SAAB 95 07 motorvarnlingslampan på

intabaa
24 november 2017 · 17 Inlägg

Hej!
Jag var ute och körde lite ärenden idag med min SAAB 95 2007 2.3 biopower. Under hemsresan så kom bensinmätaren ned till 1/4 kvar i tanken och strax efter så tändes den gula motorvarningslampan som jag brukar förklara ser ut som en ubåt. Samtidigt så började bilen gå väldigt hackigt så jag svängde in på en mack och fyllde tanken och köpte en såndära fuel injection cleaner och fyllde tanken med. När jag skulle starta därefter så ville den inte starta av sig själv och jag var tvungen att gasa för att få igång den. Den går då väldigt hackigt som innan och jag kör runt på en parkering tillslut håller den sig I liv på tomgång men den skakar väldigt mycket i det läget och motorn hostar till lite då och då. Jag beslutar mig då för att köra hem och den går bättre och bättre väl på garageplan så testade jag att gasa fullt i tomgång och då gick den inte upp över 3000 I varvtal och varje gång den gick upp till 3000 så dippade den.
Nu är jag inte så bra när det gäller kunskap om motorer men familjen har haft en fiat med liknande symptom och då fixade det sig med sådanna rengörningmedel I tanken efter ett tag.
Den har gått 30 000 mil och jag köpte den rätt nyligen så jag vet inte om den haft liknande problem förut.
Jag antar att det kanske löser sig med att bara köra mera men tänker att det kanske är bäst att fråga här och så om någon har en ide om vad det kan vara, jag gissar också att det kanske är smuts längst ned i tanken som kom in I bränslesystemet när jag körde med såpass tom tank.
Jag beställde en OBD läsare som inte kommit en från ebay så kommer nog kunna läsa koderna nästa vecka någon gång.
Hoppas någon har några tips eller om det bara är att fortsätta köra.
MVH

intabaa
26 november 2017 · 17 Inlägg

Nu har den inga problem med att få upp varvtalet längre och motorn låter bra när den inte är i tomgång.
Problem som kvarstår är att jag fortfarande måste gasa för att få den att starta och jag måste hålla uppe varvtalet ett tag innan den själv kan ligga i tomgång eller tex att jag kan böra växla utan att den dör samt att i tomgång så är den väldigt skakig.
Har inte vågat köra den på snabbare vägar men provat på en 30väg utanför garageplan där den kändes ok I de hastigheterna.
Jag såg dock idag efter lite körning i tomgång att det ser ut som att det har läkt lite olja eller liknande från bilen.
Här är två bilder på det:
http://i68.tinypic.com/2z7r5lx.png
http://i67.tinypic.com/34dsn4k.png
Är det något att vara orolig för? Jag är osäker om det kanske har varit såhär hela tiden sen jag köpt den eller inte, men enligt mig ser det ut som att det läkt nyligen.

Senast redigerat av intabaa (26 november 2017)

cevapcici
26 november 2017 · 690 Inlägg

Vevaxelgivare eller bränslepump som är kass..

amazinjoey
27 november 2017 · 1 139 Inlägg

intabaa skrev:
Nu har den inga problem med att få upp varvtalet längre och motorn låter bra när den inte är i tomgång.
Problem som kvarstår är att jag fortfarande måste gasa för att få den att starta och jag måste hålla uppe varvtalet ett tag innan den själv kan ligga i tomgång eller tex att jag kan böra växla utan att den dör samt att i tomgång så är den väldigt skakig.
Har inte vågat köra den på snabbare vägar men provat på en 30väg utanför garageplan där den kändes ok I de hastigheterna.
Jag såg dock idag efter lite körning i tomgång att det ser ut som att det har läkt lite olja eller liknande från bilen.
Här är två bilder på det:
http://i68.tinypic.com/2z7r5lx.png
http://i67.tinypic.com/34dsn4k.png
Är det något att vara orolig för? Jag är osäker om det kanske har varit såhär hela tiden sen jag köpt den eller inte, men enligt mig ser det ut som att det läkt nyligen.

Ventilkåpepackningen behövs bytas samt pluggen, de kostar inte mycket och är lätt att göra! smile

Som cevapcici säger så är det nog Vevaxelgivare eller bränslepump kass, ta fram felkoden.

Jag tror mest dock tändkasseten är dålig

intabaa
27 november 2017 · 17 Inlägg

Tack för båda svaren!
Kommer troligen ha tillgång till obd läsare snart och lägger upp koden här.

intabaa
28 november 2017 · 17 Inlägg

Sedärja uppdatering för idag, körde lite mer idag och nu är den inte skakig längre och känns normal förutom att man måste gasa oftast för att få den att starta men annars går den som en klocka.
Felkoden var P1531 (enligt saabinfo.se är det: "Invalid Test – Accelerator Pedal").
Jag har ingen aning om vad det kan vara.

intabaa
13 december 2017 · 17 Inlägg

Har inte haft tillgång till en obd läsare och har fortfarande inte just nu men symtomen är lika (går inte att starta om man inte gasar och högt varvtal på tomgång) den börjar på 1000 men när man kört ett tag så går det upp emot 1200-1300. En konstig sak är att den går bra att starta om den har kört lite (utan att gasa). Jag har bytt vevaxelgivare utan något annat resultat. Följde länken så gott som möjligt men var svårt att veta hur det gick utan läsare (PostNord som är långsamt) men satte igång tändningen och pumpade gaspedalen väldigt mycket utan att få ett annat resultat.
Har också sett att varvtalet ibland går upp och ned när den är på tomgång vilket får mig att tro att den nya vevaxelgivaren sitter dåligt men får ta och kolla det.

Senast redigerat av intabaa (13 december 2017)

cevapcici
13 december 2017 · 690 Inlägg

intabaa skrev:
Har inte haft tillgång till en obd läsare och har fortfarande inte just nu men symtomen är lika (går inte att starta om man inte gasar och högt varvtal på tomgång) den börjar på 1000 men när man kört ett tag så går det upp emot 1200-1300. En konstig sak är att den går bra att starta om den har kört lite (utan att gasa). Jag har bytt vevaxelgivare utan något annat resultat. Följde länken så gott som möjligt men var svårt att veta hur det gick utan läsare (PostNord som är långsamt) men satte igång tändningen och pumpade gaspedalen väldigt mycket utan att få ett annat resultat.
Har också sett att varvtalet ibland går upp och ned när den är på tomgång vilket får mig att tro att den nya vevaxelgivaren sitter dåligt men får ta och kolla det.

Enklaste sättet att ta reda på om vevaxelgivaren är defekt är att varvmätaren inte rör på sig när man försöker starta bilen. Rör den på sig så är det inte vevaxelgivaren.

Låter mer som bränslepump. När min gick sönder så fick jag "trampa" igång bilen med gaspedalen. Jag tror inte den ska ge någon kod.
Fäll upp baksätena och lyssna på om pumpen surrar igång när du försöker starta bilen. Är det tyst = defekt bränslepump.

Låter den så skulle min nästa chansning vara tändstift/tändkassett.

Senast redigerat av cevapcici (13 december 2017)

intabaa
14 december 2017 · 17 Inlägg

Okej!
Tack så hemskt mycket för tipsen!
Tar och kollar direkt efter jobbet imorgon.

Mangisen
14 december 2017 · 1 034 Inlägg

Behöver du gasa vid kallstart kan bilen också ha gått i limp home läge. Märks när du vrider på tändningen  och det klickar /tickar från instrumenthuset

intabaa
12 januari 2018 · 17 Inlägg

Hej!
Ursäkta mig jag glömde ärligen bort forumet när jag fick igång den, precis som mangisen sa så var den i limp home läget, så det verkar som att de ända problem var att det var skräp i bärnslet/pump som gjordes rent med fuelinjection cleanern och sen hade den hamnat i limp home och jag hade resten av alla symptom.
Vet inte om min vevaxelgivare också hade problem men jag bytte ut den också.
Men i alla fall nu har jag inga problem med bilen och inga felkoder heller.
Tack för all hjälp och tips!
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang