleringen inte skyddar utan metalledaren kan jorda.
Inte ovanligt på handbromsövervakning.

Du menar som bilarna hade på 1900-talet?
Kontakten sitter i låskistan och har gjort så på VAG bilar hela 2000-talet. Sen händer ju grejer när det blir kallt. Fett blir trögt och mekaniska delar lika så. Och med lite spolarvätska i kommer den inte funka bättre

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
passat13
18 november 2017 · 2 Inlägg

Tack för svaren. Tydligen så har bakluckan indikerat hela natten och batteriet var utan ström. Fungerade inte att starta med startkablar, verkar som att jag får köpa ett nytt batteri. Ska kika på kontakten i låskistan när jag fått igång bilen igen big_smile

HPGH
19 december 2022 · 1 Inlägg

Hej, plockar upp den här tråden efter några år... Har samma problem på en Passat AWD 2013 . Jag ser ingen bra lösning. Jag har bytt låskistan och kontaktdonet och tagit bort motorerna och kör luckan helt manuellt. Det fungerade utan felindikationer några veckor men får ni igen indikation på displayen att luckan är öppen (fast den är stängd) och sedan går larmet igång. HJÄLP!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2022 · 13 669 Inlägg

HPGH skrev:
Hej, plockar upp den här tråden efter några år... Har samma problem på en Passat AWD 2013 . Jag ser ingen bra lösning. Jag har bytt låskistan och kontaktdonet och tagit bort motorerna och kör luckan helt manuellt. Det fungerade utan felindikationer några veckor men får ni igen indikation på displayen att luckan är öppen (fast den är stängd) och sedan går larmet igång. HJÄLP!

kolla kablarna som går från karossen till bakluckan...    inte ovanligt att dom går av där..  det gäller oavsätt bilmärke...  är dom skadade så kan det spöka rejält...  där skulle jag börja kolla iallfall

sen kan det vara så att luckan sitter väldigt i spänn vilket gör att låskistan får ta mer kraft än vad som är tänkt...
borde gå att flytta ut låsbläcket på bilen så den sitter 1mm längre ut och se om det gör någon skillnad..  man borde kunna tvinga fram felet isånt fall genom att trycka på insidan av luckan och få den att indikera att luckan är öppen..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
19 december 2022 · 7 268 Inlägg

har också en bil där displayen visar öppen lucka,, belysningen är dock ej på smile så drar ingen ström,, lite irriterande ja,, men finns värre saker,, är mkt vanligt som sagt att kablar bli lite trötta i dörrar å luckor

Senast redigerat av granadadr (19 december 2022)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
frimand85
23 januari 2023 · 2 Inlägg

Hej
Jag är Dansk og bor i sverige, så skriver så bra på svenska som jeg kan.
Har exact samma problem med min VW passat från 2014.
Luckan indikera at den är öppen og ena baklyset lysar up när luckan är stänkt. Har bytat låsmekanism men det funkade inte.
Idag började jag at montera bort panel og list i baggage utrymmet og taket.
Og hittade at sprinklar slangen måsta har en läcka nogonstans precis innan at den går ut i backluckan. Det er blöt med sprinkler väska uppe under taket i högra sida av bilen. Det forklarer också varfor detta kun är et problem om vinteren, da det er der jag använda bakrutans sprinkler mest.
Det blir et helvete at byta den slang, så tror jag bara får leva med inte at använda sprinkler på bakrutan.

frimand85
23 januari 2023 · 2 Inlägg

Kolla detta länk, nogon engelska har samma problem....
https://www.passatworld.com/threads/pro … ck.533057/

Cuefa Ain't no place like home...
23 januari 2023 · 4 628 Inlägg

frimand85 skrev:
Hej
Jag är Dansk og bor i sverige, så skriver så bra på svenska som jeg kan.
Har exact samma problem med min VW passat från 2014.
Luckan indikera at den är öppen og ena baklyset lysar up när luckan är stänkt. Har bytat låsmekanism men det funkade inte.
Idag började jag at montera bort panel og list i baggage utrymmet og taket.
Og hittade at sprinklar slangen måsta har en läcka nogonstans precis innan at den går ut i backluckan. Det er blöt med sprinkler väska uppe under taket i högra sida av bilen. Det forklarer också varfor detta kun är et problem om vinteren, da det er der jag använda bakrutans sprinkler mest.
Det blir et helvete at byta den slang, så tror jag bara får leva med inte at använda sprinkler på bakrutan.

Tyvärr väldigt vanligt på dessa.
Spolarvätskan rinner oftast ner i ett styrdon till bakluckan, vilket ger en massa spännande problem.
Du har i alla fall hittat problemet, nu återstår att följa spolarvätskans väg och ta reda på hur mycket som blivit förstört.
Spolarvätska ärgar sönder kontaktstycken och kretskort väldigt lätt sad

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mange-81
8 oktober 2023 · 1 Inlägg

På min Passat var där ett hål i slangen mellan kaross och baklucka till spolningen ,spolarvätskan rann baklänges in i bilen och ner i kontaktstycket sitter höger sida bakom klädsel.
Gav massa konstiga fel, indikera öppen baklucka ibland baklampor som lyste samt att larmet kunde börja larma lite när som.

MickeEng
9 oktober 2023 · 475 Inlägg

Hallå!
Hade ett liknade fel på min Mondeo ST220 men det var centrallåset som spökade.
På vår, sommar o höst när tempen låg över 5grader var det inte några problem typ när det var 1 till 4grader så kunde den plötsligt låsa bilen under färd. Var det 0grader och under så när man låste upp bilen kunde den låsa igen när man väl öppnat den så hade den inte låst upp bagageluckan fick göra det manuellt via reglaget och den automatiska innerbelysningen gick ej igång. Visade sig att det var microbrytarna i låskistan i förardörren som var utslitna.
Kanske samma här att det är någon microbrytare i låskistan till bakluckan som är skadad.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang