Extraljus - vad klarar igentligen bilen av?

mb_pucken
12 januari 2018 · 5 087 Inlägg

cyberk2 skrev:
En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Hade bilen dragit 20-30A under körning så hade det setat en betydligt mindre genererator monterad.
Nu vet jag inte exakt vad tex nyaste mercedes e-klassen drar vid körning men avstängd med bara tändning på drar den närmare 70A.
Finns bilar med upp mot 200A generator, ofta vattenkylda osv.

Ska nog mäta upp min merca vad den laddar på tomgång :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
12 januari 2018 · 5 087 Inlägg

mb_pucken skrev:

cyberk2 skrev:
En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Hade bilen dragit 20-30A under körning så hade det setat en betydligt mindre genererator monterad.
Nu vet jag inte exakt vad tex nyaste mercedes e-klassen drar vid körning men avstängd med bara tändning på drar den närmare 70A.
Finns bilar med upp mot 200A generator, ofta vattenkylda osv.

Ska nog mäta upp min merca vad den laddar på tomgång :-)

Kollade runt lite på jobbet, Nissan qashqai vid normal tomgångskörnin laddar 66,2A.
Fläkt, lyse och radio på. Körd ca 4mil och någon timme på tomgång.

Min C320 cdi laddar efter ca 10min på tomgång 59,4A. Kupefläkt, lyse och radio på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
cyberk2
12 januari 2018 · 214 Inlägg

I dieslar sitter det ofta ett ptc element på 600-1400 watt för att snabbt få upp tempen i kupen. Kan även sitta elektrisk värmare i kylvattnet för att få upp tempen. På tomgång kan inte generatorn leverera fulll effekt, kanske bara 30% av märkningen. Bilen måste ha nått full temp på kylvattnet. Varmt i kupen. Håll motorn på minst 2500 rpm och mät med tångamperemätare runt pluskabeln från generatorn. Sen får man även mäta på batteriets pluskabel och räkna bort dom amperen batteriet suger i sig

mb_pucken
12 januari 2018 · 5 087 Inlägg

cyberk2 skrev:
I dieslar sitter det ofta ett ptc element på 600-1400 watt för att snabbt få upp tempen i kupen. Kan även sitta elektrisk värmare i kylvattnet för att få upp tempen. På tomgång kan inte generatorn leverera fulll effekt, kanske bara 30% av märkningen. Bilen måste ha nått full temp på kylvattnet. Varmt i kupen. Håll motorn på minst 2500 rpm och mät med tångamperemätare runt pluskabeln från generatorn. Sen får man även mäta på batteriets pluskabel och räkna bort dom amperen batteriet suger i sig

Varför ska man räkna bort det batteriet suger i sig? Batteriet kommer alltid (mer eller mindre) behöva laddas. Sen vad som förbrukar strömmen är ointressant, annars kan man tex bara kunna använda extraljusen under optimala förhållanden, tex varmkörd bil, fulladdat batteri, ingen stosvärme osv.

Dessutom har nissan bilen jag mätte batteriövervakning och reglerar laddströmmen efter behovet. Det har ej mercan.

Båda mätningarna utförda på generatorns pluskabel.

Senast redigerat av mb_pucken (12 januari 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ivanhoe81
13 januari 2018 · 15 Inlägg

cyberk2 skrev:
En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Min moderna bil av årsmodell 2010 tror jag att generatorn max har 80A så alla moderna bilar har inte så mycket som du skriver

spillolja
13 januari 2018 · 4 020 Inlägg

Jag var nu ute i kväll och kollade vad jag har för generator i Renaulten, den är på 50 Ampere

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
cyberk2
15 januari 2018 · 214 Inlägg

Renault 5 klassar inte jag som en modern bil. Frågan var hur mycket ström bilen drar. Hur mycket ström batteriet suger i sig är väldigt olika, räknar man bort det går det att jämföra bättre. Dock ska man ju alltid ha kapacitet kvar till laddning. Samt så kör man inte med helljus på 100% av motortimmarna.

User_unknown
27 augusti 2021 · 1 Inlägg

Senaste vintern så här jag kört 3 st 80w runda led samt en ledramp på 200w (totalt 440w). Gick Hur fint som helst hela vintern, men straxt där på så gav generatorn upp och var tvungen att bytas. Är inte säker att det var extraljusen som gjorde att den gav upp men med stor chans så var det en påverkande faktor.

Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2021 · 10 276 Inlägg

User_unknown skrev:
Senaste vintern så här jag kört 3 st 80w runda led samt en ledramp på 200w (totalt 440w). Gick Hur fint som helst hela vintern, men straxt där på så gav generatorn upp och var tvungen att bytas. Är inte säker att det var extraljusen som gjorde att den gav upp men med stor chans så var det en påverkande faktor.

Det är sällan, eller aldrig, LED-ramperna drar det dom är specade som. Oftast knappt ens hälften. smile Så dina 440W är nog inte ens 200W.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
27 augusti 2021 · 7 286 Inlägg

Hybrid_ skrev:

AWM skrev:
Jag kör 600w extraljus med klen/gammal generator och det dippar ingenting..

600W ger om generator laddar 14 volt cirka 42,9 Ampere belastning. Har man en 60A så bör man vara safe. Extraljusen lysen ju inte länge åt gången.

beror på var man kör,, Norrlands inland en sen kväll/natt lyser dem i timtal åt gången typ smile
men brukar gå bra,,

detta var på tidigt 90 tal,, polaren hade en 142 med 35 a generator å ÄKTA 1000w steg i skuffen,, vi tävlade i biljud,, å hans extraljus slockande typ då han spelade smile  men som sagt var väl klent smile ingen modern bil har så klent smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
spillolja
27 augusti 2021 · 4 020 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är sällan, eller aldrig, LED-ramperna drar det dom är specade som. Oftast knappt ens hälften. smile Så dina 440W är nog inte ens 200W.

Dessa kallas för kina-watt

granadadr skrev:
detta var på tidigt 90 tal,, polaren hade en 142 med 35 a generator å ÄKTA 1000w steg i skuffen,, vi tävlade i biljud,, å hans extraljus slockande typ då han spelade smile  men som sagt var väl klent smile ingen modern bil har så klent smile

vanligt med generator på ca 35A i 70 talsbilar, lite knepigt om man vill ha 2*100Watt i extraljusen
VW Golf II hade 90 A generator som standard, dessa modeller hade vanligtvis en PTC element i insuget på förgasarmodellerna och dom med centralinsprutning, vet ej vad min nuvanade clio har för generator det är en liten en från mitsubichi troligen på 70A
Golfen har troligen 140A

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
28 augusti 2021 · 7 286 Inlägg

spillolja skrev:

Brådhis skrev:
Det är sällan, eller aldrig, LED-ramperna drar det dom är specade som. Oftast knappt ens hälften. smile Så dina 440W är nog inte ens 200W.

Dessa kallas för kina-watt

granadadr skrev:
detta var på tidigt 90 tal,, polaren hade en 142 med 35 a generator å ÄKTA 1000w steg i skuffen,, vi tävlade i biljud,, å hans extraljus slockande typ då han spelade smile  men som sagt var väl klent smile ingen modern bil har så klent smile

vanligt med generator på ca 35A i 70 talsbilar, lite knepigt om man vill ha 2*100Watt i extraljusen
VW Golf II hade 90 A generator som standard, dessa modeller hade vanligtvis en PTC element i insuget på förgasarmodellerna och dom med centralinsprutning, vet ej vad min nuvanade clio har för generator det är en liten en från mitsubichi troligen på 70A
Golfen har troligen 140A

körde med dubbla elsystem i min billjudbil hade dubbla 55a generatorer en för stereon å en för bilen,, skitbra då man stod stilla å poppade smile hade en 79 granada 2,0

Mossan1
29 augusti 2021 · 2 796 Inlägg

Tänk på att extremt "bra" helljus ger automatiskt dåligt halvljus.
Inte ljuset i sig utan hur människan uppfattar det. Ögat hinner inte med i dom kontrasterna mellan ljust och mörkt så du ser sämre på halvljuset när du bländat av, än om du kört med halvljus hela tiden, eller haft "sämre" helljus.
Lägg därtill hastighetsanpassning osv...

Det kan alltså vara sämre med "för bra" helljus.
Måttligt förbättrat helljus är bra.
Men dom starkaste LEDramperna tippar över i fenomenet jag nämner ovan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang