Problem med kylarvätska volkswagen golf 2010 122hk

Nicolajsen
23 november 2017 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har en volkswagen golf 122hk årsmodell 2010 som gått ca 12000 mil.
Bilen genomgick stora servicen i maj månad och för 4 veckor sedan lös lampan för kylarvätska i kontrollpanelen.
Jag fyllde då på upp till max och har sedan kört på som vanligt, låt säga ca 50 mil.
Nu idag lös lampan igen och behållaren för kylarvätska var vad jag kunde se helt tom.
Är inte det lite väl tidigt att redan ta slut efter endast en månads tid? Har endast ägt bilen sedan i maj och är helt okunnig om bilar så tänkte kolla här vad ni proffs tror att det kan vara för fel?
Någon som har erfarenheter av liknande?

Lämnar mitt registreringsnummer ifall det kan vara till någon hjälp.

Tack på förhand.

Senast redigerat av Nicolajsen (9 mars 2019)

zleepy Trucker
23 november 2017 · 1 391 Inlägg

"Är inte det lite väl tidigt att redan ta slut efter endast en månads tid?"

Det ska inte ta slut alls, du har antagligen ett läckage (slangklämma/sprucken slang/kylare) eller så har topppackningen gått så du förbränner kylarvatten i motorn, dvs mindre bra...

Du får väl se om det läcker under bilen/runt kylaren/motorn osv...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
simlar
24 november 2017 · 5 516 Inlägg

Skulle gissa på att vattenpumpen läcker kylarvätska, inte jätteovanligt att dom blir dåliga runt 12k mil fastän kamremsintervallet är 18k mil.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Meaganeowner
24 november 2017 · 2 250 Inlägg

Kolla under mattorna framme i bilen.
Är det blött där, samt imma på rutorna, kan det vara värmepaketet som läcker.

Ett jädrans smäck nuförtiden, även kylare.
Plastgavlar!

jaka54
24 november 2017 · 5 682 Inlägg

Hej!
Det är uppenbart att du har läckage någonstans! Öppna huven (lägg dig under bilen )och kolla efter grönfärgade vattenränder. Kolla slangar i motorrummet och under mattan i kupén.
Har du otur är det topplockspackningen som gått, du märker det på att oljan (skruva loss oljelocket på ventilkåpan) är chokladfärgad.

simlar
24 november 2017 · 5 516 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är uppenbart att du har läckage någonstans! Öppna huven (lägg dig under bilen )och kolla efter grönfärgade vattenränder. Kolla slangar i motorrummet och under mattan i kupén.
Har du otur är det topplockspackningen som gått, du märker det på att oljan (skruva loss oljelocket på ventilkåpan) är chokladfärgad.

Rosa/röd glykol är det i VW så blir inte några gröna av fläckar av det.

Topplockspackning som far är så gott som obefintligt på moderna VW, visst det är möjligt men har än så länge inte haft in någon på jobbet där blockpackningen farit.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
24 november 2017 ·

simlar skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är uppenbart att du har läckage någonstans! Öppna huven (lägg dig under bilen )och kolla efter grönfärgade vattenränder. Kolla slangar i motorrummet och under mattan i kupén.
Har du otur är det topplockspackningen som gått, du märker det på att oljan (skruva loss oljelocket på ventilkåpan) är chokladfärgad.

Rosa/röd glykol är det i VW så blir inte några gröna av fläckar av det.

Topplockspackning som far är så gott som obefintligt på moderna VW, visst det är möjligt men har än så länge inte haft in någon på jobbet där blockpackningen farit.

Vad är det för packning?


Äldre, antika, folkvagnar, -kan- "ha" grönfärgad kylarvätska, som Jakas Audi, till exempel.

Senast redigerat av Evildan (24 november 2017)

Rille0
24 november 2017 · 2 021 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du otur är det topplockspackningen som gått, du märker det på att oljan (skruva loss oljelocket på ventilkåpan) är chokladfärgad.

Dumheter! nästan alla bilar som går kortare stäckor, speciellt nu när det är kyligt ute har ljusbrunt kladd på insidan av oljelocket, inget allvarligt fel utan helt normalt skulle jag säga.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
simlar
24 november 2017 · 5 516 Inlägg

Evildan skrev:

simlar skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är uppenbart att du har läckage någonstans! Öppna huven (lägg dig under bilen )och kolla efter grönfärgade vattenränder. Kolla slangar i motorrummet och under mattan i kupén.
Har du otur är det topplockspackningen som gått, du märker det på att oljan (skruva loss oljelocket på ventilkåpan) är chokladfärgad.

Rosa/röd glykol är det i VW så blir inte några gröna av fläckar av det.

Topplockspackning som far är så gott som obefintligt på moderna VW, visst det är möjligt men har än så länge inte haft in någon på jobbet där blockpackningen farit.

Vad är det för packning?


Äldre, antika, folkvagnar, -kan- "ha" grönfärgad kylarvätska, som Jakas Audi, till exempel.

Blockpackning även kalla topplockspackning, kärt barn har många namn.

Ja men nu handlar det om en 2010as Golf, VW har kört med röd kylarvätska sedan åtminstone slutet på 80-talet (äldre VW än så har jag ej pillat med).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
24 november 2017 · 5 682 Inlägg

Hej!
OK! Men oavsett färgen på kylvätskan så ska han kolla efter rinningar!
Det är vi överens om va?!
Sen menade jag färgen på oljan på stickan/i tråget...inte den  lilla oljemängd som finns på insidan av locket!

Evildan
24 november 2017 ·

simlar skrev:

Evildan skrev:

simlar skrev:
Rosa/röd glykol är det i VW så blir inte några gröna av fläckar av det.

Topplockspackning som far är så gott som obefintligt på moderna VW, visst det är möjligt men har än så länge inte haft in någon på jobbet där blockpackningen farit.

Vad är det för packning?


Äldre, antika, folkvagnar, -kan- "ha" grönfärgad kylarvätska, som Jakas Audi, till exempel.

Blockpackning även kalla topplockspackning, kärt barn har många namn.

Ja men nu handlar det om en 2010as Golf, VW har kört med röd kylarvätska sedan åtminstone slutet på 80-talet (äldre VW än så har jag ej pillat med).

Det var en märklig benämning på tooplockspackning då det finns en mängd packningar som tätar emot just blocket på en bilmotor, det är väl någon okunnig individ som hittat på det. Jag lämnar härmed in en formell protest emot det pga att det är ett korkat opreciserat uttryck i min bok.

1993, samtidigt som Golf MkIII i USA, lanserades G12 som var röd sedan släpptes G12+ 10år senare, den är lite mer rosa.

Jag har pillat med alltför många folkvagnar  med alltför många kylproblem, modeller sedan dom började blanda glykol med både avgaserna, oljan och kupémattorna.

Korr: "i USA" försvann tydligen.

Senast redigerat av Evildan (9 december 2017)

simlar
24 november 2017 · 5 516 Inlägg

Evildan skrev:

simlar skrev:

Evildan skrev:
Vad är det för packning?


Äldre, antika, folkvagnar, -kan- "ha" grönfärgad kylarvätska, som Jakas Audi, till exempel.

Blockpackning även kalla topplockspackning, kärt barn har många namn.

Ja men nu handlar det om en 2010as Golf, VW har kört med röd kylarvätska sedan åtminstone slutet på 80-talet (äldre VW än så har jag ej pillat med).

Det var en märklig benämning på tooplockspackning då det finns en mängd packningar som tätar emot just blocket på en bilmotor, det är väl någon okunnig individ som hittat på det. Jag lämnar härmed in en formell protest emot det pga att det är ett korkat opreciserat uttryck i min bok.

1993, samtidigt som Golf MkIII, lanserades G12 som var röd sedan släpptes G12+ 10år senare, den är lite mer rosa.

Jag har pillat med alltför många folkvagnar  med alltför många kylproblem, modeller sedan dom började blanda glykol med både avgaserna, oljan och kupémattorna.

Enda packningen mig veterligen som kallas blockpackning är just den som tätar mellan motorblock och topp. Någon annan packning har då jag aldrig hört eller läst att den kallats för blockpackning.
Vem som hittade på det ordet vet jag ej men alla bilkunniga bör veta att topplockspackning och blockpackning är samma sak.
Vad jag märkt är att det kallas ofta topplockspackning på mindre motorer men blockpackning på bilmotorer och större, åtminstone bland mekaniker.

Och ska vi nu vara riktigt petiga så kan ju även ventilkåpspackningen misstolkas som topplockspackning då den tätar mot topplocket också wink
Man måste ju då alltså säga/skriva att det är topplockspackningen mellan motorblock och topplock/cylinderhuvud man menar.

Senast redigerat av simlar (24 november 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
24 november 2017 ·

simlar skrev:

Evildan skrev:

simlar skrev:
Blockpackning även kalla topplockspackning, kärt barn har många namn.

Ja men nu handlar det om en 2010as Golf, VW har kört med röd kylarvätska sedan åtminstone slutet på 80-talet (äldre VW än så har jag ej pillat med).

Det var en märklig benämning på tooplockspackning då det finns en mängd packningar som tätar emot just blocket på en bilmotor, det är väl någon okunnig individ som hittat på det. Jag lämnar härmed in en formell protest emot det pga att det är ett korkat opreciserat uttryck i min bok.

1993, samtidigt som Golf MkIII, lanserades G12 som var röd sedan släpptes G12+ 10år senare, den är lite mer rosa.

Jag har pillat med alltför många folkvagnar  med alltför många kylproblem, modeller sedan dom började blanda glykol med både avgaserna, oljan och kupémattorna.

Enda packningen mig veterligen som kallas blockpackning är just den som tätar mellan motorblock och topp. Någon annan packning har då jag aldrig hört eller läst att den kallats för blockpackning.
Vem som hittade på det ordet vet jag ej men alla bilkunniga bör veta att topplockspackning och blockpackning är samma sak.
Vad jag märkt är att det kallas ofta topplockspackning på mindre motorer men blockpackning på bilmotorer och större, åtminstone bland mekaniker.

Vi som i "vi som utvecklar och utvärderar motorerna" kallar det topplockspackning, cylinderhuvudspackning eller deckelpackning beroende på motortillverkare, utförande och applikation. Varför? Det är vad det heter och inget annat.det finns en mängd andra packningar som tätar mot blocket och när man utvärderar detaljers hållfasthet, funktion eller vill beställa en ny skall korrekt benämning lämpligen brukas. Det bör väl alla som reparerar vad som helst kunna klara av anser jag även "bilkunniga" lekmän.
Det är därför ventikåpspackningen just heter ventilkåpspackning och inget annat. Det är på det viset dylika missförstånd undviks.

Som jag skrev i ngn annan tråd om saker som inte finns:
Rak V6, väldigt förekommande i Bayerska slädar.
Bakre vindruta.
Friktionsfria vinterdäck.
Hjulbultar.

PS vad kallar du skruvarna du monterar topplocket med?
Blockskruvar eller? wink

Senast redigerat av Evildan (25 november 2017)

Utmarks-Loke
25 november 2017 · 5 814 Inlägg

"Blockpackning" är ett vanligt och väletablerat namn för topplockspackningen. Jag trodde alla som håller på med bilar visste det? Men det är kanske ett lite äldre ord som inte är så vanligt längre

spillolja
25 november 2017 · 4 014 Inlägg

Jag har fått för mig följande:
Topplockspackning om det är en 2-taktare  (locket över cylindrarna heter topplock)
Cylinderpackning om det är en 4-taktare (locket över cylindrarna heter cylinderlock)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
25 november 2017 · 4 014 Inlägg

Glykol
det finns G11 Blå , G12, G12+, G12++  samt den senaste G13 (lila-Rosa)
G12+ och senare är blandbar med alla tidigare även Blå 
https://www.audiworld.com/forums/attach … lstkpu.jpg
G13 ska ha en livslängd på 8 år enligt en lokal bildelsförsäljare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 november 2017 · 14 007 Inlägg

Jag har i alla tider sagt "Topplockspackning" och jag började meka gamla Volvos och Oplar på 70-talet. Blev därför väldigt förvirrad när jag på detta forum för några år sedan fick höra "Blockpackning". Men skit samma, nu har jag memorerat detta så jag vet vad som menas. OBS! Har även alltid sagt "Ventilkåpspackning".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
25 november 2017 ·

Vettemannen skrev:
Jag har i alla tider sagt "Topplockspackning" och jag började meka gamla Volvos och Oplar på 70-talet. Blev därför väldigt förvirrad när jag på detta forum för några år sedan fick höra "Blockpackning". Men skit samma, nu har jag memorerat detta så jag vet vad som menas. OBS! Har även alltid sagt "Ventilkåpspackning".

/Benny

Jag tror det är någon nymodighet som någon i brist på kunskap kläckt ur sig bland lika okunniga och sedan har det spritt sig bland lekmännen likt en löpeld under 10år eller så.
Jag hade inte heller hört benämningen innan jag började vistas på detta forum och jag började skruva decenniet efter dig Benny.
En enkel tumregel för vad en packning eller tätning heter är:
Vad för detalj ska jag montera och ha tät?

Monterar jag ett topplock på ett block, topplockspackning.

Monterar jag en vattenpump, vattenpumpspackning.

Grenrör, grenrörspackning. På en flat head.

För vi skruvar ju inte fast motorblocket i ovan detaljer. wink

Muttley
8 december 2017 ·

spillolja skrev:
Jag har fått för mig följande:
Topplockspackning om det är en 2-taktare  (locket över cylindrarna heter topplock)
Cylinderpackning om det är en 4-taktare (locket över cylindrarna heter cylinderlock)

Yrkesskola lär ut topplockspackning.  Har aldrig hört Cylinderpackning för en bil.

Meaganeowner
8 december 2017 · 2 250 Inlägg

Vad var det TS undrade över, bland alla packningar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang