Growe
Fri fart för ett fritt folk!
20 november 2017
· 13 742 Inlägg
Cracksoup skrev:
Snifflex skrev:
okej hur tar jag reda på sånna här saker lätt liksom utan att kolla på bilen i sig (tänker mig innan jag "bokar" möte) har just nu kollat på audi a4or men fått veta att typ alla motorer är skit haha men har börjat kolla runt lite mer nu på bmw eller octavia rs (vill ha en lite rolig bil) men har ingen koll på vad man ska titta efter vilka motorer som är "osäkra kort" så tackar för all hjälp som kan fås <3
En någorlunda modern bil som sällan lämnar en vid sidan av vägen är BMW med rak sexa mellan 05-07. Förslagsvis 330i som ger ordentligt med skjuts till förhållandevis låg ägandekostnad.
Kan du tänka dig att göra enklare reparationer och service själv så är de ganska billiga att ha att göra med. Kolla upp så servicen är skött ordentligt av tidigare ägare och gör en ordentlig provtur innan köp där du b.la vrider upp kupéfläkten till max. Framgår ett gnisslande ljud så kan fläktmotorn vara på väg att ge upp. Går ofta att förlänga livet på den genom att plocka ur och smörja själva fläkten (det gjorde jag, operationen tog 15 minuter).
Lyssna efter oljud när du startar bilen.
Min kärra har två vanliga fenomen för denna motormodellen, nämligen tickande ventillyftare (inget som påverkar motorns livslängd och behöver i regel aldrig åtgärdas) och startmotor som sjunger på sista låten. Det sistnämnda är lite krabbigare, men med lite intresse och rätt verktyg så fixar man det på en lunchrast.
det gör man inte på en a4 med 1.8tfsi.. motorfästet sitter runt startmotor ;-)
men visst har bmw haft lite kedjeproblem på dom nyare årgångarna men kanske bara är 4:orna som har problem
Kör fort så hinner inget hända...