Hur ska en automatlåda kännas?

62696c
23 november 2017 · 1 Inlägg

Ska man känna växlingarna när automatlådan växlar? jag köpte en hyundai i20 förra året med automatlåda. och jag anser att det är fel på den då det dunkar till när den lägger i 3an om man kör lugnt oftast. dom andra växlarna känns lite som när man släpper kopplingen lite för snabbt med för högt varv på en manuell bil. Inget extremt eller så. Men jag stör mig på det och jag kan inte minnas om det var så när jag köpte bilen. Tror inte det för det borde jag reagerat på tycker man. Jag sa till om det vid första servicen och då fick den ny mjukvara till lådan så växla den mjukt några dagar. Har lämnat in den ytterligare en gång för lådan, men verkstan hittar inget fel och menar att det ska vara så.  Bilen var alltså helt ny när jag köpte den och är snällt körd.

Så hur ska en normal automatlåda kännas när den växlar?

Xebers76
23 november 2017 · 2 250 Inlägg

Känns vid fullgas, känns inget vid mycket lugn körning. Däremellan beror det på bil. Många BMW kan man inte känna det alls på (förutom fullgas) och billigare bilar tycks växla lite när dem vill.

Vi här på garaget kan tyvärr inte åka med dig i ditt vrålåk så det är omöjligt att säga om det är normalt eller inte.

Då verkstaden sagt att den går som den ska så gissar jag på att du är överkänslig eller bara fått för dig att den växlar för hårt.

Kom också ihåg att du inte har köpt dig den dyraste bilen på marknade.

Önskar dig fortsatt lycka till med dina växlingar smile

jaka54
23 november 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Växlingarna ska märkas/kännas alls! Åtminstone gör det inte det på min Audi TT från 2004 med GDS låda.

Evildan
23 november 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Växlingarna ska märkas/kännas alls! Åtminstone gör det inte det på min Audi TT från 2004 med GDS låda.

Hahaha!
Den bjöd du på?

En liten motor med traditionell automatlåda, som TS har, från Asien är i regel lite småtufft växlande.

jaka54
24 november 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Fick tydligen inte med ett "Inte" där i början. Som sagt.... det ska inte märkas att det växlas.

Senast redigerat av jaka54 (24 november 2017)

Evildan
24 november 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Fick tydligen inte med ett "Inte" där i början. Som sagt.... det ska inte märkas att det växlas.

Näe jag förstod även det.

GörDetSjälv-lådan tyckte jag var kul eftersom mina erfarenheter av ett tjog DSG-lådor skiljer sig så mycket gentemot dina.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2017 · 17 379 Inlägg

Evildan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Växlingarna ska märkas/kännas alls! Åtminstone gör det inte det på min Audi TT från 2004 med GDS låda.

Hahaha!
Den bjöd du på?

En liten motor med traditionell automatlåda, som TS har, från Asien är i regel lite småtufft växlande.

Men? Har han en GDS-låda eller en traditionell? De jag har kört av årets modell växlar bra utan ryck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
24 november 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Växlingarna ska märkas/kännas alls! Åtminstone gör det inte det på min Audi TT från 2004 med GDS låda.

Hahaha!
Den bjöd du på?

En liten motor med traditionell automatlåda, som TS har, från Asien är i regel lite småtufft växlande.

Men? Har han en GDS-låda eller en traditionell? De jag har kört av årets modell växlar bra utan ryck.

Jakas bil har 6-växlad DSG DQ250 driven av en 3.2-liters VR6.
Nya (under 1000mil som du har erfarenhet av) brukar dom ju alla fungera bra,  asiaternas, ja Kias asså dom är ju skitfina att köra, gissningsvis håller dom ihop bilens beräknade livslängd.

Senast redigerat av Evildan (24 november 2017)

Muttley
24 november 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Fick tydligen inte med ett "Inte" där i början. Som sagt.... det ska inte märkas att det växlas.

Fast de beror ju på vad för bil man köper.
Alla har inte en  DSG som inte skall kännas innan bäst före datumet är utgånget.

I20 tillhör väl de billigare och är inga konstigheter om de känns lite.

Häftigaste automatlådan måste Smart ha,  man riktigt känner när växeln går ur och kan räkna till 5 innan nästa växel hoppar i smile

Evildan
24 november 2017 ·

Muttley skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Fick tydligen inte med ett "Inte" där i början. Som sagt.... det ska inte märkas att det växlas.

Fast de beror ju på vad för bil man köper.
Alla har inte en  DSG som inte skall kännas innan bäst före datumet är utgånget.

I20 tillhör väl de billigare och är inga konstigheter om de känns lite.

Häftigaste automatlådan måste Smart ha,  man riktigt känner när växeln går ur och kan räkna till 5 innan nästa växel hoppar i smile

Robotlåda med en långsam och lat robot.


MB 312 cdi -99 har en låda som är så jäkla långsamt växlande att mellan första och andra växeln började rollatorkunderna släppa bältet, hämta rollatorn och öppna sidodörren. wink

Senast redigerat av Evildan (24 november 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2017 · 17 379 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Fick tydligen inte med ett "Inte" där i början. Som sagt.... det ska inte märkas att det växlas.

Fast de beror ju på vad för bil man köper.
Alla har inte en  DSG som inte skall kännas innan bäst före datumet är utgånget.

I20 tillhör väl de billigare och är inga konstigheter om de känns lite.

Häftigaste automatlådan måste Smart ha,  man riktigt känner när växeln går ur och kan räkna till 5 innan nästa växel hoppar i smile

Robotlåda med en långsam och lat robot.


MB 312 cdi -99 har en låda som är så jäkla långsamt växlande att mellan första och andra växeln började rollatorkunderna släppa bältet, hämta rollatorn och öppna sidodörren. wink

OT:
Kör Fiatchassin som ska bli husbilar ibland. Deras Robotlåda vill ha 2 ton "på bakaxeln" för att den ska fungera som tänkt. DE hoppar 1 meter upp i luften när ettan tycker att den ska läggas i (Tar en fikarast innan lådan fattar beslutet). Njurbälte borde användas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
24 november 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Fick tydligen inte med ett "Inte" där i början. Som sagt.... det ska inte märkas att det växlas.

Fast de beror ju på vad för bil man köper.
Alla har inte en  DSG som inte skall kännas innan bäst före datumet är utgånget.

I20 tillhör väl de billigare och är inga konstigheter om de känns lite.

Häftigaste automatlådan måste Smart ha,  man riktigt känner när växeln går ur och kan räkna till 5 innan nästa växel hoppar i smile

Robotlåda med en långsam och lat robot.


MB 312 cdi -99 har en låda som är så jäkla långsamt växlande att mellan första och andra växeln började rollatorkunderna släppa bältet, hämta rollatorn och öppna sidodörren. wink

Lat är ändå ett snällt ord.  Förbannat äckligt billigt går dem dock.  Fruktansvärt att köra om lastbilar i 120 där lastbilshjulens överkant är högre upp än din skalle.  Fick låna en sådan i 40 mil,  40 mil motorväg big_smile

Men de är ju coolt ändå wink

Evildan
24 november 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Fast de beror ju på vad för bil man köper.
Alla har inte en  DSG som inte skall kännas innan bäst före datumet är utgånget.

I20 tillhör väl de billigare och är inga konstigheter om de känns lite.

Häftigaste automatlådan måste Smart ha,  man riktigt känner när växeln går ur och kan räkna till 5 innan nästa växel hoppar i smile

Robotlåda med en långsam och lat robot.


MB 312 cdi -99 har en låda som är så jäkla långsamt växlande att mellan första och andra växeln började rollatorkunderna släppa bältet, hämta rollatorn och öppna sidodörren. wink

Lat är ändå ett snällt ord.  Förbannat äckligt billigt går dem dock.  Fruktansvärt att köra om lastbilar i 120 där lastbilshjulens överkant är högre upp än din skalle.  Fick låna en sådan i 40 mil,  40 mil motorväg big_smile

Men de är ju coolt ändå wink

Som en trimmad mopedbil ungefär.
Roliga vintertid ute på sjöisen, kort hjulbas gör dom lite stressiga att köra, inte så där lugna och förutsägbart sladdande som en gammal Volvo med stel bakaxel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang