Bromsen kärvar tillochfrån, Audi A4 2.0TDI -06

delunatik
21 november 2017 · 5 Inlägg

Hej tjabba!

Har ett litet störande fel på bilen, hoppas någon kan komma med en förklaring hmm

Problemet är att bromsen på passagerarsidan fram ligger på IBLAND! Jag kan köra på som vanligt (pendlar 3 mil till jobbet) och halvvägs märker jag hur bromsen ligger på. Sen kan den rulla på som vanligt på vägen hem från jobbet och i några dagar tills det är samma visa igen. Och ibland behövs bara att jag stannar till på en parkeringsficka och går ut och konstaterar att det luktar bränt, så rullar den som vanligt sen igen när jag åker vidare. Detta fenomen började nu när kylan och snön drog in över norra delen av landet om det har någon betydelse. Hoppas någon kan hjälpa mig!

volvoamazon245
21 november 2017 · 74 Inlägg

Svårt för mig att svara på då jag inte ser det.
Men plocka isär, rengör och smörj upp allt.
Har du lite rost och väta som fryst kan det hjälpa.

zzr94092
21 november 2017 · 4 378 Inlägg

Bromsslang....

Meaganeowner
21 november 2017 · 2 250 Inlägg

En bromsslang som svällt ihop invändigt...
funkar som backventil. Kommer sig vanligen av att man hällt i fel bromsvätska, eller att de gett upp p g a ålder.

Kan även vara kärvande kolv i oket. Kolvarna ska gå lätt att trycka in. Ev tryck och vrid.
Sånt fel är det på sambons bil. Har beställt renoveringssats för 250 kr. Ett nytt ok kostade 1950 kr.

delunatik
22 november 2017 · 5 Inlägg

Tack för alla svar! Ska plocka isär och byta slang och glidpinnar osv för att vara på den säkra sidan smile

Meaganeowner
29 november 2017 · 2 250 Inlägg

Bromskolven ska gå lätt att pressa tillbaks in i oket. Oftast måste man skruva in kolven samtidigt.
Verktyg finns på t ex Biltema.

( Den kraft som normalt drar in kolven lite, när du släpper bromspedalen kommer från den rektangulära packningen mellan bromcyliner och bromskolv, som blir krängd från normalläget när du bromsar.  Kärvar det lite så ligger klossarna mot och det går varmt.)

Hela oket måste dessutom kunna röra sig. Därför är det viktigt att glidpinnarna funkar som de ska.
Vet dock inte om det är så på ok med fler bromscylindrar. De kanske inte har glidpinnar?

Senast redigerat av Meaganeowner (29 november 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang