S-max startar ej

Pajje13
20 november 2017 · 27 Inlägg

Ford S-max 2.0 Diesel
2011
13000 mil
Keyless (har bytt batteri i nyckeln)

Felsymptom:
I morse när jag skulle starta bilen så när jag tryckte på startknappen så istället för att dra runt motorn så börjar alla lampor blinka i bilen, och även displayen uppför sig märkligt.

Låter ju givetvis som att batteriet dragit ur, men har nu både laddat batteriet, samt prövat med ett annat batteri, och det blir exakt samma felsymptom.

En återkommande skum sak är att på displayen (allting funkar som det ska fram tills att startmotorn ska gå igång) är att det står "motorn är igång, tryck stopp" fastän den inte är det.

Bilen kördes i söndes utan problem, på måndag morron uppstod problemet.

Det underlättar inte direkt att bilen står utomhus, och jag kan bara skruva kvällstid när det är beckmörkt.

Några idéer om vart jag ska börja felsöka?  Misstänker ju startrelä, startmotor som flera.
   Funderar på att ta en semesterdag på onsdag och skruva faktiskt.

Niknar
20 november 2017 · 197 Inlägg

Varit med om samma sak med min Focus diesel och min bror oxå på sin Kuga diesel båda årsmodell 2010 och gått ca 9-10 000 mil. Det är med 99% säkerhet generatorn som är slut.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Pajje13
20 november 2017 · 27 Inlägg

Niknar skrev:
Varit med om samma sak med min Focus diesel och min bror oxå på sin Kuga diesel båda årsmodell 2010 och gått ca 9-10 000 mil. Det är med 99% säkerhet generatorn som är slut.

Tack, ska kika på den! Ska dock kolla allt kablage först, men jag misstänker att det blivet någon form av kortis i generatorn isåfall om det är sådant felsymptom.

xXSammy
21 november 2017 · 6 566 Inlägg

Och vilka felkoder har du?
Inte bara motorn felkoder, de från karosstyrdonet, ABS och TCM (om du har automat) är intressanta med.

edit:

Pajje13 skrev:
Låter ju givetvis som att batteriet dragit ur, men har nu både laddat batteriet, samt prövat med ett annat batteri, och det blir exakt samma felsymptom.

Om du är riktigt säker på att batteriet mår bra ska den kunna starta fast generatorn felar.. Om det inte börjar ryka ifrån den då.

Pajje13 skrev:
En återkommande skum sak är att på displayen (allting funkar som det ska fram tills att startmotorn ska gå igång) är att det står "motorn är igång, tryck stopp" fastän den inte är det.

Vissa är så, inget fel.
Bara slå på tändningen och öppna dörren så varnar den.

Senast redigerat av xXSammy (21 november 2017)

De/Dem
Pajje13
21 november 2017 · 27 Inlägg

xXSammy skrev:
Och vilka felkoder har du?
Inte bara motorn felkoder, de från karosstyrdonet, ABS och TCM (om du har automat) är intressanta med.

edit:

Pajje13 skrev:
Låter ju givetvis som att batteriet dragit ur, men har nu både laddat batteriet, samt prövat med ett annat batteri, och det blir exakt samma felsymptom.

Om du är riktigt säker på att batteriet mår bra ska den kunna starta fast generatorn felar.. Om det inte börjar ryka ifrån den då.

Pajje13 skrev:
En återkommande skum sak är att på displayen (allting funkar som det ska fram tills att startmotorn ska gå igång) är att det står "motorn är igång, tryck stopp" fastän den inte är det.

Vissa är så, inget fel.
Bara slå på tändningen och öppna dörren så varnar den.

Jo, jag tycker också det borde gå. Men ska som sagt kontrollera allt kablage först.
    Har provat med två olika batterier, varav ett är helt nytt, och testat i annan bil.
  Det bästa hade ju varit att koppla upp min andre bil, men den står så till att jag inte kommer åt.

Jo, dörren var nog öppen när jag provade igår, kanske bara är det.

Felkoder har jag inte kunnat kolla ännu, måste få tag på en läsare först.

Pajje13
21 november 2017 · 27 Inlägg

Låg inga felkoder i datorn, och jag lyckades få dit den andra bilen för att verkligen kunna utesluta att det var batteriet som var problemet.
   Har kommit fram till att det måste vara startmotorn, så den är urplockad nu, ska testa den senare ikväll.

Pajje13
25 november 2017 · 27 Inlägg

Det var startmotorn som gett upp, nu funkar den igen.

Berrakarlsson
12 januari 2019 · 8 Inlägg

Hej ! Tar upp en gammal tråd här.
Jag har problem med min s-max 2011 2.0 diesel keyless , och har samma symtom som du, startmotorn går inte runt . har bytt den och har även bytt startknappen. Får också upp att "motorn på , tryck för av " i displayen om jag öppnar dörren. Ska jag starta så står det tryck ner kopplingen för att starta , och bilen släcker ner all belysning för att den vill starta men det händer inget 🤔 har kollat relät och säkringar. Felkoden jag får upp är u0100. Att den har tappat kommunikationen med ecm/pcm ...
Har idag kopplat en knapp från startmotorn in i bilen så jag kan köra den . men snälla behöver verkligen hjälp ! Mina idéer är helt slut !!

Ford S-max "familjebilen" (2011)
granadadr
13 januari 2019 · 7 268 Inlägg

Berrakarlsson skrev:
Hej ! Tar upp en gammal tråd här.
Jag har problem med min s-max 2011 2.0 diesel keyless , och har samma symtom som du, startmotorn går inte runt . har bytt den och har även bytt startknappen. Får också upp att "motorn på , tryck för av " i displayen om jag öppnar dörren. Ska jag starta så står det tryck ner kopplingen för att starta , och bilen släcker ner all belysning för att den vill starta men det händer inget 🤔 har kollat relät och säkringar. Felkoden jag får upp är u0100. Att den har tappat kommunikationen med ecm/pcm ...
Har idag kopplat en knapp från startmotorn in i bilen så jag kan köra den . men snälla behöver verkligen hjälp ! Mina idéer är helt slut !!

kan vara dåligt batteri,, nya bilar släcker ner ist för att det går tungt så att säga,, speciellt dieslar,, min gamla diesel jag hade, en scorpio den hackade  å alla lampor blinkade,, nytt batteri å allt funkade igen smile,, kolla batteriet först smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Berrakarlsson
13 januari 2019 · 8 Inlägg

Jag har kollat batteriet och ligger ungefär 12.3 med bilen av och 14.99 med bilen igång, så känns inte som att det skulle vara batteriet 🤔

Ford S-max "familjebilen" (2011)
granadadr
13 januari 2019 · 7 268 Inlägg

Berrakarlsson skrev:
Jag har kollat batteriet och ligger ungefär 12.3 med bilen av och 14.99 med bilen igång, så känns inte som att det skulle vara batteriet 🤔

man måste belastningstesta det,,  wink ditt batteri kan absolut vara ok,, men man får inget veta förrens man testat batteriet

Anders123t
17 januari 2019 · 8 Inlägg

Berrakarlsson skrev:
Jag har kollat batteriet och ligger ungefär 12.3 med bilen av och 14.99 med bilen igång, så känns inte som att det skulle vara batteriet 🤔

Hej

Har felet löst sig dör dig?
Jag har liknande fel på min.
Startar typ varannan gång.
Jag får koppla ur batteriet o vänta ca15 sekunder sen får jag igång bilen..

Berrakarlsson
17 januari 2019 · 8 Inlägg

"Löste problemet" är jordfel i relät till startmotorn. Jordade där och bilen startade direkt . vet dock inte vart riktiga jord punkten går till relät ?

Ford S-max "familjebilen" (2011)
Anders123t
17 januari 2019 · 8 Inlägg

Berrakarlsson skrev:
"Löste problemet" är jordfel i relät till startmotorn. Jordade där och bilen startade direkt . vet dock inte vart riktiga jord punkten går till relät ?

Ok, vet du vilket relä som är till startmotorn , har du bild, vore toppen:), tack på förhand

Har letat kabelbrott hela eftermiddagen ifall det kan ha varit något jordfel..

Berrakarlsson
17 januari 2019 · 8 Inlägg

https://www.google.com/search?q=rel&aum … G6NZ795frM


Det är R1 sen stiftet mot dig när du står framför bilen. Kolla om du har bra jord där.  Om du vill kan du ta en kabel och skala den , tryck ner i det stiftet sen trycker du ner relät igen och sätter kabeln i karossen smile

Ford S-max "familjebilen" (2011)
Berrakarlsson
17 januari 2019 · 8 Inlägg

Vet inte om du fick upp någon bild . men det sitter 3 stora gråa reläer och det är dom längst mot strålkastaren och sen reläet längst mot motorn . haha hoppas du förstår smile

Ford S-max "familjebilen" (2011)
Anders123t
17 januari 2019 · 8 Inlägg

Berrakarlsson skrev:
Vet inte om du fick upp någon bild . men det sitter 3 stora gråa reläer och det är dom längst mot strålkastaren och sen reläet längst mot motorn . haha hoppas du förstår smile

Hej ingen bild men R1 hittar jag , fanns beskrivning på lockets baksida..
Va det bara R1 eller va det ett relä till?smile

Berrakarlsson
17 januari 2019 · 8 Inlägg

Det är det reläet jag hade problem med . annars är det säkring 15 , det lilla gröna bredvid typ  smile

Ford S-max "familjebilen" (2011)
Anders123t
17 januari 2019 · 8 Inlägg

Berrakarlsson skrev:
Det är det reläet jag hade problem med . annars är det säkring 15 , det lilla gröna bredvid typ  smile

Verkar funka bättre nu , stort tack för hjälpen

Berrakarlsson
17 januari 2019 · 8 Inlägg

Okej. Skönt att det löst sig för oss båda smile

Ford S-max "familjebilen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang